Elkabel över väg

Elektron

Trådstartare
Vad gäller för att dra elkabel över en väg? Finns det krav på att den ska grävas ner eller hängas upp? Vem kontrollerar sånt? Var hittar jag information?

Sv: Elkabel över väg

Beror nog lite på vad det dels är för kabel och dels vad det är för väg, om det är en allmän eller privatväg.

Det är en vanlig sån svart gummerad jordad kabel. Vägen ägs av Sveaskog. Vi är två hus som har servitut på den.

Håller med Masse: det beror på hur mycket trafik, hur fort bilarna kör och underlag och hur länge du ska ha kabeln.

El till en sommarhage med en lågtrafikerad väg där bilarna kör hyfsat sakta innebär att du kan lägga kabeln direkt på vägen om det är en bra kabel. Tänk bara på att vägen kan behöva sladdas på sommaren så då måste man ha bra kommunikation med vägägaren.
Att hänga upp kabeln kan vara svårt, man bör komma upp i en fri höjd på 4,5 meter. Det är mycket bättre att gräva ner den, inget problem i en grusväg. Är det asfalt så kolla efter vägtrummor.

Det är inte jag som vill ha kabel - de är min granne som troligen bara för att jävlas lägger en kabel över vägen ner till mitt hus. Jag har servitut på vägen. Är det nån som sladdar den är det jag.

Om det är starkström i kabeln så ska den ligga förlagd på ett sådant sätt att inte folk kan skada sig på den utan vidare, det är reglerat på ett flertal ställen.

En oskyddad kabel över en väg där gruskorn kan tränga igenom höljet till följd av trafik är med andra ord inte tillåtet.

Kabeln ska antingen hängas upp, förses med överkörningsskydd eller grävas ner.

I det fall kabeln grävs ner så ska det vara en kabel som är godkännd för nedgrävning - ingen gummikabel är godkännd för detta utan då blir det EKKJ kabel eller någon annan "riktig" kabel.

Vid upphängning ska kabeln märkas och varningskylt med höjd över marken m.m. bör sättas ut.

Pröva att googla på starkströmsföreskrifter....

Men dåså.
Den kabeln är snart förstörd inuti med kortslutning som följd.
Ni behöver bara köra bil över den några gånger så blir det kabelsoppa i gummikorv.

Jag kör över den där kabeln varenda dag - och rider över den. Det är det jag är rädd för - elektrifierad häst.

För att elektrifiera en häst så måste du nog ha broddar på hästen.
Men 50Hz och 230V som vi har i vanliga eluttag är dödligt för häst.

Vägen ägs av Sveaskog. Vi är två hus som har servitut på den.

Alltså: det är Sveaskogs väg vilket gör att det framför allt är deras problem. Att ni har servitut innebär bara att ni har rätt att färdas på den. Ni kan egentligen inte ha några synpunkter på hur den sköts eller regleras.

Jo det kan man visst ha.
Oavsett vem som äger vägen så fåf man inte dra farliga saker över den om någon annan har rätt att färdas där.

Med servitut så kan man dessutom alldeles själv vara ansvarig för vägens skötsel.
Ägaren som är belastad med servitutet måste bara upplåta själva marken.
Ett servitut ger rätt att bruka som sitt eget.
Och därmed även skyldighet att sköta.

Svesakog bryr sig inte om vägen alls. Det är jag som plogar och grusar den och grannen gör ingenting mer än lägger kablar och släpper höns på den.

Jag har inga synpunkter på hur vägen sköts eller regleras - jag har synpunkter på att grannen lägger elkablar på den.

Med servitut så kan man dessutom alldeles själv vara ansvarig för vägens skötsel.
Ägaren som är belastad med servitutet måste bara upplåta själva marken.
Ett servitut ger rätt att bruka som sitt eget.
Och därmed även skyldighet att sköta.

Beror nog på hur servitutet är utformat. Kan vara rätt att nyttja befintlig väg/färdas över annans mark (jag tror detta är den vanligaste formen). Det kan även vara som du beskriver, rätt att anlägga väg på annans mark.
Servitut brukar kunna leda till en hel del grannfejder!

Liknande trådar

Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 986
Senast: Editten
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 907
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 332
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka