Bukefalos 28 år!

Elitloppshästen har drabbats av en hovböld

coari

Trådstartare
Förra året slutade Enough Talk trea i Eliloppet. Nu är hästen på väg till Sverige med flyg för att starta i årets upplaga av storloppet.

Hästen besväras dock av en hovböld.

– Min veterinär säger att den kommer att spricka de närmsta fyra dagarna och sedan kommer det bli bra. I dag, onsdag, är den riktigt stor, men de är oftast så innan de spricker upp. Ofta blir de bra när de spricker. Antingen blir det bra eller så kommer vi inte att tävla. Jag tror att det förmodligen kommer bli okej, säger Peter Kleinhan.

Källa Aftonblande trav 365 länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article5199083.ab
-------------------------------------------------------------------------

Jag blir :confused: Vet man inte "over there" så som vi hovslagare här i Sverige genom våra utbildningar fått lära oss två saker om hovböld.

1. hovbölder ska behandlas av utbildad hovslagare och inte Veterinär.

2. Hovbölder ska så snart den lokalicerats öppnas upp och inte självmogna i den utsträckningen att den "själv spricker"


En hovböld som får "självspricka" leder inte bara till onödigt lidande,det ger även ofelbart en mer komplicerad långvarig läkningsprocess.
 
Sv: Elitloppshästen har drabbats av en hovböld

Weterinärer kan mycket wäl werka upp en howböld. Men jag håller med om påstående nr 2.
 
Sv: Elitloppshästen har drabbats av en hovböld

Men eftersom du är utb hovis i Sverige med Sveriges mått mätt - en bra utbildning och forskning om hovar och dess verkning ? varför tar du inte tag i detta på ett mer effektivt sätt än att skapa en tråd här ?

Kan du inte ta kontakt med Peter Kleinhan själv, för mig verkar det en bättre ide då denna tråd inte kommer ha någe som helst betydelse so ever !
 
Sv: Elitloppshästen har drabbats av en hovböld

Men eftersom du är utb hovis i Sverige med Sveriges mått mätt - en bra utbildning och forskning om hovar och dess verkning ? varför tar du inte tag i detta på ett mer effektivt sätt än att skapa en tråd här ?

Kan du inte ta kontakt med Peter Kleinhan själv, för mig verkar det en bättre ide då denna tråd inte kommer ha någe som helst betydelse so ever !

:bow::bow::bow:
 
Sv: Elitloppshästen har drabbats av en hovböld

kl

Bättre info?

Enough-Stor.jpg

Hovslagaren Mats Holmstedt åtgärdade Enough Talks hovböld på lördagen, under överinseende av Mikael E Andersson.

Saxat från Travronden.se.
--------------------------------------
Hovslagaren Mats Holmstedt var på lördagsförmiddagen inkallad till Solvalla och Mikael E Anderssons stall, dit Enough Talk anlände tidigt på lördagsmorgonen. Den hovböld som besvärat hästen under de senaste dagarna satt på insidan av höger framhov, nästan bak i trakten.

- När det finns en böld i hoven är det ett stort tryck som gör lite ont, men det märktes direkt på hästen att smärtan försvann när bölden togs bort. För att den inte ska utvecklas till en hovspricka tar vi oss nu lite friheter och skor om hästen, säger Mikael E Andersson.

Mats Holmstedt plockade därför av de aluminiumskor med grepp i tån som hästen haft på framhovarna.
- Vi lägger istället på en avlastningssko med sula, så minskar risken att det blir en hovsricka. De skorna ger en större yta som tar upp stötarna, säger hovslagaren Mats Holmstedt.

Någon barfotakörning kommer dock inte att vara aktuell i Elitloppet för Enough Talk.
- Ifjol hade hästen hovar för att gå barfota i Elitloppet, men han gick ändå med skor då. I år kan man redan nu säga att det inte kommer att gå att köra barfota nästa söndag.

Hur påverkar då den nu spruckna hovbölden Enough Talks möjligheter i Elitloppet?
- Givetvis är det inte någon idealisk uppladdning, men hästen är smärtfri nu och det är realistiskt att han kommer att kunna starta och göra ett bra lopp, säger Mikael E Andersson.
--------------------------------------------


AM :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 609
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp