Bukefalos 28 år!

Elak häst -bara mot andra hästar

Tez1

Trådstartare
Jag vill höra era åsikter och funderingar kring detta.
Så här ligger det till: tre för varandra okända (åldermännen har gått ihop en vecka för ett halvår sen)valackar "flyttade ihop" för över en månad sen i en lösdrift. (Fullblod 18år, varmblod 17år och en kallblodstravare 8år.) I början kan man väl acceptera en viss oro innan alla finner sin plats men vi det här laget borde det väl vara lugnt. Problemet är kallblodet som i princip hela tiden vallar och gör stora utfall mot de andra två. De har redan gjort upp om rangen att det är han som bestämmer men på nåt vis verkar det inte som att han nöjer sig med det. Han tål dem inte helt enkelt och kan inte låta bli att terrorisera dem. Till synes helt utan anldning kan han komma farande som en skottspole i attackställning mot någon av de andra som står och halvsover(och de får vakna fort för att hinna undan). De vågar inte säga ifrån heller så fort han visar sig så drar de sig undan. Var och varannan dag hittar man nya köttiga bitmärken på dem.
Vad kan man göra? Finner han något nöje i det hela? Kommer han att lugna sig? Är det något rastypiskt beteende?(För tillfället finns inga möjligheter att skilja dem åt heller.)
Mvh T
 
Jag har faktiskt lite av samma problem. Har ett sto och en valack som varit "bästisar" i ungefär två år. I januari köpte vi ett till sto som måste gå i samma hage. Valacken tycker att den nya är ganska intressant och har inget emot henne medans det andra stoet riktigt hatar henne. Hon biter och sparkar rejält på det andra stoet. Så fort den nya tittar på henne så "hoppar" hon på henne som "straff". :confused:

Jag har bara två vinterhagar och i den andra hagen går det en hingst och en valack så hon måste gå i den hagen. Dom har gått tillsammans sedan början av januari nu och jag trodde att det skulle ge med sig med tiden, men tydligen inte. :(

Har haft samma problem förut med en inackordering men så fort dom släpptes på sommarbete så var alla kompisar och inga sura miner, kanske dina vänjer sig med tiden eller på betet som mina... Hoppas det för jag vet hur jobbigt det är och jag tycker så synd om mitt andra sto...
 
Vi har också samma problem i stallet med en häst.

Vi har pratat med en vet. och hon sa att hästen som håller på så oftast inte är flockledare och är oftast väldigt osäker på sig själv.. Inte vet jag men ett jobbigt problem är det iaf.
 
Min bestämmda uppfattning är att han inte är ranghög, utan bara dum och osäker.
Får varje sommar hit nån/några såna hästar, och de kan ställa till en jäkla massa trubbel. T ex kan de vakta vattenkaret i dagar...
Se till att dela på dom.
 
Om han inte är ranghög utan bara dum hur kommer det sig att de andra inte säger ifrån på skarpen då? Varför tillåter de att bli terroriserade?
Finns det något man som människa kan jobba med hos honom ifall han är osäker på sig själv?
mvh T
 
Skilj hästarna åt det är ju uppenbart att de inte trivs ihop. Låt gamlingarna få gå ihop och ha skönt.
 
Kan du inte skilja dem åt så får de helt enkelt gå halva dagen var i hagen. Glöm lösdrift.
 
Ja, du vet ju hur jag har det. Men hur såg det ut för M där han bodde tidigare med hagvänner, beteénde??

MVH/
 
Han gick tillsammans med två andra (val tror jag det var)i en pytteliten paddockliknande hage. Vi fick höra då att han var lite dum och ranghög men i samband med utfodring. Hans förra ägare berättade att dan innan vi hämtade honom hade han strimlat ett av hag-"kompisarnas" täcke. :(
Vi fick inte uppfattningen av att han skulle vara så jobbig.
Han verkade nästan vara lite av en hackkyckling trots allt där. Hans boxgranne mitt över hängde ut som en drake i gången när han gick förbi och ett annat kallblod i det stallet vill typ slå ihjäl honom oxå.
Kan det vara en typ av hämd? (Tror ifs inte att hästar tänker så.) Har han fått leva med hot om stryk länge kanske han tror att det är så man ska bete sig?
Han är ju så himla social och trevlig mot människor, lite för efterhängsen ibland.
Mvh T
 
Har man bara en hage så kan man köpa stolpar och eltråd och lätt dela den i två hagar....
Hästen ifråga kan ju inte må bra själv av de utfall han gör, och de som han flyger på ska väl kunna få stå i lugn och ro.
 
Tror att det kan vara så att de beter sig nu som de har fått utstå tidigare (låter väldigt lika förhållande ur hästsynpunkt)och tror att det är det ända rätta. Tror även att det är så i våra fall att båda är igentligen väldigt osäkra hästar inombords och att det handlar inte så mycket om att behöva ha ledarrollen i sig men att de försöker få kontroll över den nya situationen och det går över styr.

Än har det inte spekulerats färdigt, men nu skall jag åka till småland, så ha en bra helg!!

MVH/
 
Jo men att gå ensam är ju inte speciellt kul heller och kanske kan hon inte dela av hagen eftersom hon skrev som hon gjorde. :confused:

Det kan ju ge sig med tiden eller som i vårt fall på sommarbetet.
 
Samma här

Vi har sex valacker som går tillsammans varav en beter sig precis så som du beskriver. Alla är lite rädda för honom och blir naturligtvis jätterädd av hans plötsliga utfall. Man kan lätt tro att han är högst i rang när man ser dem i hagen eftersom han flyttar på alla men när det gäller mat och vatten har rangtvåan inga problem att försvara sig och stå upp för sin sak vilket också accepteras av den andre som då själv viker undan. Rangtvåan är också den enda som inte verkar rädd för den andra hästen.

Min teori i vårt fall är att de andra flyttar sig för honom för att han är så mycket större och fysiskt starkare, det är som att de begriper att de inte skulle ha en chans i en närkamp med honom och självbevarelsedriften säger dem att fly när han kommer ångandes med blottade tänder.
 
Jag har både stolp och tråd hemma men det är tjälen som är problemet. Skulle byta ut en stolpe i hagen här om dan men tjena, den får hänga med tills marken tinat.
Mvh T
 
Jag tror inte heller att "monstret" blir särsklit lyckligare över att gå själv heller. Då kanske problemen blir ännu större på sommarbetet.
Mvh T
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 054
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 214
Senast: Karminnie
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 645
Senast: Tussinussen
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 000
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp