En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur många av er som behandlats på RMC har fått starta behandling första gången när ni anmält mens?
Går och räknar ner nu, mensen borde komma vilken dag som helst nu och sen är det till att anmäla till RMC.

Min man kommer from måndag vara på annan ort sju veckor framöver, med kortare hemresor när han måste vara närvarande för behandling. Det innebär att han kommer missa delar av behandling och kontroller om det blir start nu, eller start i maj. Egentligen vill jag ha honom på hemmaplan och delaktig i varenda steg, framförallt sprutorna. Samtidigt så vill jag verkligen få till ett försök innan sommaren och enda chansen att göra det är att påbörja behandling nu..
Min mens i juni borde komma försent för att få starta innan de ska ha sommarstängt så hoppas inte på att de skjuter upp vår start de där två gångerna som de kan göra...,

Har så mycket tankar i huvudet just nu, kommer vi får starta eller blir det framskjutet? Kommer vi inte få vårt första försök förrän till hösten? Vad kan jag förvänta mig av behandlingen, kommer jag fixa det själv utan honom på hemmaplan? osv... det snurrar runt som en centrifug i skallen på mig :angel:

Jag tror inte du vill höra min erfarenhet om RMCs väntetider. ;-) Men det kanske kan skilja sig från långt och kort protokoll. Du fick kort, eller?

Jag har haft stöd av min man under hela behandlingen båda gånger. Han var till och med inne på toaletten mitt under vårt eget bröllop för att jag skulle ta en spruta. (Undrar vad gästerna trodde att vi sysslade med... 😁), men jag skulle aldrig få för mig att be honom ge mig sprutan. Känns mycket bättre att styra den själv, så egentligen hade han kunnat vara nån annanstans, men jag vill ändå ha honom vid sidan om. Själva sprutandet är ganska enkelt. Vad har du fått för sorts sprutor?
 
Jag tror inte du vill höra min erfarenhet om RMCs väntetider. ;-) Men det kanske kan skilja sig från långt och kort protokoll. Du fick kort, eller?

Jag har haft stöd av min man under hela behandlingen båda gånger. Han var till och med inne på toaletten mitt under vårt eget bröllop för att jag skulle ta en spruta. (Undrar vad gästerna trodde att vi sysslade med... 😁), men jag skulle aldrig få för mig att be honom ge mig sprutan. Känns mycket bättre att styra den själv, så egentligen hade han kunnat vara nån annanstans, men jag vill ändå ha honom vid sidan om. Själva sprutandet är ganska enkelt. Vad har du fått för sorts sprutor?

Jag hör gärna skräckhistorierna också ;) Vi har haft löjligt långa väntetider hittills så jag är lite beredd på det, men hade gärna fått starta direkt nu när jag känner mig inställd på det... Vi fick ju klartecken i december egentligen men har inte mentalt varit redo förrän nu.
Finns det någon taktik för när på dygnet man ska anmäla sin mensstart för att inte få ett nej? :idea:

Det är ju lite så jag sett framför mig att vi delar behandlingen, mannen är med på varje moment. Men nu kommer det istället bli att jag gör det solo.. har inte bestämt mig hur jag känner kring det ännu.

Det stämmer vi har kort protokoll och Menopur. Är med i en genetikstudie så Menopuren lottades fram.
Egentligen oroar jag mig väl inte för själva sprutandet, mest hur jag kommer må, både fysiskt och psykiskt under behandlingen...
 
Mycket händer på några timmar.... vi börjar vår behandling med Menopur imorgon :nailbiting:

Mensen kom på lunchen, meddelade RMC via 1177 och de ringde upp direkt och meddelade att vi får börja behandlingen imorgon. Sprutar fram till måndag och sen ett ultraljud på tisdag morgon.
Har spenderat senaste timmen med att ringa runt till apoteken och försöka få tag i all medicin...
Wow vad spännande och läskigt det här är!
 
Jag hör gärna skräckhistorierna också ;) Vi har haft löjligt långa väntetider hittills så jag är lite beredd på det, men hade gärna fått starta direkt nu när jag känner mig inställd på det... Vi fick ju klartecken i december egentligen men har inte mentalt varit redo förrän nu.
Finns det någon taktik för när på dygnet man ska anmäla sin mensstart för att inte få ett nej? :idea:

Det är ju lite så jag sett framför mig att vi delar behandlingen, mannen är med på varje moment. Men nu kommer det istället bli att jag gör det solo.. har inte bestämt mig hur jag känner kring det ännu.

Det stämmer vi har kort protokoll och Menopur. Är med i en genetikstudie så Menopuren lottades fram.
Egentligen oroar jag mig väl inte för själva sprutandet, mest hur jag kommer må, både fysiskt och psykiskt under behandlingen...

Om det finns nån tid som är bättre att anmäla sig på, så har jag missat den varje gång... Har alltid fått vänta minst en cykel, har det inte varit för sommarsemester eller julledigt så har det varit fullt.

Har också fått menopur denna gången, de andra har jag inte mått ett dugg dåligt av så jag har ställt in mig på att det inte blir nån skillnad. Men det är såklart individuellt hur man reagerar.

Kul att ni är på gång i alla fall! 👍
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Jag hör gärna skräckhistorierna också ;) Vi har haft löjligt långa väntetider hittills så jag är lite beredd på det, men hade gärna fått starta direkt nu när jag känner mig inställd på det... Vi fick ju klartecken i december egentligen men har inte mentalt varit redo förrän nu.
Finns det någon taktik för när på dygnet man ska anmäla sin mensstart för att inte få ett nej? :idea:

Det är ju lite så jag sett framför mig att vi delar behandlingen, mannen är med på varje moment. Men nu kommer det istället bli att jag gör det solo.. har inte bestämt mig hur jag känner kring det ännu.

Det stämmer vi har kort protokoll och Menopur. Är med i en genetikstudie så Menopuren lottades fram.
Egentligen oroar jag mig väl inte för själva sprutandet, mest hur jag kommer må, både fysiskt och psykiskt under behandlingen...
Jag ville också ha sambon med på varje steg från början, men i och med att han jobbar i Norge så gick inte det. Blev mycket Skype vid sprutorna i början.
Blev ett par ultraljud för koll själv också och det kändes helt ok.

Var också orolig för måendet under tiden. Tycker det jobbigaste var att IVF inte är nån garanti, fick upp hoppet men ändå inte.
Fysiskt gick det bra men fick migrän av gonal-f.
 
Nu fått utslag på ÄL-stickorna igen. Borde alltså ha ägglossning typ imorgon eller i övermorgon. Blir femte månaden vi försöker. Det är ju inte länge, men konstigt att jag, trots full vetskap om att det ofta tar tid, ändå var lite inställd på att det skulle gå snabbare. Vi får se om det tar sig denna gång.
 
Om det finns nån tid som är bättre att anmäla sig på, så har jag missat den varje gång... Har alltid fått vänta minst en cykel, har det inte varit för sommarsemester eller julledigt så har det varit fullt.

Har också fått menopur denna gången, de andra har jag inte mått ett dugg dåligt av så jag har ställt in mig på att det inte blir nån skillnad. Men det är såklart individuellt hur man reagerar.

Kul att ni är på gång i alla fall! 👍

Kör ni långt eller kort?
Jag brukar reagera med konstiga biverkningar på typ all medicin jag får så är inställd på att det blir samma sak nu... 🤷🏼‍♀️
 
Jag ville också ha sambon med på varje steg från början, men i och med att han jobbar i Norge så gick inte det. Blev mycket Skype vid sprutorna i början.
Blev ett par ultraljud för koll själv också och det kändes helt ok.

Var också orolig för måendet under tiden. Tycker det jobbigaste var att IVF inte är nån garanti, fick upp hoppet men ändå inte.
Fysiskt gick det bra men fick migrän av gonal-f.

Märkligt, det slog mig innan idag också...
Under all denna tid med hopplösa försök hemma och väntan på behandling så är det ju faktiskt inte garanterat att det blir något nu heller 😕

Skönt att du klarat behandlingen själv bra, det ger mig hopp!
 
Kör ni långt eller kort?
Jag brukar reagera med konstiga biverkningar på typ all medicin jag får så är inställd på att det blir samma sak nu... 🤷🏼‍♀️

Vi kör långt protokoll, ska börja med nässpray på lördag.

Angående apoteket, så har du nära till Malmö så brukar de ha allt hemma på apoteket på sjukhusområdet.
 
Vi kör långt protokoll, ska börja med nässpray på lördag.

Angående apoteket, så har du nära till Malmö så brukar de ha allt hemma på apoteket på sjukhusområdet.

Tack, rmc sa det också när vi pratade med dem. Ringde faktiskt kundtjänst på apoteket och fick reserverat alla läkemedlen på samma apotek. Väldigt smidigt! Ett enda apotek i Malmö hade allt i lager, skönt att slippa åka på olika ställen.
 
Vi fick ett jättebra bemötande. Och ett besked som är jobbigt men kanske samtidigt förklaringen till vår barnlöshet. Läkaren såg att jag har sammanväxningar i buken, utanför livmodern och även på äggledaren, eller båda. Jag kunde ha haft någon infektion som orsakat detta sa hon. På något vis blir det svårt för ägget att passer och hon såg även vätska. Hon sa att det är ogynnsamt vid ivf då vätska kan slippa ut och orsaka missfall om man sätter in ett embryo. Hon skulle skriva remiss för att stänga äggledaren, titthålsoperation och sedan kunde vi börja med det korta protokollet.
Fick också genomgång av sprutorna och testade sticka mig.

På väg hem kom vi på att vi inte fattat om det gällde ena eller båda äggledarna.

Läste sedan om att stänga äggledare, det är ju att sterilisera sig! Antar att man genom ivf kan plocka fram ägg ändå men det känns både läskigt och bra eftersom det kanske är det som varit felet som ju gick att gå runt. Jag har ju inget val, blir inte gravid på naturlig väg och utan operation blir det inget IVF.
Så ganska omtumlande idag!
 
Vi fick ett jättebra bemötande. Och ett besked som är jobbigt men kanske samtidigt förklaringen till vår barnlöshet. Läkaren såg att jag har sammanväxningar i buken, utanför livmodern och även på äggledaren, eller båda. Jag kunde ha haft någon infektion som orsakat detta sa hon. På något vis blir det svårt för ägget att passer och hon såg även vätska. Hon sa att det är ogynnsamt vid ivf då vätska kan slippa ut och orsaka missfall om man sätter in ett embryo. Hon skulle skriva remiss för att stänga äggledaren, titthålsoperation och sedan kunde vi börja med det korta protokollet.
Fick också genomgång av sprutorna och testade sticka mig.

På väg hem kom vi på att vi inte fattat om det gällde ena eller båda äggledarna.

Läste sedan om att stänga äggledare, det är ju att sterilisera sig! Antar att man genom ivf kan plocka fram ägg ändå men det känns både läskigt och bra eftersom det kanske är det som varit felet som ju gick att gå runt. Jag har ju inget val, blir inte gravid på naturlig väg och utan operation blir det inget IVF.
Så ganska omtumlande idag!

Förstår att det varit omtumlande, men skönt ändå att få en förklaring till barnlösheten ❤️
 
Tog första sprutan för en halvtimme sen.
Läskigt innan, men det gick förvånansvärt lätt när jag väl satt där med sprutan i handen.
Kändes ingenting alls!
Fick aldrig prov-spruta på rmc då sköterskan tyckte jag såg så sprutvan ut :angel:
Det har funnits en fördel med att ha haft sjuka hästar så jag fått öva på dem med att blanda läkemedel osv...
 
Förstår att det varit omtumlande, men skönt ändå att få en förklaring till barnlösheten ❤
Ja, det känns skönt. Jag pendlar lite, vet inte om jag har fått ett bra eller dåligt besked... Men det var helt grönt ljus så fort operationen är klar.
 
Ja, det känns skönt. Jag pendlar lite, vet inte om jag har fått ett bra eller dåligt besked... Men det var helt grönt ljus så fort operationen är klar.
Jag fick göra precis som du nu ska göra, alltså sterilisera mig. Sen fick jag tvillingar så lyckat blev det, jag tycker du har fått bra besked och har stora möjligheter med ivf.Även om det känns knepigt och omtumlande just nu såklart.
 
Ja, det känns skönt. Jag pendlar lite, vet inte om jag har fått ett bra eller dåligt besked... Men det var helt grönt ljus så fort operationen är klar.
Om det vore hopplöst skulle ni ju inte få köra igång efter en operation.
Tycker det låter som bra möjligheter om det är det som felat, i så fall är det ju just passagen ni behöver hjälp med och den delen skippar man ju med ivf.
 
Jag fick göra precis som du nu ska göra, alltså sterilisera mig. Sen fick jag tvillingar så lyckat blev det, jag tycker du har fått bra besked och har stora möjligheter med ivf.Även om det känns knepigt och omtumlande just nu såklart.
Om det vore hopplöst skulle ni ju inte få köra igång efter en operation.
Tycker det låter som bra möjligheter om det är det som felat, i så fall är det ju just passagen ni behöver hjälp med och den delen skippar man ju med ivf.
Tack!
@Kattennizze frågade ni själva om att sätta in två embryon eller fick ni fråga/förslag av läkaren?
 
Det var läkarens förslag.
Har funderat på vad vi ska svara, om frågan ställs. Jag är ju 38 nu, så efter operationen och IVF blir det troligtvis inga fler försök och definitivt inga på naturlig väg. Tror du att du fick frågan i och med sterilisering eller vet du vad det baserades på? Jag kanske snurrar iväg lite väl långt i och med mina funderingar men vill gärna vara förberedd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 683
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 363
· Visningar
184 523
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 385
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 006
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp