Ugn och spis kör jag i princip bara när jag är hemma och inne, eventuellt att jag är ute i trädgården i 5-10 minuter.
Tvättmaskinen kör jag bara när jag är hemma, och första stunden även när jag är inne så jag hör om den börjar vibrera konstigt - min tvättmaskin står på en 10 cm upphöjd platå och börjar den röra sig av vibrationerna är det inte så stora marginaler (den står ca 10 cm innan kanten) innan den välter av, vilket inte precis är bra för vatten/elkopplingarna, eller för maskinen. Det har hänt en gång, med resultatet att jag nu har en ny tvättmaskin

Kopplingarna överlevde dock den gången, även om elsladden drogs ur. Torktumlare har jag ingen.
Diskmaskin kör jag när jag är hemma, men jag kan vara ute och pyssla med saker under tiden den går.
Robotdammsugaren är den enda som går när jag inte är hemma, och den går i princip bara när jag inte är hemma eftersom jag blir störd av ljudet
Om vi pratar brandfara i hemmet så har jag ju dock en vedpanna intill spisen i köket (kopplat till vattensystemet), och där kan jag sätta igång en eld och sedan åka iväg (t.ex. sätta igång en brasa på morgonen och sedan åka till jobbet). Det har aldrig hänt något hittills, men jag har sett någon liten gnista ibland komma ut från hålet/luckan där draget/lufttillförseln kommer in. Och det finns ju alltid en risk med överhettning av skorstenen, och överhettning av vattensystemet om jag hållt på att elda en stund.