En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderat en del över det här med tidiga graviditetstecken och tidiga indikationer på missfall. Har haft tidigt missfall tidigare.
Hur snabbt kan man egentligen känna av ömma bröst? Redan någradagar efter ägglossning eller borde det vara något annat som påverkar brösten i så fall? Och borde ömheten inte öka? nu känns det ungefär lika någon vecka senare. Dessutom har jag lite diffusa känningar i underlivet, tror jag hade det när jag fick missfall. Vad har ni andra för erfarenheter? Fortfarande upp till en vecka innan beräknad mens, så kan inte riktigt lita på tester än så länge....
Dom 4 gångerna jag varit gravid (ej lyckade varje gång) har jag inte känt av ömmande bröst förrän runt vecka 6-7.
Det absolut första tecknet för mig varje gång har varit tröttheten from hell..
 
Funderat en del över det här med tidiga graviditetstecken och tidiga indikationer på missfall. Har haft tidigt missfall tidigare.
Hur snabbt kan man egentligen känna av ömma bröst? Redan någradagar efter ägglossning eller borde det vara något annat som påverkar brösten i så fall? Och borde ömheten inte öka? nu känns det ungefär lika någon vecka senare. Dessutom har jag lite diffusa känningar i underlivet, tror jag hade det när jag fick missfall. Vad har ni andra för erfarenheter? Fortfarande upp till en vecka innan beräknad mens, så kan inte riktigt lita på tester än så länge....
Har varit gravid två gånger. Totalt olika båda gångerna så det går inte att säga. Brukar ha jätteömma bröst genast efter att ägget släppt (pga progesteronet). Också mina MA har varit olika. Vid det första försvann brösten ömhet och symtomen minskade. Vid det andra fortsatt symtomen att bli starkare (illamående, trötthet, ömma bröst, växtvärk)

Du får vänta helt enkelt. Varje cykel brukar vara lite olika också.
 
Har varit gravid två gånger. Totalt olika båda gångerna så det går inte att säga. Brukar ha jätteömma bröst genast efter att ägget släppt (pga progesteronet). Också mina MA har varit olika. Vid det första försvann brösten ömhet och symtomen minskade. Vid det andra fortsatt symtomen att bli starkare (illamående, trötthet, ömma bröst, växtvärk)

Du får vänta helt enkelt. Varje cykel brukar vara lite olika också.
Jo, egentligen vet jag att man inte kan jämföra graviditeter och tolka utifrån det. Men kämpigt att vänta. Intressant det där om ömma bröst vid ägglossning, vet du om det är vanligt? Jag har inte riktigt reflekterat över om jag brukar ha det.
 
Jo, egentligen vet jag att man inte kan jämföra graviditeter och tolka utifrån det. Men kämpigt att vänta. Intressant det där om ömma bröst vid ägglossning, vet du om det är vanligt? Jag har inte riktigt reflekterat över om jag brukar ha det.
Ja det är vanligt. Det är främst brösrvårtorna som blir ömma, sen hela bröstet.
 
Nu skulle jag ju vilja ha koll på hur den brukar kännas, misstänker att man måste ha koll på det för att kunna jämföra. Trots det googlade jag lite men hittade inget tydligt om hur det ska kännas. Mest hur den känns i slutet på en grabiditet.
Ja, det är ju klart en fördel att ha koll på hur den brukar kännas precis innan mens. Den ändrar ju sig under hela cykeln.
Det var fyra år sedan som jag sist kollade så jag har dålig koll nu också.
 
VUL igår visade på några fler och större blåsor än i torsdags men ÄP blir uppskjutet någon dag till. Läkaren ville ha minst tre blåsor om 18mm. Igår hade jag en på 19mm och tre på 14-16. Samt minst en handfull på 10-12.
Var så inställd på äggplock imorgon eller på tisdag att jag bröt ihop av besvikelse innan jag sansade mig och insåg att läkaren faktiskt inte skjuter upp det för att jävlas, tvärtom :angel:

Doshöjning till 300 på Menopuren och ny undersökning imorgon.
 
Jahapp. Vaknade av kraftig mensvärk och gick upp på toa - mens. Trodde den skulle komma imorgon tidigast.

Inte den här månaden heller då.
 
VUL igår visade på några fler och större blåsor än i torsdags men ÄP blir uppskjutet någon dag till. Läkaren ville ha minst tre blåsor om 18mm. Igår hade jag en på 19mm och tre på 14-16. Samt minst en handfull på 10-12.
Var så inställd på äggplock imorgon eller på tisdag att jag bröt ihop av besvikelse innan jag sansade mig och insåg att läkaren faktiskt inte skjuter upp det för att jävlas, tvärtom :angel:

Doshöjning till 300 på Menopuren och ny undersökning imorgon.

Känns som att ingenting går att förutbestämma exakt när det gäller kroppen, man får se hur det blir liksom. Du får trösta dig med att läkaren nog vet vad hen pysslar med, och att ÄP inte är alltför långt borta låter det som. Spännande!
 
Jag skulle hämtat ut mina sprutor på apoteket igår tänkte jag, men det gick inte så bra. Den ena sorten hade de inte hemma och gick inte att beställa. Får ringa apoteket på sjukhuset idag och kolla om de har den hemma, annars får jag kolla med RMC vad jag ska byta till något annat eller annan koncentration.
 
Känns som att ingenting går att förutbestämma exakt när det gäller kroppen, man får se hur det blir liksom. Du får trösta dig med att läkaren nog vet vad hen pysslar med, och att ÄP inte är alltför långt borta låter det som. Spännande!

Handen på hjärtat så är jag livrädd för äggplocket faktiskt...
märker att doshöjningen gett något resultat, ser framemot dagens VUL åtminstone 😬
 
Jag skulle hämtat ut mina sprutor på apoteket igår tänkte jag, men det gick inte så bra. Den ena sorten hade de inte hemma och gick inte att beställa. Får ringa apoteket på sjukhuset idag och kolla om de har den hemma, annars får jag kolla med RMC vad jag ska byta till något annat eller annan koncentration.
Prova ringa de olika apotekens kundtjänst så kan de se var någonstans det finns i lager om sjukhusapoteket inte heller skulle ha.
Lycka till!
 
Jo, egentligen vet jag att man inte kan jämföra graviditeter och tolka utifrån det. Men kämpigt att vänta. Intressant det där om ömma bröst vid ägglossning, vet du om det är vanligt? Jag har inte riktigt reflekterat över om jag brukar ha det.
(Jag hör inte hemma i tråden men brukar läsa lite)
Mina bröst blir alltid tokömma direkt efter ägglossning och sen blir de mer och mer spända tills mensen kommer. När mensen kommer så försvinner spändheten från en dag till en annan.
Var på mammografi i förra veckan och fick då veta att jag har väldigt mkt körtelvävnad i brösten så jag funderar på om det förklarar saken? Kanske kvinnor m mkt körtelvävnad känner av svullna bröst mer mellan ägglossning och mens?

Jag kan seriöst inte ligga på mage ibland innan mens. Känns som att brösten ska explodera.
 
Handen på hjärtat så är jag livrädd för äggplocket faktiskt...
märker att doshöjningen gett något resultat, ser framemot dagens VUL åtminstone 😬

Jag vet inte om det lugnar dej, men jag var också rejält nervös men det gick jättebra faktiskt. Kändes mycket mindre än vad jag kunnat vänta mig. Inte värre än cellprov. På kliniken där jag gick fick man både lokalbedövning och morfin. Sen vet jag ju att alla upplever det olika, ville bara dela med mig av min upplevelse. 👍🏻
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Jag vet inte om det lugnar dej, men jag var också rejält nervös men det gick jättebra faktiskt. Kändes mycket mindre än vad jag kunnat vänta mig. Inte värre än cellprov. På kliniken där jag gick fick man både lokalbedövning och morfin. Sen vet jag ju att alla upplever det olika, ville bara dela med mig av min upplevelse. 👍🏻
Tack för peppen! Positiva upplevelser hjälper att få höra om.
Har pratat en del med läkarna på rmc om min rädsla för äggplocket och smärtan, de erbjuder också propofol om det behövs. Känns tryggt även om jag är rädd, märklig känsla :angel:
 
Tack för peppen! Positiva upplevelser hjälper att få höra om.
Har pratat en del med läkarna på rmc om min rädsla för äggplocket och smärtan, de erbjuder också propofol om det behövs. Känns tryggt även om jag är rädd, märklig känsla :angel:

De är nog vana vid att patienterna är nervösa, dels för ingreppet men också för resultatet. Det kommer gå bra! Jag oroade mig i onödan.
 
Tack för peppen! Positiva upplevelser hjälper att få höra om.
Har pratat en del med läkarna på rmc om min rädsla för äggplocket och smärtan, de erbjuder också propofol om det behövs. Känns tryggt även om jag är rädd, märklig känsla :angel:

Under mitt fösta äggplock så var jag helt borta, var inte medveten om ett dugg efter att jag fått lugnande och fram till att jag blev utledd från salen. Jag var också rädd innan så det var skönt att allt gick över utan att jag märkte nåt. Men lite obehagligt med minneslucka...

Under andra äggplocket fick jag nog bara smärtstillande och var medvetande under hela proceduren. Var lite nervös för hur det skulle kännas, men det var knappt märkbart. Ett vanligt VUL är obehagligare. Sköterskan frågade mig stup i kvarten om jag ville ha mer smärtstillande, jag hade tydligen bara fått en liten dos, men det behövdes aldrig mer. Däremot efteråt har jag känt som mensvärk och behövt värktabletter samma dag, men sen känts ok.
 
Under mitt fösta äggplock så var jag helt borta, var inte medveten om ett dugg efter att jag fått lugnande och fram till att jag blev utledd från salen. Jag var också rädd innan så det var skönt att allt gick över utan att jag märkte nåt. Men lite obehagligt med minneslucka...

Under andra äggplocket fick jag nog bara smärtstillande och var medvetande under hela proceduren. Var lite nervös för hur det skulle kännas, men det var knappt märkbart. Ett vanligt VUL är obehagligare. Sköterskan frågade mig stup i kvarten om jag ville ha mer smärtstillande, jag hade tydligen bara fått en liten dos, men det behövdes aldrig mer. Däremot efteråt har jag känt som mensvärk och behövt värktabletter samma dag, men sen känts ok.
Fick du själv besluta om lugnande? Jag vill nog ha "så mycket som möjligt" men är också lite rädd att tappa kontrollen och börja röra mig eller kissa på mig eller något. Ligger man som under vanlig gynundersökning?
 
Nu har det "äntligen" gått två år sedan mitt utomkvedshavandeskap så nu kan vi förhoppningsvis få hjälp med ivf från landstinget. Ringde och skulle boka en tid och jag blev väldigt förvånad när vi fick en direkt om mindre än en månad! Visserligen är utredning och allt klart redan så de ska väl kanske bara kolla på journalerna från den privata kliniken och remittera till ivf men ändå. Oavsett så hinner vi såklart ingen behandling innan sommarstängt men det hade jag inte förväntat mig heller. Vi gör kanske ett till försök privat innan eftersom vi har två i frysen men vi får se.
 
Under mitt fösta äggplock så var jag helt borta, var inte medveten om ett dugg efter att jag fått lugnande och fram till att jag blev utledd från salen. Jag var också rädd innan så det var skönt att allt gick över utan att jag märkte nåt. Men lite obehagligt med minneslucka...

Under andra äggplocket fick jag nog bara smärtstillande och var medvetande under hela proceduren. Var lite nervös för hur det skulle kännas, men det var knappt märkbart. Ett vanligt VUL är obehagligare. Sköterskan frågade mig stup i kvarten om jag ville ha mer smärtstillande, jag hade tydligen bara fått en liten dos, men det behövdes aldrig mer. Däremot efteråt har jag känt som mensvärk och behövt värktabletter samma dag, men sen känts ok.

Tack!

Har varit på mitt sista VUL innan ÄP nu och allting såg bra ut.
Tre ägg på 19mm och fyra på 15-16mm. Resten trodde de inte skulle hinna växa till sig men de sa att sju mogna ägg var okej även om de brukade hoppas på 8-10 stycken.
ÄP bokat till ons morgon, har gått igenom smärtlindring, lugnande och hela förloppet med sjuksköterska, känner mig nästan pepp nu! Oroar mig för Ovitrellen ikväll nu istället haha... alltid oroar jag mig för nått :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 372
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp