En rråd om förstoppning

Bukefalos 30 år!

Aha, är den tillbaks redan? Jag läste nåt om december. Inolaxol smakar typ inget, lite plommon kanske, plus att den väl är inom förmån. Fast jag tycker inte den funkar så bra (för mig), måste ta 3 doser/dag och det är lätt att glömma.

Nej, den fanns åtminstone inte på mitt apotek som sagt.

Fick lämna blodprov och fick Inolaxol och Movicol utskrivet. Inolaxol är tydligen restat, men enligt apotekspersonalen ger physilliumfröskalen samma effekt? Så jag fortsätter med den och havregrynsgröt ändå, samt Movicol dagligen i några dagar.
Läkaren tyckte blodprov var dags, för det var ju faktiskt lite mer än 100 år sen jag tog det sist. Läkaren ord 😅
Inolaxol är fantastiskt, tycker jag. Först och främst ger den en stabil mage, men som bonus så är den lätt att hantera, bara hälla upp ett rör och dricka. Andra som ska ge samma effekt är mycket meckigare, främst för att de fastnar i glaset som måste handdiskas, försvinner inte i diskmaskinen (vi-siblin, husk, psylliumfrö och nåt mer som jag har glömt). Inolaxol har varit restat åtminstone 3,5 år (det är jag säker på eftersom jag ville haft det inför en förlossning) och tiden för återkomst skjuts upp hela tiden. Fattar inte vad problemet är.

Fick lämna blodprov och fick Inolaxol och Movicol utskrivet. Inolaxol är tydligen restat, men enligt apotekspersonalen ger physilliumfröskalen samma effekt? Så jag fortsätter med den och havregrynsgröt ändå, samt Movicol dagligen i några dagar.
Läkaren tyckte blodprov var dags, för det var ju faktiskt lite mer än 100 år sen jag tog det sist. Läkaren ord 😅
Skönt att höra att du fick utskrivet och att läkaren tog blodprov. Hoppas det reder ut sig nu.

Inolaxol har varit restat åtminstone 3,5 år (det är jag säker på eftersom jag ville haft det inför en förlossning) och tiden för återkomst skjuts upp hela tiden. Fattar inte vad problemet är.
restanmäldes hos läkemedelsverket 2022-11-17
Jag gissar att det är mer än ett problem. Det ena är att den verksamma substansen är från barken på ett träd och möjligen kan tillgången variera. Och det andra kan möjligen vara lönsamhetsrelaterat (hittade detta på TLV)
Läkaren sade att det precis kommit tillbaka, nämligen. Efter att ha varit restat i 2 år. Men jag kör vidare med husken och ser om jag byter ut den sen. För den är inte så god 😇 Och ganska dyr.
Enligt informationen hos läkemedelsverket (som går att hitta via Fass) är prognos för slutdatum för rest-situationen 2025-12-31. Det kan möjligen dyka upp enstaka förpackningar innan dess, men det kan också lika gärna plötsligt förlängas ett år till....

Jag såg i fass att det är ett nytt bolag som tillverkar Inolaxol, iaf så är bolagsnamnet nytt. Kanske blev olönsamt för tidigare tillverkare för de slutade ju tillverka Inolaxol pulver för en 4-5 år sen.

Går inte så bra, detta. Så fort jag slutar med Lacrofarm/Movicol så fungerar magen i några veckor, sen saktar den ner igen. Kör med fiberhusk, hjälper inte.
Idag hämtade jag ut Inolaxol som verkar ha kommit tillbaka, men om inte fiberhusk funkar kommer Inolaxol funka?

Går inte så bra, detta. Så fort jag slutar med Lacrofarm/Movicol så fungerar magen i några veckor, sen saktar den ner igen. Kör med fiberhusk, hjälper inte.
Idag hämtade jag ut Inolaxol som verkar ha kommit tillbaka, men om inte fiberhusk funkar kommer Inolaxol funka?
Fungerar magen på movicol så fortsätt med det? Många som äter det dagligen.

Liknande trådar

• Erfarenhet av gallstenar?
  • Ulcerös kolit - skov på gång eller annat?
  • Inte min vårdcentral
  • Söka vård?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka