Eksemtäcke

Problematisk

Trådstartare
Vilka eksemtäcken sitter bra på stora hästar? Jag vet att Boett och nåt annat är väldigt populära bland islandshästar och andra mindre ponnyer, men de ser ju ofta lite annorlunda ut i kroppen mot stora ridhästar. Så vilka märken sitter bäst där?
Måste alltså vara heltäckande eksemtäcke, vanligt flugtäcke räcker inte.
 
"Stora ridhästar" är ju ett ganska brett begrepp, finns ju en del olika hästmodeller inom den kategorin. Men QHP har eksemtäcken anpassade efter några olika raser i alla fall, vet jag.
 
"Stora ridhästar" är ju ett ganska brett begrepp, finns ju en del olika hästmodeller inom den kategorin. Men QHP har eksemtäcken anpassade efter några olika raser i alla fall, vet jag.

Vanliga varmblodiga ridhästar, swb-typ, jag tror de flesta förstår vilken typ av häst jag menar :)
Inte fullblod och inte kallblod, liksom
 
Vilka eksemtäcken sitter bra på stora hästar? Jag vet att Boett och nåt annat är väldigt populära bland islandshästar och andra mindre ponnyer, men de ser ju ofta lite annorlunda ut i kroppen mot stora ridhästar. Så vilka märken sitter bäst där?
Måste alltså vara heltäckande eksemtäcke, vanligt flugtäcke räcker inte.
Använder Rambo sweetitch hoody, tycker den har lika bra och likartad passform som deras övriga täcken. Lika okomplicerad att sätta på/ta av som ett vanligt täcke med helhals.
jag har svårt för sådana eksemtäcken som behöver träs på som en strumpa.
 
Använder Rambo sweetitch hoody, tycker den har lika bra och likartad passform som deras övriga täcken. Lika okomplicerad att sätta på/ta av som ett vanligt täcke med helhals.
jag har svårt för sådana eksemtäcken som behöver träs på som en strumpa.

Det ser ut som att det blir en glipa i fram mellan bringa och hals, som på andra horseware-täcken. Stämmer det? Kommer isåfall inte att fungera, det behöver sluta helt tätt där.
Vore ju dock skönt med nåt som inte behöver dras över huvudet men det känns som en omöjlig önskan i kombination med att det måste täcka HELA fram/undersidan.
 
Det ser ut som att det blir en glipa i fram mellan bringa och hals, som på andra horseware-täcken. Stämmer det? Kommer isåfall inte att fungera, det behöver sluta helt tätt där.
Vore ju dock skönt med nåt som inte behöver dras över huvudet men det känns som en omöjlig önskan i kombination med att det måste täcka HELA fram/undersidan.
Nisch eksemtäcke med dragkedja.
 
Det ser ut som att det blir en glipa i fram mellan bringa och hals, som på andra horseware-täcken. Stämmer det? Kommer isåfall inte att fungera, det behöver sluta helt tätt där.
Vore ju dock skönt med nåt som inte behöver dras över huvudet men det känns som en omöjlig önskan i kombination med att det måste täcka HELA fram/undersidan.
Den glipan som blir är av mindre betydelse, och man kan komplettera med flugspray. Ingen glipa när de betar, bara när de höjer huvudet.
Är det knott du vill skydda mot så är det man/svans som behöver skyddas.
 
Boett var det som fungerade bäst på mitt halvblod. Oslagbart.
Lång hals så det inte blev glipa hela tiden uppe i nacken. Ett bra material som inte gjorde att hästen blev varmare än nödvändigt. Bra hållbarhet.
Lite dyrare, men värt varje krona. Bra support efter köp.
 
Den glipan som blir är av mindre betydelse, och man kan komplettera med flugspray. Ingen glipa när de betar, bara när de höjer huvudet.
Är det knott du vill skydda mot så är det man/svans som behöver skyddas.
Nja, inte om hästen är väldigt känslig eller till och med har eksem. Det finns en anledning till att eksemtäcken ser ut som de gör, en glipa kan ha väldigt stor betydelse på en såpass känslig häst. :)
 
Inte många som använder Boett täcken idag. Täta och dyra. Bytte ut mitt så fort jag kunde.
Finns billiga töjbara pyjamasar att köpa som är ok. Nu har jag ingen eksemhäst längre men föredrog vanliga flugtäcken med magplatta. Köper täcken på senhösten så får man bra täcken till bättre pris. Hästens eksem blev helt bra utan avskavd man/ svans med luftigare rena täcken kombinerat med god omvårdnad.
 
Inte många som använder Boett täcken idag. Täta och dyra. Bytte ut mitt så fort jag kunde.
Finns billiga töjbara pyjamasar att köpa som är ok. Nu har jag ingen eksemhäst längre men föredrog vanliga flugtäcken med magplatta. Köper täcken på senhösten så får man bra täcken till bättre pris. Hästens eksem blev helt bra utan avskavd man/ svans med luftigare rena täcken kombinerat med god omvårdnad.

Det är nog helt beroende på hur allvarlig eksemen är/hur känslig hästen är.
Insektstäcke räckte aldrig till min. Jag kunde ha det en dag max. Gick det längre tid kliade hon sig. Kunde hon komma åt med hovarna kliade hon stora sår på kort tid.

Hon tvättades löpande och smordes minst en gång per dag.

Boetts täcken är täta, men inte speciellt varma. Samtidigt är dom luftiga i halsen med bra längd så att nacken inte blir bar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 222
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 168
Senast: Fazeem
·
Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 431
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp