En annan diskussion - utbruten från Forumet medlemmar

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tänkt på en sak som Gunnar skrev i trollet-tråden:

"Eftersom det oftast har känts att vi alla behöver prata ut lite om detta har jag lämnat tråden öppen, även om jag personligen helst skulle vilja glömma allt och gå vidare."

Om man tror att man kan stoppa huvudet i sanden, är man ute på farliga vägar. Det är inte ett förhållningssätt som kan accepteras.
Självklart inte. Nu är inte jag Gunnar, men han skrev ju ”helst skulle vilja”, inte att det är något han tänker göra.

Såklart det är lite sent att göra något nu men jag förstod i alla fall aldrig varför personen inte livstidsbannades. Eftersom det inte hände kände jag liksom att jaja, det är väl jag som överreagerar och när personen bytte kön kändes det som att allt var glömt. 🤷‍♀️ Efter valde jag att inte engagera mig så mycket personen.

Jag har kollat lite mer. En moderator fick för sex år sen ett meddelande från en som informerade om saker som pågick. Det var då inget som någon moderator hade koll på - men detta var enbart info i text. Vad jag förstår från den interna diskussionen som skedde ska det ha betts om rapporter och info från fler och uppmaning att rapportera så mycket som möjligt (vi kan liksom inte permanentbanna en användare baserat på textinformation från en person, det förekommer att folk hittar på sånt också). Efter detta hittar jag som sagt en rapport om olämpligt beteende i en tråd, som det också varnades för.

Det blir svårt för oss att agera om de som utsätts inte rapporterar händelserna, utan bara förutsätter att vi ska veta allt.

Självklart inte. Nu är inte jag Gunnar, men han skrev ju ”helst skulle vilja”, inte att det är något han tänker göra.
Ja, men att tanken på att glömma och gå vidare dyker upp i ett sådant läge är anmärkningsvärt. Att man inte vill rätta till tidigare fel? Vilket förtroende skapar det? Eller brist på, snarare.

(Du är ju inte ansvarig, så du behöver inte svara. Jag tycker att du verkar modig och rättskaffens som bemöter dessa inlägg.)

Jag har kollat lite mer. En moderator fick för sex år sen ett meddelande från en som informerade om saker som pågick. Det var då inget som någon moderator hade koll på - men detta var enbart info i text. Vad jag förstår från den interna diskussionen som skedde ska det ha betts om rapporter och info från fler och uppmaning att rapportera så mycket som möjligt (vi kan liksom inte permanentbanna en användare baserat på textinformation från en person, det förekommer att folk hittar på sånt också). Efter detta hittar jag som sagt en rapport om olämpligt beteende i en tråd, som det också varnades för.

Det blir svårt för oss att agera om de som utsätts inte rapporterar händelserna, utan bara förutsätter att vi ska veta allt.

Men ni håller alltså inte koll på trådarna från dessa användare? Ingen som sitter och läser igenom, bevakar heta trådar? Ingen lista på användare som ska hållas koll på?

Det finns alltså egentligen ingen aktiv moderering alls här? Bara reaktiv efter att rapporter kommit in?

Men ni håller alltså inte koll på trådarna från dessa användare? Ingen som sitter och läser igenom, bevakar heta trådar? Ingen lista på användare som ska hållas koll på?

Det finns alltså egentligen ingen aktiv moderering alls här? Bara reaktiv efter att rapporter kommit in?
Jag tror det är svårt att hinna och orka läsa alla trådar på hela forumet, vi får väl helt enkelt bli bättre på att rapportera olämpligt beteende oavsett om det är vi själva som drabbats eller inte.

Jo, när vi har möjlighet. Men mycket av det sades komma från PM/andra privata vägar och det kan vi ju bara se om någon rapporterar och det är det ingen som gjort.

Senast ändrad:
Jo, när vi har möjlighet. Men mycket av det sades komma från PM/andra privata vägar och det kan vi ju bara se om någon rapporterar och det är det ingen som gjort.

PM bör Gunnar ha tillgång till att se. Annars behöver han kontakta någon med tech-kunskap som kan visa han vars dom är lagrade.

Men frågade man den som skrev om detta om dom visste fler som hade upplevt det? oftast så pratar man ju med varandra om nåt sånt här händer

Det var vad som kom fram här, känslan som beskrivits är ju att personen skyddats i och med att hon fått fortsätta både med beteende och som medlem. Som sagt jag har noll insyn själv men användare vittnar ju om att de blivit varnade mm när de sagt ifrån.
Ja, och det är ofta så folk känner, oavsett agerande och resultat. Varningar är inte offentliga så man vet inte alltid vad som görs. Om man blir varnad när man säger ifrån är det i regel sättet man säger ifrån på. Det är inte tillåtet att dra in vad någon skriver på annat forum/socialt medie och diskutera här, och har något olämpligt skett bör det rapporteras främst istället för att skrivas i en öppen tråd.

Som sagt, vi behöver ha konkreta bevis för att kunna agera, att en person säger att ”x har gjort y” kan precis lika gärna vara påhitt, personlig uppfattning eller annat och vi kan givetvis inte banna någon för något som en person hävdar.

Usch, nu skäms jag lite att jag inte skrivit emot när jag läst olämpliga inlägg trots ännu större svårigheter att få ut det i text när jag känner så mycket.

Löfte till mig själv att våga skriva emot mer när det känns fel även om det inte kommer ut helt rätt.
Skäms inte utan hjälp till att rapportera istället, ju fler vi är som rapporterar desto större sannolikhet att det går fram och inläggen inte bara plockas bort utan att det leder till avstängning.

Angående att anmäla och sånt. Alltså, jag är långvarig medlem och buke har varit ett enormt stöd. Men numera är jag restriktiv med vad jag skriver. Vågar inte skriva något som kan riskera att brytas ut till egen tråd (ville jag det hade jag startat en från början). Anmälningar får inget gehör. Flera användare får härja på olika sätt, inte bara tranan. Förtroendet för modereringen är minimal. Därav är jag mest tyst istället. Vill dock inte tappa kontakten med flera av mina vänner så jag blir kvar.

Angående att anmäla och sånt. Alltså, jag är långvarig medlem och buke har varit ett enormt stöd. Men numera är jag restriktiv med vad jag skriver. Vågar inte skriva något som kan riskera att brytas ut till egen tråd (ville jag det hade jag startat en från början). Anmälningar får inget gehör. Flera användare får härja på olika sätt, inte bara tranan. Förtroendet för modereringen är minimal. Därav är jag mest tyst istället. Vill dock inte tappa kontakten med flera av mina vänner så jag blir kvar.
Ärligt talat samma här. Funderar på att följa Törnis och deleta mitt konto här.

Det kan räcka för ett tag nu.
Jag är uppriktigt ledsen för en del av de grundlösa beskyllningar som riktats framförallt mot modereringen i den här tråden.

Som tur är har många i andra trådar skrivit att de anser att forumet är välmodererat.

Jag kommer nu låsa tråden och förhoppningsvis finns det någon moderator eller admin som orkar gå igenom och rensa bort en del av de regelöverträdelser som förekommit här.

Starta gärna en ny tråd om det är något ämne ni tycker behöver lyftas ytterligare.

Jag har rensat lite i tråden, ska försöka gå igenom mer och rensa ytterligare, men provar att öppna igen och så får vi se om det kan vara kvar.

Men några saker behöver förtydligas;

1. Det finns INGET som stärker att det förekommit grooming. Det har blivit en trådsanning som ingen utsatt kunnat bekräfta för oss har skett. Det är alltså gissningar och spekulationer.

2. Att det förekommit gränslösa kommentarer vet vi, men så vitt vi kan se har inget sånt skett de senaste fem åren och när det pågicks både raserades det och utdelades varningar, så påståenden om att den användaren skyddades och folk som sa ifrån bannades stämmer helt enkelt inte.

3. Vi har inte fått någon som helst anmälan/info om vad som skrivits i PM, vilket vi därför inte heller kunnat göra något åt. Att folk i dagsläget skriver till andra användare om vad de upplevt, men aldrig meddelat oss och kritiserar oss för att inte agera gör det ännu märkligare. Vad ska vi agera på om vi inte får informationen?

4. Det finns inga uppgifter som säger att minderåriga varit utsatta.

Så tänk på vad ni skriver och hur ni tolkar saker. Att diskutera det som HAR hänt är en sak, men när ej utsatta personer/ni som inte hängt med på vad som hänt börjar spekulera i anklagelser som aldrig framkommit från någon annan hamnar vi på väldigt djupt vatten.

Vad gäller raderade inlägg och varningar i det här så raderades inlägg som drog upp diskussioner från Facebook och citatsvar på det, dvs det hade inget att göra med att säga emot någon. Har man åsikter om vad någon skriver på Facebook kan man svara på Facebook, inte dra den diskussionen hit.

Varningar har det enbart delats ut två. De var båda för att det började flamsas om saken i en annan, orelaterad tråd, inte alls för att någon sa emot.

Så det blir också lite vanskligt, när det kommer kritik mot att vi modererar bort inlägg som säger emot och dessa varnas, för det stämmer helt enkelt inte. Så det kan vara idé att vara lätt kritisk mot sånt som skrivs innan man sväljer allt med hull och hår. Som jag skrivit tidigare tycker i princip alla som varnas att det är orättvist, även om det handlar om tydliga regelbrott.

Jag har rensat lite i tråden, ska försöka gå igenom mer och rensa ytterligare, men provar att öppna igen och så får vi se om det kan vara kvar.

Men några saker behöver förtydligas;

1. Det finns INGET som stärker att det förekommit grooming. Det har blivit en trådsanning som ingen utsatt kunnat bekräfta för oss har skett. Det är alltså gissningar och spekulationer.

2. Att det förekommit gränslösa kommentarer vet vi, men så vitt vi kan se har inget sånt skett de senaste fem åren och när det pågicks både raserades det och utdelades varningar, så påståenden om att den användaren skyddades och folk som sa ifrån bannades stämmer helt enkelt inte.

3. Vi har inte fått någon som helst anmälan/info om vad som skrivits i PM, vilket vi därför inte heller kunnat göra något åt. Att folk i dagsläget skriver till andra användare om vad de upplevt, men aldrig meddelat oss och kritiserar oss för att inte agera gör det ännu märkligare. Vad ska vi agera på om vi inte får informationen?

4. Det finns inga uppgifter som säger att minderåriga varit utsatta.

Så tänk på vad ni skriver och hur ni tolkar saker. Att diskutera det som HAR hänt är en sak, men när ej utsatta personer/ni som inte hängt med på vad som hänt börjar spekulera i anklagelser som aldrig framkommit från någon annan hamnar vi på väldigt djupt vatten.

Vad gäller raderade inlägg och varningar i det här så raderades inlägg som drog upp diskussioner från Facebook och citatsvar på det, dvs det hade inget att göra med att säga emot någon. Har man åsikter om vad någon skriver på Facebook kan man svara på Facebook, inte dra den diskussionen hit.

Varningar har det enbart delats ut två. De var båda för att det började flamsas om saken i en annan, orelaterad tråd, inte alls för att någon sa emot.

Så det blir också lite vanskligt, när det kommer kritik mot att vi modererar bort inlägg som säger emot och dessa varnas, för det stämmer helt enkelt inte. Så det kan vara idé att vara lätt kritisk mot sånt som skrivs innan man sväljer allt med hull och hår. Som jag skrivit tidigare tycker i princip alla som varnas att det är orättvist, även om det handlar om tydliga regelbrott.

Hade jag haft en minderårig dotter hade hon inte fått vara här, pga modereringen.

@Tranan borde ha blivit permabannad, endast baserat på de sliskiga kommentarerna till @Tonto i bildtråden. Det är totalt oacceptabelt beteende och det är ingen mänsklig rättighet att vara på ett forum.

Sedan förstår jag att det är svårt när det inte finns tillräckligt för mods att gå efter men som sagt, vi vet nu också att det förekommit sliskiga PM från Tranan, utöver vad som skett öppet. Men som det här hanterats och även trollet tidigare så är det inte tillräckligt för att jag skulle känna mig trygg med att barn vistas här. Världen har ändrats och en passiv moderering (ja, jag har full förståelse för att ni har liv utanför Buke!) är inte alltid tillräcklig. Predatorer vet hur de ska tänja på reglerna och sedan flytta konversationen från mediet där den första kontakten togs, för att som sagt slippa undan moderering.

Att ni inte fått så många anmälningar kan jag tänka mig beror på tidigare erfarenheter, att inget händer eller förändras. Vissa är också rädda för att anmäla, inte alls ovanligt när det gäller kvinnor som är utsatta för trakasserier.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar