El-kostnader

Kostnaden hos oss landar på elkostnad + ca 1000-2000 kr per månad beroende på årstid för nätavgifter, överföringsavgifter osv från nätägaren. Vi har en dragig skånelänga och förbrukar ca 18'000 kwh per år med direktverkande el och luft/luft. Så snart vi får kaminen iordning hoppas jag att vi ska kunna banta ned det en del.
 
Jag har också en app. Eons. Men elpriset (det rörliga) som jag betalar är väl klart först när fakturan ställs ut - eftersom det är ett genomsnitt - så priset kan jag inte veta förrän fakturan kommer..... Har ni bundet eller rörligt pris nu?

Vet inte vad det är för app, kan inte fråga heller för min man är på roadtrip. Vet inte vad vi har, vi har inte så mycket koll haha 🙈
 
Ja, elen är jättedyr just nu. Kolla upp avtalet du funderar på noga, för det känns verkligen lite "too good to be true" över det hela. Förhoppningsvis är allt i sin ordning :up: !
Läste precis att elen kan bli dubbelt så dyr i vinter som förra vintern. Det lät ju härligt. Det betyder väl att tex för en vän som fick 11000 i räkning en månad alltså då skulle få 22000(!) i räkning. Det låter helt bisarrt. Så kanske lika bra binda på 1.65..
 
Visst finns det nån app där man kan se sin förbrukning kontra genomsnittsförbrukning för liknande hus och typ se om man är bättre eller sämre? Nån som vet vad den heter?
 
Läste precis att elen kan bli dubbelt så dyr i vinter som förra vintern. Det lät ju härligt. Det betyder väl att tex för en vän som fick 11000 i räkning en månad alltså då skulle få 22000(!) i räkning. Det låter helt bisarrt. Så kanske lika bra binda på 1.65..
Jag har bunkrat med 9 kubikmeter ved inför vintern så att kaminen kan gå så mycket som vi vill :) !
 
Visst finns det nån app där man kan se sin förbrukning kontra genomsnittsförbrukning för liknande hus och typ se om man är bättre eller sämre? Nån som vet vad den heter?
Jag kollar förbrukningen på elbolagets hemsida. Jag har bott ett tag här så jag kan kolla månad för månad ganska långt tillbaka.
 
Jag har bunkrat med 9 kubikmeter ved inför vintern så att kaminen kan gå så mycket som vi vill :) !
Är nog smart drag. Vi har ingen kamin och jag antar att det kostar mer att installera än vad vi skulle spara på elen. Som tur är fryser vi ingen av oss så lagom temp är typ 18-19 grader inne. I lägenheten vi bodde i tills nyss blev det mellan typ maj-september runt 25+ och det gick inte att justera temperaturen. Det var inte nice.
 
Jag kollar förbrukningen på elbolagets hemsida. Jag har bott ett tag här så jag kan kolla månad för månad ganska långt tillbaka.
Men det finns en app vet jag där man kan se så kan man ”tävla” lite och se/sporras att förbruka mindre energi 😄 slutar väl med att jag stänger av allt så kan jag sitta i mörkret med en filt och värmeljus och väsa ”yes jag vann” 😂
 
Elnätsfakturorna har ju varit osedvanligt gynnsamma i år. Så driftskostnad beräknad på 2022 lär bli låg.

B7F45AC6-E9E3-4DF6-946C-8A4CBC7E6ECA.jpeg
 
Är 1.65 kr/kWh ett bra pris? Kan binda på det och tycker inte det känns så himla dyrt? Tänker att huset förbrukar typ 8000/år (förra ägaren gjorde av med 4000, men vi kör nog mer maskin + tumlare + räknar hellre i överkant). Det blir ju då 8000x1.65 = 13200/år dvs lite mer än 1000/månad. Det är väl ändå ganska billigt? Eller tillkommer det massa avgifter? En dryg tusenlapp i månaden tycker jag ändå är billigt.

Det var 60 månaders bindningstid, vad händer om man flyttar innan de 60 månader gått? Måste man betala det då som med tex när man bundit räntan?

Har aldrig tänkt på elpris osv innan då vi dels inte kunnat välja bolag + en lägenhet förbrukar ju inte jättemycket.
Det låter väldigt bra. Jag skulle definitivt nappa på det
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 131
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp