Bukefalos 28 år!

En kvart om dagen

Jag tänkte jag skulle försöka med det här att städa en kvart om dagen. Så idag satte jag timern på mobilen och satte igång. Jag plockade undan i badrummet och så dammsög jag. Väldigt välbehövligt :o. När det var gjort hade jag 5 minuter kvar så jag skurade toan och handfatet också. Hann inte riktigt. Men det blev gjort i alla fall.

Förutom att det blir fint när man städar så tänker jag också att hemmet då också blir mer presentabelt för eventuella airbnb-gäster. Jag kan ju inte ta emot folk om det ser ut som skit hemma. En vana att städa en kvart om dagen kan råda bot på det tänker jag.

Så var dag 1 av en kvart om dagen avklarad.

Och så har jag tagit in ved som jag skulle göra.

Bra kämpat.
 

Ja massvis med hår i filtret kommer det men det är lika mycket kvar på kläderna känns det som! De är långt ifrån hårfria. Något fel gör jag uppenbarligen för det handlar inte om en torktumlare utan flertal, jag har aldrig fått det att fungera som hårborttagare trots rengöring av filtret flera gånger under tiden som torktumlaren går.
Det har hänt att jag fuktat och tumlat om för att få bort ännu mer hår.

Men jag gissar att det handlar om vår definition av hårfritt. Jag har inte hittat någon metod som fungerar klockrent. Torktumlingsmetoden är den med mest effekt jämfört med ansträngningen tycker jag. Men perfekt resultat får man inte utan bara några nävar mindre päls på varje lakan typ.

Men om du får massvis med hår i filtret, tar bort håren, får massvis igen och tar bort dem så fungerar ju metoden såpass att det försvinner en hel del hår. Kanske blir det helt enkelt inte bättre.
 
Det har hänt att jag fuktat och tumlat om för att få bort ännu mer hår.

Men jag gissar att det handlar om vår definition av hårfritt. Jag har inte hittat någon metod som fungerar klockrent. Torktumlingsmetoden är den med mest effekt jämfört med ansträngningen tycker jag. Men perfekt resultat får man inte utan bara några nävar mindre päls på varje lakan typ.

Men om du får massvis med hår i filtret, tar bort håren, får massvis igen och tar bort dem så fungerar ju metoden såpass att det försvinner en hel del hår. Kanske blir det helt enkelt inte bättre.
Ja det handlar nog om definitionen. Hårfritt är utan hår enligt min definition, inte att det finns en mängd kvar. Skönt! Då slipper jag fundera på det mer :up:
 
Oavsett så är det härligt att läsa att du kommit på något som verkar funka. Vad mysigt det kommer att vara i ditt lilla hus i vinter!
Ja, jag ser fram emot det. Men köket är utmaningen. Jag tycker dock att jag blivit bättre på att ta rätt på disk och annat skräp.
Så oerhört gulligt! Älskar verkligen de där blommorna ihop med gardinerna och sängen. Det är bara....så gulligt!
Ja, det är ett gulligt rum. Det har verkligen sin charm. Lite mormorsgulligt liksom. Blommorna är mårbackapelargoner. Och gardinomtagen är änglar (är inte så mycket för änglar annars men här tyckte jag de passade). Och färgerna går ton i ton. Önskar jag hade fler set av påslakan och örngott, som är en favorit, men det verkar inte gå att få tag i längre.
 
Städat en kvart idag igen. Check på den.

Men farstun är knepig. Jag måste bestämma vart jag ska göra av alla saker. Och det är mycket spring för att ta rätt på alla grejer.
Det värsta med att städa är att bestämma vart allt ska vara tycker jag! Men det blir lättare för varje gång man återvänder till ett rum efterhand som man hittat platser till fler saker.

Jag brukar behöva påminna mig om att även om det inte syns så mycket har det stor effekt på framtiden.

Och så brukar jag ha några korgar med osorterat. I hallen har jag en korg för osorterade mössor och vantar, en för grejer jag tömmer ur fickorna som jag inte orkar ta rätt på och en för hundbös som bajspåsar och godis.
 
Jag blir också väldigt inspirerad av den här tråden! Har tänkt länge att testa detta, då jag samtidigt skulle behöva bli bättre på att ta lite paus från datorarbetet under dagen.

Jag har dock inte riktigt kommit till skott då jag tänkt att jag helst skulle vilja börja med att göra en total storstädning och sedan använda "kvartarna" till att underhålla ordningen, men den tanken är ju bara god om man någon gång ser till att göra den där totalstädningen. :angel:😅
 
Jag blir också väldigt inspirerad av den här tråden! Har tänkt länge att testa detta, då jag samtidigt skulle behöva bli bättre på att ta lite paus från datorarbetet under dagen.

Jag har dock inte riktigt kommit till skott då jag tänkt att jag helst skulle vilja börja med att göra en total storstädning och sedan använda "kvartarna" till att underhålla ordningen, men den tanken är ju bara god om man någon gång ser till att göra den där totalstädningen. :angel:😅
Det är storstädningen jag håller på med.

När jag gjort farstun ska jag
-städa en bänk i köket
-städa den andra bänken i köket
-ta bort småskräp från vardagsrummet
-städa i mina hyllor i vardagsrummet
-gå igenom skåp och hyllor i badrummet
-få bort hög med kläder från badrummet
-städa undan saker som ligger utanför ytterdörren
-bära ut alla vedklabbar som är för stora för både vedspis och kamin
-få in saker i ladan som står utanför nu
-städa i ladan ?

Det finns kanske anledning att rensa fler skåp i köket.

Tror jag fick med allt där. Men det är inte rimligt att ta allt på en gång. Sen får jag ju se hur lång tid som krävs för att underhålla det. Badrummet ser liksom fortfarande okej ut sen jag städade där, men har ju skurat toa och handfat en gång till sedan jag började försöka ha ordning där.
 
Jag blir också väldigt inspirerad av den här tråden! Har tänkt länge att testa detta, då jag samtidigt skulle behöva bli bättre på att ta lite paus från datorarbetet under dagen.

Jag har dock inte riktigt kommit till skott då jag tänkt att jag helst skulle vilja börja med att göra en total storstädning och sedan använda "kvartarna" till att underhålla ordningen, men den tanken är ju bara god om man någon gång ser till att göra den där totalstädningen. :angel:😅
Gör som @Wille och storstäda en kvart om dagen!! Heja!
 
De små rycken gör skillnad!
Jag har haft sjukt mycket prylar i ett stort hus, när vi flyttade till vårt mindre hus följde allt med. Sambons grejer med. Vi båda har haft svårt att göra oss av med saker.

Under några år rensade jag lite i taget, till exempel fokuserade jag på en hylla i taget. Att rensa i ett helt rum blev bara för stort och svårt och blev inte gjort.

Jag är långt ifrån i mål, men har kommit så långt att det syns skillnad och nu är det lättare att rensa - jag gissar att jag äntligen lärt hjärnan att rensa är något bra?

Det är inspirerande att läsa om era städkvartar, jag hoppas kunna haka på er i tråden framöver 😊
 
Det är storstädningen jag håller på med.

När jag gjort farstun ska jag
-städa en bänk i köket
-städa den andra bänken i köket
-ta bort småskräp från vardagsrummet
-städa i mina hyllor i vardagsrummet
-gå igenom skåp och hyllor i badrummet
-få bort hög med kläder från badrummet
-städa undan saker som ligger utanför ytterdörren
-bära ut alla vedklabbar som är för stora för både vedspis och kamin
-få in saker i ladan som står utanför nu
-städa i ladan ?

Det finns kanske anledning att rensa fler skåp i köket.

Tror jag fick med allt där. Men det är inte rimligt att ta allt på en gång. Sen får jag ju se hur lång tid som krävs för att underhålla det. Badrummet ser liksom fortfarande okej ut sen jag städade där, men har ju skurat toa och handfat en gång till sedan jag började försöka ha ordning där.
Jag glömde nämna det mest uppenbara, nämligen köksbordet.

Sen har jag ju "rum 2" på övervåningen som fungerar som en avstjälpningsplats för lite av varje. Kanske borde få ordning där också.
 
Senast ändrad:
Älskar den här tråden! Nu satt jag och slösurfade mellan frukost och jobbstart och fick syn på den. Ska genast sätta en timer på 15 min och fixa så mycket jag hinner.
Hahaha! Älskar tråden betydligt mindre idag när jag är trött och kall och riktigt kände hur jag limmades fast i soffan så fort jag sjönk ned i den. Men nu har jag ju sett trådj-veln så jag sätter genast en timer på 15 min. Hhhhhh.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 758
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den här dagen har varit osedvanligt seg. Jag sov länge i morse och jag tog en tupplur senare på dagen. Enligt väderprognosen igår så...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 347
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp