En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inne i en depp-period där jag sörjer barnlöshet en nu igen. Det har gått långa perioder där jag är nöjd med mitt liv och inte ens vill/orkar tänka på barn.

Hittade intressant läsning om barnlöshet och ivf samt lite forskning ifall nån vill läsa. Det är inte nytt, 2016 tror jag, men ändå

https://ki.se/forskning/forskarnas-mal-hjalpa-fler-barnlosa
Det var intressant, men inte så uppmuntrande när man som jag börjar närma sig 40 år. Men förhoppningsvis kan de få fram nya och bättre sätt att hjälpa allt fler.
Jag förstår verkligen att det kommer depp-perioder. Jag har förstått att du har kämpat länge med att få barn. Hoppas verkligen att du ska få lyckas ❤
 
Äggledarna behöver du inte vid ivf, på vår utredning kollades inte de heller på mig när vi fick svaret manlig faktor :)
Till mig sa de att problem med vätskefyllda äggledare var ogynnsamt vid IVF, pga att vätska kunde läcka ut och störa embryot, så förstod jag det iaf. Har du inte gjort ul, alltså? På mig gjordes det i samband med gynundersökningen.
 
Till mig sa de att problem med vätskefyllda äggledare var ogynnsamt vid IVF, pga att vätska kunde läcka ut och störa embryot, så förstod jag det iaf. Har du inte gjort ul, alltså? På mig gjordes det i samband med gynundersökningen.

Jag var kanske otydlig :) när jag skrev att man inte behöver äggledarna vid ivf menade jag fri passage inte behövs eftersom man stoppar embryot på rätt plats.
Vi hade konstaterat manlig faktor efter de två spermieprov min man lämnat innan vårt första möte med dem.
När vi var där för det mötet gjorde man VUL på mig och eftersom man inte såg något avvikande, t ex vätska, gick man inte vidare med någon mer utredning för att leta fel på mina äggledare.
 
Nej men vi har kört embryoskåp och allt ser super ut ännu dag 7. Behandling med donerad äggcell kostar typ 60 000 för ett försök så det går helt enkelt inte. Inte då man inte vet om det kommer att funka eller inte. Jag vet inte ens om jag har råd att göra en ny ivf. Bara den kostar ju tiotals tusen för ett futtigt försök. Sen tillkommer typ tiotusen per insättning av fryst.
Jag tycker det är sjukt orättvist att man ska behöva betala. Egentligen borde det finnas ett incitamentsprogram att kliniken bara får betalt om det blir en bebis. Då blir spelet mer jämn. Alla har samma mål och vill nå dit lika mycket. Och man skulle veta vad slutsumman blev oavsett antal försök.

Mvh Miks
 
Jag tycker det är sjukt orättvist att man ska behöva betala. Egentligen borde det finnas ett incitamentsprogram att kliniken bara får betalt om det blir en bebis. Då blir spelet mer jämn. Alla har samma mål och vill nå dit lika mycket. Och man skulle veta vad slutsumman blev oavsett antal försök.

Mvh Miks
Jamen verkligen! Jag kunde inte hålla med dig mer! Det bästa hade varit om det hade finansierats via skatten precis som övrig sjukvård.
 
Jag var kanske otydlig :) när jag skrev att man inte behöver äggledarna vid ivf menade jag fri passage inte behövs eftersom man stoppar embryot på rätt plats.
Vi hade konstaterat manlig faktor efter de två spermieprov min man lämnat innan vårt första möte med dem.
När vi var där för det mötet gjorde man VUL på mig och eftersom man inte såg något avvikande, t ex vätska, gick man inte vidare med någon mer utredning för att leta fel på mina äggledare.
Ah okej, då är jag med!!!
 
Det gick tyvärr inte vägen. Började blöda igår och i morse kom allt ut.

Någon mer som har haft flera missfall? Detta är mitt andra missfall och det känns redan jobbigt att fundera på att efter det tredje kommer vi att behöva göra utredning.....

:heart
Jag har haft två missfall innan och är nu gravid i v 34. Vet att det känns förjävligt och att man funderar på om man verkligen kan få barn när man fått två på raken. Men förlora inte hoppet. Missfall är väldigt vanligt.
 
:heart
Jag har haft två missfall innan och är nu gravid i v 34. Vet att det känns förjävligt och att man funderar på om man verkligen kan få barn när man fått två på raken. Men förlora inte hoppet. Missfall är väldigt vanligt.

Fick du någon hjälp inför din tredje graviditet? Jag visar tecken på progesteronbrist även när jag inte är gravid. Har bokat tid hos gynekolog efter barnmorskas inrådan och hoppas på att de ska ge mig något som hjälper inför tredje graviditeten.
 
Fick du någon hjälp inför din tredje graviditet? Jag visar tecken på progesteronbrist även när jag inte är gravid. Har bokat tid hos gynekolog efter barnmorskas inrådan och hoppas på att de ska ge mig något som hjälper inför tredje graviditeten.

Nej, det fick jag inte.
Jag hade partiell mola missfall nr två, så hade massa blodprovskontroller samt en gynundersökning efter det. Men allt såg normalt ut.
Hoppas du får bra hjälp och stort lycka till!
 
Klockan 13 har vi tid för återföring idag.
Är så nervös att våra embryo inte har utvecklats som de ska över helgen.
Att ingen från kliniken ringt och ställt in och det bara är två timmar kvar till insättning borde innebära att vi faktiskt har något att få tillbaka, men det är svårt att tänka rationellt just nu... :(
 
Nu har min remiss kommit fram till hemmakliniken. Tog tre veckor... Läkaren har noterat att det är brådskande pga låg äggreserv. Jag har bett om telefontid till operationskön idag för att försöka påskynda processen.
 
Klockan 13 har vi tid för återföring idag.
Är så nervös att våra embryo inte har utvecklats som de ska över helgen.
Att ingen från kliniken ringt och ställt in och det bara är två timmar kvar till insättning borde innebära att vi faktiskt har något att få tillbaka, men det är svårt att tänka rationellt just nu... :(

Vet precis hur det känns! Jag försökte tänka som du, att om det inte skulle finnas något att få tillbaka så borde de ringt innan. Håller tummarna för att det går bra! 🙂
 
Nu har min remiss kommit fram till hemmakliniken. Tog tre veckor... Läkaren har noterat att det är brådskande pga låg äggreserv. Jag har bett om telefontid till operationskön idag för att försöka påskynda processen.

Jobbigt när man måste lägga energi på att ringa runt och jaga på folk, men det känns snarare som regel än undantag att det faktiskt behövs... Hoppas ni slipper vänta länge.
 
Vet precis hur det känns! Jag försökte tänka som du, att om det inte skulle finnas något att få tillbaka så borde de ringt innan. Håller tummarna för att det går bra! 🙂
Tack!

Det gick väldigt bra! Vi fick en perfekt liten blastocyst tillbaka och två lika fina till frysen. Två embryo odlas vidare till imorgon för att eventuellt frysas då om de lyckas utveckla sig som de ska, de låg lite back idag 😅
Är så lättad nu!
 
Tack!

Det gick väldigt bra! Vi fick en perfekt liten blastocyst tillbaka och två lika fina till frysen. Två embryo odlas vidare till imorgon för att eventuellt frysas då om de lyckas utveckla sig som de ska, de låg lite back idag 😅
Är så lättad nu!
Vad roligt att höra!!!
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Tack!

Det gick väldigt bra! Vi fick en perfekt liten blastocyst tillbaka och två lika fina till frysen. Två embryo odlas vidare till imorgon för att eventuellt frysas då om de lyckas utveckla sig som de ska, de låg lite back idag 😅
Är så lättad nu!
Precis som för oss. Vi hade två till frysen vid återföring och ytterligare en utvecklades till blastocyst. Skönt att det gick bra! Jag resonerade som så att även om jag inte skulle lyckas med den de satte in hade jag några till möjligheter innan jag var tvungen att göra ny hormonstimulering och nytt äggplock.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Nu har min remiss kommit fram till hemmakliniken. Tog tre veckor... Läkaren har noterat att det är brådskande pga låg äggreserv. Jag har bett om telefontid till operationskön idag för att försöka påskynda processen.
Har pratat med dem nu, jag står i kön för op nu och de ringer mig vid återbud. Annars blir det efter sommaren. Känns skitjobbigt att vänta och vänta, mina chanser kanske redan är borta efter sommaren, blev ännu nojjigare när läkaren skrev prio pga låg äggreserv
 
Tack!

Det gick väldigt bra! Vi fick en perfekt liten blastocyst tillbaka och två lika fina till frysen. Två embryo odlas vidare till imorgon för att eventuellt frysas då om de lyckas utveckla sig som de ska, de låg lite back idag 😅
Är så lättad nu!

Vilken skönt resultat! Hoppas såklart att ni inte ska behöva reserverna i frysen, men ändå skönt att veta att de finns.

Påbörjar min 3:e behandling med hormonsprutor på onsdag. Två sprutor varje kväll, hoppas verkligen att det inte ska behövas mycket längre än de första 7 dagarna...
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 686
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 364
· Visningar
184 759
Senast: Poppan
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 036
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp