Bukefalos 28 år!

en snabb fråga agn uppsägning

weasel_

Trådstartare
jag har stall med inackorderingar, i kontraktet står 2 mån uppsägning som skall ske skriftligen. Nu till min fråga, om jag säger upp så har dom 2 mån på sig att flytta men samtidigt måste bom betala för de månaderna även om de flyttar dagen därpå? Säger dom upp sig själva så vet jag ju att de får flytta när dom vill inom 2 mån och om flytt sker tidigare så batalas hyra för uppsägningstiden.

Alltså, skall dom betala för uppsägningstiden även om det är JAG som säger upp dom?
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Ja, fast då får du inte hyra ut platsen till nån annan samt att de ska få ha tillgång till stallplatsen under uppsägningstiden.
Fast jag är inte helt säker. :D *Ropa på Inte_Ung* :D
 
Senast ändrad:
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Om jag skulle bli uppsagd och då väljer att flytta tidigare så ska jag betala stalhyra till dig.Jag har ju två månader på mig. MEN om du hyr ut boxarna innan min tid gått ut, så slipper jag betala.
Skulle bli skitsur om du säger upp mig, jag flyttar, betalar två månader och du håvar in lika mycket till på samma box. Det var ju inte frågan egentligen men vet såna stallägare som varit så fräcka.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Fast en stallplats går under hyreslagen, dvs räknas som lokal. Då är uppsägningstiden 9 månader. hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån. Så med andra ord kan hyresgästen tillämpa 9 månader trots ni avtalat om annat.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Det kan man inte säga rakt av. Gäller det kallhyra av stallplats utan tjänster; då kan det bli tal om lokalhyra. Ingår tjänster är det att betrakta som en service; uppstallning av häst. Och vid det senare är det ju inga problem att avtala skälig uppsägningstid.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Är det 2 månader så betyder det att du får betala för 2 månader efter uppsägning, oavsett om du flyttar tidigare eller ej. Vad stallägaren gör med boxen har inte den förre hyresgästen med att göra. När du flyttar så säger du ifrån dig dina rättigheter, skyldigheterna har du dock kvar tills dess att hyrestiden gått ut. Du kan ju alltid välja att stå kvar dina 2 månader.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Kan tänka mig att det beror lite på om affären är svart eller vit? Tar du in pengarna svart (som många andra i branchen) har du ju inte så mycket att sätta emot om din nyligen uppsagda inackordering tar hästen och flyttar redan dagen efter utan att betalt någon hyra för uppsägningstiden alls. Visst du kan ringa och tjata och allmänt trakassera och baktala men vad ska du göra, dra inför tingsrätt? Knappast, då finns ju risk att du åker dit med hela din verksamhet. Har du vit verksamhet så kan du ju lättare sätta åt personen i fråga via indrivning...
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Så långt fattar jag att jag inte kan ta in en ny under tiden de betalar för sin box.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Om jag förstått dte hela rätt så kan du, men då måste du betala tillbaka hyran för de uppsägningsmånader de har betalat in.

Har dina hyresgäster en uppsägningsperiod på 3 månader och de sen väljer att flytat till nytt stall så kan du hyra ut deras stallplats/er innan dessa 3 månader har gått, men då ska de ha tillbaka hyran för dessa månader, direkt du får ny hyresgäst. Har de inte ännu betalat hyran så behöver de inte betala hyran.

Precis som det är med en vanlig lägenhet.

Om hyresgästerna säger att du Inte får hyra ut fastän de flyttat så vet jag itne vad som gäller.

De har även rätt att inte flytat föränn uppsägningsperioden är över.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Är det 2 månader så betyder det att du får betala för 2 månader efter uppsägning, oavsett om du flyttar tidigare eller ej. Vad stallägaren gör med boxen har inte den förre hyresgästen med att göra. När du flyttar så säger du ifrån dig dina rättigheter, skyldigheterna har du dock kvar tills dess att hyrestiden gått ut. Du kan ju alltid välja att stå kvar dina 2 månader.


Nej stallägaren får inte hyra ut en box som hyresgäst betalat för, även om de väljer att flytta. Så vida hyresvärden inte betalar igen hyran för de månader som är uppsägning och som ny hyresgäst (eller stallägaren själv) använder boxen.

Är uppsägningen på 3 månader, hyresgästen flyttar så boxen kommer stå tom 3 månader, så ska också boxen stå tom 3 månader.
Stallägaren får inte lyfta dubbla stallhyror, såvida inte hyresavtalet säger annat.

Väljer stallägaren att hyra ut boxen efter att den stått tom 1 av 3 månaders uppsägning så skall hyresgästen (som flyttat) få igen 2 månaders hyra.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Du har så fel!!!! Stallägaren har rätt att göra precis vad han vill om hyresgästen flyttar. Avtalet mellan hyresgäst och stallägare gäller ju uppstallning av häst, om du då flyttar din häst så kan ju inte stallägaren rå för det. Som sagt, ett avtal gäller oftast din rätt till box i stallägarens stall, det står sällan i kontraktet vilken box det gäller.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Så länge det finns en box ledig ja.
Och den har samma hyra (eller högre) som den hyresgästen hyr under uppsägningen.
Då spelar det ingen roll vilket box som står tom. Men du får inte fylla upp alla boxar.
 
Senast ändrad:
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Vilket b-s, hästägaren har förlorat all rätt till insyn så for hästägaren beslutar sig för att lämna stallet i förtid. Har du flyttat så har du flyttat!!!!
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Verkligen? Vilken lag lutar du detta på?

För i min värld (som är mer rättvis och inte egocentrisk) så borde det vara som när du hyr ut en lägenhet.

Hyresgästen Hyr något av dig. Du har inte rätt att hyra ut samma sak två gånger under samma tid.

Det är som att sälja en och samma vara till två personer. Väldigt olagligt.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Väldigt olagligt.

Nej bara omoraliskt.
Om man överger stället så gör man.

Det finns litet olika komplikationer på det där.
Om man hyr uppstallning utan specificerad box så kan stallägaren hyra ut så länge hästarna får plats.
Om man kommer tillbaka och vill ha sin betalda plats så skall man ju få det.
Kan då stallägaren bereda plats så är allt frid och fröjd.

Jag har för mig att vi varit igenom detta förut här på Bukefalos och att det inte är som man tror.
Jag skall se om jag kan hitta det.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Jo fast det skrev jag ju också någon post ovan. (post nr 13).

Det är inte frågan om att kenneth säger att h*n får hyra ut just den specifika boxplatsen i sitt stall, utan att h*n får hyra ut Alla boxar eller själv stalla hästar i dom så det inte finns någon ledig, trotts att hästägaren betalar stallhyra för uppsägningsmånaderna (men har flyttat).

Dvs stallet har ex 10 platser, det finns 9 hästar i stallet + 1 häst som flyttat men betalar stallhyra för 2 månader till (uppsägningstid). Och stallägaren sedan hyr ut eller använder den lediga boxen, den enda lediga som egentligen är betald för av avflyttad hyresgäst som har uppsägning.
Då får stallägaren pengar i form av stallhyra för 11 boxplatser i 2 månader.
(Om vi förutsätter att stallägaren ej har egen häst i stallet).
Även om stallägaren har egen häst/ar i stallet så får denna inte använda upp alla boxplatser om någon betalar uppsägningstid men flyttar.


Och mitt "Väldigt olagligt" var att det är väldigt olagligt att sälja en sak två gånger.

Att någon använder just den stallplats jag hade min häst, och som jag betalar uppsägning för, då jag flyttar är helt ok med mig, såvida det finns ledig en tom box.
Vad jag däremot säger är att det inte är lagligt att hyra ut Alla boxplatser, alt. använda dom själva, och fortfarande ta ut uppsägningshyran under den tiden av en hästägare som flyttat.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Låt säga att jag hyr ut videofilmer. Det kostar 40:- per dygn. A kommer in och hyr film men ser den redan samma dag och kommer in på kvällen för att lämna in den en dag tidigare. Ska jag då lämna ut filmen gratis till nästa kund eftersom det redan är betald dygnet ut??? Eller jag kanske ska ringa upp den förra kunden och erbjuda pengar tillbaka för att hon såg filmen fort???? Eller så kanske jag ska säga att den nya kunden inte får hyra filmen förrän nästa dag eftersom den gamla kunden kan bli su om hon får höra att filmen redan är uthyrd???!!!
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Det är inget problem förrän du vill flytta tillbaka. Då kan ju stallägaren antingen välja att flytta en av sina till en kompis, eller be någon annan flytta till något annat ställe för att lämna en plats ledig för att den som sagt upp och vill flytta tillbaka fast de avflyttat ska kunna flytta in.

Vid en tvist skulle jag vilja påstå att det ser rätt mörkt ut för den som valt att flytta under uppsägningstiden, och sedan vill hävda att stallägaren inte har rätt att ta avtalsenlig betalning för utppsägningstiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 759
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 364
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 332
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp