Sv: En tanke kring sadlar
Choklad skrev:
Oftast är det inte sadeln som är så fel utan det som sitter
I sadeln, men kan man inte vara lite självkritisk så kan man ju alltid skylla på sadeln, det har jag sett flera fina exemlarl på här..
Det är fel på sadeln för hästen springer in i galoppen, gör inte riktigt galoppfattningar..
Tanke.. nähä.. vad konstigt med tanke på hur du rider på bifogade bilder/film...
Fast det där är ju VÄLDIGT enkelt att kolla. OM hästen med en korrekt passande sadel 'plötsligt' kan fatta galopp korrekt så satt svaret i sadeln. Om hästen i VISSA av de korrekt passande sadlarna kan fatta korrekt galopp, men inte i andra, så satt svaret i att ryttaren hade en sadel som inte befrämjade dennes sits.
Jag har insett dels hur STOR betydelse sadeln har för sitsen. Första AHA-upplevelsen fick jag när jag red kompisens läromästare, i hennes sadel. Den är 17.5" och jag ska ha 16" sadel så jag beredde mig på att glida runt som en het potatis. Men jag satt så JÄVLA bra så det är inte sant. Jag satt still, och UTAN ANSTRÄNGNING satt jag lodrätt och korrekt, och jag kunde utan ansträngning sitta ner i både trav och galopp.
I de allra flesta sadlar får jag KÄMPA för att sitta rätt, sitta ner etc.
Sen gick det några år, jag bytte lite sadlar och jag märkte ju att vissa var lättare att sitta ner i än andra etc.
Sen skaffade jag en bomlös som det går att flytta stigläderfästena på. HALLELUJA!!! Plötslig insåg jag var 98% av mitt eviga problem med stolsits kom ifrån! (De resterande 2 procenten är min ryggvärk). För på 99% av alla sadlar sitter stigläderfästena för långt fram för mig, så jag måste dra stiglädret bakåt med benet. Men med flyttbara fästen så kunde jag flytta det så att det hamnade korrekt från början, och kolla, kolla jag behövde inte anstränga mig för att sitta lodrätt.
Inte behövde jaga nstränga mig ett dugg för att sitta ner i traven heller, utan jag satt där och bara satt
Samma sak när jag provade ut bomhoppsadel. Vissa sadlar passade hästen ganska okej, men de passde inte MIG. Jag kunde ta mig fan inte rida i dem, satt som en kråka och kunde inte ge en hjälp rätt. Andra satt jag rätt och bra i 'av mig själv'. Det har med sadeldesignen att göra, hur den är uppbyggd och hur det passar mina natomi.
Vad gäller hästen så min herre 'kan inte' galoppera med en sadel som inte passar/han inte tycker passar. Det går helt enkelt inte. I en sadel som passar kan han.
MEN, det går att hamna i läget 'går inte fatta galopp' i en sadel som han kan fatta i, men som jag sitter skräp i, för då sitter jag så kasst att JAG omöjliggör för honom att fatta.
Men sadel som jag sitter bra i OCH som passar hästen = inga problem att fatta galopp, sitta lodrätt, sitta ner i trav/galopp etc.
Sadel som jag ELLER hästen inte fungerar i = det går inte.
Men just omd et ÄR sadeln går ju att kolla. Se till att ge ekipaget möjligheten att rida i en sadel som passar hästen OCH som ryttaren utan ansträngning sitter bra i. Kan de galoppera då var det sadeln, one way or the other, är det lika illa ändå så är det INTE sadeln.