Eksem täcke, och smörjning.

J

JeanineHammer

Jag har 2 eksem hästar här hemma och dom är båda hopplösa och kliar av sig sin fina man :cry:

Jag undrar eftersom att min ekonomi inte är på topp och hästarna behöver täcken ifall ni kloka bukare vet ifall det finns något billigt eksem täcke?.
Har hört att det fanns bra och billiga på Gek*s någon som ahr vart där och sett det?.
Undrar även ifall ni har några tips på bra salvor som hjälper mot eksem.

Mycket tacksam för svar:)
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Täcke är A och O för en eksemhäst, dessvärre räcker det inte med 1 täcke per häst, utan minst 2 bör du ha per häst 1 ombyte vid tvätt och/eller lagning.
Täckena bör tvättas minst 1 gång per vecka om man har häst med svårare problem, orsaken är att smuts och lösa hår kan öka på klådan varför tvätt av täcke och häst regelbundet är att rekommendera.

Vad du ska smörja med, det finns en uppsjö av olika medel och du får prova dig fram. Men ett tips som brukar funka är Horsol i kombination med något någon smörja. Proboljan är också väldigt bra, och massor av insektsmedel går åt.

Tyvärr är det ingen hit att ha eksemhäst om ekonomin är skral, de är ofta dyra i drift pga sin eksem och behovet av olika produkter som i regel är kostsamma.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Jag har köpt Jacsons eksemtäcken, prisvärda tycker jag, typ 650 kr eller nått sånt.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

hej



utan exemtäcke får du nog väldigt såriga hästar, jag använder exemtäcket från h**ks och de funkar bra, har den långa huvan till så hästen är så gott som täckt. Sen sprayar jag han med MD myggdeo när knotten är framme och på exemena smörjer ja nylanders höstkräm vilket funkar väldigt bra på min häst! ´den är att rekomendera.
sen så tvättar jag hästen i PROB shampoo i alla fall varannan vecka. Jag har tusen olika medel och smörjor jag provat men detta tycker jag funkar bäst. Är det jättemycket knott får han gå in ibland för att vila huden men han kliar mer inne när de finns mer att klia mot.
tjärsalvan (skillingaryd?) brukar jag använda där de bits mest under magen osv. superbra!
tyvärr är exemhästar väldigt dyra att syssla med men dom behöver detta för att må bra.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Köpte eksemtäcke från lillh__tenistav.


Sen använder jag renonsflugmedel samt swich.

Smörjer med någon "balsamspray" jag fick rekommenderat av vetrinär för att mjuka upp det samt smörjer jag med aloe vera.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

ullareds täcken är helt ok.
jag har båda varianterna flug och eksemtäcke.
flugtäcket något tajt över bogen på min breda häst.
till eksemtäcket som inte har buklapp har jag tagit 2 gjordar och sytt fast en gammal magplatta.
komplettera i höst inför nästa säsong.
köpte ett på hööks i höstas med 75% rabatt.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Jag har 2 flugtäcken ett till varje häst. Exemen på våra är inte extrema bara lite i mankammen. Just nu använder jag probolja. Ville ha tips på nytt just för att man behöver byta.
Och tack för alla tips!
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

horsol är bra, tar bort det mjälliga i manen.
ger en kur ca var 10de dag ca 10 droppar i mankammen.
Allt mjälligt lossnar ser lite läskigt ut.
Schamponera ett par dar efter behandlingen.
efter 10 år av olika behandlingsmetoder så fungerar denna bäst på min häst.
de flesta eksemhästar jag känner till har enbart i man och svans.
ev att magsträngen blir hård ochså.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Horsol innehåller acetylsalicylsyra olja (fick jag det rätt stavat nu??) det kan man köpa i större flaska från apoteket myyyycket billigare än Horsol och funkar lika bra. Vi har blandat med barnolja och smörjt med.
Finns två olika koncentrationer, man kan ju ta den svagare om det inte är så svår eksem.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Jag köpte ett begagnat via nätet (Blocket). Eftersom jag behövde ett extra att byta med. Det var jättefint och jag fick det för halva priset jämfört med i övriga handeln.

För klådan i mankammen och svansroten använder jag AVS 14 (granngården). Det funkar jättebra för oss.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Horsol innehåller acetylsalicylsyra olja (fick jag det rätt stavat nu??) det kan man köpa i större flaska från apoteket myyyycket billigare än Horsol och funkar lika bra. Vi har blandat med barnolja och smörjt med.
Finns två olika koncentrationer, man kan ju ta den svagare om det inte är så svår eksem.

jag har salicylsyrevaselin-salva, 50 kr för en tub. Har kvar från förra året.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

På min häst använder jag nu för tillfället hydrokortison salva (för människor). Jag har bara använt det i ungefär 3 dagar, men det verkar faktiskt hjälpa. Han har slutat att klia och dem där småsåren och prickarna i svansroten och manen håller på att försvinna. Man kan dock bara behandla i max en vecka. Jag köpte den största tuben de hade på apoteket och priset var ca 60 kr.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Horsol innehåller acetylsalicylsyra olja (fick jag det rätt stavat nu??) det kan man köpa i större flaska från apoteket myyyycket billigare än Horsol och funkar lika bra. Vi har blandat med barnolja och smörjt med.Finns två olika koncentrationer, man kan ju ta den svagare om det inte är så svår eksem.

Varför har ni blandat med barnolja? Är det inte lite vanskligt när det är stark sol? Fast ni kanske har täcke hela tiden så solen inte kommer åt?
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Oljan går in i huden, bör inte vara någon fara. Jag själv använder olja på mig om dagarna utan problem.
Smart, ska testa att blanda när mitt Horsol är slut. Tycker det är opraktiskt att kladda med salvor så jag lägger heller lite extra på något som är lätt att använda.

TS
Gekås täcken är likadana som de flesta andra, tex Hööks. Jag har köpt ett helt lager till min eksemis. De har oväntat bra passform för det priset (300 spänn), men min har lite knepig kroppsform så det kanske beror på det. Jag gillar de täckena och priset är utmärkt. Rekommenderar att testa! Täcke är absolut måste!!
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Apropå kortison
Jag skulle nog vara lite försiktig med det, det kan ge "beroende" och mer hudirritation. Det funkar visserligen, men som sagt det är inget jag skulle rekommendera förutom i extrema fall.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Om hästarna kommer åt ställen att klia sig mot så tycker jag inte att Lill hästens eksem täcke är lämpligt. Visst materialet är luftigt och torkar snabbt men ack så tunt och står inte emot kli mot träd etc. Boetts är det enda som håller mot vad som krävs. Dyrt ja, tåligt och andas mycket bra samt torkar snabbt. Kan bara rek Boetts.Horsol,Nylanders Prob produkterna är mycket bra.Likaså Grolisal .
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Mitt söta halvblod har sommareksem också.
Jag har aldrig haft eksemhästar förut men har nu efter några somrar hittat mina metoder som fungerar på henne. I dagsläget så får hon gå med Jacson eksemtäcke om det inte tänker regna ute. Är det risk för regn får hon gå med vanligt, tunnare regntäcke då eksemtäcket blir dyblött om det regnar på det, tyvärr. Värt att nämna är också att jag står uppstallad på ett inackorderingsstall så jag kan inte åka ut fram och tillbaka flera gånger om dagen och byta täcke tyvärr.
Jag smörjer in man och svansrot, som är de värst drabbade områdena med Biof*armABs AVS 14 ordentligt. Måste säga att den fungerar extremt bra, dämpar kliandet. Sedan så duschar jag henne var åttonde dag ungefär för att få bort gamla salva-rester och annat som kan ha satt sig fast.
Nu har hästen som tur är bra utetider med tanke på hennes sommareksem, går ut vid 8 och in vid 14.30 då de värsta knotten börjar komma (dock inte sett så mkt knott än i år). Bete är tyvärr bara att glömma för damen. Så ett tips är att stalla in hästen på de värsta knott-tiderna, i mitt fall sen eftermiddag och kväll. Vill jag rida ut på dom tiderna, som jag i mesta fall undviker, smörjer jag in ordentligt med AVS 14 efteråt och sprayar på myggspray.
AVS 14 är ett väldigt starkt tips. Men ofta är det ju så att hästarna 'vänjer sig' vid ett medel efter ett tag och man måste hitta ett nytt.
Jag har inte provat PROBs produkter än, men letar med ljus och lykta efter återförsäljare i närheten.

KL* Ni som har era eksemhästar på inackorderingsstall, som jag har, vad har dom för täcke när det är risk för regn/regn ute? Har dom något täcke på sig inomhus? Ofta är det ju ett täcke på/av på morgonen och ett vid intag.

Mycket pyssel med en eksemhäst!

M-oaa
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Jag använder eksemtäcket från Gekås, och jag tycker det är prisvärt. Är 3:e året som jag köper därifrån.
Och det jag köpte förra året används i år med, det hade endast fått några mindre hål av grenar som var ganska enkla att laga. Annars håller det bra.
I år har jag haft på täcket sedan 1/4 och än kliar han sig inget = behöver inte smörja något och täcket är fräscht och jag behöver inte tvätta det så ofta. Men jag har ett täcke till att byta med när det andra behövs tvättas eller hänga på tork om det spöregnat ute.

Så köp du på Gekås, men gärna 2 till varje häst så du kan byta.
 
Sv: Eksem täcke, och smörjning.

Jag har två bucas täcke till min gamling och dem är kalas,
Kanske dock inte de billigaste alternativet :(

När det gäller smörjning så har jag en vanlig mild opafymerad duscholja från apoteket som mjukar upp och lindrar klåda. Den funkar riktigt bra och han har aldrig varit så fin som nu. Syns knappt att han har eksem längre!
Så den oljan rekomenderar jag starkt. (ACO´s duscholja)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! I somras fick min ponny eksem vilket ledde till att hon kliade av ca halva manen, från manken och upp halvvägs på halsen ungefär...
Svar
6
· Visningar
835
Senast: sweep
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 757
Senast: Fiorano
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: sorbifolia
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 493
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp