En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frustrerad och lite ledsen. Rmc skulle skicka remiss för op av mina äggledare, den remissen har inte kommit fram än. Först var det kö till utredningen, sen låg remissen för underskrift i en och en halv månad, sen var det kö hos rmc, nu är det kö för op... Sen är det sommarstängt och kanske kö för att starta upp IVFen. ☹️
 
Fick du själv besluta om lugnande? Jag vill nog ha "så mycket som möjligt" men är också lite rädd att tappa kontrollen och börja röra mig eller kissa på mig eller något. Ligger man som under vanlig gynundersökning?

Vet helt ärligt inte vad det var som de gav mig, men det var inget jag valt själv i alla fall. Var helt borta, men min man berättade att jag legat och pratat hela tiden. 😳😁

Ändra gången så sa jag att jag gärna tog samma droger för det var ganska skönt att inte märka nåt. Men det blev som sagt helt annorlunda reaktion så jag tänker att jag nog inte fick nåt lugnande då.
 
Frustrerad och lite ledsen. Rmc skulle skicka remiss för op av mina äggledare, den remissen har inte kommit fram än. Först var det kö till utredningen, sen låg remissen för underskrift i en och en halv månad, sen var det kö hos rmc, nu är det kö för op... Sen är det sommarstängt och kanske kö för att starta upp IVFen. ☹️
Nej vad frustrerande! Finns inget som är så jobbigt som all denna väntan... Nu när vi kanske kan börja med landstingsfinansierad ivf efter sommaren nån gång känns det ju lite... Onödigt kanske att betala en privat insättning nu innan sommaren men hur ska man orka VÄNTA?!

Vet du hur lång kö det är till operationen? :(
 
Frustrerad och lite ledsen. Rmc skulle skicka remiss för op av mina äggledare, den remissen har inte kommit fram än. Först var det kö till utredningen, sen låg remissen för underskrift i en och en halv månad, sen var det kö hos rmc, nu är det kö för op... Sen är det sommarstängt och kanske kö för att starta upp IVFen. ☹️

Fy, vad frustrerande....
 
Tack!

Har varit på mitt sista VUL innan ÄP nu och allting såg bra ut.
Tre ägg på 19mm och fyra på 15-16mm. Resten trodde de inte skulle hinna växa till sig men de sa att sju mogna ägg var okej även om de brukade hoppas på 8-10 stycken.
ÄP bokat till ons morgon, har gått igenom smärtlindring, lugnande och hela förloppet med sjuksköterska, känner mig nästan pepp nu! Oroar mig för Ovitrellen ikväll nu istället haha... alltid oroar jag mig för nått :banghead:

Spännande! Jag har känt mig helt lugn när jag väl varit på plats. De är proffsiga och tar hand om er. Ovitrelle är inte så farlig, där finns bra bruksanvisning för allt man ska skruva på för att ställa in den rätt. Lycka till!
 
  • Hjärta
Reactions: kmt
Funderat en del över det här med tidiga graviditetstecken och tidiga indikationer på missfall. Har haft tidigt missfall tidigare.
Hur snabbt kan man egentligen känna av ömma bröst? Redan någradagar efter ägglossning eller borde det vara något annat som påverkar brösten i så fall? Och borde ömheten inte öka? nu känns det ungefär lika någon vecka senare. Dessutom har jag lite diffusa känningar i underlivet, tror jag hade det när jag fick missfall. Vad har ni andra för erfarenheter? Fortfarande upp till en vecka innan beräknad mens, så kan inte riktigt lita på tester än så länge....
Jag fick molvärk i livmodern direkt när jag blev gravid. Kändes precis som mensvärk men det slutade inte. Det höll på flera månader, jag trosr det värkte runt 3-4 månader konstant mensvärk.
 
Nej vad frustrerande! Finns inget som är så jobbigt som all denna väntan... Nu när vi kanske kan börja med landstingsfinansierad ivf efter sommaren nån gång känns det ju lite... Onödigt kanske att betala en privat insättning nu innan sommaren men hur ska man orka VÄNTA?!

Vet du hur lång kö det är till operationen? :(
Om ni har möjlighet att sätta in en FET privat så gör det skulle jag säga för det år inte bra för kroppen med de höga doserna man får för att få fram äggen. Hormonerna kan ge förändringar i livmodern.
 
Om ni har möjlighet att sätta in en FET privat så gör det skulle jag säga för det år inte bra för kroppen med de höga doserna man får för att få fram äggen. Hormonerna kan ge förändringar i livmodern.
Pratade med dom nu och vi kommer inte hinna innan sommaren så det blir inte så. Vi är bortresta när det troligtvis skulle bli nu i maj och sedan är det midsommar och så börjar sommarstängt. Men har ju också redan gjort två fet utan resultat.
 
Pratade med dom nu och vi kommer inte hinna innan sommaren så det blir inte så. Vi är bortresta när det troligtvis skulle bli nu i maj och sedan är det midsommar och så börjar sommarstängt. Men har ju också redan gjort två fet utan resultat.
Får man göra ivf via landsting om man har frysta embryon på privatsidan? Det får man inte här
 
Får man göra ivf via landsting om man har frysta embryon på privatsidan? Det får man inte här
Ingen har sagt att man inte får i alla fall... Eller ingen har ens frågat. Den jag pratade med på den privata kliniken sa att det är självklart att vi ska gå landstingsvägen om vi får möjlighet nu och att embryona sparas ju i 10 år nu för tiden. Får se vad läkaren säger på fertilitetsmottagningen när han läser journalen.
 
Tycker du det är en bra idé att skiva det här nu?
Läs igen? Jag skrev att om man tar det frusna så kan förhoppningsvis antal hormonbehandlingar minimeras. Dvs gör inte ett nytt äggplock om det finns frusna embryon. Så tycker jag men det bestämmer man givetvis själv vad man vill göra och om man har ekonomi att välja.
Om det frusna lyckas har man ju besparat kroppen en extra behandling.
Dessutom förstår väl alla att en hormonbehandling kan ha bieffekter? Men man gör det ju för att man vill något. Även en graviditet är riskfylld men man gör det ändå.
 
Läs igen? Jag skrev att om man tar det frusna så kan förhoppningsvis antal hormonbehandlingar minimeras. Dvs gör inte ett nytt äggplock om det finns frusna embryon. Så tycker jag men det bestämmer man givetvis själv vad man vill göra och om man har ekonomi att välja.
Om det frusna lyckas har man ju besparat kroppen en extra behandling.
Dessutom förstår väl alla att en hormonbehandling kan ha bieffekter? Men man gör det ju för att man vill något. Även en graviditet är riskfylld men man gör det ändå.
Ja. Men att stryka under att ivf kan orsaka förändringar är lite onödigt. Som du säger så har patienterna fått info om biverkningar. Det behöver kanske inte tas upp så mycket mer sen. Det är tillräckligt skit att inte lyckas på egen hand och dessutom behöva betala en massa samtidig som man riskerar en massa biverkningar.
 
Ja. Men att stryka under att ivf kan orsaka förändringar är lite onödigt. Som du säger så har patienterna fått info om biverkningar. Det behöver kanske inte tas upp så mycket mer sen. Det är tillräckligt skit att inte lyckas på egen hand och dessutom behöva betala en massa samtidig som man riskerar en massa biverkningar.
Ja, så sant men nu frågade ju personen om de skulle använda befintliga embryon eller göra ny behandling och därför skrev jag det.
Vården är ofta rätt dålig på att informera om biverkningar tycker jag.
 
Får man göra ivf via landsting om man har frysta embryon på privatsidan? Det får man inte här
Vet du hur det kommer sig att man inte får det? Sitter privat och offentlig vård ihop på ett annat sätt hos er kanske? Jag tyckte det lät lite surt gnidet :cautious:

Mvh Miks
 
Nej vad frustrerande! Finns inget som är så jobbigt som all denna väntan... Nu när vi kanske kan börja med landstingsfinansierad ivf efter sommaren nån gång känns det ju lite... Onödigt kanske att betala en privat insättning nu innan sommaren men hur ska man orka VÄNTA?!

Vet du hur lång kö det är till operationen? :(
Väntan är jättejobbig. Jag känner mig jagad av åldern också, fyllde nyss 38.
Vet inte hur lång väntetid det är för operationen, rmc läkaren skulle be dem prioritera. Troligtvis är det ju detta som varit fel så det känns som att det faktiskt finns chanser till graviditet när vi väl får komma till. Har hormonerna utskriva på recept och vill bara sätta igång!


När behöver ni bestämma er om ni ska sätta in ägg från frysen? Är det vintertider privat också?
 
(Jag hör inte hemma i tråden men brukar läsa lite)
Mina bröst blir alltid tokömma direkt efter ägglossning och sen blir de mer och mer spända tills mensen kommer. När mensen kommer så försvinner spändheten från en dag till en annan.
Var på mammografi i förra veckan och fick då veta att jag har väldigt mkt körtelvävnad i brösten så jag funderar på om det förklarar saken? Kanske kvinnor m mkt körtelvävnad känner av svullna bröst mer mellan ägglossning och mens?

Jag kan seriöst inte ligga på mage ibland innan mens. Känns som att brösten ska explodera.
Hmm, kanske kan vara lite av en förklaring för mig med. Önskar jag hade varit mer uppmärksam under en längre tid på när i månaden jag blir öm i brösten. Men helt klart brukar jag bli det lite, fast inte alls så som du beskriver. Nu vill jag ju tolka det som att jag är gravid, men kanske bara är helt vanlig mens på gång...
 
Dom 4 gångerna jag varit gravid (ej lyckade varje gång) har jag inte känt av ömmande bröst förrän runt vecka 6-7.
Det absolut första tecknet för mig varje gång har varit tröttheten from hell..
Hoppas slippa den typen av trötthet, även om det ju helt klart är värt det om allt går bra. Har tröttheten gått över för dig senare?
 
@Lia_ Jag får också ömma bröst (eller främst bröstvårtor, men vissa cykler mer hela brösten), direkt efter ägglossning och sen har jag oftast ont fram tills mens. Har varierat mellan cyklerna hur ont, ibland inte så tydligt och ibland ganska rejält ont där det blivit svårt med BH etc. Ibland tycker jag att bröstontet kommit som vanligt efter ÄL, försvunnit några dagar och sen kommit tillbaka innan mens igen. Men ont har jag alltid haft. Har dock aldrig reflekterat över dessa symtom innan jag började försöka bli gravid (kanske inte heller hade symtomen på p-piller). Vet inte ännu om bröstontet kommer vara annorlunda när/om jag blir preggo.
 
Min mens kom inte igång :confused: Jag gick ju upp i går natt pga mensvärk, kissade och såg rosafärgat blod på pappret. Men sen på morgonen hade det inte kommit något mer. Kom inget mer under dagen heller, inte ens blodblandade flytningar. Konstigt ändå. Hade lite mer mensvärk igår och vaknade nu på natten med lite magont. Brukar eg inte ha mensvärk dagarna innan mens, men har haft det någon tidigare cykel. Planerad mens är på onsdag, så vi får se om det kommer igång då.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 408
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp