El-kostnader

Jag vet inte när ni köpte huset. Om det inte var precis i början av året så borde man använt siffrorna för 2021, men kan tänka mig att en del gärna använder 2020 istället eftersom det ser bättre ut för spekulanterna som ska buda. Men det ska åtminstone framgå vad siffrorna är baserade på.
Men varför skulle förbrukningen nödvändigtvis vara lägre 2020 jämfört med 2021? Vi har legat stadigt på ca 10 000 kWh/år de senaste åren. Sedan vi installerade luft-värmepumpen.
 
De avgifter som tillkommer, när jag kollar erbjudandet från bolaget med el på 1.65 står det att det är inkl allt (de har understrukit det) det tolkar jag som att skatt och annat ingår? Känner mig som en riktig el-newbie 🤠
Nja, det är nog inklusive årliga avgifter, fakturaavgifter osv.

Elnätsavgift brukar alltid tillkomma.
Jag tecknade elavtal på tre år på ett hus som ska säljas förra året, där var det inga problem att säga upp avtalet i förtid om man flyttade. Kolla det innan du tecknar! Rekomenderar att du ringer till exempel Compricer, de är jätteduktiga på att förklara vad som ingår i vilka avtal.
 
Nja, det är nog inklusive årliga avgifter, fakturaavgifter osv.

Elnätsavgift brukar alltid tillkomma.
Jag tecknade elavtal på tre år på ett hus som ska säljas förra året, där var det inga problem att säga upp avtalet i förtid om man flyttade. Kolla det innan du tecknar! Rekomenderar att du ringer till exempel Compricer, de är jätteduktiga på att förklara vad som ingår i vilka avtal.
Nu tror jag att vi kommer bo kvar i typ 3-4 år så får vi betala nån straffavgift borde den inte va så stor men ska kolla. Tycker det är väldigt svårt att bestämma hur en ska göra. Men tror vi kommer köra fast, men segt om priserna dyker om två år och så har vi jättehögt istället.
 
Nu tror jag att vi kommer bo kvar i typ 3-4 år så får vi betala nån straffavgift borde den inte va så stor men ska kolla. Tycker det är väldigt svårt att bestämma hur en ska göra. Men tror vi kommer köra fast, men segt om priserna dyker om två år och så har vi jättehögt istället.
Jag tror att försäljning och flytt alltid är en giltig orsak till att avtalet måste upphöra, och inte ger något straff. Skulle möjligtvis vara om det är uppsåtligt, dvs försäljning redan klar innan avtalet träffades dvs att man visste att man inte skulle kunna uppfylla det - men tror inte ens det skulle ge straff.
 
Det var 60 månaders bindningstid, vad händer om man flyttar innan de 60 månader gått? Måste man betala det då som med tex när man bundit räntan?
Jag har inte varit med om att jag behövt betala något extra. Har haft fasta pris bundet på x månader och flyttat 3 gånger och såvitt jag vet har jag inte behövt betala något extra. Förvisso var det Eon och vet inte om det ändrats idag med tanke på de höga elpriserna osv.

Nog inte fel att kolla upp. 😇
 
Ska kolla upp noga + sätta mig i i vad som man får betala för. Har aldrig behövt bry mig så kan inget om det. Enda jag kommer sakna med lägenhet, elräkning på några hundra ❤️
 
Jag gick precis in på elskling, fyllde i postnummer (vi hör till elområde 4), årlig förbrukning 10 000 kWh och fast pris. Det lägsta jag kunde få är 303 öre och då med bindningstid 48 månader. Då är också "allt" understruket, men när jag klickar på "allt" så innefattar det elpris, fasta avgifter på 24 kr/mån samt moms. Men sedan tillkommer väl alla elnätsavgifter också?
 
Jag gick precis in på elskling, fyllde i postnummer (vi hör till elområde 4), årlig förbrukning 10 000 kWh och fast pris. Det lägsta jag kunde få är 303 öre och då med bindningstid 48 månader. Då är också "allt" understruket, men när jag klickar på "allt" så innefattar det elpris, fasta avgifter på 24 kr/mån samt moms. Men sedan tillkommer väl alla elnätsavgifter också?
Lät dyrt 🙈 känns som hur man än gör är det dyrt så det handlar bara om ska det bli dyrt eller jättedyrt :/
 
Jag gick precis in på elskling, fyllde i postnummer (vi hör till elområde 4), årlig förbrukning 10 000 kWh och fast pris. Det lägsta jag kunde få är 303 öre och då med bindningstid 48 månader. Då är också "allt" understruket, men när jag klickar på "allt" så innefattar det elpris, fasta avgifter på 24 kr/mån samt moms. Men sedan tillkommer väl alla elnätsavgifter också?
Ja, det är bara förbrukningsavtalet. Sedan har du både fasta och rörliga avgifter för elnätet också. Men de är inte prisvolatila på samma sätt.
 
Ja, det är bara förbrukningsavtalet. Sedan har du både fasta och rörliga avgifter för elnätet också. Men de är inte prisvolatila på samma sätt.
Men om jag tecknar på 1.65 hur mycket blir det inkl allt det andra? Känner att jag är himla dåligt insatt i detta.
 
Men om jag tecknar på 1.65 hur mycket blir det inkl allt det andra? Känner att jag är himla dåligt insatt i detta.
Beror ju på vad avgifterna för elnätet är?
Du har alltid två avtal:
*elhandel - det du väljer själv, rörligt eller fast och som täcker själva förbrukningen
*elnät - det kan du inte välja själv utan bolag där beror på vilket bolag som äger ledningarna som går till din bostad
 
Beror ju på vad avgifterna för elnätet är?
Du har alltid två avtal:
*elhandel - det du väljer själv, rörligt eller fast och som täcker själva förbrukningen
*elnät - det kan du inte välja själv utan bolag där beror på vilket bolag som äger ledningarna som går till din bostad
Hur vet man det då? Vill minnas att det är Göteborgs energi som äger ledningarna. För juni betalade vi ca 400kr för huset inkl allt men då flyttade vi in först i mitten av juni. Vi var iofs i huset hela juni varje dag innan inflytt och renoverade och körde maskiner och bygglampor osv men duschade inte där + använde knappt ugnen och inte tvätt eller tork. Och ingen värme på heller. För juli är vi uppe i 392 kr hittills och då har vi bott som vanligt och även haft mycket gäster. Dock fortfarande ingen värme på.
 
Flyttar du innan avtalets utgång så hävs avtalet per automatik och det är inte som bunden ränta att man är tvungen att "straffa sej ut" utan avtalet slutar som sagt helt sonika gälla bara.
Så att ta ett låååååångt avtal på el med bra pris är en bra affär... (om man inte tror på minskande kostnader)
 
Men varför skulle förbrukningen nödvändigtvis vara lägre 2020 jämfört med 2021? Vi har legat stadigt på ca 10 000 kWh/år de senaste åren. Sedan vi installerade luft-värmepumpen.

Jag menade kostnaden för 4 000/år. Jag är van vid att kostnaden anges som en post under driftskostnader för objektet. Om det här angivits som kWh här, så blir det förstås en annan sak, då kan man multiplicera själv med nuvarande elpris.

Edit: det jag försöker förklara är att jag trodde att TS kalkylerat utifrån att tidigare ägare angett en driftkostnad, men att det kan vara jag som missuppfattat det och att det är faktiska kWh de fått 🙂
 
Hur vet man det då? Vill minnas att det är Göteborgs energi som äger ledningarna. För juni betalade vi ca 400kr för huset inkl allt men då flyttade vi in först i mitten av juni. Vi var iofs i huset hela juni varje dag innan inflytt och renoverade och körde maskiner och bygglampor osv men duschade inte där + använde knappt ugnen och inte tvätt eller tork. Och ingen värme på heller. För juli är vi uppe i 392 kr hittills och då har vi bott som vanligt och även haft mycket gäster. Dock fortfarande ingen värme på.
Hur vet du hur många kronor som du är uppe i just nu? Jag kan bara se min förbrukning i kWh... Och just nu är vi uppe i 303 kWh....
 
Jag menade kostnaden 4 000/år. Jag är van vid att det anges som en post under driftskostnader för objektet. Om det här angivits som kWh här, så blir det förstås en annan sak, då kan man multiplicera själv med nuvarande elpris.
TS skrev så här i första inlägget, så jag antar att 4000 ska vara kWh?

Tänker att huset förbrukar typ 8000/år (förra ägaren gjorde av med 4000, men vi kör nog mer maskin + tumlare + räknar hellre i överkant). Det blir ju då 8000x1.65 = 13200/år dvs lite mer än 1000/månad.
 
Flyttar du innan avtalets utgång så hävs avtalet per automatik och det är inte som bunden ränta att man är tvungen att "straffa sej ut" utan avtalet slutar som sagt helt sonika gälla bara.
Så att ta ett låååååångt avtal på el med bra pris är en bra affär... (om man inte tror på minskande kostnader)
Får fråga om man kan få ett på 50 år då 🤪
 
TS skrev så här i första inlägget, så jag antar att 4000 ska vara kWh?

Tänker att huset förbrukar typ 8000/år (förra ägaren gjorde av med 4000, men vi kör nog mer maskin + tumlare + räknar hellre i överkant). Det blir ju då 8000x1.65 = 13200/år dvs lite mer än 1000/månad.

Jag la till i mitt inlägg, för insåg att det nog blev rörigt innan 😄 Eftersom jag är van vid att få tidigare ägares driftkostnader så trodde jag att det kanske var det TS utgått ifrån när hon gjorde sin uträkning.
 
Min man har nån app för det.
Jag har också en app. Eons. Men elpriset (det rörliga) som jag betalar är väl klart först när fakturan ställs ut - eftersom det är ett genomsnitt - så priset kan jag inte veta förrän fakturan kommer..... Har ni bundet eller rörligt pris nu?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 146
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp