en fråga till hästägare med hund

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Stormizza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 1 797
Sv: en fråga till hästägare med hund

Stormizza skrev:
ok...fuderar lite på hur lätt det är att lära hästar kommandon? typ som stanna, inkallning o sånt. vad jag vet så bryr man sig inte om att tränna in det på samma sätt som med hundar, inte har jag lagt stor vikt på sånt när jag höll på med hästar iaf., varför gör man inte det, det borde ju underlätta mycket i vardagen?

Vilken bra tråd! :bow:

Det är klart de "pratar olika språk", men jag har också alltid undrat varför man inte tränar hästar i samma övningar som med hundar.
Det skulle verkligen behövas.
Ledarskapsproblem verkar vara en "hästmänniska-folksjukdom" om man säger så..

Inte så konstigt, med tanke på att Horsemenship-kunskap har på sätt och vis hoppat över en generation, efter de, som en gång använde hästen i vardagen.

Inom Trick-training övar man faktiskt såna saker som Inkallning tex.
Och det är ju ÄNNU viktigare att man övar såna saker med en häst, som är några nummer större än hund, med tanke på vilka krafter den besitter jämfört med människan.

*KL*
Jag har en katt som är lydigare än hunden:)

Mina hästar är radiostyrda enligt min kompis.

Stormizza skrev:
Hur vanligt är det med "ledarskaps problem" när det gäller hästar?

Skulle säga att det är ungefär lika vanligt som hos hundar ;) Men det märks ju ofast tydligare på hästar eftersom dom är större och inte lika tillgivna som hundar.

axel skrev:
Mina hästar har ett ganska stort ordförråd.
De som det förstår bäst är matrelaterade godis, morot, socker, mat osv.
Annars är ord som kom, gå in, stanna, sakta, gå -hoppsan:angel: den kan nog göras väldigt lång.
Håller med dig om rovdjur- flyktdjur.

annars funkar det med konsekvens o förtroende på barn, hund, katt(prova) häst o karl:idea:

sjlvklart kan man också lära hästar mycket ord så de får ett bredare ordföråd, men det är ändå lättare med en hund. När jag tex säger Nej till min häst så hajar hon till lite, sedan så försöker hon prova samma sak igen, sedan säger jag nej igen och så fortsätter det några gånger tills hon förstår :p Min hund behöver jag bara säga nej en gång till och då är det bra :)

Du kanske inte accepterar att du måste tjata på hunden;)

Mina hästar vet vad -Nej! betyder.

axel skrev:
Du kanske inte accepterar att du måste tjata på hunden;)

Mina hästar vet vad -Nej! betyder.

Kan vara så ;) men hästen vet vad ett NEJ betyder, det är bara det att hon tänjer på gränserna lite till än vad hunden gör... och detta upplever jag hos de flesta hästar/hundar.

Ämelie skrev:
Kan vara så ;) men hästen vet vad ett NEJ betyder, det är bara det att hon tänjer på gränserna lite till än vad hunden gör... och detta upplever jag hos de flesta hästar/hundar.

Det är du som avgör hur mycket det är ok att tänja på gränserna för hunden/hästen:smirk:

Absolut inte, upplever jag. Det är ju helt olika djur med helt olika behov. Den främsta likheten är väl flockbeteendet men det är olika även där. De har olika rutiner och strukturer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 160
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: tanten
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka