Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir ändå lite förvånad över att så många är chockade och förfärade över att deras boende nu blir dyrt. Det här är baksidan av att köpa sig för dyrt boende. Det kommer ALLTID att komma perioder som kostar utav helvete. Det bör man vara beredd på i sin boendekalkyl.
Som 70-talist minns jag när boräntorna skenade och massor var påväg att få lämna sina hus. Det var en tung tid, men det löste sig.
Jag tror inte elpriserna blir bestående. Det kan bli långdraget men inte bestående för det mäktar inte hushållen med.
Men elproduktionsfrågan måste lösas.
 
Jag känner spontant att jag ska nog söka ett masterprogram och bo kvar i min studentlägenhet där el, värme och vatten ingår... Och hoppas att detta har löst sig tills om 2,75 år...
 
Det tar många år att lösa. Storskalig elproduktion är inget man kastar upp på ett halvår. Räkna med höga priser i många år framöver, än har de ju inte ens några realistiska lösningar.
Det är nog alla medvetna om.
Denna svacka är nog inte enbart "elbrist". Det är nog en kombo av mycket, som bla uppstart av en land efter Corona och mycket mer. Det är kris på många områden och i många länder och där tror jag att en del av problemet kommer lösa sig på sikt. Men ja, att mer el måste också prduceras.
 
Det förklarar ju varför förra månads elräkning låg på 570 kr istället för 420 som är mer brukligt, så mycket el har ju inte använts och det har ju inte ens varit december med all extra belysning....:nailbiting:
 
De svagaste äger ingen bostad som kan behöva betalas 15000 kr i el för. Och hade de gjort det, hade de stängt av elen i allt utom ett utrymme. Jag menar att det saknas perspektiv när man pratar om helvete, katastrof, svagaste och andra epitet.
Nej det fattar alla. Men dubbel el kan liksom slå ut dig om du redan lever fattigt.
Om du lever på gränsen så är det svårt att klara övergången från 500 till 1500.
 
Priserna är på väg upp även här i UK som sagt, men här är det gaspriserna som är det största problemet eftersom nästan 80% av hemmen värms upp med hjälp av gas. Det genomsnittliga gaspriset har gått upp by 12% bara på de senaste två veckorna. Inköpspriset för leverantörerna gick upp med nästan 200% mellan juni och september. Det sägs vara allra värst i just UK, av olika anledningar, jag har inte tillräckligt bra koll på resten av världen för att kunna bekräfta att det stämmer.

Vi kommer att klara oss fint även om det såklart inte blir kul, men jag är uppriktigt orolig för min stads stora andel fattiga människor som redan tidigare år haft svårt att ha råd att värma upp sina hus. Lägg då till att de flesta husen här är katastrofalt dåligt isolerade och kostar massor att värma upp. Jag läste en i rapport från House of Commons att uppskattningsvis 25% av de som bor i Skottland klassas som "fuel poor" (= "households that must spend a high proportion of their household income to keep their home at a reasonable temperature") - och detta var då i juli i år. Vill inte ens tänka på hur det ska gå för dem, och hur den siffran kommer att se ut om ett halvår. Ska faktiskt se om det finns någon slags välgörenhetsorganisation som engagerar sig särskilt i detta och som vi kan skänka en slant till.
 
Jag blir ändå lite förvånad över att så många är chockade och förfärade över att deras boende nu blir dyrt. Det här är baksidan av att köpa sig för dyrt boende. Det kommer ALLTID att komma perioder som kostar utav helvete. Det bör man vara beredd på i sin boendekalkyl.
Som 70-talist minns jag när boräntorna skenade och massor var påväg att få lämna sina hus. Det var en tung tid, men det löste sig.
Jag tror inte elpriserna blir bestående. Det kan bli långdraget men inte bestående för det mäktar inte hushållen med.
Men elproduktionsfrågan måste lösas.
Man vet att kostnader ändrar sig men detta är inte rimligt. Jag och min man tjänar bra. Det betyder dock inte att vi vill betala massor av pengar till elbolagen.
Pengar som kan gå till annat än just det.
Vi kommer helt klart att hålla igen och elda med ved för värme i vinter. Däremot är det sjukt att man ska tänka så när man har en god ekonomi.
 
Man vet att kostnader ändrar sig men detta är inte rimligt. Jag och min man tjänar bra. Det betyder dock inte att vi vill betala massor av pengar till elbolagen.
Pengar som kan gå till annat än just det.
Vi kommer helt klart att hålla igen och elda med ved för värme i vinter. Däremot är det sjukt att man ska tänka så när man har en god ekonomi.
Thats life och har alltid varit. Det kommer ALLTID ekonomiska kriser av olika orsaker. Nu till stor del pga corona. Det slår hårt på de som redan har det tuft men det är liksom inte "Sveriges fel".
 
Ja för vi har ju så låga skatter här. Du vet att vi är näst dyrast i världen va?
Det är ingen råolja som gör det.
Det är det det höga världsmarknadspriset på råolja som gör att bensin och diesel är så dyr just nu.
Problemet är globalt.
I början på pandemin så gick priset ner.

De höga skatterna är en helt annan fråga som har funnits hela tiden genom pandemin.
 
Det är det det höga världsmarknadspriset på råolja som gör att bensin och diesel är så dyr just nu.
Problemet är globalt.
I början på pandemin så gick priset ner.

De höga skatterna är en helt annan fråga som har funnits hela tiden genom pandemin.
Varför är då Sverige dyrast? Bara Hong Kong som är dyrare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 814
Senast: MiaMia
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 489
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 604
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp