Bukefalos 28 år!

en snabb fråga agn uppsägning

Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Jag motsätter mig inte att det tas betalt av hyresgästen trotts att denna flyttar, utan att stallplatsen hyrs ut två gånger, eller används av stallägaren själv.

Tackar gudarna för att jag aldrig stått i ett stall med en sån falsk och gniden stallägare.
Då jag flyttat tidigare (varit pga att det varit svårt att stå kvar med hästarna pga avstånd) så har alltid stallägarna hört av sig, och dessutom har jag inte behövt betala för uppsägningstiden, om en ny hyresgäst kommit in i min box.

Fast då måste det tilläggas att dessa stallägare inte varit gnidna giribunkar som försökt lura folk. Jag har även fått veta om det varit vit eller svart hyra jag betalt. Vilket jag vet att en annan inte berättar för sina hyresgäster, och anser att de inte har att göra med övht. Ingen nämnd ingen klämd. :angel:
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Jag förstår faktiskt inte vad ditt problem är. Du säger upp dig och vet att det kommer att kosta dig ytterligare två stallhyror, hur som helst. Du väljer att flytta och då har du dubbla stallhyror ett tag förmodligen. Men det är ju ditt val. Vad som sedan händer med platsen är ju egalt, din avgift för tiden är ju hur som helst två månadshyror.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Det är möjligtvis att vara gniden.
Men det är inte att luras.

Luras - det är något annat än att göra som man faktiskt får göra.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Fast så är det ju inte om man ska vara teknisk.

Jämför det med en lägenhet, du flyttar ut tidigt, betalar fullt pris för uppsägningstiden.
Skulle du tycka det är ok att nån annan flyttar in och hyresvärden får dubbelt betalt?

Det tycker iallafall inte jag, och tekniskt sett får dom inte ens göra det (med lägenhet, box är jag inte hundra på vilken lag det kommer under) eftersom tekniskt sett har JAG då rätt att använda lägenheten under den perioden jag betalat för, ingen annan.

Varför man bryr sig är ju för att det är inte varken rätt eller shysst, självfallet ska hyresvärden ha pengarna för den perioden, men inte om någon annan betalar för och använder "hyres objektet".
Då är det ju uthyrt till någon annan, och faktum är ju att man kan inte hyra ut ett "hyres obejkt" till två personer på samma gång, eftersom båda ska ha ensam tillgång till det under hyresperioden.

Som sagt, jämför med lägenhet. Kan ju säga att jag aldrig nånsin skulle gå med på det, och varnar också tvivelaktiga stallägare om detta om något uppstår.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Är det 2 månader så betyder det att du får betala för 2 månader efter uppsägning, oavsett om du flyttar tidigare eller ej. Vad stallägaren gör med boxen har inte den förre hyresgästen med att göra. När du flyttar så säger du ifrån dig dina rättigheter, skyldigheterna har du dock kvar tills dess att hyrestiden gått ut. Du kan ju alltid välja att stå kvar dina 2 månader.


Det är helt okorrekt.
Om man betalt för hyres perioden har man 100% ensamrätt på hyresobjektet (om man inte avtalat att dela med någon annan eller liknande) under hela hyresperiodens tid.

Om stallägaren vill kunna nyttja boxen = hyres obejktet, så får dom själva säga upp kontraktet, och därmed heller inte ta betalt för den perioden av den som hyr.

Sen om den som hyr nyttjar hyresobjektet dom betalar för är ovesäntligt, det är ändå denna persom som besitter rätten att nyttja, eftersom det är det som betalat för.

Hatar sånna här oseriösa skitsaker, rätt ska vara rätt och man kan faktiskt inte ha kakan och äta den!
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Nu pratar du om hyra, det är sällan hyra det gäller med boxplats. Ingår någon form av service är det ett serviceavtal det gäller, inte att jämföra med hyra rakt av.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Kan tänka mig att det beror lite på om affären är svart eller vit? Tar du in pengarna svart (som många andra i branchen) har du ju inte så mycket att sätta emot om din nyligen uppsagda inackordering tar hästen och flyttar redan dagen efter utan att betalt någon hyra för uppsägningstiden alls. Visst du kan ringa och tjata och allmänt trakassera och baktala men vad ska du göra, dra inför tingsrätt? Knappast, då finns ju risk att du åker dit med hela din verksamhet. Har du vit verksamhet så kan du ju lättare sätta åt personen i fråga via indrivning...

Alltså kan det vara fördelaktigt att hyra plats hos någon som kör svart. Hyrde plats hos en väldigt otrevlig hyresvärd och kunde därför flytta snabbt. Hade ingen som helst lust att bli illa bemött och dessutom betala för det i ytterligare 2 månader. När hon gormade ville jag ha kvitton på mina tidigare inbetalningar samt hennes organisationsnummer, sen blev det tyst. :D Lite typiskt, att bryta mot diverse lagar själv men gorma om uppsägningstider.

Nu har jag iaf en jättemysig stallägare, där vi hjälps åt och är vänliga mot varandra.

Lite off topic men det kan vara intressant att se saker ur flera perspektiv.
/Gg
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Hatar sånna här oseriösa skitsaker, rätt ska vara rätt och man kan faktiskt inte ha kakan och äta den!

Nu så tycker du en massa.
Och det kan jag förstå.

Men det är inte så i alla fall.
Om man har ett inackorderingsavtal så kan man visst göra så.
Det är bara om hyran avser ett fast objekt som en viss lägenhet eller en lokal som man inte kan göra så.

Vad som rent juridiskt är korrekt är inte alltid det som man tycker är rätt.

Vi kan jämföra med flygstolar på en resa.
Den som inte dyker upp får inte tillbaka sina pengar för biljetten.
Men flygbolaget säljer ändå stolen till någon som är där och sedan reser.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Vad gäller i ett kollektivstall? Där hyr man ju egentligen bara boxen och har ingen service inräknad. Är det samma regler oavsett om det är inackorderingsstall eller kollektivstall?
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Haha jo, det har du rätt i.

MEN i dom kontrakten när man köper flygresan och därmed hyr stolen, så är det villkåret specifierat ocskå (har det iallafall varit när jag flyger, för jag brukar kolla sånt ifall man blir sjuk elelr nåt)

Och en box är ju mer jämförbart med en hyreslokal eller lägenhet än en flygplans stol, även lagligt sett tror jag. Om det är specifierat att det är en 'viss' box man hyr då.

Och som i mitt stall, som är delvis kollektivt.
Där hyr man en box i kallhyra, och all service är ett separat avtal som man kan köpa till, men inte del av själva boxhyran. Likaså med grovfoder etc.

Ett annat stall där jag stått har istället ingen fast box man hyr (så dåligare för mig då kankse) MEN man hyr en garanterad plats i en av boxarna i stallet, sen specifierar det inte vilken box dock (alla är likadana och stallägaren vill kunna flytta hästarna så att dom trivs bäst, itne står där ägaren vill ha nära till fikarummet typ. Och det är jättebra tyckr jag)

I det fallet skulle jag acceptera att någon annan strå i 'min' box, eftersom jag gått med på att avtalet är specifierat på ett sånt sätt.
Men när det är att man hyr en specifik box, precis som en lägenhet, eller lokal, så skulle jag inte gå med på det.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Säg att du hyr en solstol på stranden, du betalar för hela dagen. Tidigt på eftermiddagen har du fått nog och lämnar din stol. Kan inte uthyraren hyra ut den lediga stolen för att du betalat för hela dagen? Det ska alltså stå tomma solstolar på stranden som inte går att hyra ut förrän dagen efter????
Säg att det är 2 hästägare som säger upp sina platser och flyttar i förtid. Den ena boxen lyckas stallägaren hyra ut omgående och den andra boxen står tom ett halvår, då har stallägaren gått med förlust.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

kl*

Grejen med uppsägningstiden är ju för att underlätta för båda parterna, säg tillexempel att stallägaren säger upp person A som hyr boxplats och då har två månaders uppsägelsetid, då har den person A 2 månader på sig att hitta ny stallplats och flytta. Även om person A väljer att flytta dagen efter det att stallägaren säger att denna måste flytta får person A då ändå betala för stallplatsen. Detta för att underlätta för stallägaren i fråga då denna annars står med en tom box och stallägaren har då 2 månader att hitta en ny hyresgäst, flyttar det INNAN uppsägelsetiden är över in en ny hyresgäst B så ska person A betala fram tills den dagen då hyresgäst B flyttar in = hyresgäst B börjar betala för platsen.

Hoppas ni förstog, blev himla rörigt :angel:
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Jo men exakt, är ju så jag menar ocskå, att självfallet ska jag betala för uppsägningstiden, OM det inte flyttar in nån ny.

Men om det flyttar in nån ny som använder boxen under den tiden jag har betalat fullpris för, då tycker jag att dom ska betala för denperioden istället, inte jag.

KL
ang, flygplansstolar och strandstolar, så tycker jag inte alls det är jämförbart helt enkelt.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Låter precis som en av mina tidigare erfarenheter, men jag var feg och betalade snällt mina "uppsägningsmånader" trots att det var hon som sa upp mig. Ville inte bråka... Egentligen skäms jag för att jag var så feg för jag tror inte att hon kunde gjort något åt om jag inte betalat. Kvinnan hyr ut 16 platser för nästan 3000 i månaden och alltihopa helt svart. Att i det läget bråka om att någon ska betala en hyra under uppsägningen är inte att vara smart utan dumdristig... Sen gick det som det gick också men inte pga mig.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

Varför var du dum för att du betalade de avtalade månaderna? Att bryta avtal är däremot dumt. Dessutom så vänder jag mig emot att folk tror att man gör allt svart för att man inte lämnar kvitto på stallhyran! Det är osmart att ha verksamhet svart för det gör att du inte kan göra varken avskrivningar eller kostnadsavdrag på din verksamhet. Vill man ha kvitto så får man oftast det, bara man frågar. Självklart finns det många svarta stall men de brukar inte ha så stor verksamhet som du beskriver.
 
Sv: en snabb fråga agn uppsägning

jag har inte läst hela tråden men; om man har 2 månaders uppsägnings tid men flyttar innan 2 månader så borde man bara betala för de dagar som man stått i stallet sen uppsägningen. det verkar mest logiskt, om man flyttar mitt i månaden så vill man ju inte betala för resten av månaden i det gamla stallet + det nya. och stall ägaren kan hyra ut boxen direkt efter att gamla hästen flyttat. och om man vill flytta tillbaka sen och boxen är uthyrd så kan man ju inte kräva att den flyttar, den nya har ju betalt för sig och det är ens eget ansvar att man har ett stall att flytta till och ha ett kontrakt färdigt innan uppsägningen tar slut och man flyttar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 759
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 364
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 332
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp