En dum fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En dum fråga..

I hoppning och dressyr har jag för mej att den måste ha bom och vara av engelsk typ.

Jag har inget TR här just nu, men jag kan inte påminna mig att det någonsin, i någon utgåva av TR, har stått att sadeln ska ha bom. Däremot att den ska vara av engelsk typ.

Immer

hmm, om jag inte missminner mig fick man tävla barbacka för några år sedan.. jag tror att det gällde både hoppning och dressyr.
(Om jag har fel skyller jag på dåligt minne :P)

Jag tror inte att många dressyrdomare skulle uppskatta ett barbacka ekipage, det skulle väl uppfattas som oproffisionellt...
Fast egentligen borde man få poäng för bra sits :D

Skulle vara kul om någon anornade en tävling där ingen fick ha sadel, undra hur många tårtor det skulle bli då :rofl:

Nu hittar jag inte mitt dressyr TR, men jag känner igen det där och tror att det är där det står. Är ganska säker på att det står i det att man ska ha bom i sadeln.

Vad jag vet så får man tävla i en bomlös sadel i dressyr, bara den ser ut som en engelsk sadel.

Jag har tävlat lokalt utan sadel för 7 år sen, och då blev jag dessutom placerad. :rofl:
Då var de iaf ingen som sa nått om att man inte fick rida barbacka.

Som bara popade upp ur min skalle så är på kvälls kanten...
Måste man ha sadel när man tävlar?
Står det i TR att man måste ha sadel?

//Sanna- Något trött och nyfiken

det är ju självklart!!!, hur skulle det annars se ut med barn som rider barbacka på en regional hopptävling?? det skulle inte se klokt ut!!

När det här med sadel på tävling är uträtt, så har jag en liten fundering, om det är okej att låna ett litet hörn av trådskaparen.

Får man lov att rida ärevarvet barbacka?

Om man får tävla barbacka, så tycker jag det borde vara ganska självklart att man även får rida ärevarvet barbacka. Men om man nu enligt TR måste tävla med sadel, får man då lov att rida ärevarvet barbacka?

Varför är det självklart? Har du ett TR så du kan citera det? Och om man fick det och alla red barbacka så skulle det se klokt ut.. Däremot om man red med sadel då så skulle det se helt oklokt ut...

Suttit och läst här nu.. MEn man får alltså inte tävla barbacka? Eller?
Oliven ännu en till bra fråga!
Får man rida barbacka på prisutdelning då?

hur skulle det annars se ut med barn som rider barbacka på en regional hopptävling?? det skulle inte se klokt ut!!
I HOPPNING får man rida barbacka! Jag har gjort det på nationell tävling mer än en gång, så varför skulle det inte gå på regional? Det såg säkert intressant ut, men det har gjorts och av fler än mig och det ÄR tillåtet!

I HOPPNING får man rida barbacka! Jag har gjort det på nationell tävling mer än en gång, så varför skulle det inte gå på regional? Det såg säkert intressant ut, men det har gjorts och av fler än mig och det ÄR tillåtet!

Det jag reagerar på här är hur de som skriver regler tänker:crazy: Hoppning är ju en ganska krävande ridgren där sadeln är till bra stöd för ryttaren, många vågar inte ens hoppa små skutt barbacka men rider dressyr hemma barbacka.

Varför får man då tävla hoppning barbacka men inte dressyr?? I mina ögon är risken att ramla av massor större i hoppning än i dressyr!

Jag vet faktiskt inte...jag tror att det är upp til en själv o man vill tävla barbacka eller inte. Men det kan ju bero lite på hur stora och höga klasser du tävlar. :smirk:

För att dressyr är så fyrkantigt som det kan bli? :angel: Nej, men allvarligt. Varför man inte får rida utan sadel i dressyr har jag ingen aning om, men när det gäller hoppning så kan jag säga att man inte nödvändigtvis har bättre balans med sadel än utan. Det beror helt på häst och sadel. När jag red barbacka som mest spelade det mig absolut ingen roll om jag hade sadel eller inte.

Man får tävla utan sadel, så länge det inte är farligt för häst och ryttare. Alltså säker upp till LB. Vi har kollat detta för nåt år sedan då jag tävlade barbacka på min ponny.

Man får tävla utan sadel, så länge det inte är farligt för häst och ryttare. Alltså säker upp till LB. Vi har kollat detta för nåt år sedan då jag tävlade barbacka på min ponny.

Men detta gäller hoppning?

Jag har tävlat LA utan sadel. Det finns ingen specifik klassgräns.

för några år sen så jag en isisryttare som tävlade barbacka, hon hade typ fått ok från överdomaren. då hon ahde rematism och hade svårt att rida i sadel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Mli
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 999
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka