Elda när man inte är hemma?

Finns inte på kartan att INTE åka hemifrån om jag eldar. Kan en elda och har ett vettigt (dvs kontrollerat) system är det absolut inte farligt.

Helt ärligt anser jag det vara lite nojigt att inte våga låta det brinna fast en åker hemifrån och har väldigt lite med reella risker att göra. Men visst, vet en inte hur en eldar eller har ett system som är tveksamt är det givetvis en risk (kan en inte elda ska en låta bli i mina ögon).

Blev genast nyfiken på på vilket sätt det påverkar dig att andra är nojiga? Så att du var tvungen att lägga till 'vet en inte hur en eldar' menar jag.

T ex det där med att lämna diskmaskinen eller inte, tänker du samma då, 'om man inte vet hur man diskar' eller konstaterar du att olika personer har olika skäl till att välja att göra på det ena eller andra sättet?🙂
 
Startar inte eld (braskamin i central murstock) om ingen ska vara hemma mest eftersom det är meningslöst i värmetillskott om ingen finns där och kan fylla på minst 3-4 omgångar. Men släcker aldrig heller, det som är ilagt får alltid brinna ut.

I höstas när det blev uppenbart att elen inte skulle kunna användas under vintern så bad vi sotaren att ta en extra titt på hur systemet fungerar med eldning många fler timmar per dag. Och domen var att det skulle vara problemfritt med nuvarande sotningsintervall som är årsvis.

Det funkar inte alls rent livspraktiskt att låta vare sig diskmaskin, tvättmaskin, eller spis/ugn eller eldstad bli fängelsevakter för bostadshuset, det finns massor av arbetsuppgifter att utföra som är runt hela gården.

Jag tänker att det får vara en av alla de risker som finns och är inkluderat i basrisken med att leva det liv som valts.
 
Blev genast nyfiken på på vilket sätt det påverkar dig att andra är nojiga? Så att du var tvungen att lägga till 'vet en inte hur en eldar' menar jag.

T ex det där med att lämna diskmaskinen eller inte, tänker du samma då, 'om man inte vet hur man diskar' eller konstaterar du att olika personer har olika skäl till att välja att göra på det ena eller andra sättet?🙂

Det påverkar inte mig ett skit, det var bara ett inlägg i en diskussionstråd. Din andra paragraf är ett praktexempel på "äpplen och päron", det går inte att jämföra att elda med att använda maskiner.
 
Jag har de senaste sex åren bott i ett hus med veduppvärmning som huvudvärmekälla. Jag har för mig att jag under det första året var lite orolig över att lämna huset när det fortfarande brann i vedpannan, men nu är det inget jag tänker på längre - det är standard.
Utifrån att det har nämnts lite om disk- och tvättmaskin kan jag tillägga att jag inte lämnar diskmaskinen mer än en stund - dvs jag kan gå ut och rida när den är på, åka och handla eller liknande men ändå så att jag inte är borta för länge. Jag skulle inte sätta igång den innan jag åkte till jobbet.

Tvättmaskinen har jag endast på när jag är hemma och inomhus i princip hela tiden, då den står på en decimeter hög upphöjning och kan röra sig om tvätten ligger ojämnt i maskinen eller liknande. Dvs den är det större risk att något händer, och jag kollar normalt sett till den någon/några gånger under tiden den går.
(har någon tips på hur man kan få den stilla/så att den inte kan välta så tar jag gärna emot det).

Dvs jag kan lämna brasan i vedpannan igång när jag åker till jobbet, men jag gör inte samma sak med disk- och tvättmaskin
 
När vi eldade i kamin i förra huset så matade jag kaminen full och när jag kom hem från stallet fanns fortfarande glöd, så bara att lägga i mer då.
Huset hann aldrig bli utkylt när vi gjorde så.
 
Utifrån att det har nämnts lite om disk- och tvättmaskin kan jag tillägga att jag inte lämnar diskmaskinen mer än en stund - dvs jag kan gå ut och rida när den är på, åka och handla eller liknande men ändå så att jag inte är borta för länge. Jag skulle inte sätta igång den innan jag åkte till jobbet.

Tvättmaskinen har jag endast på när jag är hemma och inomhus i princip hela tiden, då den står på en decimeter hög upphöjning och kan röra sig om tvätten ligger ojämnt i maskinen eller liknande. Dvs den är det större risk att något händer, och jag kollar normalt sett till den någon/några gånger under tiden den går.
(har någon tips på hur man kan få den stilla/så att den inte kan välta så tar jag gärna emot det).

Dvs jag kan lämna brasan i vedpannan igång när jag åker till jobbet, men jag gör inte samma sak med disk- och tvättmaskin
Vår tvättmaskin står också på en upphöjning, inne i en gammal garderob med dörren bortplockad. Jag har dragit ett spännband framför och satt fast det med nubb på insidan av garderobskanterna. Funkar bra!
 
När vi eldade i kamin i förra huset så matade jag kaminen full och när jag kom hem från stallet fanns fortfarande glöd, så bara att lägga i mer då.
Huset hann aldrig bli utkylt när vi gjorde så.
Just det tycker jag ändå är lite läskigt, att mata kaminen full så att den om ~15 minuter har max effektpåslag i skorsten och då har man dragit iväg. Det känns bättre att lämna en stund när den kommit förbi den absoluta toppen av effekt.
 
För att det itne finns någon omgivande mur som tar upp och lagrar värmen. Det heta röret är framme och i närheten av det kan det lätt uppstå bränder. Just för att det blir så hett.

en skorstensmur blir ljummen och lagrar den värme som i rörets fall har fritt tillträde till omgivningen.

Jag håller verkligen med, jag hade inte velat ha en kamin med rör.
 
För att det itne finns någon omgivande mur som tar upp och lagrar värmen. Det heta röret är framme och i närheten av det kan det lätt uppstå bränder. Just för att det blir så hett.

en skorstensmur blir ljummen och lagrar den värme som i rörets fall har fritt tillträde till omgivningen.
Fast i gamla hus (som mitt) så är röret ofta draget inne i murstocken/gamla skorstenen som värms upp av röret. Alla jag pratat med tycker att det är överlägset säkrast med rör på det viset.

Om man har rör utan murstock så finns det ganska tydliga krav på att alla material som kommer nära ska vara ej brännbara/eldfängda och skapa en rejäl buffert kring röret. Som murstocken gör annars.
 
Fast i gamla hus (som mitt) så är röret ofta draget inne i murstocken/gamla skorstenen som värms upp av röret. Alla jag pratat med tycker att det är överlägset säkrast med rör på det viset.

Om man har rör utan murstock så finns det ganska tydliga krav på att alla material som kommer nära ska vara ej brännbara/eldfängda och skapa en rejäl buffert kring röret. Som murstocken gör annars.
Nja ofta och ofta. Det bror på hur försäljningssugna sotarna är. Många av dem säljer själva rör...;)

I min trakt vill folk inte ha rör, just för att de gör att skorstensstocken inte får nån värme.
 
För att det itne finns någon omgivande mur som tar upp och lagrar värmen. Det heta röret är framme och i närheten av det kan det lätt uppstå bränder. Just för att det blir så hett.

en skorstensmur blir ljummen och lagrar den värme som i rörets fall har fritt tillträde till omgivningen.
Men röret har ju en tjock isolering mot värme runt om. Sen en ytterkapsel. Röret från kaminen är ju knappt ljummet när man tar på det.
I mitt första hus satte vi tom in rör i den gamla murstocken på sotarens inrådan då det var säkrare enligt honom. Inga sprickor osv. Det ansåg svåger med som är brandman.
 
Nja ofta och ofta. Det bror på hur försäljningssugna sotarna är. Många av dem säljer själva rör...;)

I min trakt vill folk inte ha rör, just för att de gör att skorstensstocken inte får nån värme.
Ok, min skorstensstock får massor av värme av röret. Det blir lite motsägelsefullt att säga att röret blir så varmt att det känns farligt, men röret ger samtidigt ingen värme till murstocken? Min upplevelse är att röret blir väldigt varmt och draget genom hela skorstenen, blir hela murstocken varm av den värmen.
 
Jag eldar aldrig och åker direkt, är rädd att det ska sprätta ut och ta eld i trägolvet. Har kakelugn med innerluckor, men det lyckas ändå sprätta ut ibland. Hamnar oftast på betongplattan under men nån bit har hamnat på trägolvet. När elden lugnat sig så lämnar jag utan problem, men bara för snabbärenden, måste ju stänga spjället annars så eldar jag i onödan.

Jobbar jag dag så är det effektivare att inte elda alls på morgonen utan låta spjället vara stängt och behålla värmen från kvällens eldning.
 
Jag eldar aldrig och åker direkt, är rädd att det ska sprätta ut och ta eld i trägolvet. Har kakelugn med innerluckor, men det lyckas ändå sprätta ut ibland. Hamnar oftast på betongplattan under men nån bit har hamnat på trägolvet. När elden lugnat sig så lämnar jag utan problem, men bara för snabbärenden, måste ju stänga spjället annars så eldar jag i onödan.

Jobbar jag dag så är det effektivare att inte elda alls utan låta spjället vara stängt och behålla värmen från kvällens eldning.
Läskigt. Från min Keddy kommer inget utanför om luckorna är stängda. Helt tätt.
 
Sitter framför kaminen nu och värmen från röret värmer både murstock och sedan finns tre stycken urtag med galler som sprider varm luft åt tre sidor. Röret fortsätter sedan genom murstocken i badrummet på övervåningen där kakelplattorna blir skönt varma

(Ignorera röran av skor och hundtäcke på värmning…)
9837827D-E420-47B4-A8A4-95B5E4B9A189.jpeg
 
Blev genast nyfiken på på vilket sätt det påverkar dig att andra är nojiga? Så att du var tvungen att lägga till 'vet en inte hur en eldar' menar jag.

T ex det där med att lämna diskmaskinen eller inte, tänker du samma då, 'om man inte vet hur man diskar' eller konstaterar du att olika personer har olika skäl till att välja att göra på det ena eller andra sättet?🙂
Jag lämnar inte tvättmaskin eller diskmaskin (när jag haft det). Skillnaden är att runt kaminen är allt brandsäkert både framför, bakom och åt sidorna och sakkunnig kollar upp 1 gång om året medan det inte är i närheten av lika brandsäkert runt min tvättmaskin och eluttag.
 
Vi har en stor tegelmur mitt i huset byggt 1994. Mot vardagsrummet en braskamin med glasdörrar. Mot köket vedeldad köksspis. Braskaminen kräver mycket ved men å andra sidan är murstocken varm nästan 1 dygn. Men enklast att elda i köksspisen. Vi har en liten fläkt samt en stor sylt kastrull fylld med vatten, lock på som står på spisplattorna. Vatten är ljummet på morgonen om vi eldar tidig kväll. Vi har värmepump som är nedsatt till 17 grader.
 
Sitter framför kaminen nu och värmen från röret värmer både murstock och sedan finns tre stycken urtag med galler som sprider varm luft åt tre sidor. Röret fortsätter sedan genom murstocken i badrummet på övervåningen där kakelplattorna blir skönt varma

(Ignorera röran av skor och hundtäcke på värmning…)
Visa bifogad fil 111958
Åh jag önskar att vi hade galler på sidorna också! Vår har bara på framsidan...
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 120
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 757
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 874
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp