Ekonomitråden

Jag har bytt bort mitt förra kreditkort med två(!) nya. Dels re:member som jag tänker använda för köp på nätet då de har många bra rabatter och dels ett Coop betala efter, som ska användas till jag köper i butik.
Båda korten är kostnadsfria. Re:members fördel är som sagt rabatt vid nätshopping och med coop samlas poäng som kan bytas in.
Rabatt vid nätshopping? Hur mycket? Kan jag spara massor på ju :D
 
Någon som har jämfört refunder och remember? Bättre rabatter på någon av dem? flest butiker?
Måste man ha kredit på kortet?
 
Jag hade glömt bort att jag registrerade mig, så min första utbetalning var på lite över 2000 kr. Kändes rätt bra.
Fast man måste ju aktivt gå via refunder för att få rabatt så låter konstigt att du inte märkt din cashback. Eftersom vanligaste man får där är typ 2.5 % (5 % men refunder tar ju hälften) så måste du alltså handlat för typ 80000kr. Shoppar förvisso för mer än 80 på ett år men 2000 utslaget på ett år är lite lite tycker jag för att jag ska orka :)
 
Fast man måste ju aktivt gå via refunder för att få rabatt så låter konstigt att du inte märkt din cashback. Eftersom vanligaste man får där är typ 2.5 % (5 % men refunder tar ju hälften) så måste du alltså handlat för typ 80000kr. Shoppar förvisso för mer än 80 på ett år men 2000 utslaget på ett år är lite lite tycker jag för att jag ska orka :)

Jag har installerat knappen, och det går ju per automatik. Sedan glömde jag bara bort att kolla kontot helt enkelt. Och det varierar starkt hur stor återbetalningen är, handlar både till mig och företaget.

Men det är ju givetvis inget jag tvingar på någon, helt upp till en själv :grin:
 
@tornblomma Av rent intresse, läste tidigare inlägg där du var sugen på att köpa lägenhet på Kuba. Får man lov att göra det nu?
Hade samma tankar när jag var där för ett par år sedan, men då var man tvungen att vara Kubansk medborgare (och ev. bosatt på Kuba?).
Finns ju hur många charmiga hus som helst, med fantastiska innergårdar. :love:
 
@tornblomma Av rent intresse, läste tidigare inlägg där du var sugen på att köpa lägenhet på Kuba. Får man lov att göra det nu?
Hade samma tankar när jag var där för ett par år sedan, men då var man tvungen att vara Kubansk medborgare (och ev. bosatt på Kuba?).
Finns ju hur många charmiga hus som helst, med fantastiska innergårdar. :love:

Det kommer lättas upp allt eftersom. Bara sista åren har det hänt mycket åt en mer liberal riktning!
 
Bumpar upp den här. Jag sålde min bostadsrätt för ett tag sen och vinsten har suttit och häckat på ett sparkonto hos SBAB, nu vill jag låta en del av pengarna jobba för sig så att säga och tanken är att lägga in ca 70 000 i någon form av fonder. Har kikat på Avanza men jag är en total newbie på det här och livrädd att göra ngt galet så mina pengar hux flux är borta :eek::D Några tips med hur jag ska börja? Bra poddar i ämnet? Tanken är ett hyfsat långsiktigt sparande. Förklara som om ni pratar med en total idiot :D
 
Okej, jag köpte lite aktier och fonder i början av året. På Avanza. Tre aktier och en fond, sammanlagt 5500. Ligger -50 på en aktie, men sammanlagt 200kr plus. Så ni som funderar, prova!! Jag har hunnit ligga -150kr också, men det här är en mycket roligare sparform än att ha pengarna på ett vanligt konto.

Sen så blev jag medlem på refunder. Har beställt schampo och en del till bilen och har redan tillbaka 31kr. Så bara man kommer ihåg att gå den vägen när man beställer online så kan man spara pengar där också.

Jag tror att det är till stor del den här tråden som jag faktiskt bestämde mig för att köpa lite aktier! Har lite olika sparformer på min vanliga bank, men tänker nog flytta över några tusen till på aktier.
 
Usch, idag känner jag mig för första gången på länge lite stressad över ekonomin. Pengarna sprang iväg lite onödigt mycket nu sista veckan p.g.a låssmed och oväntat sjukgymnastbesök, och lönen som kom idag ska räcka till fickpengar på två semesterresor (jag vet, skyll mig själv) samt allt det gamla vanliga.

Det kommer att gå, men jag kommer inte att kunna spara så mycket som jag velat. Och jag har liksom blivit van (bortskämd) med att utan problem kunna möta, och till och med överträffa, mina sparmål de senaste månaderna...

Nåja, oktober och november ser båda rätt händelselösa ut så jag satsar på att spara lite mer då istället! Ska försöka fokusera på det.
 
Usch, idag känner jag mig för första gången på länge lite stressad över ekonomin. Pengarna sprang iväg lite onödigt mycket nu sista veckan p.g.a låssmed och oväntat sjukgymnastbesök, och lönen som kom idag ska räcka till fickpengar på två semesterresor (jag vet, skyll mig själv) samt allt det gamla vanliga.

Det kommer att gå, men jag kommer inte att kunna spara så mycket som jag velat. Och jag har liksom blivit van (bortskämd) med att utan problem kunna möta, och till och med överträffa, mina sparmål de senaste månaderna...

Nåja, oktober och november ser båda rätt händelselösa ut så jag satsar på att spara lite mer då istället! Ska försöka fokusera på det.

Vet vad du menar. Vi har haft mycket stora och dyra utgifter i år (bygge och renoveringar) och har fortfarande en kvar (fiberinstallation på 18 000 kr) + att vi ska ha sparade fickpengar till resan hela familjen ska göra i januari. Så vi fick sätta oss och göra en plan i början av året för hur vi skulle kunna genomföra allt utan att det ska gå ut över allt det vanliga och så har vi gjort budget varje månad och planerat noga hur allt ska fördelas för att det ska funka och sen följt planen. Allt extra sparande har därför varit väldigt kortsiktiga (enligt planen) och är därför inte så höga som dom skulle kunna vara utan allt vi grejat med. Men det var bara något vi fick acceptera i år, istället för att lägga pengarna på hög så har vi byggt, renoverat och rest för dom ganska omgående.

Har en del dyra planer för nästa år också, t.ex del av verandabygge. Men till det har vi redan ett långsiktigt sparande som vi haft länge som ska gå till renoveringar. Sen tänkte vi köpa en häst till :angel:
 
Vet vad du menar. Vi har haft mycket stora och dyra utgifter i år (bygge och renoveringar) och har fortfarande en kvar (fiberinstallation på 18 000 kr) + att vi ska ha sparade fickpengar till resan hela familjen ska göra i januari. Så vi fick sätta oss och göra en plan i början av året för hur vi skulle kunna genomföra allt utan att det ska gå ut över allt det vanliga och så har vi gjort budget varje månad och planerat noga hur allt ska fördelas för att det ska funka och sen följt planen. Allt extra sparande har därför varit väldigt kortsiktiga (enligt planen) och är därför inte så höga som dom skulle kunna vara utan allt vi grejat med. Men det var bara något vi fick acceptera i år, istället för att lägga pengarna på hög så har vi byggt, renoverat och rest för dom ganska omgående.

Har en del dyra planer för nästa år också, t.ex del av verandabygge. Men till det har vi redan ett långsiktigt sparande som vi haft länge som ska gå till renoveringar. Sen tänkte vi köpa en häst till :angel:
Ja, det blir väl så ibland antar jag. Tur att det i alla fall är övervägande roliga saker för oss båda! :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jobba inte deltid/ med uppehåll då det påverkar din pension. Varenda krona du tjänar räknas. Hört dessa 2 hela livet från olika håll...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 968
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 976
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 691
Senast: Dorinda
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp