Elitbrodd och halka

mumin

Trådstartare
Är elitbrodden inte till för vinterväglag eller är jag fel ute?

Mina gamla isbroddar har jag haft i evigheter. Vi har inte haft så långa o isiga vintrar innan och det har funkat bra med låga isbrodd i trakten, då största problemet inte har varit halkan utan styltor trots snösulor.

Efter förra vintern och när denna satte igång så bad jag att få fyra broddhål i skorna och när det var dags att uppdatera broddförrådet så köpte jag en låda med elitbrodd eftersom jag hört mycket gott om dessa.

Nu har vi förvisso halt på vägen med bitvis blankis, men som sagt, jag har kunnat rida där det varit isigt förut utan större problem. Nu har jag snösulor (som fungerar) + 16 elitbrodd och jag upplever det som halt när vi är ute. Att göra nåt mer att skritta är inte att tänka på.

Är det fler som upplever samma med elitbrodden? :confused: Vad ska man satsa på istället? Nu har jag förvisso en lite yngre häst som kanske inte är lika "säker på foten" som den gamla men det ska väl inte vara som bambi när man har fyra brodd per hov?

Sv: Elitbrodd och halka

Jag upplever den iaf inte likadant som du, jag har 16elitbrodd på min också. Även jag rider efter vägen ibland där det är mkt halt, men är somsagt väldigt nöjd:)

Har använt elitbrodd i massor med år och känner inte alls igen beskrivningen. Jag tycker det är utmärkt fäste med dem där det finns något att fästa i. Klart att i riktigt djup snö spelar det inte så stor roll vad man har, men då brukar de inte halka heller.. :)

Upplever det inte alls som du! Min häst har 4 st 8mm elitbrodd och hon halkar inte trots isgata på grusvägarna.

Tycker det är den mest överlägsna brodden på marknaden. Håller på ett helt annat sätt än vanliga isbroddar:)Konstigt att din häst halkar så?

Inte heller jag känner igen beskrivningen. Har enbart elitbrodd (4 st/sko), och grepp även på våt blankis. Inga problem trava/galoppera på is.

Elitbrodd har jag haft en gång men aldrig mer...
Funkar på snö men helt värdelösa på is, problemet är väl att materialet är för bra och inte slits så att piggen i mitten kommer fram.
Jag föredrar "vanliga" isbrodd, kör 6mm på hösten och 8mm nu på vintern, köpte senast från H**ks och de var bra och inte så dyra.

nån sa att det heter elitbrodd, en liten.låg "rund" brodd?
jag har varit jätte nöjd.vi har dock haft snö,ingen glashalka,men den har tagit bra!

Jag använder Tunahaken och de är kanonbra på is :)

Jag rider på den plogade sjön med dem utan att halka i betydligt snabbare gångarter än skritt :)

nää,så där ser inte vår brodd ut..vi har en liten,rund,låg brodd,som jag trodde inte skulle hålla mot nån halka,men den har varit bra!

Vi har sällan isgata här, mest snö så kan inte riktigt uttala mig om det.

MEN det här är första vintern med Elitbrodd för mig, och för första gången i hela mitt hästliv (10år med Tuna-haken) så har en brodd gått av... den har gått av just vid skon så det är bara gängningen som är kvar i broddhålet och går inte att få ut. Så nu knatar hästen runt med två tåbrodd och en traktbrodd på ena fram...

Jag har själv under alla år inte råkat ut för att en elitbrodd gått av. MEN..förra året hade de stora problem med det där, det gick av just som du skriver, gängorna kvar i hålet, brodden av.

De hade härdat vissa partier för mycket, så brodden blev spröd, och gick av. Det gick dock inte identifiera vilka partier som var 'fel' och vilka som var bra. Mao fanns det olyckligt nog en massa dåliga elitbroddar förra året. Jag avstod från att köpa då. Måste köpa nya nu, men är nojig att jag ska få 'från förra året'. Kanske det som hänt dig?

Jag håller helt o hållet me dig. Hade 16 brodd i , alla elitbrodd. På ren isgata, dom biter sig inte alls fast när det är isgata. Hästen bara gled på isen. Hon är 19 år o är hur stabil som helst i normala fall.
Så jag åkte till Hööks o köpte 8 st utav deras högsta isbrodd, satte dom i trakterna och behöll elitbrodden i tårna.
Ett helt annat grepp!
Men en "normal" vinter utan massa is så funkar elitbrodden kanon! Dom håller ju iaf e en evighet.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 406
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 214
Senast: muslidag
·
Träning Hurpass fritt rider ni på dåligt/isigt underlag när hästen är broddad? (skriv gärna om ni har två eller fyra brodd/hov.) Jag har...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: Chex
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 334
Senast: Miss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka