Tack alla för kloka och ärliga svar, det här hjälpte verkligen
Bra fråga om vad pengarna annars skulle gå till. När jag tänker efter är det väl mest pension (men har drygt 30 år till innan pension…) och en allmän känsla av trygghet, snarare än något konkret jag sparar till. Jag har bara mig själv och en katt att ta hand om, inga barn, så det är inte som att jag väger stugan mot något annat livsviktigt mål. Tror ärligt talat att min oro handlar mer om att jag växte upp med väldigt knaper ekonomi, än om att siffrorna faktiskt inte går ihop. Bra att få den insikten!
Det är inte överpris på stugan, utan priset ligger i linje med vad liknande stugor i samma skick och område går för just nu. Så som ni säger kan jag ju om det längre fram inte känns värt det sälja den, förhoppningsvis utan större förlust.
Värt att nämna också; jag bor permanent i hyresrätt, så det blir inget dubbelt fixande, mitt vardagsboende är underhållsfritt, så stugan blir det enda stället jag behöver lägga tid och pengar på trädgård och underhåll.
Kände mig rätt kluven och överanalyserande innan jag postade, men känner mig betydligt tryggare nu. Tror jag ska köpa. Visste att jag kunde lita på Buke för schysst perspektiv