EM - fälttävlan

Sen de som hoppar bäst sista dagen är oftast de som inte ändrar så mkt rytm i terrängen dvs det går inte åt så mkt energi och mjölksyra. Bara att kunna rida så det är ju svinsvårt
 
Det blir svårt sista dagen.. italienskan som fick så mkt kritik här försökte sätta bra tryck i galoppen ... att hoppa efter terrängen är ett kapitel för sig. Det är så sjukt svårt... sätter man snurr på galoppen blir dom flacka och hoppar framåt, samlar man ihop dom för att det ska bli mer stuns blir dom platta pga gårdagens mjölksyra. Man måste låta dom vara och inte rida så mkt för bästa resultat och det kan se ganska lamt ut, det håller jag med om.
Aha, vet inte vilken italienska det var (så den kritiken är iaf jag oskyldig till). Dock såg jag flera (minns inte namn) som så fort de fick bättre galopp fick hästarna riktigt fina språng, men sen började de backa igen och fick sämre språng. Utan att veta hur deras hästar brukar hoppa och vad som brukar passa dem, tolkade jag det som nån försiktighet/noggrannhet som gick till överdrift.
 
Förstod att det skulle komma nån sån kommentar. Jag har inga problem att förstå varför inte ft-ryttarna rider som en hoppryttare, jag kommenterade bara att jag tyckte Klimke red bra. Det fanns några andra också, och framför allt några som delar av banan satte lite mer tryck i galoppen och hästen då plötsligt fick några riktigt fina språng men sen började de backa igen.

Hoppryttarna har ingen terrängdel alls så varför skulle de behärska terrängen? Fälttävlansryttarna har ju faktiskt hoppning som ett moment.

Fast du motsäger dig själv. Du skrev att du blev galen på att FT ryttarna inte satte galopp i hästarna o red som hoppryttare...jag kontrade med att tala om hur svårt det är att göra just det när de gått en stor terrängbana dagen innan. Som @fio skrev så kan man bara inte sätta tryck i dom för då går dom iväg, såg ju ett par som gjorde just det och samlar man dom så tappas galoppen så man måste låta dom vara bara. Och som sagt, många har inte de pengar som krävs för att ha en hopphäst vid sidan av sin FT-häst och tävla den i högre klasser såsom Ingrid och Micha gör.
 
Fast du motsäger dig själv. Du skrev att du blev galen på att FT ryttarna inte satte galopp i hästarna o red som hoppryttare...jag kontrade med att tala om hur svårt det är att göra just det när de gått en stor terrängbana dagen innan. Som @fio skrev så kan man bara inte sätta tryck i dom för då går dom iväg, såg ju ett par som gjorde just det och samlar man dom så tappas galoppen så man måste låta dom vara bara. Och som sagt, många har inte de pengar som krävs för att ha en hopphäst vid sidan av sin FT-häst och tävla den i högre klasser såsom Ingrid och Micha gör.
Nej, jag skrev att jag blir galen när jag tittar på när ft-ryttarna hoppar för att de har så dålig galopp. Och ja, jag tycker det är mycket vanligare att ft-ryttarna har dålig galopp än hoppryttarna. Jag har som sagt inga problem med att förstå varför inte ft-ryttarna rider som hoppryttare (det här börjar bli tjatigt...), och du medger ju själv att Klimke och Jung rider bättre hoppning pga erfarenheten från högre klasser i hoppning. Att inte ft-ryttare är lika duktiga hoppryttare som rena hoppryttare är är ju knappast något att ifrågasätta eller förvånas över?

Jösses alltså, tycker ridsporten överlag är känslig för kritik men fälttävlan tar ju priset. Har aldrig varit med om såna här svar när jag diskuterat skidor t.ex. Jag ville kommentera Klimke och tyckte det var sån klasskillnad, tyckte det var kul med ett ft-ekipage som hoppade så bra. Och så får jag inlägg efter inlägg som förklarar för mig varför ft-ryttarna inte hoppar som hoppryttare :banghead:.
 
Håller med, det är inte det lättaste att gå från terrängtempo till banhoppningstempo på en trött häst, hålla tryck i galoppen så den är spänstig och får bra språng utan att bara springa och hoppa flackt.
 
@Niyama Nej Jung rider bättre än alla andra för han är från en annan planet. :D Klimke är "bara" en riktig supertalang i samtliga tre grenar. Hon har ju även kommit sjua i en WC final i dressyr för inte alldeles för många år sedan om jag inte minns helt fel. Hon är en riktig förebild. Jung med såklart men jag känner att jag behöver en homo sapiens som förebild ;)
 
@Niyama Nej Jung rider bättre än alla andra för han är från en annan planet. :D Klimke är "bara" en riktig supertalang i samtliga tre grenar. Hon har ju även kommit sjua i en WC final i dressyr för inte alldeles för många år sedan om jag inte minns helt fel. Hon är en riktig förebild. Jung med såklart men jag känner att jag behöver en homo sapiens som förebild ;)
Jung och Stenmark kanske kom i samma skepp? :D
 
Nej, jag skrev att jag blir galen när jag tittar på när ft-ryttarna hoppar för att de har så dålig galopp. Och ja, jag tycker det är mycket vanligare att ft-ryttarna har dålig galopp än hoppryttarna. Jag har som sagt inga problem med att förstå varför inte ft-ryttarna rider som hoppryttare (det här börjar bli tjatigt...), och du medger ju själv att Klimke och Jung rider bättre hoppning pga erfarenheten från högre klasser i hoppning. Att inte ft-ryttare är lika duktiga hoppryttare som rena hoppryttare är är ju knappast något att ifrågasätta eller förvånas över?

Jösses alltså, tycker ridsporten överlag är känslig för kritik men fälttävlan tar ju priset. Har aldrig varit med om såna här svar när jag diskuterat skidor t.ex. Jag ville kommentera Klimke och tyckte det var sån klasskillnad, tyckte det var kul med ett ft-ekipage som hoppade så bra. Och så får jag inlägg efter inlägg som förklarar för mig varför ft-ryttarna inte hoppar som hoppryttare :banghead:.
Det är ju trots allt ett diskussionsforum. Sen får du ta med i beräkningen att vi ofta får höra att FT-ryttare inte kan rida (varken hoppning eller dressyr) och att FT-hästar inte kan hoppa. Du trampade liksom på en redan öm tå. ;)

/Lady_S
 
Det är ju trots allt ett diskussionsforum. Sen får du ta med i beräkningen att vi ofta får höra att FT-ryttare inte kan rida (varken hoppning eller dressyr) och att FT-hästar inte kan hoppa. Du trampade liksom på en redan öm tå. ;)

/Lady_S

Ft ryttare är jäkligt bra på att rida terräng och det här är lite spännande faktiskt för det är aldrig någon som framhåller detta utan bara hur dåliga ft ryttare är på dressyr och hoppningen.
 
Jösses alltså, tycker ridsporten överlag är känslig för kritik men fälttävlan tar ju priset. Har aldrig varit med om såna här svar när jag diskuterat skidor t.ex. Jag ville kommentera Klimke och tyckte det var sån klasskillnad, tyckte det var kul med ett ft-ekipage som hoppade så bra. Och så får jag inlägg efter inlägg som förklarar för mig varför ft-ryttarna inte hoppar som hoppryttare :banghead:.

Antagligen för att man alltid får hästar och ryttares hoppning dömt på hur det ser ut dagen efter en 10 minuters terräng.
 
Nej, jag skrev att jag blir galen när jag tittar på när ft-ryttarna hoppar för att de har så dålig galopp. Och ja, jag tycker det är mycket vanligare att ft-ryttarna har dålig galopp än hoppryttarna. Jag har som sagt inga problem med att förstå varför inte ft-ryttarna rider som hoppryttare (det här börjar bli tjatigt...), och du medger ju själv att Klimke och Jung rider bättre hoppning pga erfarenheten från högre klasser i hoppning. Att inte ft-ryttare är lika duktiga hoppryttare som rena hoppryttare är är ju knappast något att ifrågasätta eller förvånas över?

Jösses alltså, tycker ridsporten överlag är känslig för kritik men fälttävlan tar ju priset. Har aldrig varit med om såna här svar när jag diskuterat skidor t.ex. Jag ville kommentera Klimke och tyckte det var sån klasskillnad, tyckte det var kul med ett ft-ekipage som hoppade så bra. Och så får jag inlägg efter inlägg som förklarar för mig varför ft-ryttarna inte hoppar som hoppryttare :banghead:.

Som flera andra svarat dig så anser vi att din kommentar är rätt okunnig och försöker då förklara för dig VARFÖR ft ryttare har "sämre" galopp eller gör hopp provet sämre än rena hoppryttare. Det har egentligen inget att göra med att vi är "känsliga" för kritik utan bara för att vi alla har ridit ft o vet hur hästen känns efter att ha gått dressyr/terräng och sen ska prestera på hoppbanan. Vi, om några inom ridsporten, är vana vid kritik för allt o inget med tanke på vår sport, så jag tycker nog vi är rätt ok på att ta sånt. Men när folk utanför sporten kommer med påståenden som är rätt felaktiga tycker jag nog vi har rätt att förklara varför utan att bli kallade för "känsliga för kritik". Men för att detta nu inte ska bli långbänk så får det här bli mitt sista svar i denna fråga.
 
Det är ju trots allt ett diskussionsforum. Sen får du ta med i beräkningen att vi ofta får höra att FT-ryttare inte kan rida (varken hoppning eller dressyr) och att FT-hästar inte kan hoppa. Du trampade liksom på en redan öm tå. ;)

/Lady_S
Just därför är det märkligt att det är så känsligt. Har man så ömma tår är nog inte diskussionsforum bästa platsen ;)
 
Ft ryttare är jäkligt bra på att rida terräng och det här är lite spännande faktiskt för det är aldrig någon som framhåller detta utan bara hur dåliga ft ryttare är på dressyr och hoppningen.
Fast det är lite det bekräftelsebehovet jag undrar över. Jag har nog aldrig varit med om att det är så känsligt att diskutera skidskyttarnas åkning, ingen som genast måste påpeka att dessa måste faktiskt behärska skyttet också. Trots att de får höra en del om "dåliga längdåkare".

Sen är ju inte fälttävlan unikt när det gäller den där lättkränktheten, tycker det gäller ridsporten överlag även om fälttävlan står ut lite extra.
 
Fast det är lite det bekräftelsebehovet jag undrar över. Jag har nog aldrig varit med om att det är så känsligt att diskutera skidskyttarnas åkning, ingen som genast måste påpeka att dessa måste faktiskt behärska skyttet också. Trots att de får höra en del om "dåliga längdåkare".

Sen är ju inte fälttävlan unikt när det gäller den där lättkränktheten, tycker det gäller ridsporten överlag även om fälttävlan står ut lite extra.

Fast det är rätt tröttsamt i längden att höra att någon aldrig kan göra något bra utan det är bara det dåliga det fokuseras på och sen jämföra med hopp och dressyrryttare som sitter på hästar för 50 miljoner.
 
Nu är jag äntligen ikapp med hoppningen från fälttävlans-EM. Så härligt att Ingrid Klimke vann individuella guldet, så värd det!

Jag har alltid gillat henne, men så är det också hennes pappa som gett mig grunden i min ridning. ;)
 
Ft ryttare är jäkligt bra på att rida terräng och det här är lite spännande faktiskt för det är aldrig någon som framhåller detta utan bara hur dåliga ft ryttare är på dressyr och hoppningen.
De som kritiserar fälttävlansryttarnas brist på dressyr och hoppning vet inte bättre för de vet oftast själva inte vad det innebär att rida terräng eller hur en terrängbana egentligen ser ut. Svensk "fackpress" förstod ju inte ens innebörden i att samtliga sex svenskekipage genomförde EM utan drog hem från Strzegom innan tävlingarna var färdiga..
 
Fast det är rätt tröttsamt i längden att höra att någon aldrig kan göra något bra utan det är bara det dåliga det fokuseras på och sen jämföra med hopp och dressyrryttare som sitter på hästar för 50 miljoner.
Aha, jag har ingen koll på om det är så annars men när denna diskussion började var det ju jag som hyllade Klimkes hoppning. Sen att inte ft-ryttare generellt hoppar lika bra som hoppryttare kan ju knappast någon någorlunda insatt behöva en förklaring på?
 
Kan rekommendera att mejla Svt om ni har åsikter på kommentatorerna annamaria.jansson@╦svt.se . De tror tydligen inte att vi är intresserade av att veta stam och ålder på hästarna.

De började med det sen! Sen får man bortse med konstiga uttal som Donnerhall på engelska.

Under dressyren frågade AMJ GB om hon uttalade Breitling rätt, fick till svar "säg vad du vill bara vi kommer framåt" :laugh:
 

Liknande trådar

Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta?
35 36 37
Svar
723
· Visningar
26 779
  • Artikel
Hästnyheter Det fanns stora förhoppningar på det svenska young rider-laget till EM i fälttävlan. Men endast två av fyra tog sig i mål och...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är dag ett av två med dressyr på EM i fälttävlan och Frida Andersén har inlett för det svenska laget med ett starkt program.
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hon är svenska lagets ankare på EM i fälttävlan – men går ut först. "Jag är bekväm med den rollen," säger Frida Andersén som också...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp