Elda när man inte är hemma?

Hittade en uppgift om 220 brandskador med grundorsak ”eldning i hemmet ” som försäkringsbolag tillsammans hanterade 2021. Det är minst 4 ggr mindre än tidigare rapporterat i tråden.

Källa: Folksam
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2022/10/14/folksam-stor-oro-for-okade-villabrander-i-host-och-vinte
Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)

Jag kan faktiskt inte förstå varför det är upprörande att några användare skriver att de inte skulle lämna en eld om det inte rörde sig om riktiga värmesystem, konstruerade och underhållna för att vara igång. Jag har levt med pelletspanna - den släckte vi aldrig. Däremot dkulle jag aldrig lämna en mys-kamin
 
Senast ändrad:
Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)

Jag kan fa
Siffrorna verkar spreta! De 220 var sådana som gått hela vägen till ersättning från försäkringsbolag och med fastställd grundorsak "eldning i hemmet", kanske ger det en viss utsortering?
 
Ja, det är husets hjärta det där! ❤️ Skulle behöva byta ut kaklet nedtill, men har sett ett gammalt foto från 1940 någon gång och såg likadan ut då, så jag tänker att den håller nog några år till då. 🙈😅
Som jag förstått så gör man antingen ingenting med en kakelugn (dvs. fortsätter använda den så länge den är funktionellt ok) eller murar om den helt från grunden. Men även då sätter man tillbaka samma spruckna kakel, så länge det är praktiskt möjligt. Det är nog omöjligt att hitta nya med rätt mått, rätt rundning och rätt vita nyans.

Är det en stor spricka kan du testa att dölja den lite genom att smeta i en blandning av vatten och krita. Det är det som är det vita i skarvarna mellan kakelplattorna.
 
Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)

Jag kan faktiskt inte förstå varför det är upprörande att några användare skriver att de inte skulle lämna en eld om det inte rörde sig om riktiga värmesystem, konstruerade och underhållna för att vara igång. Jag har levt med pelletspanna - den släckte vi aldrig. Däremot dkulle jag aldrig lämna en mys-kamin
För mig är det inte konstigt om bränderna ökade förra året med tanke på att fler började elda som annars inte gör det och med det dålig kunskap om att elda så som lämpliga träslag, inte bara elda torkad vet och inte färsk mm.
 
Mina tankar började spinna kring eldstäder och murstockar. Jag bor ju i ett väldigt litet hus, ett 1800-tals torp. Nuvarande eldstad står med baksidan mot köksväggen. Precis bakom väggen står en elspis. Jag tänker att det nog en gång har stått en vedspis precis där. Galna tanken är om det skulle vara fysiskt möjligt att öppna upp på baksidan av kaminen, dvs på väggen ovanför elspisen, och sätta ett "galler" där för att släppa värme ut i köket också? Men jag antar att det antagligen a) är omöjligt eller b) skulle kosta en förmögenhet?
 
Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)

Jag kan faktiskt inte förstå varför det är upprörande att några användare skriver att de inte skulle lämna en eld om det inte rörde sig om riktiga värmesystem, konstruerade och underhållna för att vara igång. Jag har levt med pelletspanna - den släckte vi aldrig. Däremot dkulle jag aldrig lämna en mys-kamin
Men, en sotbrand kan lika gärna uppstå i "riktiga värmesystem". Eller vad menar du?
 
Mina tankar började spinna kring eldstäder och murstockar. Jag bor ju i ett väldigt litet hus, ett 1800-tals torp. Nuvarande eldstad står med baksidan mot köksväggen. Precis bakom väggen står en elspis. Jag tänker att det nog en gång har stått en vedspis precis där. Galna tanken är om det skulle vara fysiskt möjligt att öppna upp på baksidan av kaminen, dvs på väggen ovanför elspisen, och sätta ett "galler" där för att släppa värme ut i köket också? Men jag antar att det antagligen a) är omöjligt eller b) skulle kosta en förmögenhet?
Det är samma här, kakelugnen står i hörnet, och hörnet bakom är köket där jag gissar att det stått en vedspis. Jag har faktist plan på att få dit en vedspis igen och flytta vanliga spisen. Ska det fortsätta såhär med el/pelletspriser så behöver jag göra något mer. Ved har vi till självkostnadspris.
 
Mina tankar började spinna kring eldstäder och murstockar. Jag bor ju i ett väldigt litet hus, ett 1800-tals torp. Nuvarande eldstad står med baksidan mot köksväggen. Precis bakom väggen står en elspis. Jag tänker att det nog en gång har stått en vedspis precis där. Galna tanken är om det skulle vara fysiskt möjligt att öppna upp på baksidan av kaminen, dvs på väggen ovanför elspisen, och sätta ett "galler" där för att släppa värme ut i köket också? Men jag antar att det antagligen a) är omöjligt eller b) skulle kosta en förmögenhet?
Det tror jag inte är så svårt?

Vi hade btw elbsstu inne, och på andra sidan den väggen finns vår kamin samt murad skorsten. Vi tog ner väggen och fram muren till skorstenen och så kopplade vi in vedpanna i samma skorsten (det är två kanaler så det gick bra.)

SÅ nu bastar vi i vedeldad utebastu och värmer hela huset och vatten med vedpanna i fd innebastu.
20230113_155208.jpg

Här var det inte riktigt klart ännu, därav stökigt. Det är brsbdklass p3 så det räcker med dubbla gipsskivor som väggar och tak och så en branddörr som håller 30 minuter.
 
Det är samma här, kakelugnen står i hörnet, och hörnet bakom är köket där jag gissar att det stått en vedspis. Jag har faktist plan på att få dit en vedspis igen och flytta vanliga spisen. Ska det fortsätta såhär med el/pelletspriser så behöver jag göra något mer. Ved har vi till självkostnadspris.
Jag hade gärna också satt in en vedspis, men mitt kök är så litet att det inte får plats med både elspis och vedspis. Jag vill nog inte laga all min mat på och baka med vedspis.... ;)
 
Vi har braskamin som vi använt som huvudsakliga uppvärmning; eller ja den gamla iaf. Den nuvarande är tydligen inte anpassad för det (snålt av hyresvärden tycker jag som ju vet att det varit och är huvudsakliga uppvärmningen men ja) så i denna lgh/del i hus har vi faktiskt 7 elementet men använder bara den i köket då det behöver stöttas upp. Vi har en gammal kakelugn i sovrummet men ej användbar (skulle nog inte våga heller då det tydligen kräver särskild kunskap av eldning) men den står och är så fin i det gamla huset 😍.

Undviker att lägga oss eller åka iväg annat än om det glöder i kaminen.

(Åker heller inte ifrån eller kör diskmaskin el tvättmaskin igång när vi sover)
 
Min pappa tänder pannan på morgonen när han kommer hem, eldar på en stund medan han släpper ut hästar och hund, kommer in proppar på med mera ved och går och lägger sig. Deras ända värmekälla vedpanna. Och han som är halvt döv speciellt när han sover i princip skulle få frysa rumpan av sig om han inte skulle våga tända pannan innan han la sig. Och tycker isåfall det är värre att ligger och sover i huset medan pannan går en att han inte är hemma. Men ska man se något positivt med det hela är att deras pannrum inte mer en max 10 år gammalt och där med gjort efter alla konstens regler.

Jag själv är uppvuxen med att vi fått elda i princip alltid förutom en kort period när vi bodde i radhus. Elda inte pappa fick man frysa och det var inte ovanligt att vi hade 5-7 grader inne på morgonen på vintern.
 
Msb åkte på 6000 bränder i bostäder 2022. 20% av bränderna i villor var sotbränder. (ida.msb.se)

Jag kan faktiskt inte förstå varför det är upprörande att några användare skriver att de inte skulle lämna en eld om det inte rörde sig om riktiga värmesystem, konstruerade och underhållna för att vara igång. Jag har levt med pelletspanna - den släckte vi aldrig. Däremot dkulle jag aldrig lämna en mys-kamin
Jag ser ingen i tråden som är upprörd över det?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 115
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 679
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp