En "hjälte", eller?

Sv: En "hjälte", eller?

Hjälte skulle jag inte kalla honom, men mannen som band fast hunden får faktiskt skylla sig själv.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Allt annat än hjälte! Ett riktigt pucko! Jag tycker det är en fullständig skandal att folk har så förbannat svårt att skilja på ditt och mitt att man inte kan lämna hunden fem minuter och göra ett ärende ens!

En normal hund har ju inga problem att vänta vad en lyktstolpe/utanför en affär en stund. Min lägger sig och kollar på folk och tycker det är ganska trevligt.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Min spontana reaktion var att nu kanske denna hunden har räddats från att lämnas oövervakad och därmed finns inte längre risken att hon blir stulen, plågad till döds, hamnar på en puppy-mill eller liknande.

Han räddade ju inte hunden genom att bara ta den, utan genom att få upp ägarens ögon att någon KAN ta hunden som inte har för avsikt att lämna tillbaka den.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Nå? Vad säger ni?

http://www.blt.se/nyheter/solvesborg/varning-for-hundtjuvar(1630497).gm

Jag jobbar med en bekant till mannen som tog hunden. OM jag har fattat det rätt så tog han den för att ägaren skulle lära sig att inte lämna sin hund oövervakad eftersom någon då, som just skedde, kan ta den.

Hade någon tagit min hund "för att lära mig att den kan försvinna" hade polisen fått hämta mig om jag fick tag i den personen.

Man kan prata med folk om man nu har något man vill förmedla. :mad:
 
Sv: En "hjälte", eller?

Om han nu hade för avsikt att lära någon en läxa så hade han ju kunnat vänta kvar men dold. Istället traskade han olovandes iväg med hunden och den returnerades inte förrän ägarens bror enligt artikeln, hittade den och återtog den. Det är stöld hur man än vrider och vänder på det och vilket syfte det än hade!
 
Sv: En "hjälte", eller?

Absolut. Jag hade reagerat likadant (dock skulle jag ALDRIG lämna en hund oövervakad på liknande vis som detta), men med tanke på hur många skriverier och uppmaningar som sker varje månad om hur farligt det kan vara att lämna sin hund på detta viset så tycker man att det borde upphöra att tjuvar får en chans att stjäla hundar i liknande situationer.

Killen kommer säkerligen aldrig att göra om sitt misstag, plus att det blev en artikel till i tidningen som ökar chanserna att flera får upp ögonen för liknande händelser.
 
Sv: En "hjälte", eller?

För att det resonemanget skulle hålla så hade han kunnat nöja sig med att gå runt hörnet. Inte vara borta flera timmar innan hunden av en slump hittas och han hävdar att han har rätt att behålla den.

Hade inte tyckt att det var rätt gjort att gå runt hörnet heller, men då hade resonemanget hållt i alla fall.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Jag är (trotts mina inlägg) av samma åsikt som du. :) Jag vill bara vrida och vända på det hela lite för att få en diskussion. Dock tror jag ändå att de flesta kommer att ha liknande åsikter som framkommit nu. Men det brukar alltid trilla in någon som är av annan åsikt.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Absolut. Jag hade reagerat likadant (dock skulle jag ALDRIG lämna en hund oövervakad på liknande vis som detta), men med tanke på hur många skriverier och uppmaningar som sker varje månad om hur farligt det kan vara att lämna sin hund på detta viset så tycker man att det borde upphöra att tjuvar får en chans att stjäla hundar i liknande situationer.

Killen kommer säkerligen aldrig att göra om sitt misstag, plus att det blev en artikel till i tidningen som ökar chanserna att flera får upp ögonen för liknande händelser.

Jag köper inte den argumentationen. Ångesten och paniken man som hundägare känner när ens djur är borta, är fruktansvärd och vem är han att ge mig den upplevelsen?

Vad är nästa steg? Att han olovandes tar en hund från någons tomt?
Många av de hundar som försvinner varje år, försvinner just ifrån tomter. Man släpper ut hunden lite snabbt för att man gör något annat.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Inte vara borta flera timmar innan hunden av en slump hittas och han hävdar att han har rätt att behålla den.

Detta funderade jag också på. Jag vet var i hamnen hunden lämnades och jag bor själv i Falkvik. Det tar inte mer än max 20-25 minuter att gå från hamnen bort hit även om man går i långsamt tempo (jag vet också var mannen bor). Så man undrar ju vad mannen gjorde med hunden så länge. Han bör ju haft den hemma en vända iaf.
 
Sv: En "hjälte", eller?

För mig låter mannens förklaring som en efterkonstruktion men så är jag mer cynisk än de flesta är jag rädd:grin:
 
Sv: En "hjälte", eller?

Jag köper inte den argumentationen. Ångesten och paniken man som hundägare känner när ens djur är borta, är fruktansvärd och vem är han att ge mig den upplevelsen?

Sant. Men borde han/du då inte låta bli att lämna hunden oövervakad så att den inte riskerar att bli stulen? Tyvärr har ju folk (så även denna man) svårigheter med att skilja på mitt och ditt.

Vad är nästa steg? Att han olovandes tar en hund från någons tomt?
Många av de hundar som försvinner varje år, försvinner just ifrån tomter. Man släpper ut hunden lite snabbt för att man gör något annat.

Det hoppas (och tror) jag verkligen inte. Jag betvivlar att han hade gjort samma sak om hunden hade varit bunden utanför ica i stan ex vis. Jag ska prata med min kollega imorgon natt som känner snubben. Imorse var jag för upptagen med annat...
 
Sv: En "hjälte", eller?

det kanske star nagonstans och jag bara missar det..

men intressant i samanhanget hade varit att veta HUR lange hunden satt uppbunden.

i ovrigt anser jag det vara i hogsta grad stold att ta nagons hund och knalla ivag med den... har daremot hunden suttit timme ut o timme in, da andras bilden en del, i alla fall for mig.
 
Sv: En "hjälte", eller?

För mig låter mannens förklaring som en efterkonstruktion men så är jag mer cynisk än de flesta är jag rädd:grin:

Hade jag bara läst artikeln så som ni andra gjort så hade jag reagerat likadant. Dock kan ju erkännas att jag också svävar i dom tankarna emellanåt eftersom jag inte känner mannen själv. Ska som sagt ta detaljerna med min kollega inatt.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Ägaren hävdar att det handlade om ca 10 minuter. Mannen påstår att det var betydligt längre. Han kallade det tom för att hunden var övergiven.
 
Sv: En "hjälte", eller?

Ja, dumt att binda sin hund oövervakad. Men ett brottsoffer ska aldrig behöva "skylla sig själv".
 
Sv: En "hjälte", eller?

Ja, dumt att binda sin hund oövervakad. Men ett brottsoffer ska aldrig behöva "skylla sig själv".

I ett sådant här läge där det så otroligt lätt skulle gå att motverka att brottet hade chans att hända tycker jag det.

Absolut otroligt tråkigt att det finns riktiga jubelidioter ute i världen som gör att man inte kan binda sin hund obevakat. Men nu ser verkligheten tyvärr ut så, och då tycker jag personligen att man ska ge blanka fan i att binda sin hund obevakat om man vill ha kvar den.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 838
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 111
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 457
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp