Elpriserna - Del 2

Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris? Om andra länder, t.ex., stänger simhallar eftersom det kostar multum att värma bassängerna, varför gör vi inte likadant?
Som jag förstod det så handlar det bara om rekommendationer för myndigheter, inte något som ska göras. Att man ska ”se över” sin elkonsumtion.
Jag kan tycka det är anmärkningsvärt att ingen heller verkar vilja prata om hur vi (som kollektiv) ska spara el, utan snacket går kring hur vi ska öka produktionen samt hur ekonomiska insatser ska utformas. Någon påläst menade att detta är pga valet - att inget parti vågar gå ut med krav/uppmaningar om att företag och enskild individ också bär ett ansvar i detta, då de är rädda att förlora röster.

För mig blir det hela otroligt mesigt och tandlöst - och intressant. Det känns som att ingen vågar slå näven i bordet och ”vara vuxen” i politiken, utan det ska daltas hit och dit. Men, jag kanske är cynisk och helt enkelt missar något uppenbart och viktigt i detta.
 
Som jag förstod det så handlar det bara om rekommendationer för myndigheter, inte något som ska göras. Att man ska ”se över” sin elkonsumtion.
Jag kan tycka det är anmärkningsvärt att ingen heller verkar vilja prata om hur vi (som kollektiv) ska spara el, utan snacket går kring hur vi ska öka produktionen samt hur ekonomiska insatser ska utformas. Någon påläst menade att detta är pga valet - att inget parti vågar gå ut med krav/uppmaningar om att företag och enskild individ också bär ett ansvar i detta, då de är rädda att förlora röster.

För mig blir det hela otroligt mesigt och tandlöst - och intressant. Det känns som att ingen vågar slå näven i bordet och ”vara vuxen” i politiken, utan det ska daltas hit och dit. Men, jag kanske är cynisk och helt enkelt missar något uppenbart och viktigt i detta.

Precis detta jag menade!
 
Detta är jag missnöjd med! Herregud, kan inte politikerna som styr ge I uppdrag (inte månaders/år långa utredningar 😅) åt ett gäng experter och komma ut med riktlinjer och ageranden?! Eget ansvar osv men elpriserna är ju helt galna så all hjälp varje företag/hushåll osv kan få är väl bra? Att få akut hjälp med elräkningen är väl kanske tvunget men jag hade gärna sett tex mer info både från myndigheter och medier om att installera solceller, tilläggsisolera, rusta upp/installera kaminer, se över vitvaror osv osv.

Istället för krigsrubriker "Så hög kommer en villas elräkning bli" kan det väl stå "Såhär många kwh sparar du genom att sänka inomhustemperaturen 1 grad" tex (den är väl redan den vanligaste som rapporteras i åtgärder dock) och komma ut rimliga riktlinjer vad en barnfamilj borde ha för förbrukning i en villa med avseende på uppvärmning beroende på slag, i hushållsel, osv.

Eller är det bara att omyndigförklara befolkningen? Är det därför ingen riktigt lägger sig i hushållen direkt? Jag tycker det blir konstigt när det är de som drabbas så otroligt hår liksom och förstår inte logiken?
Det finns ju ett parti som i många år talat om att vi inte kan leva som vi gör idag med förbrukning, naturresurser och ständig tillväxt och att alla individer behöver anpassa sig och sina liv till det. Det har hittills inte varit så populärt dock.
 
Det finns ju ett parti som i många år talat om att vi inte kan leva som vi gör idag med förbrukning, naturresurser och ständig tillväxt och att alla individer behöver anpassa sig och sina liv till det. Det har hittills inte varit så populärt dock.

Nej och jag tycker det är pinsamt av övriga partier att istället för att närma sig det synsättet drar sig undan. Så blir det liksom att vissa förslag skrämmer bort folk men ingen uppvisar något annat utan låtsas som ingenting händer och så blir allt pannkaka. Det är ju ansvarslöst av de andra partierna!
 
Som jag sagt tidigare, det finns inte ett politiskt parti som går till val på att försämra levnadsstandarden, minska konsumtionen och satsa på alternativa energikällor förutom kärnkraft som numera verkar vara be all and end all. Hurra att vi blir helt beroende av kärnkraft med de förvaringsproblem, både i tidsrymd och säkerhetsproblem de orsakar. Plus då att inte en ryss (eller någon annan fiendemakt) kommer behöva sätta sin fot på svensk mark utan det är bara att droppa några strategiska bomber.

Plus, plus, att ägarmajoriteten kommer att innehas av utländska (kinesiska) bolag. När det väl byggts och tagits i bruk, hur länge kommer det vara tills Kina förtäckt hotar Sveriges utrikespolitik om vi inte vill bli av med vår kärnkraft?
 
Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris? Om andra länder, t.ex., stänger simhallar eftersom det kostar multum att värma bassängerna, varför gör vi inte likadant?
Vi har kommunalt självstyre; det är ju olika på olika ställen vad som passar bäst att åtgärda. Men vi kommer alla att behöva hjälpas åt. Länsstyrelserna och Energimyndigheten ska samordna:


När det gäller hushållen såg vi ju under covidpandemin hur bra Sveriges befolkning är på att göra det som behövs, efter bästa förmåga; utan tvång. Vi är ett land med välinformerade medborgare.
 
Äsch, jag som trodde maxpriset var fixerat när jag hörde om det förrförra veckan. Från svt.se:
"Det var bara ett par år sedan elpriset låg på runt 20 öre per kilowattimme i snitt. Nu ser det ut att rusa upp mot 7 kronor och 40 öre i elområde 4 efter årsskiftet.

– Det finns ett maxpris på elbörsen Nord Pool. Fram till för ett par veckor sedan var det 40 kronor per kilowattimme. Men så slog Lettland i taket under två timmar. Nu har det höjts till 52 kronor per kilowattimme, säger Maria Erdmann.

Den 21 september höjs maxpriset ytterligare till 65 kronor per kilowattimme.
"

Ja som jag fattar det är maxpriset en mer budgivningsteknisk sak på börsen. Och att maxpriset sen justeras efter förväntningarna på marknaden typ..,
 
Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris? Om andra länder, t.ex., stänger simhallar eftersom det kostar multum att värma bassängerna, varför gör vi inte likadant?

Fast om vi ska ta just simhallar så är ju väldigt många av dem kommunala och kommuner är myndigheter…
 
Fast om vi ska ta just simhallar så är ju väldigt många av dem kommunala och kommuner är myndigheter…
Fast sådant som simhallar var INTE inkluderat. Det var mycket tydligt enligt det radioprogram som jag lyssnade på. Det här handlade till stor del om att t.ex. se till att lampor inte var tända i outnyttjade utrymmen och liknande småsaker. Jag fick uppfattningen om att de handlade väldigt mycket om småbesparingar i kontorsmiljö...
 
Jag tänker att många simhallar värms med fjärrvärme eller liknande, och att det då inte ger någon större skillnad på elförbrukningen?
 
Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris? Om andra länder, t.ex., stänger simhallar eftersom det kostar multum att värma bassängerna, varför gör vi inte likadant?
Är det inte någon missuppfattning baserad på att statliga myndigheterna får direktiv om att se över sin elförbrukning? Ska de arbeta med ett nytt mål som inte står i regleringsbrevet så måste de formellt få ett uppdrag om det.

Alla andra styr ju sina egna beslut så de får väl bestämma själva hur de lägger upp sitt spararbete. Men ingen menar väl att det inte är något som övriga bör göra efter bästa förstånd och förmåga?
 
Som är självständiga och styrs av sina lokala politiker. Det är alltså de som får ge direktiven, inte regeringen som ska göra det.

Är ju fullt möjligt för staten att gå in och peka med hela handen, eller komma med väldigt tydliga piskor och morötter ibland, men absolut är det så. Jag kommenterade bara inlägget jag citerade där det inte stod ngt om statliga myndigheter.
 
Är ju fullt möjligt för staten att gå in och peka med hela handen, eller komma med väldigt tydliga piskor och morötter ibland, men absolut är det så. Jag kommenterade bara inlägget jag citerade där det inte stod ngt om statliga myndigheter.
Fast då ska de ju göra det genom författningsändringar och det har väl inte varit på tal?
Känns inte som situationen direkt kräver lagtvång för att det ska finnas incitament att se över elförbrukningen...

Påståendet att det bara är myndigheterna som ska spara är så absurt i sig att jag utgår från att något har blivit fel någonstans, även om det är svårt att vara säker på detaljerna utan att ha hört det aktuella radioprogrammet. Var otydlig med att det ingick i min presumtion.
 
Hugg ner och sälj veden. Folk är tokiga just nu, jag tog ner lite småträd i hagarna för att rensa upp i våras och det har verkligen inte varit några som helst problem att sälja.
Vi vill inte hugga ned stora fina björkar i onödan 😜 Det är liksom bra som det är med skydd till hästarna. Och ved har han i överflöd så han klarar sig i flera år framåt, han har fått massor senaste året av en granne sådant som inte går att sälja. Vi har redan huggit ur massor men det som står får allt stå så länge det inte är i vägen. Synd på gamla fina träd, ska dock fällas ett men det är för att vi ska kunna slå upp ett vindskydd åt vallacken.

Vi har funderat på rörelse sensor lampa vid hagen istället så den bara tänds när det är vid grinden.
 
Fast då ska de ju göra det genom författningsändringar och det har väl inte varit på tal?
Känns inte som situationen direkt kräver lagtvång för att det ska finnas incitament att se över elförbrukningen...

Påståendet att det bara är myndigheterna som ska spara är så absurt i sig att jag utgår från att något har blivit fel någonstans, även om det är svårt att vara säker på detaljerna utan att ha hört det aktuella radioprogrammet. Var otydlig med att det ingick i min presumtion.

Det är väl oavsett knepigt att göra det olagligt att inte snåla på elen. Jag for mest efter att det är ju fullt möjligt för staten via tex ekonomiska incitament att påverka kommunernas agerande. Om det är rimligt i just denna fråga något helt annat.

Och jag håller med om att det är absurt att bara myndigheter ska snåla på elen. Men är det någon som faktiskt påstått det? Att staten ger statliga myndigheter i uppdrag att se över sin energianvändning är ju långt ifrån samma sak som att staten anser att enbart myndigheter ska spara.
 
Det är väl oavsett knepigt att göra det olagligt att inte snåla på elen. Jag for mest efter att det är ju fullt möjligt för staten via tex ekonomiska incitament att påverka kommunernas agerande. Om det är rimligt i just denna fråga något helt annat.

Och jag håller med om att det är absurt att bara myndigheter ska snåla på elen. Men är det någon som faktiskt påstått det? Att staten ger statliga myndigheter i uppdrag att se över sin energianvändning är ju långt ifrån samma sak som att staten anser att enbart myndigheter ska spara.
Utgångspunkten för hela diskussionen var väl att det skulle sagts så?
Jag hörde på radion igår att i Sverige är det bara myndigheterna som ska börja spara el. Varför, när vi är i en energikris?
Nu har jag hunnit titta på infon som @Sleepy länkade och där är oavsett tydligt att det inte stämmer, vad det nu än kan ha varit som syftades på.
 
Utgångspunkten för hela diskussionen var väl att det skulle sagts så?

Nu har jag hunnit titta på infon som @Sleepy länkade och där är oavsett tydligt att det inte stämmer, vad det nu än kan ha varit som syftades på.
Det var ungefär det här jag lyssnade på på P1 (möjligtvis är artikeln låst). Med reservation för att jag inte ens vet om det var samma person som intervjuades på radion som intervjuas i den här artikeln. Men jag tror att det var det eftersom svaren är så lika.

https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-satter-press-pa-myndigheterna-att-spara-el/

På torsdagen ger regeringen ett formellt uppdrag till 198 myndigheter att uppge hur mycket el köpt senaste månaden och redovisa sparplaner inför en vinter där det spås rekordhöga priser.

– Det finns en stor potential här, men jag kan inte ge någon siffra. Tanken är att detta ska ge snar effekt och det finns mycket enkla saker att göra - energisnålare lampor, att styra ventilationen och värme etc, säger energi- och digitaliseringiminister Khashayar Farmanbar (S) till DN.

Den från i fjol visar att myndigheterna använde 2,6 terawattimmar energi. Det motsvarar en tredjedel av årsproduktionen i Forsmark 1 eller förbrukningen i 100 000 eluppvärmda normalvillor. Mer än tredjedel går att till värma myndighetslokalerna.


I programmet kom också frågan om hushållen och då var svaret något i stil med att man räknar med att alla gör så gott de kan. Och det kommer nog folk att göra, annars finns det ingen möjlighet att betala sin elräkning i vinter.

Det betonades också att det inte finns några planer på att t.ex. stänga simhallar eller släcka ner en massa belysning i städer som görs t.ex. i Tyskland. På frågan om varför var svaret att vi inte har stå stora problem som de har på kontinenten. Vilket jag tyckte var ett väldigt märkligt svar. Vi är väl i allra högsta grad insyltade med dem, tänker jag...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp