Elitloppet – en gång om året!

Bukefalos 30 år!

Jag såg ju att Idao de Tillard galoppera innan start ... Men vad hände med Inexess Bleu ?
Nån som hört några kommentarer från fransoserna ?

Intressant att nästan alla gick under gamla världrekordet.
Snacka om att underlaget måste varit PERFEKT idag =)

Visa bifogad fil 186059

Har inte hört något från det franska lägret, men såg att Inexess Bleu hoppade som sista häst strax innan/i sista sväng. Den borde ju inte varit slut, men kanske hade problem med temposkärpningen. 😣
Inte heller hört nåt, eller sett nån repris, men som det såg ut i loppet hängde han inte med när de andra försökte ta sig ikapp Allegiant, såg helt enkelt ut som att det gick för fort för honom och när de gjorde ett försök att hålla samma tempo blev det galopp.

Förlåt en okunnig (fast jag haft ex-travare själv...) - men har inte kusken en ovanlig stil i sulkyn?!? Han typ ligger ner hela vägen - det kan ju inte vara att han vrålhåller tillbaka hästen heller?

:o :confused:

Fantastisk prestation och helt fantastisk häst men kan vi sluta tycka det är roligt och coolt med män som har aggressionsproblem bara för att det handlar om sport?!

Visste inte att det var ett typiskt manligt beteende ? Och VEM har tyckt att det var coolt ? Bara för att ingen fördömmer det innebär inte att vi "hyllar det".

Visste inte att det var ett typiskt manligt beteende ? Och VEM har tyckt att det var coolt ? Bara för att ingen fördömmer det innebär inte att vi "hyllar det".
Jag vågar lova att aggressioner i samband med sport är typiskt manligt som media gärna lyfter fram, detta är, vad jag sett inget undantag utan han framhäver gärna själv i alla medier hur arg han blev som slog sönder en tv för att han inte trodde hästen, hårt körd hela loppet, skulle vinna. Visste inte att detta var en tråd för enbart hyllningar av Daniel Reden, rätt skadalomsusad ur många aspektekter även tidigare?

Förlåt en okunnig (fast jag haft ex-travare själv...) - men har inte kusken en ovanlig stil i sulkyn?!? Han typ ligger ner hela vägen - det kan ju inte vara att han vrålhåller tillbaka hästen heller?

Det verkar vara en ny trend... "man" tror att hästen får mer självförtroende av att kusken "Hänger bakåt" .. Så i stället för att luta sej framåt när de ger längre tömmar, så släpper de på tömmarna men hänger bakåt.

Vet inte om detta stämmer, men fått den "uppfattningen"

Det verkar vara en ny trend... "man" tror att hästen får mer självförtroende av att kusken "Hänger bakåt" .. Så i stället för att luta sej framåt när de ger längre tömmar, så släpper de på tömmarna men hänger bakåt.

Ahaaaa, men så märkligt! Får man inte sämre balans och blir mer benägen att "rädda balansen" med tömmarna? Jag trodde det var nåt aerodynamiskt han höll på med... Mindre luftmotstånd! :D

Det är en "ny" typ av sulky som ger den positionen, har för mig att den dessutom är lite bredare? Den är i alla fall inte tillåten i voltlopp då den tar för stor plats. Fotstöden är inga byglar, bara två små plattor man sätter foten på. Det kallas amerikansk vagn. Vissa hästar gillar den typen av vagn bättre, vissa kuskar likaså. Tanken är väl att det ska gå ytterligare lite fortare.

Det är en "ny" typ av sulky som ger den positionen, har för mig att den dessutom är lite bredare? Den är i alla fall inte tillåten i voltlopp då den tar för stor plats. Fotstöden är inga byglar, bara två små plattor man sätter foten på. Det kallas amerikansk vagn. Vissa hästar gillar den typen av vagn bättre, vissa kuskar likaså. Tanken är väl att det ska gå ytterligare lite fortare.
Så intressant! Undrar varför det ska gå fortare så? Trycker man liksom på bakifrån? Och varför gillar hästarna den bättre? Kusken syns inte lika nära inpå eller?

Så intressant! Undrar varför det ska gå fortare så? Trycker man liksom på bakifrån? Och varför gillar hästarna den bättre? Kusken syns inte lika nära inpå eller?
För svåra frågor 😅 tyngdpunkten, luftmotståndet... Hästar gillar olika saker, en del går inte alls att köra i den typen av vagn, de kan slå. Jag är ingen kusk så kan inte svara bättre än så. 😊

Jänkarvagnarna, som de kallas, har en annan tyngdpunkt, sitsen sitter längre bakom hjulaxelns läge så det gör att du lättare hästen lite fram och den lägger/får då lite mer vikt på bakbenen/ motorn och får då mer kraft. När kusken dessutom lutar sig bakåt ökar effekten ytterligare.
Alla hästar blir inte bättre med den sortens vagn och vissa blir för lätta fram och galopperar.

Korta kuskar får inte samma effekt på hästen i denna typ av vagn som längre kuskar.

Jänkarvagnarna, som de kallas, har en annan tyngdpunkt, sitsen sitter längre bakom hjulaxelns läge så det gör att du lättare hästen lite fram och den lägger/får då lite mer vikt på bakbenen/ motorn och får då mer kraft. När kusken dessutom lutar sig bakåt ökar effekten ytterligare.
Alla hästar blir inte bättre med den sortens vagn och vissa blir för lätta fram och galopperar.

Korta kuskar får inte samma effekt på hästen i denna typ av vagn som längre kuskar.
Så örjan borde inte få så mycket effekt. 😁

Jag vågar lova att aggressioner i samband med sport är typiskt manligt som media gärna lyfter fram, detta är, vad jag sett inget undantag utan han framhäver gärna själv i alla medier hur arg han blev som slog sönder en tv för att han inte trodde hästen, hårt körd hela loppet, skulle vinna. Visste inte att detta var en tråd för enbart hyllningar av Daniel Reden, rätt skadalomsusad ur många aspektekter även tidigare?
Du vet om att det för närvarande pågår en utredning mot en kvinnlig tränare för just våld

Du vet om att det för närvarande pågår en utredning mot en kvinnlig tränare för just våld
Jaha, och därför väljer du att stå bakom ett våldsamt beteende? Jag är ju ganska säker på att hade någon lagt ut en tråd här på bukefalos om att mannen blivit så arg att han slog sönder tvn för att favoritlaget förlorat i hockey, så hade det troligen setts som väldigt stora varningsflaggor och svaren blivit därefter. Det är inte särskilt klädsamt att skryta om att man är våldsam. Borde inte vara i alla fall (har inte heller sett att den kvinnliga travtränaren gått ut och skrutit om sitt beteende, men det kanske hon har?) Det verkar dock vid en googling att män är överrepresenterade när det kommer till aggressionsproblem inom idrott, som de är överrepresenterade inom våld i övrigt. Men visst, tycker du det klär dem så var så god.

Travsport.se
Mycket förenklat kan man säga att en amerikansk sulky är smalare och mer stabil i sin konstruktion. En vanlig sulky är bredare och rörligare.

Liknande trådar

• Elitloppet – En gång om året!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka