Bukefalos 28 år!

En desperat bön om hjälp!

Jamtland

Trådstartare
Jag vet att det här platsar bättre under hästvård, men nu är vi fullkomligt desperata... Vi har en häst som får ständiga foderstrupsförstoppningar, det spelar INGEN roll vad vi gör, hon får dom ändå, och håller på att stryka med varenda gång!

Veterinärerna hittar inget fel, dom har varit nere i halsen på henne med kamera och allt, det finns inget fel. Vi har haft distriktsveterinären ute, vi har varit in på ATG i Sundsvall, alla bara skakar på huvudet. Nu senast rådde veterinären oss att hitta någon som kan vara beredd att komma ut och skjuta hästen den dagen "anfallen" blir för våldsamma.

Just nu går hästen på homepoat medicin, det hjälper inte heller... Någon som har NÅGOT förslag?! Hästen är helt underbar, världens raraste lilla haflinger dam, som går med på allt, snäll mot barn, osv, men det börjar likna djurplågeri att ha henne kvar, men vi VILL INTE ge upp! Det måste finnas nått vi har missat, något vi kunde göra annorlunda! När hon inte har anfallen så är hon helt frisk, pigg, aktiv, glad, vem vill ta bort en frisk häst?!

Snälla, snälla, bukefalister, HJÄLP oss! Alla ideer mottages TACKSAMT, vi är beredda att prova ALLT!

Jenny
 
Vad fodrar ni med?.Prövat att ge henna fodret med dubbels så mycket vatten så det blir en soppa? (kanske dum fråga). Tänder och mun.Hurofta fodrar ni? Kastar hon i sig maten? Vatten tillgång i box/hage?
 
Måste hästen ha kraftfoder? Kan den inte klara sig på enbart hö eller hösilage om du kan få tag på med bra värden? Bara en tanke, jag har ingen erfarenhet av problemet.
 
Ännu ett (kanske dumt?) förslag, kan det hjälpa om man har olja i fodret?
 
Lite vegetabilisk olja i foderet,upp till ca 1,5 dl/dag kan vara värt att prova,gör fodret mera elastiskt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 244
Hästhantering Hej! Vi är i stort och brådskande behov av lastningstips! Jag har ett islandshäststo som vi inte får in i transporten. Hon har varit...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 784
Senast: gloiredor
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 644
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp