En tanke kring sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare harryboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 5 232
H

harryboy

Det diskuteras ju en hel del om sadlar o dess passform, folk köper nya sadlar hela tiden o stoppar om hit o dit tar ut sadelprovare mm mm. Inte sjutton köper proffsen en ny sadel eller stoppar om dem varje gång de får in en ny häst i stallet? vart kommer denna hysteri kring sadlarna? är det bara en ursäkt pga dålig ridning att hästen "trivs inte med sadeln"? Eller kan det vara ett försäljningsknep av sadelbranschen? eller har hästarna i toppen ständiga ryggproblem? Vad har ni för tankar kring ämnet?

Sv: En tanke kring sadlar

Jag vet dem som haft "sadelexperter" till sina hästar men ändå har det blivit fel. Att prova sadlar är en hel vetenskap och det finns oftast lika många sätt att prova ut sadlar som det finns hästägare.:)

Vet folk i stallet som lägger ut tusentals kronor om året på sina sadlar och inte går hästarna bättre för det! folk e ju hysteriska med sina sadlar!

Vad jag har förstått så har en del proffs olika sadlar så hästen får olika tryck på ryggen hela tiden - då gör det inte så mycket att sadeln inte passar perfekt för nästa dag kommer trycket förändras genom en annan sadel.

Kolla de i forumet som har sadelproblem - vad har de för hästraser?

Betänk sen vilka hästraser som en vanlig bomsadel (dressyr/hopp) är utvecklade för.

Ser du skillnaden?

/Camilla

Hur tänker du då? att det bara är folk med travare, araber arbetshästar mfl som har problem med bomsadlar? och inte halvbloden? har inte satt mig in så mycket i forumdiskutionerna vad gäller detta problem utan har lagt märke till detta mer irl.

Ja, oftast. Inte så mycket travare heller (de har oftast nog långa ryggar) men vi med araber, haflingers, islandshästar, mfl., öht hästar med tunnform, dvs kort rygg som är rund och ofta rak och utan manke.

Sadlarna måste vara mycket breda, mycket korta och ändå inte glida framåt...

På ett halvblod och liknande är det mestadels bomvidden som är det stora problemet och eventuellt formen på bommen. Många bomsadlar är långa för att de behöver inte vara korta på halvbloden. Det är svårt att göra en kort sadel som ändå ger tillräckligt stor sits för vuxna ryttare.

Många som har hästar som kanske egentligen skulle ha en knähund...
Vet såna som haft sin sadel hos en sadelutprovare o sen när de haft eccotearpeften ute så har den personen slaktat sadeln o tyckt den varit jättefarlig för hästen....

Känns som om det är lite mode i det nu.
Innan var det bett.

Tycker absolut inte det har med hästras att göra. Möjligen då att vissa som drömt om häst i hela sitt liv o äntligen fått råd/tid köpa en, så funkar ändå inte ridningen o då börjar man med alla möjliga hjälper. Lättare kanske skylla på sadeln än att man inte klarar av sin fina häst.
Pengar saknas oftast inte i dessa kretsar.

Proffsen har oftast välmusklade hästar i stallet, av halvblodstyp. En "normalhäst" helt enkelt, för vilken de flesta sadlar är framtagen till. Proffsen har vidare ett par olika sadlar i sadelkammaren, rak bom, svängd bom, vid och smal. Någon av dessa sadlar fungerar nästan alltid hästarna som kommer och går i ett sådant stall.

Slutar hästen att fungera i proffsstallet förpassas den i många fall ut. Vidare till nästa ryttare där det fungerar. Som kanske har en sadel som passar, en insikt om bett eller vad som nu tidigare varit problemet. Det kanske t o m var ryttarrelaterat?

Många proffs tar dessutom hjälp av sadelproffs, inte tusan sitter de och skriver om detta HÄR?! Så hur ska vi vanliga dödliga veta att sadelmakaren varit hos Rodrigo Pessoa?

Jag tycker det är bra att folk insre att hästar inte är stöpta i samma form, att de får ont av saker som vi tycker bara ska fungera - punkt. Många tvingas lära sig mycket om sina hästar när det inte fungerar, oavsett VAD som inte fungerar.

Är det inte bra att kunskapsnivån höjs, oavsett anledning?

Jag hade bara en sadel som jag själv tyckte passa min häst, hade två innan jag kom fram till att jag inte kunde lösa "mina" problem med. Sadeln låg inte på manken o den låg an längs hela ryggen med ett jämnt tryck och bommen var vid för att jag har en häst som är krallig. Efter ca 6 månader börjar jag reagera på att min häst är mycket tanigare över ryggen än alla andra halvblod i stallet, men men tänkte jag jag kanske inbillar mej, efter yttligare 6 månader ser jag helt klart att det inte är som det ska med hans muskulatur, vetrinären var ute o ryckte vargtänder på hästen så jag frågade då oxå om hans rygg o han sa att det saknades ca 30 kg muskler att jag skulle skippa sedeln ett tag o se skillnaden o sen ska ffa en ny sadel.

Så nu har jag ridit utan sadel sen 1 dec o han musklar sej fint. Jag vill absolut inte leta sadel för skojj skull utan tycker det är för djälvla tråkigt o nu när man vet vilken skada en sadel kan åstakomma så är man mycket noga med att det inte blir fel igen, och för att pröva sej fram måste man oxå pröva pröva pröva o det tar tid.

Jag tror att varför folk uppmärksammar sadlarna så mycket nu är för att folk börjar fatta varför hästen kanske är halt stel osv, sadeln är en stor bov.

Börjar du läsa på om sadlar och om hästens anatomi så förstår du att det är svårt att hitta en sadel till ett djur som inte ens är gjort för att bära men som ska bära ändå på bästa möjliga sätt.

Min häst går super utan sadel på ryggen när jag rider och när jag nu har provat sadlar som inte passat så blir han stum i steget o vill inte röra sej riktigt, la på en sadel för några dagar sen på min häst o han gick som utan sadel, så nu vet jag vad jag ska stärva efter att hitta när jag letar för denna sadel var inte till salu.

Kanske ska tillägga att min häst är en kallblodstravare en rätt grov sådan.

Jag tycker att det är viktigt att man ser till att sadeln är korrekt tillpassad på hästen eftersom det ändå har så stor påverkan. Bättre än bra sadel från schratch och att kolla upp sadeln en gång i halvåret (spec. om man har en yngre häst eller en häst som ska muskla sig etc.) än att behöva lägga åtskilliga tusenlappar på kommande vet. kostnader.

Senast ändrad:

Rodrigo Pessoa har ju designad sina egna sadlar tom... :p

Annars håller jag med dig och Camilla_H, sadlar är i det stora och hela gjorda för att passa "ridhästar", dvs halvblod/fullblod. Numera rider man även dressyr och hopp med hästar som tidigare användes i skogen för att dra timmer, i fjällen för att bära eller framför en vagn. Och det är främst dessa hästar det är problem att hitta sadlar till, särskilt eftersom dom ofta är små men rids av vuxna....

"Proffsen" har ju bara halvblod, och ett normalt halvblod är det inte svårt att hitta sadel till, dom flesta hopphästar har tex Butet el Prestige. Så använder dom ofta paddar också.

Bullfia skrev:
---
Tycker absolut inte det har med hästras att göra. Möjligen då att vissa som drömt om häst i hela sitt liv o äntligen fått råd/tid köpa en, så funkar ändå inte ridningen o då börjar man med alla möjliga hjälper.

Litegrann kan jag hålla med dig i ovanstående men också inte (det som jag fetstilat). Nu vet jag inte vilka raser du har erfarenhet av men själv har jag en arab som går msv distans, la dressyr och c-nivå western. Vi har inga direkta problem i ridningen, däremot har han tidigare haft muskelproblem pga problem att hitta sadlar.

Han har ett sadelläge på 37 cm mellan bogbladets bakersta del och sista revbenet. Det är KORT.

Det är möjligt att min häst inte borde vara ridhäst då man inte kan hitta sadlar till honom, men åas rids många araber i andra länder med speciella arabsadlar och då jag nu hittat en bomlös som fungerar alldeles utmärkt och har gjort det sedan maj ifjol så har vi inga problem alls längre.

Så det är inte helt svart och vitt - en del är modenycker och andra har faktiskt problem utifrån vilken hästras de har.

sadeln ska ju passa hästen annrs är den inte bekväm åh det blir obehagligt för hästen den kan få rygg problem skavsår m.m

Bullfia skrev:
Vet såna som haft sin sadel hos en sadelutprovare o sen när de haft eccotearpeften ute så har den personen slaktat sadeln o tyckt den varit jättefarlig för hästen....

Känns som om det är lite mode i det nu.
Innan var det bett.

Tycker absolut inte det har med hästras att göra. Möjligen då att vissa som drömt om häst i hela sitt liv o äntligen fått råd/tid köpa en, så funkar ändå inte ridningen o då börjar man med alla möjliga hjälper. Lättare kanske skylla på sadeln än att man inte klarar av sin fina häst.
Pengar saknas oftast inte i dessa kretsar.

Det dummaste jag hört...detta med att det inte har med rasen att göra....självklart har det med rasen att göra ,oftast..... dom är ju byggd på ett annat sätt...och i vissa fall har dom även ett annat rörelsemönster...
Det är ju bara att kolla här på forumet...oftast är det inte ägarna till "vanliga" halvbloden/fullbloden som har problem......... Sen detta med att man inte klarar av sin "fina" häst ...hahaha... oxå en korkad kommentar...Varför skulle dessa hästar vara "besvärligare " och svårare att rida ??

Senast ändrad av en moderator:

Oftast är det inte sadeln som är så fel utan det som sitter I sadeln, men kan man inte vara lite självkritisk så kan man ju alltid skylla på sadeln, det har jag sett flera fina exemlarl på här..

Det är fel på sadeln för hästen springer in i galoppen, gör inte riktigt galoppfattningar..
Tanke.. nähä.. vad konstigt med tanke på hur du rider på bifogade bilder/film... :crazy:

Tack Camilla! Ungefär det du skriver var jag inne på i en annan tråd ifjol. Någon beklagade sig över att det var så svårt att hitta en sadel som passade hennes häst. Att påpeka att hästrasen ifråga inte var tänkt som ridhäst och det kanske var anledningen till problemet egentligen var inte populärt, milt sagt.:smirk:

Det är - som flera sagt - klart det finns en koppling till ras. Min valack har 30 cm sadelläge, det är EXTREMT kort. Till och med för rasen - arab. Men de flesta arabhästägare kan vittna om att de har prooblem att hitta sadlar. Ofta har vi en KORT rygg, en breeed rygg etc. Dåligt sadelgjordsläge och bogblad som går långt bak under röelse är inte heller helt ovanligt. Sen finns det, iofs är de i minoritet men de är inte helt ovanliga, araber som ovanpå detta lägger en rejäl manke. Då ryker de flesta sadlar designade för breda ryggar direkt - för de brukar nästan undantagslöst sakna mankfrihet och cutback.

Du får där en SVÅR kombination, SVÅR till och med för en erfaren sadelmakare. Och om dus kickar en arab av standardsnitt till någon av elitryttarna så kommer d einte kunna ha sina standard 17" sadlar.. alls.

På samma sätt som jag än så länge iaf (unghästen är ju inte klar än) kan ha SAMMA sadel till mina två araber (coh antagligen 20 araber om jag hade haft 20 st), så skicka hit ett halvblod och jag kan INTE ha mina sadlar på den.

Sen kan man ju undra varför baske mig ALLA toppryttare har paddar jämt och ständigt? :angel:

Choklad skrev:
Oftast är det inte sadeln som är så fel utan det som sitter I sadeln, men kan man inte vara lite självkritisk så kan man ju alltid skylla på sadeln, det har jag sett flera fina exemlarl på här..

Det är fel på sadeln för hästen springer in i galoppen, gör inte riktigt galoppfattningar..
Tanke.. nähä.. vad konstigt med tanke på hur du rider på bifogade bilder/film... :crazy:

Fast det där är ju VÄLDIGT enkelt att kolla. OM hästen med en korrekt passande sadel 'plötsligt' kan fatta galopp korrekt så satt svaret i sadeln. Om hästen i VISSA av de korrekt passande sadlarna kan fatta korrekt galopp, men inte i andra, så satt svaret i att ryttaren hade en sadel som inte befrämjade dennes sits.

Jag har insett dels hur STOR betydelse sadeln har för sitsen. Första AHA-upplevelsen fick jag när jag red kompisens läromästare, i hennes sadel. Den är 17.5" och jag ska ha 16" sadel så jag beredde mig på att glida runt som en het potatis. Men jag satt så JÄVLA bra så det är inte sant. Jag satt still, och UTAN ANSTRÄNGNING satt jag lodrätt och korrekt, och jag kunde utan ansträngning sitta ner i både trav och galopp.

I de allra flesta sadlar får jag KÄMPA för att sitta rätt, sitta ner etc.

Sen gick det några år, jag bytte lite sadlar och jag märkte ju att vissa var lättare att sitta ner i än andra etc.

Sen skaffade jag en bomlös som det går att flytta stigläderfästena på. HALLELUJA!!! Plötslig insåg jag var 98% av mitt eviga problem med stolsits kom ifrån! (De resterande 2 procenten är min ryggvärk). För på 99% av alla sadlar sitter stigläderfästena för långt fram för mig, så jag måste dra stiglädret bakåt med benet. Men med flyttbara fästen så kunde jag flytta det så att det hamnade korrekt från början, och kolla, kolla jag behövde inte anstränga mig för att sitta lodrätt.

Inte behövde jaga nstränga mig ett dugg för att sitta ner i traven heller, utan jag satt där och bara satt :love:

Samma sak när jag provade ut bomhoppsadel. Vissa sadlar passade hästen ganska okej, men de passde inte MIG. Jag kunde ta mig fan inte rida i dem, satt som en kråka och kunde inte ge en hjälp rätt. Andra satt jag rätt och bra i 'av mig själv'. Det har med sadeldesignen att göra, hur den är uppbyggd och hur det passar mina natomi.

Vad gäller hästen så min herre 'kan inte' galoppera med en sadel som inte passar/han inte tycker passar. Det går helt enkelt inte. I en sadel som passar kan han.

MEN, det går att hamna i läget 'går inte fatta galopp' i en sadel som han kan fatta i, men som jag sitter skräp i, för då sitter jag så kasst att JAG omöjliggör för honom att fatta.

Men sadel som jag sitter bra i OCH som passar hästen = inga problem att fatta galopp, sitta lodrätt, sitta ner i trav/galopp etc.

Sadel som jag ELLER hästen inte fungerar i = det går inte.

Men just omd et ÄR sadeln går ju att kolla. Se till att ge ekipaget möjligheten att rida i en sadel som passar hästen OCH som ryttaren utan ansträngning sitter bra i. Kan de galoppera då var det sadeln, one way or the other, är det lika illa ändå så är det INTE sadeln.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 004
Senast: Barrel
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 495
Senast: Wonna
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 327
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka