Elda när man inte är hemma?

bettysmatte

Trådstartare
Det har kommit så många nya råd kring att elda i kamin i vinter, förmodligen för att många som eldar gör det i eldstäder som inte tidigare har använts så mycket. Något av det senaste jag läste var att man inte ska elda när man inte är hemma. Tja, helt praktiskt går det ju inte ens... ;) Men hur tänker ni kring att lämna en kamin som det fortfarande brinner i? Jag ska åka iväg vid 9-tiden och eldar nu. Det är väldigt kallt här på morgonen (-9 grader) så ville gärna få upp temperaturen lite. Jag eldar alltid lugnt och försiktigt. Jag känner mig i ärlighetens namn inte speciellt orolig över att åka iväg medan en vedklabbe fortfarande brinner. Gör ni det?
 
Det har kommit så många nya råd kring att elda i kamin i vinter, förmodligen för att många som eldar gör det i eldstäder som inte tidigare har använts så mycket. Något av det senaste jag läste var att man inte ska elda när man inte är hemma. Tja, helt praktiskt går det ju inte ens... ;) Men hur tänker ni kring att lämna en kamin som det fortfarande brinner i? Jag ska åka iväg vid 9-tiden och eldar nu. Det är väldigt kallt här på morgonen (-9 grader) så ville gärna få upp temperaturen lite. Jag eldar alltid lugnt och försiktigt. Jag känner mig i ärlighetens namn inte speciellt orolig över att åka iväg medan en vedklabbe fortfarande brinner. Gör ni det?
Jag har de senaste sex åren bott i ett hus med veduppvärmning som huvudvärmekälla. Jag har för mig att jag under det första året var lite orolig över att lämna huset när det fortfarande brann i vedpannan, men nu är det inget jag tänker på längre - det är standard.
 
Jag är inte det minsta orolig. Huset har stått här sen 1882, skorstenen är glidgjuten vid renovering och är besiktad och godkänd. Framför vedpanna och vedspis ligger en rejäl gjuten och slipad betongplatta.
Vedpannan finns i ett annat hus och pannrummet är gipsat på både väggar och tak.

Tror jag aldrig ens tänkt tanken? Har ju eldat hela mitt långa liv.
 
Jag skulle aldrig tänka tanken att åka ifrån en kamin som inte är helt släckt. Skillnad om det är ett 'riktigt' värmesystem som vedeldas.

Nu eldar jag inte hemma eftersom jag numera bor i lägenhet men utgår så klart utifrån hur jag är uppväxt och hur mina föräldrar gör, är jag där o det eldas så stannar jag, punkt.
 
Öppen spis? Aldrig.

Vedpanna eller kamin? No problems om man vet att skorstenen och kamin/panna är väl omskötta och sotade. Sotar vår panna en gång i veckan och skorsten två gånger om året och slängde nyss in ett par extra klabbar innan jag åkte hemifrån.

Man ska ju heller aldrig lämna diskmaskin eller tvättmaskin igång då man inte är hemma men det gör jag hela tiden.
 
Jag skulle aldrig tänka tanken att åka ifrån en kamin som inte är helt släckt. Skillnad om det är ett 'riktigt' värmesystem som vedeldas.

Nu eldar jag inte hemma eftersom jag numera bor i lägenhet men utgår så klart utifrån hur jag är uppväxt och hur mina föräldrar gör, är jag där o det eldas så stannar jag, punkt.
Det är skillnad om det finns brännbart material nära kaminen som kan ta eld. Men en kamin so är installerad på rätt sätt och har en skorstensmur bakom sig har otroligt svårt att lyckas vara en fara.

Men, numera installeras kaminer lite här och där utan skorstensstock, bara med rör upp och ut. DET skulle jag vara lite tveksam till.

Jag tänder i både spispannan i köket och vedspisen och har aldrig någonsin tänkt att det skulle kunna sprida sig nåt därifrån.

Ett grannhus från 1700-talet har kaminer och vedspis som enda värmekällor och ha sådan varit sen det byggdes. Det står kvar än
 
Öppen spis? Aldrig.

Vedpanna eller kamin? No problems om man vet att skorstenen och kamin/panna är väl omskötta och sotade. Sotar vår panna en gång i veckan och skorsten två gånger om året och slängde nyss in ett par extra klabbar innan jag åkte hemifrån.

Man ska ju heller aldrig lämna diskmaskin eller tvättmaskin igång då man inte är hemma men det gör jag hela tiden.
Nej, en öppen spis skulle jag aldrig lämna.... :nailbiting: Vår är en inmurad Keddy insatskamin som sotas regelbundet, dvs 1 gång/år som rekommenderat av sotaren. Med en "riktig" skorsten, kan tilläggas.
 
780 bränder om året orsakat av braskaminer rapporteras. Brandorsak i enskilda fall vet jag inte. Uppvuxen med vedkamin. I första huset i köket, andra huset har gigantisk panna i garaget med kulvert in i huset. Kommer inte ihåg om vi lämnade eldande men det tror jag. Fick soteld en gång i gamla huset det var läskigt. Nu eldar vi i vårt hus i kökskaminen men lämnar det inte obevakat.
 
Kamin har jag inga problem att lämna. Vi eldar inga mängder. Men öppen spis skulle jag inte.
Bor i relativt nyproducerat hus med rör hela vägen upp. Hade nog varit försiktigare vid murad skorsten i äldre hus.
 
Det är skillnad om det finns brännbart material nära kaminen som kan ta eld. Men en kamin so är installerad på rätt sätt och har en skorstensmur bakom sig har otroligt svårt att lyckas vara en fara.

Men, numera installeras kaminer lite här och där utan skorstensstock, bara med rör upp och ut. DET skulle jag vara lite tveksam till.

Jag tänder i både spispannan i köket och vedspisen och har aldrig någonsin tänkt att det skulle kunna sprida sig nåt därifrån.

Ett grannhus från 1700-talet har kaminer och vedspis som enda värmekällor och ha sådan varit sen det byggdes. Det står kvar än
Varför skulle rör vara mindre säkert?
 
Ett grannhus från 1700-talet har kaminer och vedspis som enda värmekällor och ha sådan varit sen det byggdes. Det står kvar än

'Ett grannhus står kvar' är ingen statistik som skulle få mig att ändra mig, å andra sidan skulle jag inte heller få för mig att flytta in i en bostad med t ex kamin som enda värmekälla.

Don efter person helt enkelt. Jag svarade på frågan hur jag gör och folk är olika, olika medvetna om risker, olika känsliga för möjliga risker, olika benägna att riskera det som är en lägre risk, olika naiva. Därför ser våra boendeförhållanden också olika ut.

Jag tror inte rekommendationen kommer utifrån att det inte finns någon risk för att något skulle hända. Hur man väljer att hantera det är upp till var o en.
 
Undviker att elda på morgonen om alla ska lämna huset (braskamin som används för tilläggs värme). Lämnar heller inte disk-eller tvättmaskin igång, speciellt om djur ska lämnas kvar inne. Är gift med en man som jobbat inom räddningstjänsten i 25 år och hört om alltför många öden.
 
Undviker att elda på morgonen om alla ska lämna huset (braskamin som används för tilläggs värme). Lämnar heller inte disk-eller tvättmaskin igång, speciellt om djur ska lämnas kvar inne. Är gift med en man som jobbat inom räddningstjänsten i 25 år och hört om alltför många öden.
Efter att vår diskmaskin började brinna så lämnar vi varken den eller tvättmaskinen igång när vi är borta.
 
Är man inte hemma och drar igen spjället när det är slut på eldningen så kommer det ju fortsätta vara drag i skorstenen tills varmluften försvunnit ur huset? Skulle jag normalt inte göra pga. osmart. Om något akut inträffar skulle jag dock kunna göra det och räkna med att få ta smällen på elräkningen om inget annat alternativ finns och jag måste iväg snabbt.

Gå ut under tiden det brinner och därmed lämna elden en timme eller så kan man självklart göra om förutsättningarna är ok. Typ att man kan sin eldstad, har tillräcklig eldningsvana och det är en säker eldstad. Dock finns ju situationer då man inte bör lämna, t.ex. ovan eldare eller öppen spis.
 
Beror på om det är anpassat för att vara igång hela tiden eller inte. Förra stället vi bodde i hade pelletskamin och den fick brinna så länge det var pellets i behållaren. Stället innan det hade vedspis och där lade vi in några vedträn och var inte direkt fastlåst hemma. Nuvarande ställe med vedpanna så håller jag mig hemma tills jag fått upp värmen till en viss temperatur i tanken och sen gör jag vad jag vill med resten av dagen.
 
Finns inte på kartan att INTE åka hemifrån om jag eldar. Kan en elda och har ett vettigt (dvs kontrollerat) system är det absolut inte farligt.

Helt ärligt anser jag det vara lite nojigt att inte våga låta det brinna fast en åker hemifrån och har väldigt lite med reella risker att göra. Men visst, vet en inte hur en eldar eller har ett system som är tveksamt är det givetvis en risk (kan en inte elda ska en låta bli i mina ögon).
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 119
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 748
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 872
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp