En dag till utan familjen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tankarna snurrar runt och står still på samma gång. Jag vet inte vad som händer. Jag har fått en tid hos en som handlägger boendestöd, men jag vet inte längre vad jag ska säga. Dagen efter har jag en läkartid. Jag vet inte vad jag ska säga där heller. Någon kallelse till någon att prata med har jag inte fått än.

Idag skulle jag ha pratat med min chef. Det glömde jag bort. Jag har i alla fall lyckats jobba ganska hyfsat väl den här veckan. Onsdag och torsdag tog jag ut semester. På onsdagen var jag ute på sjön med en kompis. Det var väldigt trevligt och jag ville knappt åka hem efteråt. Jag trivs bäst ute i naturen.

Igår var det sista gången på depressionsskolan. Det var helt onödigt då det bara var en snabb genomgång av vad vi gått igenom de fyra första gångerna och sen kunde vi lämna feedback. Jag satt tyst i ett hörn och hade inte mycket att säga. Jag skulle ha lämnat in två papper till vårdsamordnaren också. Det var två skattningsformulär som jag ombetts fylla i, men jag glömde att lämna in dem.

Det här med olika diagnoser snurrar runt i min skalle. Jag vet egentligen inte vad det skulle göra för skillnad i mitt liv. Det enda jag egentligen vill ha är en familj. Och ingen diagnos i världen kommer att ge mig en familj. Mamma är dessutom krasslig och ingen vet hur länge hon kommer att hänga med. Kanske kommer det att vara för sent en dag. Som det ser ut nu så kommer vi aldrig att kunna mötas.

:cry:
 

Vill du sitta av den, eller skulle du om det gick vilja ge den en liten mening?
Jag tror att förslag/tips/råd om tv/film liknande är just för att försöka få in en gnutta respit från känslan av meningslöshet. Att under x minuter skratta eller tänka på annat än mående gör inte per se livet mindre meningslöst eller att man mår bra. Men det ger hjärnan ett litet andrum och en liten vila från depressionen, ångesten osv. Och det hjälper hjärnan, även om det inte känns så.

Om man vänder på det så när jag sjukhusbehandlades för anorexi var en del i det att äta och att sen behöva ligga still på en säng. Ingen rörelse, ingen musik, ingen bok etc. Meningen var att behöva just möta o h hantera ångesten. Detta gjordes under övervakning och med professionell vårdpersonal närvarande som kunde hjälpa till med ångesthantering osv.

Så om du har något, vad det än är, där du för en liten stund "tänker på annat" och där annat är positivt eller neutralt kan det hjälpa även om man inte känner det där och då. Det känns utifrån dina dagböcker som att du verkligen, verkligen skulle behöva en stunds andrum och respit från tankar och mående ❤.
Jag använde ridningen som en vila från depressionen. Tyvärr har jag ingen häst att rida längre och orkar inte leta reda på någon ny. Jag är ju ingen skogsmulleryttare och har ju tyvärr lite krav på både hästen och vad jag får göra för att jag ska tycka det är en mening med att lyfta rumpan från stolen och åka till stallet. Annars tröttnar jag snabbt.

Nu har jag bara trädgården. Den lyfter inte alls på samma sätt som ridningen. Ridningen kunde väcka mitt engagemang och min gnista. Att hålla på i trädgården blir mer mekaniskt. Jag tänker på vad jag behöver göra och i vilken ordning. Idag ska jag ersätta en del jord i växthuset med ny jord. Den "nya" jorden ska jag ta från en rabatt som ska grävas bort, så då får jag två saker gjorda med en åtgärd.

Annars kan jag ju alltid städa om jag känner för att göra något. Huset är alltid kaos oavsett hur mycket jag städar, så det blir aldrig klart.
 
Jag använde ridningen som en vila från depressionen. Tyvärr har jag ingen häst att rida längre och orkar inte leta reda på någon ny. Jag är ju ingen skogsmulleryttare och har ju tyvärr lite krav på både hästen och vad jag får göra för att jag ska tycka det är en mening med att lyfta rumpan från stolen och åka till stallet. Annars tröttnar jag snabbt.

Nu har jag bara trädgården. Den lyfter inte alls på samma sätt som ridningen. Ridningen kunde väcka mitt engagemang och min gnista. Att hålla på i trädgården blir mer mekaniskt. Jag tänker på vad jag behöver göra och i vilken ordning. Idag ska jag ersätta en del jord i växthuset med ny jord. Den "nya" jorden ska jag ta från en rabatt som ska grävas bort, så då får jag två saker gjorda med en åtgärd.

Annars kan jag ju alltid städa om jag känner för att göra något. Huset är alltid kaos oavsett hur mycket jag städar, så det blir aldrig klart.

När du är i trädgården och det går på rutin, känns det som du kan släppa "andra tankar" då och får lite respit? I så fall är det ju något som fungerar :) . Neutralt ger också lite vila för hjärnan.

TV fungerar för vissa. Inte för andra. Jag kollar nästan aldrig på tv annat än med sällskap. För mig blir tv att tankarna vandrar - dvs motsatt effekt mot önskat. Däremot läsa faktasaker fungerar för mig. Men gäller hitta sitt eget i den mån man kan, oavsett vad andra tycker är bäst för dem. Men man kan ta inspiration o h prova andras förslag om man har svårt hitta ett eget
 
Japp, säkert. Jag har sett i många av Magianas dagbokstrådar att hon fått tips och mer eller mindre goda råd som ingen som mår så dåligt förfjänar. Om du kallar någon som vill stötta en utsatt person för polis så kan du kalla mig det.
Jag tänker att alla här vill stötta en utsatt person, man bara gör det på olika sätt. Jag tror ingen av oss har facit om vad som är rätt sätt - att ge goda råd, eller att försöka stoppa andra från att ge goda råd. Men hur det nu är så blir ju alltihop gissningar. Både rådgivandet och stoppandet. Och den ena gissningen är väl kanske inte bättre än den andra, tänker jag.
 
Jag tänker att alla här vill stötta en utsatt person, man bara gör det på olika sätt. Jag tror ingen av oss har facit om vad som är rätt sätt - att ge goda råd, eller att försöka stoppa andra från att ge goda råd. Men hur det nu är så blir ju alltihop gissningar. Både rådgivandet och stoppandet. Och den ena gissningen är väl kanske inte bättre än den andra, tänker jag.
Ja, naturligtvis är det så.
 
När du är i trädgården och det går på rutin, känns det som du kan släppa "andra tankar" då och får lite respit? I så fall är det ju något som fungerar :) . Neutralt ger också lite vila för hjärnan.

TV fungerar för vissa. Inte för andra. Jag kollar nästan aldrig på tv annat än med sällskap. För mig blir tv att tankarna vandrar - dvs motsatt effekt mot önskat. Däremot läsa faktasaker fungerar för mig. Men gäller hitta sitt eget i den mån man kan, oavsett vad andra tycker är bäst för dem. Men man kan ta inspiration o h prova andras förslag om man har svårt hitta ett eget
Lite respit blir det ju att hålla på i trädgården eftersom tankarna då blir upptagna med vad jag gör. Så jag skulle väl säga att det är ganska så neutralt. Och att jag får ett resultat av det jobb jag gör i trädgården kan ju också ses som positivt.
 
Förresten, var får man tag i film numera? Jag har ingen aning och äger ju inte ens en tv. (Och om jag köpte en tv så skulle jag inte veta hur man får in kanaler i den.)
DEt finns skrivna manualer och instruktioner som jag är säker på att du klarar av. När jag fastnat nån gång och behövt ringa har jag kört med "nu ska du veta att jag är en gammal tant så förklara sakta" :D. Då var jag 45 år.-
 
DEt finns skrivna manualer och instruktioner som jag är säker på att du klarar av. När jag fastnat nån gång och behövt ringa har jag kört med "nu ska du veta att jag är en gammal tant så förklara sakta" :D. Då var jag 45 år.-
Om jag anstränger mig kanske. Men det är inte mycket som kopplar i skallen på mig längre. Det är därför jag är sjukskriven nu för jag klarar inte mitt jobb.
 
Om jag anstränger mig kanske. Men det är inte mycket som kopplar i skallen på mig längre. Det är därför jag är sjukskriven nu för jag klarar inte mitt jobb.
Jag förstår , det tog mig två dagar att byta router mm när jag var utbränd. Men det fick det ta.
 
Om jag anstränger mig kanske. Men det är inte mycket som kopplar i skallen på mig längre. Det är därför jag är sjukskriven nu för jag klarar inte mitt jobb.

Vad skönt att höra att du är sjukskriven!
Om jag förstått dig rätt så har du i dagsläget inget behov av att flytta datorn, utan det är något som ev blir aktuellt i framtiden? Då behöver du ju inte fundera på router eller manualer eller så nu, utan ta det när det kommer. Då kanske ditt mående dessutom är annat så manualer mm är ett ickeproblem :)
 
Kan du inte tänka dig att använda den tiden till att studera mänskligt beteende på film via din dator?
Som en investering inför framtida mänskliga kontakter.
Jag anser inte att det behövs.

Det känns rent av nervärderande att det anses att jag skulle behöva det, som om jag är fullständigt inkompetent.

Vad skönt att höra att du är sjukskriven!
Om jag förstått dig rätt så har du i dagsläget inget behov av att flytta datorn, utan det är något som ev blir aktuellt i framtiden? Då behöver du ju inte fundera på router eller manualer eller så nu, utan ta det när det kommer. Då kanske ditt mående dessutom är annat så manualer mm är ett ickeproblem :)
Jag behöver väl inte ändra något med routern om jag flyttar datorn? Det finns visst någon manick som man kan förlänga wi-fi med och som dessutom har uttag för ethernetkabel. Tror det var @cewe som tipsade om det.

Jag tycker det är skitläskigt att vara sjukskriven men min chef vill inte ha mig på jobbet när jag inte presterar. Jag räknar inte med att få sjukskrivningen godkänd av FK.
 
Jag anser inte att det behövs.

Det känns rent av nervärderande att det anses att jag skulle behöva det, som om jag är fullständigt inkompetent.
Man kan alltid utveckla sig och bli bättre inom alla områden. Människor är så oerhört komplexa att det alltid går att lära sig mer om hur de fungerar. Ju mer man lär sig desto lättare och roligare blir umgänget med andra.
Du skriver ju att du inte vet hur du skall hitta vänner men tydligen så vill du inte heller veta hur andra fungerar och ser på livet.
Då så blir det ju svårt. Du stoppar dig själv här från att komma ur dödläget.
 
Jag anser inte att det behövs.

Det känns rent av nervärderande att det anses att jag skulle behöva det, som om jag är fullständigt inkompetent.


Jag behöver väl inte ändra något med routern om jag flyttar datorn? Det finns visst någon manick som man kan förlänga wi-fi med och som dessutom har uttag för ethernetkabel. Tror det var @cewe som tipsade om det.

Jag tycker det är skitläskigt att vara sjukskriven men min chef vill inte ha mig på jobbet när jag inte presterar. Jag räknar inte med att få sjukskrivningen godkänd av FK.

Jag menade att ev problem med manualer osv inte är något att bekymra sig för förrän den dag det är aktuellt att flytta datorn.

Jag tror och hoppas du har fel ang sjukskrivningen och FK. Har du fått intyg av läkare eller är du på första veckan med egensjukskrivning än?
 
Jag tror och hoppas du har fel ang sjukskrivningen och FK. Har du fått intyg av läkare eller är du på första veckan med egensjukskrivning än?

Det tror jag också! Med tanke på symtomen Magiana beskriver här så vore det jättemärkligt om en läkare inte skulle kunna få det på papper på ett tillräckligt tydligt sätt. (Oavsett hur det gick en annan gång, Magiana)
 
Jag anser inte att det behövs.

Det känns rent av nervärderande att det anses att jag skulle behöva det, som om jag är fullständigt inkompetent.


Jag behöver väl inte ändra något med routern om jag flyttar datorn? Det finns visst någon manick som man kan förlänga wi-fi med och som dessutom har uttag för ethernetkabel. Tror det var @cewe som tipsade om det.

Jag tycker det är skitläskigt att vara sjukskriven men min chef vill inte ha mig på jobbet när jag inte presterar. Jag räknar inte med att få sjukskrivningen godkänd av FK.

Den här köpte jag till klubbhuset. Installerar sig själv typ och nej du behöver inte ändra något i routern för att du flyttar datorn

https://www.24.se/datortillbehor/na...MIwuKdzf2u4gIVnoKyCh0OkA1KEAQYBSABEgIXbvD_BwE
 
Man kan alltid utveckla sig och bli bättre inom alla områden. Människor är så oerhört komplexa att det alltid går att lära sig mer om hur de fungerar. Ju mer man lär sig desto lättare och roligare blir umgänget med andra.
Du skriver ju att du inte vet hur du skall hitta vänner men tydligen så vill du inte heller veta hur andra fungerar och ser på livet.
Då så blir det ju svårt. Du stoppar dig själv här från att komma ur dödläget.
En grej är väl att jag ska sluta be om ursäkt för att jag finns till. Det fanns en tid då jag inte ens vågade ställa en fråga på ett onlineforum eftersom jag var rädd för att ses som en besvärlig typ. Jag tror att skon klämmer en del där, att jag inte vågar ta plats. Jag har heller aldrig känt att jag förtjänar att få hjälp. Det har liksom aldrig varit något som varit en del av mitt liv. Jag har bara utgått ifrån att jag måste kämpa med allting själv. Men för ett antal år sedan när jag bröt benet och samtidigt ägde typ 20 kaniner, så fick jag hjälp av 3 personer som kom och mockade till kaninerna, för det klarade jag inte själv med hela benet i gips. Det var ju tur för kaninerna att jag fick hjälp att göra rent till dem, men i rätt många år efteråt så kände jag skuld och skam över detta eftersom jag aldrig kunde betala tillbaka något på något sätt.

Jag menade att ev problem med manualer osv inte är något att bekymra sig för förrän den dag det är aktuellt att flytta datorn.

Jag tror och hoppas du har fel ang sjukskrivningen och FK. Har du fått intyg av läkare eller är du på första veckan med egensjukskrivning än?
Jag är sjukskriven sedan igår. Läkaren ska jag träffa på tisdag nästa vecka.

Den här köpte jag till klubbhuset. Installerar sig själv typ och nej du behöver inte ändra något i routern för att du flyttar datorn

https://www.24.se/datortillbehor/na...MIwuKdzf2u4gIVnoKyCh0OkA1KEAQYBSABEgIXbvD_BwE
Tack! Det här ser ut att vara vad jag kan behöva.

Angående vänner, jag har läst dina trådar och du HAR flera vänner här som lägger mycket av sin fria tid på att vara din vän :)
Jo, det är ju något som har blivit under senare år. En av dessa träffade jag förra veckan. Jag berättade för henne att jag liksom aldrig tidigare haft vänner efter grundskolan. Det hade hon lite svårt att förstå. Vi synkar bra ihop. Synd att vi bor så långt ifrån varandra bara. Men vi ses några gånger om året i alla fall när det råkar passa för oss båda.
 
Jag anser inte att det behövs.

Det känns rent av nervärderande att det anses att jag skulle behöva det, som om jag är fullständigt inkompetent.


Jag behöver väl inte ändra något med routern om jag flyttar datorn? Det finns visst någon manick som man kan förlänga wi-fi med och som dessutom har uttag för ethernetkabel. Tror det var @cewe som tipsade om det.

Jag tycker det är skitläskigt att vara sjukskriven men min chef vill inte ha mig på jobbet när jag inte presterar. Jag räknar inte med att få sjukskrivningen godkänd av FK.

Jag förstår att det kan upplevas som nedvärderande att få tips om att lära sig hur ett socialt liv fungerar, hur en ska bete sig osv. Jag hade förmodligen tolkat det exakt likadant om jag var i samma sits som du är nu. Men jag är övertygad om att folk inte tror att du är inkompetent. Jag uppfattar dessa tips och rekommendationer som att du (eller vem som helst) aldrig kan bli fullärd. Det finns alltid något att lära sig, precis som med hästar.

Vad skönt att du är sjukskriven nu iallafall! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag var ung så samlade jag på ordspråk och citat. En av dessa var: Alla dessa dagar som kom och gick Inte visste jag att de var...
Svar
16
· Visningar
1 652
Senast: Wille
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 038
Senast: MML
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 279
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 462
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp