elstängselfråga

bigganl

Trådstartare
Ni som har bra koll på det här med elstängsel:

Jag har två hagar intill varandra. De brukar användas var för sig och har varsitt elaggregat kopplat. Nu vill jag öppna upp mellan hagarna ibland. Då undrar jag hur jag kan göra med elen. Kan jag sätta på det ena aggregatet och bara leda över strömmen till den andra hagen också? Funkar det när det är ett aggregat kopplat till den hagen fast det andra givetvis inte är på då? eller måste jag använda båda aggregaten samtidigt så att de förser varsin del av hagen med el?
Hoppas jag förklarat så det går att förstå.

Kortfattat: Går det att använda ett aggregat och leda över strömmen även till den andra delen av hagen som har ett kopplat men avstängt elaggregat?
 
Sv: elstängselfråga

Det första du måste vara klar över är att de två olika staketen aldrig får ha kontakt med varnadra när de inkopplade på de olika aggregaten Då kommer aggregaten att förstöras. Om du tar bort det ena så är det inga problem att koppla ihop hagarna och köra på bara ett aggregat under förutsättning att det är tillräckligt kraftigt för det förstås.
 
Sv: elstängselfråga

Det första du måste vara klar över är att de två olika staketen aldrig får ha kontakt med varnadra när de inkopplade på de olika aggregaten Då kommer aggregaten att förstöras. Om du tar bort det ena så är det inga problem att koppla ihop hagarna och köra på bara ett aggregat under förutsättning att det är tillräckligt kraftigt för det förstås.
De flesta aggregat tål nog att vara kopplade så att de tar emot en puls de inte själva skapat. Däremot är det ett brott mot elsäkerhetsföreskrifterna att ansluta två aggregat till samma stängsel eftersom pulserna då kommer så tätt att personskada kan uppstå om man tar i stängslet. Det är alltså i första hand för att skydda människor, inte aggregaten som man inte ska ha två aggregat på samma stängsel. (http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf)

Personligen hade jag valt att koppla loss stängselanslutningen (+) på det aggregat som inte ska driva stängslet.
 
Sv: elstängselfråga

Jag vill alltså inte ha båda aggregaten på utan enbart det ena. Det är inga problem för det att förse båda hagarna med ström. Jag undrar bara om det går bra när det finns ett aggregat kopplat till den andra hagen då, men som inte kommer att vara på.
Är det ok eller måste jag koppla bort det ena? (de är tyvärr inte kopplade med krokodilklämma eller liknande utan sitter väl förankrade på staketet.)
 
Sv: elstängselfråga

Ah, den änden kan man ju lossa. Det tänkte jag inte på.:crazy: får gå ut och kolla det.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 147
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: kattan1974
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 577
Senast: Ajda
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 549
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp