elhalsband?

M

missPetra

jag blir så sur varje gång jag hör talas om folk som använder elhalsband, jag blir så jävla förbannad helt enkelt!
jag har hört om en hund man skulle lära att inte jaga harar.
då gick man ut på ett fält o satte på hunden ett elhalsband. när den satte efter en hare så tryckte man på knappen.. :mad: men dessvärre så skedde stöten under ett hopp som hunden gjorde så nu hoppar aldrig hunden. man får lyfta in den i bilen osv. tji på dom... där fick dom :p
dessutom har jag hört att det numera krävs licens för elhalsband. är detta sant eller har jag drömt det? :smirk:
:bump:
 
Elhalsband är numera förbjudet i Sverige sen 1 juli om jag inte är helt fel ute. Annars tycker jag det under vissa omständigheter är ett fint redskap eftersom man då kan korrigera snabbt och på lite längre avstånd. Dock har jag aldrig använt det själv men är inte främmande för tanken. Det du beskriver är ett exempel på när tajmingen är fel och resultatet blir ett annat. Det kan hända med all korrigering som är effektiv, likaså med belöning som är gjord med fel tajming kan ställa till det. Det är det som gör det så svårt ibland att träna och ibland får man gå tillbaka och träna bort beteenden som kommit av fel tajming. Jag minns när min ytterport hade "fel tajming" och gick igen på min hunds baktassar när vi gick in efter en promenad. Han blev så klart jätterädd och den kom i exakt "rätt" ögonblick när vi gått genom dörren och det tog två månader att träna bort att han hoppade in i trappen. Jag har sen dess varit avundsjuk på portens fina tajming som var exakt. Hade man haft lika bra precision hade all träning varit så mycket enklare. Men det är just svårigheten som gör det till den utmaning det är, tycker jag :)
 
jo så är det nog, sen 1 juli nåt sånt, har jag också hört.
men nu håller jag inte alls med.
skulle det vara fint att skicka el ofrivilligt genom en hundhals bara för att den inte gör exakt som vi vill?
hundar ska inte följa en människa. dom är inte gjorda för det. som bekant är dom nära släkt med vargen som aldrig skulle följa en människa. att överhuvudtaget ha koppel på en hund är fel. den får väl göra vad den vill. det är inte mitt liv, det är hundens.
alla vet väl hur jobbigt det är när mamma/pappa tjatar på en om å städa eller liknande, dvs bestämmer över en.
precis likadant är det för hunden. jag har personligen aldrig koppel på min hund, fastän jag är mycket väl medveten om den där fördömda lagen vi numera följer..
:bump:
 
Vill först o främst poängtera att jag är emot el halsband, just av de skäl du nämner.
Sen vill jag påstå att för hunden är det ingen skillnad om den får el i sig eller en smäll i "rätt" läge. Tar den bestraffningen som det är ämnat blir effekten detsamma.
/absolut
 
jo så är det nog, sen 1 juli nåt sånt, har jag också hört.
men nu håller jag inte alls med.
skulle det vara fint att skicka el ofrivilligt genom en hundhals bara för att den inte gör exakt som vi vill?
hundar ska inte följa en människa. dom är inte gjorda för det. som bekant är dom nära släkt med vargen som aldrig skulle följa en människa. att överhuvudtaget ha koppel på en hund är fel. den får väl göra vad den vill. det är inte mitt liv, det är hundens.
alla vet väl hur jobbigt det är när mamma/pappa tjatar på en om å städa eller liknande, dvs bestämmer över en.
precis likadant är det för hunden. jag har personligen aldrig koppel på min hund, fastän jag är mycket väl medveten om den där fördömda lagen vi numera följer..
:bump:

Först trodde jag du skojade men sen kom jag på att du förmodligen är väldigt ung, kan väldigt lite och har begränsad erfarenhet av hundar.
En hund får inte alls göra som den vill och den är mycket väl lämpad att följa en människa. En hund SKA följa en människa och om den inte gör det så är den ledare vilket aldrig kan bli lyckat. Likaså skulle en varg följa en människa om den tränades rätt. Alla vargflockar har en ledare och i vår värld är det vi ägare som får ta på oss den rollen. Annars mår hunden inte bra alternativt ställer den till med rejäla problem.

Korrigering ska inte användas godtyckligt, definitivt inte ett elhalsband. Man ska heller inte "tjata" på en hund eftersom det har dålig effekt. Ungefär som när din mamma och pappa tjatar på dig så tycker du mest det är jobbigt. Mitt tips till dig är att du börjar städa så de slipper tjata, sen när du växer upp så kommer du ha nytta av att ha åtminstone hyfsad ordning omkring dig :)

För min del får du gärna ha din hund okopplad så länge den inte stör mig. Men en hund vars ägare låter den springa vind för våg och där hunden kommer fram till mig och skäller och hoppar ger jag en näsbränna alternativt låter min egen hund sköta om det men tyvärr förstör det mycket av min träning så jag gör det hellre själv :)
 
Jag håller med Klok_man helt och hållet här.

Elhalsband kan vara mycket, mycket bra och mycket, mycket dåligt. Allt beror på vem som håller i fjärrkontrollen.

Dessutom så gör det inte ens ont stöten som kommer. Jag har provat på mig själv flertalet gånger för jag var av samma åsikt som dig förut. Det känns ungefär som ett surrande.. Vet man inte om att man har det på sig (Vilket nästintill alla hundar lär sig..) så blir man kanske lite rädd för surrandet men det gör inte det minsta ont..

Våran sista Schäfer hade blivit uppfostrad med stackelhalsband och elhalsband, av fel skäl. Trots det var han inte rädd för elhalsband, andra tjocka läderhalsband eller liknande.. Av alla videos jag sett på honom (Vi köpte honom som 5 åring) så såg man ine när han fick stöten. Förutom att han vart arg (Vilket också var syftet med det hela). Han morrade till ner mot halsen och siktade sen mot figuranten med oerhörd styrka, i tron om att det var han som retades med honom.. Körde dom arbete i lina hade han stackel på sig med 2 koppel så att det ena var i riktiga halsbandet och det andra i stacklet. Ville dom reta upp honom och få honom att gå upp i försvar så ryckte dom lite i stacklet och så vände han ilskan mot figgen där också.

Rasmus var trots detta, den oerhört gulligatse hund jag träffat. Om man lärde känna honom. Pga att dom använde elhalsbandet fel så hatade han människor. Det tog mig 2 månader att få gå nära hans hundgård och ytterligare 2 månader innan jag fick röra vid honom. Efter det vart vi bästisar och han inte ens så mycket som morrade åt mig igen. Pappa, som var kille, fick däremot aldrig fullt förtroende av Rasmus. Han slutade att bitas, men han visade att han minsann hade koll på var pappa befann sig.

En annnan av våra Schäfrar tränades med elhalsband på i perioder, för att kunna korrigera på långt håll. Detta var den absolut tryggaste hunden på jorden under hela sitt liv!

Elhalsbandet skadar inte om man använder det rätt. Bara om man använder det fel.
 
Varesig stackel eller elhalsband hör till god hundhållning. Att träna UPP en hunds aggressivitet med hjälp av elektriska stötar är inte klokt. Ditt omdöme kan inte vara särskillt gott. Förresten varför skulle hunden inte gilla halsbandet som sådant, det var ju inte vid halsbandspåsättning som den fick stöten? Att sedan du inte tycker att elstöten var så farlig behöver ju inte betyda att inte hunden tycker det, den har ju betydligt mindre kroppsmassa och fyra ben.
 
Varför träna på ett sätt som detta när det är mkt enklare att träna på motivation och deras naturliga vilja att samarbeta?
Jag fattar inte, att det fortfarande finns så många människor som inte förstått.........
När man tar till sådana metoder visar det enbart ens egen oförmåga och okunskap.
 
Till skillnad mot vad många tror handlar inte elhalsband om några stora elchocker eller stötar. Någon beskrev det som en humla som surrade till på huden, efter att ha provat det på sig själv. Det obehagliga för hunden ligger inte i själva elimpulsen utan i att inte kunna koppla samman obehaget med något. Det kommer en korrigering då den gör fel, men husse/matte är inte i närheten, så varifrån kommer obehaget.

Om elhalsband skall användas skall det användas av kunnig och utbildad personal, när lekmän börjar fostra sina hundar kan det bli mycket fel, precis som du beskriver.
 
Mina synpunkter

Det jag inte gillar med elhalsband är när man i tex jaktsammanhang använder eldressyr mer eller mindre systematiskt för att få fågelhundar harrena. Det man då kan fråga sig är om vi inte lurar oss själva genom att aveln då blir felaktig. Skall man verkligen avla på hundar som är så sugna på jaga hare när det inte är deras uppgift? Samma resonemang kan man även föra när det gäller tvångsapportering. Ska man verkligen avla på hundar där tvångapportering är nödvändigt för att få en duglig apportör?

För övrigt så upplevde jag stöten avsevärt kraftigare än att humla surrade till på huden. Det gjorde ont om än mycket kortvarigt. Jag har dessutom sett hundar som kastat sig skrikande i marken av obehag. Hur man upplever stötar är mycket individuellt. Vissa människor kan hålla i elstaket utan att tycka att det är obehagligt eller smärtsamt medan andra inte ens kan vara nära utan att känna av strömmen.

Dessutom anser jag det viktigt att hunden just kan koppla samman strömmen med något, vad är annars nyttan? Dock vill man ju inte att de skall koppla samman det med föraren utan just med tex harjakt eller biljakt.

För övrigt är jag inte för ett totalförbud utan jag anser att det klart kan vara befogat i vissa sammanhang och då i kunniga händer. Med vissa beteenden kan man ju komma till läget där man i princip försökt allt. Dessutom kan jag tycka att en stöt även om den är smärtsam är bättre än en massa skäll och obehag från husse/matte. Dvs att det kanske är skönare eller mindre stressfullt för hunden att genom en stöt bli korrigerad en till två gånger för en olat än att man till exempel måste springa fram till hunden och skälla på den, låt säga 50 ggr innan den har förstått vad det är frågan om.
 
jag fattar inte hur nån kan tycka att det kan vara rätt med elhhalsband?
o du som skrev att jag inte hade någon erfarenhet av hundar, jag har haft hund sen jag var 2½ så erfarenhet har jag nog. min hund går okopplad så länge det inte kommer någon annan med en hund. kommer det bara en människa kan jag hålla i min hund. hon är inte olydig som andras hundar kanske är. kommer det en person med en hund kopplar jag henne med kopplet jag aalltid bär med mej. du borde kolla upp skaer innan du snackar.
om du (vem som helst här) ofrivilligt får el genom halsen, skulle du då bara tänka "äh jag gjorde fel, det var rätt av matte/husse att ge mig en liten elstöt, jag var ju olydig!"
näe. jag bryr mej inte vad någon säger. jag tycker det är fel, fel, fel.
:bump:
 
Bara för man haft hund länge så säger inte det att man kan hund. Ditt sätt att resonera och skriva visar att du inte kan så mycket om hundars beteenden. Du verkar tro en hund tänker som en människa. Räcker med att läsa det här <<<<jag gjorde fel, det var rätt av matte/husse att ge mig en liten elstöt, jag var ju olydig!>>>>>.... för att förstå att du inte kan så mycket om beteenden. En hund tänker nämnligen inte så.
 
jasså?
okej jag kanske inte är nån expert på hundar o jag medger att jag tänkte fel i ett tidigare meddelande MEN hur vet du att hunden inte tänker så? vem är det som är dum nu?
:bump:
 
Genom mycket arbete med hundar och hundars beteenden så vet man att en hund inte tänker som människor. Och lär mig sig om hundars beteenden mm så märker man väldigt fort att deras tänkande inte är som vårat.
Faktum är att sköter man detta med el på ett proffsigt sätt så vet inte hunden att det är "du" som ger stöten. Är det som det hela delvis går ut på. Att hunden ska tro att stöten kommer från rådjuret tex.

Jag har heller inte sagt du är dum.
 
Du svarade i ditt sista inlägg på din fråga till mig; att det inte är någon vits om hunden inte kopplar ihop det med något. Givetvis ska den koppla ihop det med den felaktiga handlingen, annars är det självklart ingen vits. Vad jag menade var att den inte kan se någon koppling till husse/matte som annars är den som brukar korrigera felaktigt beteende.

Beträffande lämplighet vid träning av harrenhet o.likn. vill jag inte uttala mig då jag inte själv har någon erfarenhet och djupare kunskap om det.

Håller för övrigt med om att en elimpuls säkert kan vara bättre än ägarens upprepade tjat och korrigering.
 
Det är inte JAG som tränat med elhalsband eller stackel. Jag har aldrig i hela mitt liv använt ett sådant. Har sett flera träningar däremot med det, och åtskilliga videos.

Vi köpte våran hane när han var 5 år från Danmark där det är accepterat att träna en hund så. Jag kan inte påverka hur hans tidigare liv har varit, innan han kom till oss. Jag tycker inte om användning av elhalsband eller stackel på fel sätt. Jag säger bara att jag bara mött en hund av många som har tagit skada av det, och då har det varit människor som använt det på helt fel sätt.

Apropå kroppvikten och det. Rasmus vägde 8 kg mer än mig. Och jag provade högsta styrkan på halsbandet, och man använder den lägre styrkan på hundar.
 
Äh förlåt, tryckte på fel knapp, svaret skulle till "Tux" förstås. Så det kan bli! ;)
 
Jag kan också förstå vitsen med elhalsband, även om jag själv aldrig har använt det. Som de flesta av oss hästägare använder jag dock el som dressyr hjälpmedel. Vi sätter upp hagar med elband och släpper hästarna lösa där. När hästen sedan försöker gå igenom får den en stöt. Det är en liknande situation som elhalsbandsdressyren, och där har vi inga större skrupler. Så nog tycker jag att det är att ta i när man förfasar sig över eldressyren, det finns så många andra sätt att "dressera" djur som verkligen ÄR plågsamma. Sedan är det ju så att all korrigering kan missbrukas, därför hade jag tyckt att en licensiering hade varit bra för eldressyr. Som det är nu är det ju helt förbjudet, även som en sista åtgärd.

Tyvärr måste jag säga att du hör till de hundägare som ställer till med mycket av hundproblemen i samhället. Att alltid ha hunden lös är så kortsiktigt tänkt. Din hund kan skrämma de vilda djuren och orsaka dödsfall, även om den inte jagar dem. Att sedan personer som har hundfobi får svårare att vistas ute när man inte respekterar de lagar och förordningar som finns tycker jag visar på en bristande respekt för andra människor. Det är bra att du känner engagemang för djurens känslor, men även människor som har annan inställning till djur än du behöver respekteras. Om inte kommer alltid vi djurägare att stå på kollitionskurs med resten av samhället. Jag är rädd att vi då får ännu mer restriktioner att rätta oss efter. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? Om alla hundägare resonerade som du vad det gäller uppfostran (dvs bristen på dylik) skulle snart alla hundar vara totalförbjudna. Elhalsbandet klarar vi oss säkert utan, men en bra fostran av våra fyrbenta kompanjoner är nödvändig.

Med vänlig hälsning
Duvan
 
Re: Mina synpunkter

tja, själv får jag ju inte springa fram till min hund 50ggr innan hon har fattat utan hon förstår ganska snabbt...
jag kan fortfarande inte förstå hur någon kan säga att det är okej att sända el genom hundens hals. hel korkat helt enkelt.
:bump:
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 809
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 834
Senast: Nizhoni
·
D
Övr. Hund Hej på er. Idag hade jag min debut i lydnadsklass 1, jag har aldrig vart på en lydnadstävling förr och allt var väldigt nytt. Jag kom...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 128
Senast: HeddaVovven
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp