EM i dressyr

Bukefalos 30 år!

Skulle man göra så, gå på ålder och lite rutin, skulle uttagningen ha blivit Malin (men Z var inte alls bekväm inne på banan i Aachen så risk för att vi fått se mer oharmonisk uppvisning) och Jacob NS…

Isabella Tovek är gravid, och Mia Runesson har väl inte ens startat internationellt i år?

Eller tänkte du vi skulle skicka U25-ryttarna? Har de ens kvalat till att rida senior EM? Cecilia kanske, och kanske Mary Sophie?
Hade det varit ett bättre val tycker du?

Denna Nathalie kanske? Varför har dom inte plockat upp henne? Då hade dom inte tappat henne till Italien! Men det blir ju så när ingen annan får chansen.

Jaa U25 ryttarna precis. Men har ingen aning om vad det är för kval till EM och vem som är kvalad och inte. Man får utnyttja att detta mästerskap har strykresultat!

Denna Nathalie kanske? Varför har dom inte plockat upp henne? Då hade dom inte tappat henne till Italien! Men det blir ju så när ingen annan får chansen.

Jaa U25 ryttarna precis. Men har ingen aning om vad det är för kval till EM och vem som är kvalad och inte. Man får utnyttja att detta mästerskap har strykresultat!

Tjejen red jättefint, men hästen hade inga som helst kvaliteer. Såg ingen "framtidshäst" i hur den rörde sej, hade inte tittat 2 ggr på den i lägre klasser heller. Så hoppas hon får bättre hästar att jobba med så kommer nog framgångarna.

Vad menar du med "då"? Tinnes resultat med Hyatt är helt färsk. Hon tävlar dock mest i USA över vintern.

Nog är Hyatt långsammare bak osv men det stör mig mindre än son det blir för många andra ekipage med ett tryck bakifrån som ger taktfel och dubbeltramp. Så jag gillar uttagningen, Tinne gjorde definitivt sitt jobb med en stabil ritt för laget helt på sin nivå!
Jag menar precis det jag skriver; att om Sverige ändå inte har chans på medalj så tycker jag att man kan passa på att ta in några nya fräscha "påläggskalvar" istället för ryttare och/eller ekipage som har startat oändligt många mästerskap.

Har vi för dålig påfyllning av nya ekipage underifrån? Det låter ju i ovanstående inlägg som att det helt enkelt inte finns så många att välja mellan? Tvärt om mot i hoppningen där vi har både många ryttare och många hästar som presterar fint. Ni som har bättre koll, har förbundet någon plan för att få fram fler även i dressyren? Hur?

Ska man vara krass är det egentligen Kittel som inte är på samma nivå som övriga (möjliga brons medaljörers) länders bästa ryttare. Sverige är tydligt före Danmark, Holland och Belgien när 3 av 4 har ridit.

och Patrik kan ju göra sitt livs ritt och de andra göra sämre så än kan vi väl låtsas att det är spännande :)

IMG_9631.webp

Har vi för dålig påfyllning av nya ekipage underifrån? Det låter ju i ovanstående inlägg som att det helt enkelt inte finns så många att välja mellan? Tvärt om mot i hoppningen där vi har både många ryttare och många hästar som presterar fint. Ni som har bättre koll, har förbundet någon plan för att få fram fler även i dressyren? Hur?
Finns ju tex plantskolan där man satsar på unga ryttare. Men då ska man ju träna för Liane eller Brink. Inte direkt supermodernt tänk i träningen.
Ska man rida med så mkt i handen och utan att gymnasticera fram lösgjordhet till samling så går ju hästarna sönder. Alternativt ballar ur.
Har ju länge varit så att folk i rent politiskt syfte tränar för vissa av de gamla rävarna endast för att få komma med i utmanar-trupper/få rida landskamper etc även om de hellre rider på annat vis i övrigt. Det har länge varit väldigt styrt av tränare med daterade metoder.

Jag menar precis det jag skriver; att om Sverige ändå inte har chans på medalj så tycker jag att man kan passa på att ta in några nya fräscha "påläggskalvar" istället för ryttare och/eller ekipage som har startat oändligt många mästerskap.
Ja men vilka? Cecilia B kan jag tycka kan få en chans. Vet inte om detta var ett OS-kval? Nu hamnade vi 6a och vet inte om det räcker det heller.

Ankarcrona har ju alltid tagit med nya ekipage på EM men skillnaden mot dressyren är att i hoppningen behöver dom inte ingå i laget utan dom kan rida individuellt. För att utvecklas måste det finnas en chans till en morot iallafall.

Jag ser då inte poängen med att toppa sitt lag och sedan komma 6:a! Sverige måste ha den högsta medelåldern av alla. Heter man Tyskland är det ju en sak, men jag tror inte vi kommer så mkt längre i just den diskussionen 🙄🤷‍♀️

Tjejen red jättefint, men hästen hade inga som helst kvaliteer. Såg ingen "framtidshäst" i hur den rörde sej, hade inte tittat 2 ggr på den i lägre klasser heller. Så hoppas hon får bättre hästar att jobba med så kommer nog framgångarna.
Gillade inte riktigt ridningen haha. Tycker hon ser ut att rida för PK och det var rätt mycket hand. Hästen gillade jag med väldigt lätt och fin trav. Men dock inte helt genomsläpplig i sidorna och samlingen kom inte riktigt genom kroppen. Har dock aldrig hört talas om henne och blir också nyfiken på hur hon kommit till att rida för Italien.

• Gilla
Reactions: Bee
1 Nu har jag ju jobbat och missat det här med alternativ kommentering, vilket ju var tråkigt. Jag har suttit med ljudet på och tittat in när det varit nåt intressant. Jäklar vad jag saknar kommentatorn från OS!
2. Vem f-n har valt bakgrundsmusiken?
3. Isabell Werth är fortfarande queen.

För dagen tycker jag absolut att Verboomen skulle vunnit. Vette tusan varför domarna höll piafferna lågt. CDL gjorde verkligen en jämn ritt men jag vill inte ha henne i toppen eftersom hon står hand i hand med AH. IW och Wendy såg riktigt riktigt tunga och jobbiga ut idag. I synnerhet när det kom efter Verboomen. Hermes såg mer ridbar ut än väntat men nog är det tråkigt att se hennes upptag från längningarn när hästen bara bromsar med frambenen, Glamourdale ger Lottie fulla händer men hur hon red saxen är helt sinnessjukt skickligt! Hon tar aldrig bort galoppen i honom utan lyckas balansera upp all den kraften!

Tyskarna fick generellt helt bisarra glädjepoäng. Värst var det med Wandres som hade tydliga fel i båda sin serier men fick ändå mer än godkänt på dom... Även Hemmer hade miss i serie men ändå godkända poäng. Det är under all kritik.

---och sen tycker jag att AH borde vara avstängd från mästerskap. Tänker även där att CDL har en enorm makt som hon inte utnyttjar i frågan. Om hon hade tagit ställning och sagt att hon inte vill rida i lag med honom (kommer aldrig att hända) så hade de inte kunnat ta med honom.

För dagen tycker jag absolut att Verboomen skulle vunnit. Vette tusan varför domarna höll piafferna lågt. CDL gjorde verkligen en jämn ritt men jag vill inte ha henne i toppen eftersom hon står hand i hand med AH. IW och Wendy såg riktigt riktigt tunga och jobbiga ut idag. I synnerhet när det kom efter Verboomen. Hermes såg mer ridbar ut än väntat men nog är det tråkigt att se hennes upptag från längningarn när hästen bara bromsar med frambenen, Glamourdale ger Lottie fulla händer men hur hon red saxen är helt sinnessjukt skickligt! Hon tar aldrig bort galoppen i honom utan lyckas balansera upp all den kraften!

Tyskarna fick generellt helt bisarra glädjepoäng. Värst var det med Wandres som hade tydliga fel i båda sin serier men fick ändå mer än godkänt på dom... Även Hemmer hade miss i serie men ändå godkända poäng. Det är under all kritik.

---och sen tycker jag att AH borde vara avstängd från mästerskap. Tänker även där att CDL har en enorm makt som hon inte utnyttjar i frågan. Om hon hade tagit ställning och sagt att hon inte vill rida i lag med honom (kommer aldrig att hända) så hade de inte kunnat ta med honom.
Fast hon har väl visst utnyttjat den makten, genom att i princip stötta honom? Inte ett ont ord har jag sett henne säga om honom, snarare att ”när jag var där såg jag inget konstigt.”

Jag kan villigt erkänna att tårarna kom när jag såg Zonik och JV. Vilket ekipage! Så fint samarbete och hästen verkligen dansade, helt underbara!!! 😍. Synd på missarna, men är man bara 9 år så.

Sedan tycker jag det är rent uselt att hästmisshandlaren från Danmark får vara med. Det borde vara livstids avstängning. Det är synnerligen förvånande att denne tom får rida i landslaget. Var det inte nån annan som nyligen stoppades medan man utredde hästvälfärd? Eller hade det inget med förbundet att göra?

1 Nu har jag ju jobbat och missat det här med alternativ kommentering, vilket ju var tråkigt. Jag har suttit med ljudet på och tittat in när det varit nåt intressant. Jäklar vad jag saknar kommentatorn från OS!
2. Vem f-n har valt bakgrundsmusiken?
3. Isabell Werth är fortfarande queen.
Musiken är hemsk

Liknande trådar

• Skillnad i bedömning mellan domare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat