EN tråd 4.0

Jag har nyligen börjat sko med Razer Horse, en greppsko i fjäderstål som används mycket inom trav och galopp. Fördelarna med den är att den är mjuk och följsam i hovens naturliga rörelser och att den är så pass tunn att strålen lätt kommer i markkontakt (plus att greppet ska bli bättre såklart).
Jag har en ft-kompis som rider med dessa skor, och hon har inte behövt brodda alls i terrängen, ridit upp till 2*.
Jag har haft bra grepp oftast, men inser att jag inte kommer kunna ha henne helt obroddad alltid. I Runsten slirade hon rejält (gjorde iofs alla) och även på träning i Eketorp halkade hon med bak, och då hade jag ändå isbrodd runt om. På Eketorp hade det nog funkat med isbrodd fram och gräsbrodd bak.
Nackdelen med att skorna är så mjuka är ju dock att även broddhålen lätt deformeras, men jag och hästen gillar skorna så vi ska försöka hitta en lösning på det också!
 
Ja, det är ju klokt, strukit mig pga underlag har jag också gjort, men tänker också att hästarna är så olika, en del behöver mer när andra behöver mindre. @fio
 
Ja, det är ju klokt, strukit mig pga underlag har jag också gjort, men tänker också att hästarna är så olika, en del behöver mer när andra behöver mindre. @fio

Ja men dåligt underlag behöver ingen :D Sen är det ju betydligt halare i kort, torrt gräs med lerjord än mkt annat underlag.
 
Mindre brodd fram än bak och sen större på yttersidorna ffa bak. Mest pga tramprisl
Såhär broddar även en del av de större inom hoppsporten, så det har jag anammat - när jag väl tycker att det behövs... På Revinge brukar jag aldrig brodda och det är där vi har tränat mest.
 
Alltså, det verkar som om man behöver minst ha en examen i teknisk fysik för att begripa sig på fälttävlanssporten. Är det inte Poängsättning ,Oklarheter/tvetydigheter i TR, OS-uttagningar, Svågerpolitik, Kvalhysteri, VM-uttagningar, riktad/styrd/tystad journalistik så är det Broddvetenskap. Ska jag lära mig att förhålla mig till allt det här så måste jag typ säga upp mig från jobbet. Och då har jag inte råd att ha häst.. Moment 22. O_o:p:meh:
Det där med det krångliga - läs nästan helt obegripliga - TR tror jag är ett av de största hoten mot framtiden för svensk fälttävlan. Tar man inte tag i den biten kommer både konstiga uttagningar och svågerpolitiken dö ut i samma takt som sporten självdör :meh:
 
Såhär broddar även en del av de större inom hoppsporten, så det har jag anammat - när jag väl tycker att det behövs... På Revinge brukar jag aldrig brodda och det är där vi har tränat mest.

De brukar dock brodda ung dubbelt så långt som en ft ryttare, men det finns säkert båda sorterna :D
 
fråga till alla kloka fälttävlans människor! köpte ett par gera terrängskydd, lagom höga och bra i omkretsen men skenorna är platta, breda och stela, dvs efter 3km skritt på grusvägen så hade alla snurrat ett halvt varv.. dvs nu kan jag såklart inte returnera dem.. brukar alla skydd med skenor vara så stela i eller ska man forma dem på ngt sätt? de satt alla kvar på samma höjd som jag satte dem så jag tror att de kan bli bra, om de bara sluta snurra och skenorna formar sig.. är skena både fram på benen och runt senan(ska vara runt i alla fall..)
 
På tal om broddar...
Jag brukar hävda att på revingebanan så behövs vanligen inte broddar men efter igår får jag kanske revidera det. Brukar vara 50/50 om jag broddar där eller inte och igår blev det inte.
Lite hårdare i backen och kanske lite fuktigt i gräset ledde till att vi la oss i en sväng på platt mark. Givetvis slog jag i huvudet så nu blir det inget öveds till helgen utan ponnyhästen får gå en runda med @Wilisia
 
På tal om broddar...
Jag brukar hävda att på revingebanan så behövs vanligen inte broddar men efter igår får jag kanske revidera det. Brukar vara 50/50 om jag broddar där eller inte och igår blev det inte.
Lite hårdare i backen och kanske lite fuktigt i gräset ledde till att vi la oss i en sväng på platt mark. Givetvis slog jag i huvudet så nu blir det inget öveds till helgen utan ponnyhästen får gå en runda med @Wilisia
Oj! :crazy:
Krya på dig!
 
fråga till alla kloka fälttävlans människor! köpte ett par gera terrängskydd, lagom höga och bra i omkretsen men skenorna är platta, breda och stela, dvs efter 3km skritt på grusvägen så hade alla snurrat ett halvt varv.. dvs nu kan jag såklart inte returnera dem.. brukar alla skydd med skenor vara så stela i eller ska man forma dem på ngt sätt? de satt alla kvar på samma höjd som jag satte dem så jag tror att de kan bli bra, om de bara sluta snurra och skenorna formar sig.. är skena både fram på benen och runt senan(ska vara runt i alla fall..)

Har aldrig varit med om skenor som går att forma men det kanske finns :D Mao hade jag nog gett upp direkt. Jag hatar när skydden snurrar o har gett upp skenor på min helt. Och faktiskt hittat 3 olika par som sitter väldigt bra :)
 
På tal om broddar...
Jag brukar hävda att på revingebanan så behövs vanligen inte broddar men efter igår får jag kanske revidera det. Brukar vara 50/50 om jag broddar där eller inte och igår blev det inte.
Lite hårdare i backen och kanske lite fuktigt i gräset ledde till att vi la oss i en sväng på platt mark. Givetvis slog jag i huvudet så nu blir det inget öveds till helgen utan ponnyhästen får gå en runda med @Wilisia

Jag satte en längre på utsidan nu med din vurpa i färskt minne. O fick massa :love: av @Wilisia efter hon varit hos er idag!
 
Har aldrig varit med om skenor som går att forma men det kanske finns :D Mao hade jag nog gett upp direkt. Jag hatar när skydden snurrar o har gett upp skenor på min helt. Och faktiskt hittat 3 olika par som sitter väldigt bra :)
Men "alla" terräng skydd har ju skenor och ingen av de jag sett har varit formade i butik. Är det meningen att man ska dra dem runt benet på hästen så pass att de formar sig med tvång? För nu är det typ som 2 spån plattor mot ett träd fäst med spännband...
 
Men "alla" terräng skydd har ju skenor och ingen av de jag sett har varit formade i butik. Är det meningen att man ska dra dem runt benet på hästen så pass att de formar sig med tvång? För nu är det typ som 2 spån plattor mot ett träd fäst med spännband...

Fattar inte riktigt. New skydden är inte sådana alls?
 
Men "alla" terräng skydd har ju skenor och ingen av de jag sett har varit formade i butik. Är det meningen att man ska dra dem runt benet på hästen så pass att de formar sig med tvång? För nu är det typ som 2 spån plattor mot ett träd fäst med spännband...

Skenorna pratar jag om alltså! De har sin form fr början på alla jag sett, ej sett gera dock. Vissa är väldigt djupa o andra vidare eller grundare liksom. O min vanskapta får vara utan :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
182 883
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
255
· Visningar
6 053
Senast: Trott
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Lady_S
·
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 365
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp