En kvart om dagen

Jag tänkte jag skulle försöka med det här att städa en kvart om dagen. Så idag satte jag timern på mobilen och satte igång. Jag plockade undan i badrummet och så dammsög jag. Väldigt välbehövligt :o. När det var gjort hade jag 5 minuter kvar så jag skurade toan och handfatet också. Hann inte riktigt. Men det blev gjort i alla fall.

Förutom att det blir fint när man städar så tänker jag också att hemmet då också blir mer presentabelt för eventuella airbnb-gäster. Jag kan ju inte ta emot folk om det ser ut som skit hemma. En vana att städa en kvart om dagen kan råda bot på det tänker jag.

Så var dag 1 av en kvart om dagen avklarad.

Och så har jag tagit in ved som jag skulle göra.

Bra kämpat.
 

Jag är inne i en sådan där period då mycket i hemmet känns övermäktigt och jobbigt. Förmodligen beror det på att jag ska ha övernattande besök nästa vecka och då känner någon slags press på att allt måste vara perfekt, även om det inte alls stämmer. Jag fastnar liksom i att det finns så många "stora" uppgifter att göra att jag blir handlingsförlamad och låter bli att göra något alls. Men tack vare denna tråden har jag lyckats bocka av ett par saker från listan i alla fall, och insett att några av dem inte alls var så stora och oöverkomliga som de först kändes. Ska ta en ny kvart efter jobbet och ser faktiskt fram emot att se vad jag kan få gjort då! :)
Härligt! Och så känns det så jäkla bra efteråt. 🙂
 
Jag har faktiskt smygstädat idag också, lite här och där. Inte så effektivt förstås som när man kör en intensiv kvart, men allt räknas ändå.

Funderar på vad jag ska rikta in mig på i morgon. Kanske disken? Har ju diskat lite idag, så som jag brukar göra ibland, men det vore fint att bli mer klar. Eller så fortsätter jag med trappen som jag började med idag.
 
Jag har faktiskt smygstädat idag också, lite här och där. Inte så effektivt förstås som när man kör en intensiv kvart, men allt räknas ändå.

Funderar på vad jag ska rikta in mig på i morgon. Kanske disken? Har ju diskat lite idag, så som jag brukar göra ibland, men det vore fint att bli mer klar. Eller så fortsätter jag med trappen som jag började med idag.
Jag blir så jäkla glad när jag läser dina inlägg! De andas glädje!
 
Jag måste bara få säga vilken inspiration jag får av att läsa detta!

Kämpar också med bristande energi och oförmåga att komma igång/slutföra saker.
15 minuter fixar jag :)

Igår blev det mer när jag väl startade. Dammsög övervåningen och torkade golv. Bara 2 små sovrum och en minimal toa men ändå!

Tack för inspirationen @Wille :love:
 
Jag måste bara få säga vilken inspiration jag får av att läsa detta!

Kämpar också med bristande energi och oförmåga att komma igång/slutföra saker.
15 minuter fixar jag :)

Igår blev det mer när jag väl startade. Dammsög övervåningen och torkade golv. Bara 2 små sovrum och en minimal toa men ändå!

Tack för inspirationen @Wille :love:
Kul att det funkar för dig med 🙂
 
Det känns glädjande att jag kunnat hålla den här rutinen i 5 dagar redan och ännu roligare är att andra också påverkats positivt.

-Hur äter man en elefant?
-En tugga i taget.

Det är lite så det känns. Bit för bit blir det mer ordning. Sen vet jag ju inte hur det skulle funka om jag åter igen börjar jobba heltid. Klarar jag min kvart då?

Idag har jag varit på en föreläsning om skogsträdgård och jag är glad att jag gjorde min kvart innan jag åkte. För nu finns inte mycket energi kvar.
 
Jag blir också inspirerad! Jag har en ganska diger ’att göra lista’ som jag har svårt att komma igång med, och när jag väl egentligen har både tid och ork så glömmer jag helt enkelt av sakerna som jag borde börja beta i.
Men tack vare den här tråden så ska jag nog köra en kvart om dagen på min lista! Känner mig taggad 😃🙌🏻
 
Det känns glädjande att jag kunnat hålla den här rutinen i 5 dagar redan och ännu roligare är att andra också påverkats positivt.

-Hur äter man en elefant?
-En tugga i taget.

Det är lite så det känns. Bit för bit blir det mer ordning. Sen vet jag ju inte hur det skulle funka om jag åter igen börjar jobba heltid. Klarar jag min kvart då?

Idag har jag varit på en föreläsning om skogsträdgård och jag är glad att jag gjorde min kvart innan jag åkte. För nu finns inte mycket energi kvar.
Så bra jobbat @Wille :banana::banana:
Det är så roligt att läsa om din kvart! Märkte nu idag att jag surfade in på Buke bara för att uppdatera mig om hur det gått med din kvart😁. Inte för att på nåt sätt granska dig utan för att jag blir riktigt glad av att läsa om en rutin som fungerar för dig just nu, vet att du verkligen har kämpat! Härligt!🤩
 
Grym du är Wille! 🤩

Jag städar/fixar efter "plan" varje dag och det rör sig inte om alls långa stunder då jag håller efter det; känns som jag städar "aldrig och alltid". Städade allt på en gång förr jämt och fyyyy så tråkigt, när jag jobbade i hemtjänsten var jag ju tvungen, inte hemma 😄.
 
Grym du är Wille! 🤩

Jag städar/fixar efter "plan" varje dag och det rör sig inte om alls långa stunder då jag håller efter det; känns som jag städar "aldrig och alltid". Städade allt på en gång förr jämt och fyyyy så tråkigt, när jag jobbade i hemtjänsten var jag ju tvungen, inte hemma 😄.
Tack!

Jag brukar säga att jag stökar till snabbare än jag städar. Och det blir lätt övermäktigt. Jag kan städa lite här och där, men det blir inte klart. Tror att en kvart fungerar för att det är en avgränsad tid. Jag gör så mycket jag hinner på 15 minuter. Blir jag inte klar fortsätter jag bara nästa dag. Det blir mer effektivt än att plocka här och där. Sen finns det inget som hindrar en att städa mer.
 
Tack!

Jag brukar säga att jag stökar till snabbare än jag städar. Och det blir lätt övermäktigt. Jag kan städa lite här och där, men det blir inte klart. Tror att en kvart fungerar för att det är en avgränsad tid. Jag gör så mycket jag hinner på 15 minuter. Blir jag inte klar fortsätter jag bara nästa dag. Det blir mer effektivt än att plocka här och där. Sen finns det inget som hindrar en att städa mer.
Haha vissa är så av naturen, du skulle se sambons bil 😂🤭. 15 min är så mycket mer än inte alls och du har ju bevisat för dig själv att det fungerar för dig! :)
 
Jag påbörjade faktiskt också en ny rutin, som jag inte tidigare riktigt fått att funka. Det är hudvård. Jag har problematisk hy, men har alltit slarvat med den eftersom jag tänkt att vad jag än gör så gör det ingen större skillnad i eländet.

Nu tar det inte ens 15 min om dagen, och jag tar inte tid, men bara det att göra det som behövs har hittills tagit emot.

Egentligen tänkte jag inte på den här tråden då jag satte i gång, men kanske tanken ändå fanns där, eftersom jag nu hållit rutinen lika länge som du städat.
 
Det känns glädjande att jag kunnat hålla den här rutinen i 5 dagar redan och ännu roligare är att andra också påverkats positivt.

-Hur äter man en elefant?
-En tugga i taget.

Det är lite så det känns. Bit för bit blir det mer ordning. Sen vet jag ju inte hur det skulle funka om jag åter igen börjar jobba heltid. Klarar jag min kvart då?

Idag har jag varit på en föreläsning om skogsträdgård och jag är glad att jag gjorde min kvart innan jag åkte. För nu finns inte mycket energi kvar.
Tänk inte så mycket på det nu, vad som händer när du börjar jobba igen! Men, när det är dags för det så behåll tanken "hur äter man en elefant?". Då blir det en ny rutin som även den behöver fasas in och vänjas vid. Då kanske kvarten släpps för att få mentalt utrymme att orka med nya rutiner med att gå upp, åka till jobbet, lära sig allt som är nytt etc. När du landat i det, vips så finns energin till kvarten också.
 
Jag är rätt nöjd med vad jag klarat av hittills. Men jag har en hög med kläder på bänken i badrummet som jag skulle behöva få väck. De är täckta med katthår. Hur får jag bort katthåren på ett enkelt sätt? Jag har sett att det finns en pryl att köpa som man kan få bort katthår med, men tycker den är dyr. Eller ja, kanske är den värd pengarna, men har ju ont om det just nu.
 
Jag är rätt nöjd med vad jag klarat av hittills. Men jag har en hög med kläder på bänken i badrummet som jag skulle behöva få väck. De är täckta med katthår. Hur får jag bort katthåren på ett enkelt sätt? Jag har sett att det finns en pryl att köpa som man kan få bort katthår med, men tycker den är dyr. Eller ja, kanske är den värd pengarna, men har ju ont om det just nu.

Om du har en vanlig gummihandske (sån där gul man kan ha när man städar) så ta på den och gnugga på plaggen. Jag brukade göra så för att få bort päls från tygsoffan när vi hade katt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 724
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
964
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 333
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp