Elda när man inte är hemma?

Jag eldar inte på natten (och har heller inte på tvätt/diskmaskin), eller jag sätter inte in mer ved precis innan utan det får brinna ut, släcker inte helt elden innan läggdags 😅
Däremot fyller jag på innan vi åker iväg.

Brinner huset ner spelar det mindre roll men vill inte bli innebrända när vi sover 🤷‍♀️

(Vi har en murad nygjord eldstad i gammal stil med gjutjärnsinsats. Tror risken är liten att något ska hända oavsett dock.)
 
Jag har insatskassett med murstock i min stuga. Eftersom det inte är mitt permanentboende är jag bara där ett par tre dagar i taget under vintern och eldar aldrig dagen jag åker därifrån utan låter brasan kvällen innan brinna ut och sen får askan ligga kvar i den stängda kassetten tills nästa gång jag kommer dit. När jag är där är jag inte borta längre stunder, är hunden ensam hemma vill jag inte att det brinner och är för varmt runtom. Hon har aldrig visat något intresse för att vara för nära men man vet aldrig.
 
Är man inte hemma och drar igen spjället när det är slut på eldningen så kommer det ju fortsätta vara drag i skorstenen tills varmluften försvunnit ur huset? Skulle jag normalt inte göra pga. osmart. Om något akut inträffar skulle jag dock kunna göra det och räkna med att få ta smällen på elräkningen om inget annat alternativ finns och jag måste iväg snabbt.

Gå ut under tiden det brinner och därmed lämna elden en timme eller så kan man självklart göra om förutsättningarna är ok. Typ att man kan sin eldstad, har tillräcklig eldningsvana och det är en säker eldstad. Dock finns ju situationer då man inte bör lämna, t.ex. ovan eldare eller öppen spis.
Det beror ju på hurudat det är. Vår ena spis-absolut! Där måste man stänga spjället asap annars blir det kallt. Den andra, pannan, har spjället öppet hela tiden och drar inte ut nåt kallt.

Sen att lämna eld brinnande betyder ju inte att man kommer tillbaka innan det brunnit klart? Det kan ju brinna ett par timmar
 
780 bränder om året orsakat av braskaminer rapporteras. Brandorsak i enskilda fall vet jag inte. Uppvuxen med vedkamin. I första huset i köket, andra huset har gigantisk panna i garaget med kulvert in i huset. Kommer inte ihåg om vi lämnade eldande men det tror jag. Fick soteld en gång i gamla huset det var läskigt. Nu eldar vi i vårt hus i kökskaminen men lämnar det inte obevakat.
En braskamin skulle jag nog inte lämna utan uppsikt medan en kakelugn eller murspis inga problem.
 
Läskigt. Från min Keddy kommer inget utanför om luckorna är stängda. Helt tätt.

7A3695FC-FE6E-4834-83B0-3CC3D40EDD39.jpeg

På min så glipar det dessvärre. Främst nedtill det kan sprätta ut en bit om jag eldar gran. Är väldigt gammal och jag kommer behöva byta ut luckorna inom en snar framtid.
Nu sprätter det inte ut ofta alls, men en gång kan bli en gång för mycket, så jag törs aldrig tända en brasa och åka iväg direkt. Speciellt inte om hunden är hemma! Det är min största skräck att det ska börja brinna sen är hon hemma själv och kan inte ta sig ut. :cry:
 
Visa bifogad fil 111966
På min så glipar det dessvärre. Främst nedtill det kan sprätta ut en bit om jag eldar gran. Är väldigt gammal och jag kommer behöva byta ut luckorna inom en snar framtid.
Nu sprätter det inte ut ofta alls, men en gång kan bli en gång för mycket, så jag törs aldrig tända en brasa och åka iväg direkt. Speciellt inte om hunden är hemma! Det är min största skräck att det ska börja brinna sen är hon hemma själv och kan inte ta sig ut. :cry:
Men väldigt fin är den i alla fall :) !
 
Visa bifogad fil 111966
På min så glipar det dessvärre. Främst nedtill det kan sprätta ut en bit om jag eldar gran. Är väldigt gammal och jag kommer behöva byta ut luckorna inom en snar framtid.
Nu sprätter det inte ut ofta alls, men en gång kan bli en gång för mycket, så jag törs aldrig tända en brasa och åka iväg direkt. Speciellt inte om hunden är hemma! Det är min största skräck att det ska börja brinna sen är hon hemma själv och kan inte ta sig ut. :cry:
Jättefin!
Kanske kan en kakelugnsmurare hjälpa till? Kanske är det helt enkelt så att vissa kakel satt sig och en behöver sättas om?
Går det att lera/mura om vid luckorna?
 
Har en sån här men vi eldar bara som komplettering och mys, inte som huvudsaklig uppvärming (för det här vi solpaneler).

Kan lämna om det glöder men inte bekväm med att åka hemifrån när det fortfarande brinner.
IMG_20230204_123828.jpg
 
Min svärfar har en liknade som oss och förra veckan tände han och åkte hemifrån. Ngr timmar senare reagerade vi på att det luktade rök hos oss. Svärfar bor under oss så min man gick ner och kollade, hela hans lägenhet var rökfylld, han hade missat att öppna spjälet. Var glad att han inte var hemma och hade lagt sig för att sova, då hade han nog inte vaknat igen.
 
Utifrån att det har nämnts lite om disk- och tvättmaskin kan jag tillägga att jag inte lämnar diskmaskinen mer än en stund - dvs jag kan gå ut och rida när den är på, åka och handla eller liknande men ändå så att jag inte är borta för länge. Jag skulle inte sätta igång den innan jag åkte till jobbet.

Tvättmaskinen har jag endast på när jag är hemma och inomhus i princip hela tiden, då den står på en decimeter hög upphöjning och kan röra sig om tvätten ligger ojämnt i maskinen eller liknande. Dvs den är det större risk att något händer, och jag kollar normalt sett till den någon/några gånger under tiden den går.
(har någon tips på hur man kan få den stilla/så att den inte kan välta så tar jag gärna emot det).

Dvs jag kan lämna brasan i vedpannan igång när jag åker till jobbet, men jag gör inte samma sak med disk- och tvättmaskin
Exakt, det är skillnad på elektriska hushållsprodkter och värmekkällor som är anpassade att eldas i ( värmekällor som är anpassade att eldas i, om man ärvuxen mogen i det ansvaret och utbildad i hur det fungerar).

(Man kan inte storleksjämföra en indisk elefant med en pygmécorydoras)
 
Min svärfar har en liknade som oss och förra veckan tände han och åkte hemifrån. Ngr timmar senare reagerade vi på att det luktade rök hos oss. Svärfar bor under oss så min man gick ner och kollade, hela hans lägenhet var rökfylld, han hade missat att öppna spjälet. Var glad att han inte var hemma och hade lagt sig för att sova, då hade han nog inte vaknat igen.
Har svärfar inte brandlarm?
 
Vi har en Jøtul braskamin som vi använder för uppvärmning av huset. Gammalt hus med rejäl murstock. Känner mig väldigt trygg med att lämna elden brinnandes, ingenting hoppar ur kaminen. Vi har sotning och brandinspektion årligen och eldar i lagom takt.
 

Bifogade filer

  • 426CB240-151D-48D3-95DE-711C2A7B633B.png
    426CB240-151D-48D3-95DE-711C2A7B633B.png
    141 KB · Visningar: 8

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 120
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 757
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 874
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp