EM i dressyr

Bukefalos 30 år!

Men vem isf? Det finns inte riktigt nån alternativ ryttare på nivån. SM hade rätt skral nivå utan nån riktig topp. Cecilia Bergåkra hade jag väl iofs gärna gett en chans med Izack. Annars vettetusan vad vi har som bygger för framtiden.

Beror ju på att vi haft samma dressyrlag i 150 år. Nu tittade jag på Tinne igen och nääe. Ett jäkla dragandes och ryckandes i käften och en häst i framåtstupat sidoläge. Den där sadeln hon sitter i hade jag bytt ut. Den passar ju inte alls henne. Inte hästen heller. Den kommer ju inte upp alls i fronten, är ju helt låst i bogarna. Är den ny eller vad? Nä jag får sluta klaga nu känner jag. :eek:

Synd att Sofie inte riktigt fick till det, men så fint ekipage. Lätt dagens finaste tror jag även om jag bara sett 4 st 😅

Jag fattar på sätt och vis att de skickar Tinne. Det finns inte så mkt annat. Men att gå så långt som att säga att hon är ett föredöme, rider mjukt etc fattar jag INTE. Hon har ju typ alltid ridit med rätt mkt vattenskidåkningsfeeling/tufft hållna tyglar i hög grundspänning eller slappt. Och med hästar som sladdar i hörnen(och tappar bärighet av det) och rent allmänt har noll aktivitet bak mer än ev påskjut.
Hon har ju totalt mördat samlingen i de flesta hästar, som innan henne gått bra.
Och hur samlingen ser ut är ett bra kvitto även på resten av ridningen.

Sorgligt att det inte går att skramla fram någon bättre. Men för att det ska skapas bättre, modernare dressyrryttare i Sverige kanske man måste sluta tvinga på landslagsryttare/utmanartrupper den daterade ridningen via tränare inom olika satsningar.

Jag fattar på sätt och vis att de skickar Tinne. Det finns inte så mkt annat. Men att gå så långt som att säga att hon är ett föredöme, rider mjukt etc fattar jag INTE. Hon har ju typ alltid ridit med rätt mkt vattenskidåkningsfeeling/tufft hållna tyglar i hög grundspänning eller slappt. Och med hästar som sladdar i hörnen(och tappar bärighet av det) och rent allmänt har noll aktivitet bak mer än ev påskjut.
Hon har ju totalt mördat samlingen i de flesta hästar, som innan henne gått bra.
Och hur samlingen ser ut är ett bra kvitto även på resten av ridningen.

Sorgligt att det inte går att skramla fram någon bättre. Men för att det ska skapas bättre, modernare dressyrryttare i Sverige kanske man måste sluta tvinga på landslagsryttare/utmanartrupper den daterade ridningen via tränare inom olika satsningar.
De har ju tagit in danska princessan nu som tränare, det tror jag blir bra👍

Hur skulle ni ha bedömt Kemmers ettor om ni fått vara domare?
Andra delen igår, vid 1 timme och 40 minuter ungefär.

Det är definitivt en taktmiss, och när jag såg det först tänkte jag ”under godkänt” spontant (en domare satte det) men de flesta domarna satte betyg 7 på den och några lite högre också. Och den byter nog faktiskt 15 gånger rent och i följd men det ser definitivt ut som ett travsteg bak i ett av bytena 😅

Så kanske domarna ändå gjorde rätt?
Liiiite snällt tyckte jag det var, betyg 6-6,5 hade jag nog satt för det hade de fått på en fin ökad trav men med taktmiss bak i typ?

Just på ett EM är ju då man ska prova nya yngre ekipage så dom får mästerskapsrutin. Det vill man sällan göra på ett VM eller OS! Hade hon varit utstickande bra är det ju en annan sak som tex Patrik. Nu kommer dom aldrig ta ut ett lag baserat på hästvälfärd utan det är medaljer som räknas, hade det varit kriterierna hade jag hållt med dig.
Nu låter du mest anti Tinne ;)
Du såg inte klassen igår, vet inte vilket ekipage du hellre skulle skicka och Tinne ligger med den ”dåliga” ritten femma efter första dagen och före både Klimke och Lexner.
Svårt att säga att uttagningen är fel då?

Kollar man A-truppen i landslaget har Lexner och Tinne ridit på ungefär samma nivå i t ex Aachen som de gjorde nu. Det är definitivt ”70% ekipage” (gäller båda dessa ekipage) som vi skickar men Sverige är inte bättre än så och jag tycker uttagningen är rimlig och att ”ganska bra” ritter på EM får vi nog vara ok med.
Alternativet är väl att inte skicka ett lag alls, för chans på medalj har vi ju inte. Iofs kanske vi inte ska skicka någon individuellt heller då för vi har ingen chans på medalj där heller. Men det vore rätt osportsligt och trist att bara vara med om man kan vinna.

Du såg inte klassen igår, vet inte vilket ekipage du hellre skulle skicka och Tinne ligger med den ”dåliga” ritten femma efter första dagen och före både Klimke och Lexner.

Kollar man A-truppen i landslaget har Lexner och Tinne ridit på ungefär samma nivå i t ex Aachen som de gjorde nu. Det är definitivt ”70% ekipage” (gäller båda dessa ekipage) som vi skickar men Sverige är inte bättre än så och jag tycker uttagningen är rimlig och att ”ganska bra” ritter på EM får vi nog vara ok med.
Alternativet är väl att inte skicka ett lag alls, för chans på medalj har vi ju inte. Iofs kanske vi inte ska skicka någon individuellt heller då för vi har ingen chans på medalj där heller. Men det vore rätt osportsligt och trist att bara vara med om man kan vinna.
Men det är ju då, när man ändå inte har någon chans på medalj, som man ska passa på att stoppa in nya fräscha ekipage så att de får mästerskapserfarenhet.

Ser att idag startar tre f d godkända hingstar i Sverige, men bara Total Hope är fortfarande hingst.

Hade helt missat att G. Zappa hade kastrerats och sålts, minns att jag gillade honom på bruksprovet. Men förstår att han lämnade Sverige typ 2019 då han senast var i avel.

Det är första gången som jag kan påminna mig att jag sett Cypern i dessa sammanhang. Någon som vet något om de två ryttarna? Kan inte påminna mig att jag hört om dem tidigare.

Lägger in den här länken till startlistan också ifall någon inte lyckats hitta den https://results.worldsporttiming.com/event/284/competition/9316/startlist

Lerner hade ett par missar, det hade inte Tinne, och det skiljde ändå bara någon tiondel.
Det är stor skillnad på hur hästarna använder sina bakben. Lexners häst är lätt och energisk, medan Tinnes häst är slapp bak. T.ex travökningar där Lexners häst är aktiv medan T's häst inte skjuter på mycket alls. T blir dessutom ganska tillbakalutad i särskilt galoppen, ser inte så smidigt ut. Det ser helt enkelt lite "mellanmjölk" ut, men ganska prydligt.
Medan Lexners uppvisning präglas av spänst och energi (men även viss spänning emellanåt), och fin ridning.
Tycker jag.

Ser att idag startar tre f d godkända hingstar i Sverige, men bara Total Hope är fortfarande hingst.

Hade helt missat att G. Zappa hade kastrerats och sålts, minns att jag gillade honom på bruksprovet. Men förstår att han lämnade Sverige typ 2019 då han senast var i avel.

Det är första gången som jag kan påminna mig att jag sett Cypern i dessa sammanhang. Någon som vet något om de två ryttarna? Kan inte påminna mig att jag hört om dem tidigare.

Lägger in den här länken till startlistan också ifall någon inte lyckats hitta den https://results.worldsporttiming.com/event/284/competition/9316/startlist

Syrran har ju 2 st dressyrmärrar som vi letar hingst till. Nu är han ju inte svensk men Dettori som tävlar för Schweiz är en av de vi tittat på. Han blev ju tyvärr rädd för nåt i ena hörnet under galoppen och blev väldigt spänd. Med "facit" i hand skulle hon kanske lagt en volt och tagit -2 för att kanske hinna lugna honom igen så bytena hade funkat bättre. men lätt att vara "läktarryttare"... Syrran har haft en unghäst e Desperado hon var tvungen att ta bort pga skada som var SUPERFIN... Så jättekul att se hingstar tävla så man får se dem =)

Tyckte första svanskan gjorde en riktigt bra ritt. Ska bli kul å se dem mer =)

Men det är ju då, när man ändå inte har någon chans på medalj, som man ska passa på att stoppa in nya fräscha ekipage så att de får mästerskapserfarenhet.
Vad menar du med "då"? Tinnes resultat med Hyatt är helt färsk. Hon tävlar dock mest i USA över vintern.

Nog är Hyatt långsammare bak osv men det stör mig mindre än son det blir för många andra ekipage med ett tryck bakifrån som ger taktfel och dubbeltramp. Så jag gillar uttagningen, Tinne gjorde definitivt sitt jobb med en stabil ritt för laget helt på sin nivå!

Predictionpoäng för att rida Specialen sjönk till 69% igår så det ser positivt ut för båda våra svenska ryttare som red igår!

Ja kanske . Men nu har jag sett och hört Tinne i 40 år rida för framtiden och på senare tid gå bakåt i utvecklingen med alla sina hästar. Särskilt de färdiga GP hästarna hon ridit dom senaste 20 åren och sett dom gå från fin samling och fina piaffer till slappa bakben och bakom hjälperna och stå på bakbenen. Eller gå framåt 10 meter för annars reser dom sig i piafferna.

Jag tycker du ska titta på hennes ritt igen och ta av idolglasögonen.

Nu har hon oxå ett namn som Sofie inte har och det vet vi att det inbringar några extra procent. Jag såg deras ritter efter varandra och det var ju som natt och dag.

Å som jag tidigare sa så tycker jag man ska använda just EM till att låta de yngre få mästerskapsrutin för när ska dom annars få det? Så man behöver inte slösa ett EM på någon som ridit 80 mästerskap redan men jag förstår att Stefan i sitt första mästerskap inte är så vågad.

Någon som vet vem som är den svenska kommentatorn på Clip my Horse? Tänkte titta där för att höra annat än Gunilla Byström, men efter att den svenska kvinnan kallade nästa ryttare för Helgestrand blev jag irriterad och bytte till engelska.

Å som jag tidigare sa så tycker jag man ska använda just EM till att låta de yngre få mästerskapsrutin för när ska dom annars få det? Så man behöver inte slösa ett EM på någon som ridit 80 mästerskap redan men jag förstår att Stefan i sitt första mästerskap inte är så vågad.
Skulle man göra så, gå på ålder och lite rutin, skulle uttagningen ha blivit Malin (men Z var inte alls bekväm inne på banan i Aachen så risk för att vi fått se mer oharmonisk uppvisning) och Jacob NS…

Isabella Tovek är gravid, och Mia Runesson har väl inte ens startat internationellt i år?

Eller tänkte du vi skulle skicka U25-ryttarna? Har de ens kvalat till att rida senior EM? Cecilia kanske, och kanske Mary Sophie?
Hade det varit ett bättre val tycker du?

Någon som vet vem som är den svenska kommentatorn på Clip my Horse? Tänkte titta där för att höra annat än Gunilla Byström, men efter att den svenska kvinnan kallade nästa ryttare för Helgestrand blev jag irriterad och bytte till engelska.
Tror det är Cecilia Bergåkra, hon borde ju veta vad han heter iaf..

Liknande trådar

• Skillnad i bedömning mellan domare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka