en enkel fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.

snigelfarmor

Trådstartare
förklara för mig hur man kan i 1 minut filma vinnaren av nåt galopprace i sverige där jockeyn efter loppet står upp, håller sin balans i tyglarna i flera hundra meter???

När ska jockeys förstå att det kanske gör ont att ha 50 kg i munnen i form av ett bett och en ryttare??

Blev först irriterad över att de slår hästarna hela loppet , men sen! fan, hästar är inga maskiner!
 
Hej! nej det är du inte ensam om att hålla me om! Såg på ett uttrag från galopp-SM för ca femton, tjugo år sedan, och där sloga jockeyn hästen hela jäla upploppet!Ja blev så förbannad!!!!!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: jag har hört att man "bara" får piska till hästen två lr tre ggr på upploppet, mn reglerna har kanske ändrats tills nu... :crazy: Jag säger bara: STACKARS HÄSTAR!!!! Hatar d som bara anser att hästar är vinnarmaskiner och till för att springa in pengar. :mad: :mad: :mad:
Hoppas verkligen att d jockeyerna som gör så skärper till sig!!!

//Horsen!
 
ehrm... håller ni på med galopp? när man ska bromsa lägger man inte sin vikt i tyglarna, tvärtom man förflyttar kroppsvikten bakåt och har KONTAKT med hästens mun, precis som vid vanlig ridning. Visst, det finns rötägg, men jag har aldrig sett någon göra på det viset.
 
då vet du nu att en del av de svenska hästarna blir utsatta för detta på tävling, hur är det då när de rider 10 hästar om dagen hemma?

och nä, vi är inte med om detta lagliga djurplågeri.
jag gillar inte att man får ha pisk överhuvudtaget om det ska användas till att hota och driva med. gäller alla grenar.

Men jst galopp och andra race tävlingsformer borde ha strängare lagar.
Och Sverige är väl säkert det land som går som föregångsland jämfört med italien och spanien o andra länder..tänk på det.
 
nä nu :mad:
vaddå inte vet nått om galopp !
tro mej jag har försökt hänga i tyglarna , d resulterar bara i en häst som drar . små hjälper , ju mer du tar ju mer den drar . :mad:

å va d gäller pisken så slår man inte hästen me den . man driver . vet du hur en pisk skiljer sej från ett vanlit spö utseendemässigt ens ? :mad:

hästar slår ja inte . däremot trångsynta människor me fördommar . :crazy:

när får vi se dina piaff / passage bilder på din fd travare ? :crazy:
 
Kanske hennes häst?? :confused:

Instämmer med d andra du sa.. Drar man i tyglarna blir d en dragkamp som hästen vinner..
 
Ska man skratta eller gråta? :crazy:

Det märks att ni inte håller på med galopp för då skulle ni veta att ju mer man tar i tyglarna på de FLESTA hästarna; ju fortare springer de :smirk:
 
ingen häst jag har ridit skulle skena om jag la 50 kg i munnen på dem möjligtvis stanna o stegra sig och i bästa fall hutta av mig snällt utan att ah ihjäl mig sen..

det är inte normalt att en häst springer fortare, jo, om den har ont eller är rädd eller så sönderstressad att en blodig mun inte känns..
är det det ni vill åstadkomma med era hästar så varsågod, men egentligen finns det lagar mot onödigt lidande....
 
vilka piaff o passage bilder???

var har du fått det ifrån?
min madame som är död, kunde inte piaff o passage men om någon snäll människa utan fördomar mot travare skulle lagt ner tid skulle hon nog bli en utmärkt skolad häst.
jag kan inte sånt. Och är inte intresserad av att träna en 18 årig häst med höftfel till s¨ånt heller. jag öjer mig med att hästen ska vara harmonisk och lyssna på mig och mina små hjälper såsom röst och ben.
tilläggas kan att om jag bara rörde tyglarna så stod hon still, backade eller gjorde spins, då hon var skolad westernhäst oxå.....nog om henne, heder ska hon ha för det tålamod hon hade med människor. jag har inte så stort tålamod så vill du vara änlig o berätta vilka bilder du syftar till? om det var mig du menade?
 
jag tycker inte att någon häst jag har sett i hagen har sin mungipa vid ganaschen...
men kanske fullblod är annorlunda?

driva? så när man driver rör man inte hästen då?
Skulle ett brett område som klatchar bra göra mindre ont, enda skillnaden är att banveterinären inte ser tydliga märken, för då blir man diskad har jag hört...

antagligen därför hoppryttare har bred pisk oxå.
men pisk är det..
 
nej men så har du inte ridit ett fullblod i full galoppkondition-tävlingskondition som aldrig har gjort annat än sprungit.

Att ryttarna står upp en hel kurva efter mållinjen visar ju bara på en sak: Det tar lång tid att stanna ett fullblod i så hög fart. Dom skulle nog kunna stanna dom på stört med några ryck i deras känsliga munnar men väljer att ta bort pressen och låta hästarna galoppera klart, alltså saktare och saktare...
Och att de ställer sig upp i stigbyglarna kan vara en signal för många hästar att "nu är det slut".

Försök själv att stå med jockey-läder på en galopperande häst och dra den i munnen "uppifrån". Tror inte det skulle vara så lyckat och hästen skulle troligtvis dra emot då den aldrig kan förstå ett sådant "tygeltag" och dra tillbaka vilket s´kulle reultera i att jockeyn ramlade frammåt och säkerligen gjorde en volt över halsen på hästen...
 
Goddess of love - kollade bilderna. Har du nån aning om vilka hästar du har på bilderna? Tyckte en liknade min...

kram, Millan
 
Att ryttarna står upp en hel kurva efter mållinjen visar ju bara på en sak: Det tar lång tid att stanna ett fullblod i så hög fart.

svar: visar på at hästarna inte har någon kontakt med ryttaren alls utan är bara där för att springa. Jag vill gärna ha lite kontakt med min häst och när vi sprängde fram, jag o min irländare, så stannade han efter ca 20 meter. me en förhållning och genom att sitta ner..alltså tvärtom.

tränade även några gånger på jägers med honom samma sak där.

Man ska inte ursäkta att folk hänger i ens hästs mun flera hundra meter. stannar inte hästen är den inte inriden korrekt, dvs lyssnar inte. det ger starka munnar som tål ännu mera stryk..det blir bara värre o värre..

jag har ridit fd galoppörer och det tar ju år innan de kan varva ner o börja lyssna om man har otur..samma kan gälla travare.

jag klagar inte på dig, utan på de känslokalla människor som kan hänga i någons mun så..
jag tycker dock at det är synd att du inte ser det många andra ser som inte är i den världen du är i.

så är det ju oftast, och jag gör säkert så sj'lv, försvara något som jag håller kärt fast jag vet att det inte ska göras si eller så..

/j

Dom skulle nog kunna stanna dom på stört med några ryck i deras känsliga munnar men väljer att ta bort pressen och låta hästarna galoppera klart, alltså saktare och saktare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 648
Senast: _FiA_
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp