En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min kollega som gjorde en ivf i februari/mars fick ju på UL i v 7 reda på att det blivit tvillingar. Igår var de på UL igen och den här gången var det trillingar..! Den ena hade tyvärr inga hjärtslag längre, men de andra två såg fina ut.

Hur vanligt är det med enäggstvillingar vid ivf? Eller "tillverkningsmetoden" spelar kanske ingen roll för när det kan bli enäggs?
Har hört att det är lite högre risk för tvillingar vid IVF än vid spontan graviditet.
 
Vi har fått 6 normalt befruktade ägg, preliminär återföring på måndag ❤


Sitter och klurar på anledning till varför man väljer/föredrar det ena dygnet före det andra vid återföring?
@em-pirre Du som är kunnig på det här vet kanske?
Det beror på vilken kvalitet äggen har, och hur de utvecklas, samt hur många man har fått ut. Finns det flera lovande brukar man vilja prova odla blastocyster, gärna 6-7-dagars.

Men det beror på klinik och labb, på läkare och allt sånt.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Min kollega som gjorde en ivf i februari/mars fick ju på UL i v 7 reda på att det blivit tvillingar. Igår var de på UL igen och den här gången var det trillingar..! Den ena hade tyvärr inga hjärtslag längre, men de andra två såg fina ut.

Hur vanligt är det med enäggstvillingar vid ivf? Eller "tillverkningsmetoden" spelar kanske ingen roll för när det kan bli enäggs?

Min kollega har enäggstvillingar från IVF.
Jag tror det är samma sannolikhet som för alla andra. När jag gick på tvillingföreläsning lärde jag mig att det är samma frekvens på enäggstvillingar i alla populationer
 
Det beror på vilken kvalitet äggen har, och hur de utvecklas, samt hur många man har fått ut. Finns det flera lovande brukar man vilja prova odla blastocyster, gärna 6-7-dagars.

Men det beror på klinik och labb, på läkare och allt sånt.

Vi fick ut 12, hälften befruktade och återföring satt till måndag på dag 5. Hoppas på att det är för att äggen har bra kvalitet. Innan äggplock sa läkaren att de ville återföra på dag 2 eller 3. Har skickat meddelande och bett dem ringa upp för att berätta vad som motiverade dem. Känner mig lite tjatig som vill veta :angel:
 
Vi fick ut 12, hälften befruktade och återföring satt till måndag på dag 5. Hoppas på att det är för att äggen har bra kvalitet. Innan äggplock sa läkaren att de ville återföra på dag 2 eller 3. Har skickat meddelande och bett dem ringa upp för att berätta vad som motiverade dem. Känner mig lite tjatig som vill veta :angel:
Alltså det beror på så mycket. Jag tar alla dagar helst en blastocyst så jag hade varit nöjd.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Vi fick ut 12, hälften befruktade och återföring satt till måndag på dag 5. Hoppas på att det är för att äggen har bra kvalitet. Innan äggplock sa läkaren att de ville återföra på dag 2 eller 3. Har skickat meddelande och bett dem ringa upp för att berätta vad som motiverade dem. Känner mig lite tjatig som vill veta :angel:
På den klinik jag gick hade man en gräns på över 5, dvs fick man fler än 5 befruktade så ”räknade” man med att ngn överlevde till blastocyst och satte in dag 5.

På min klinik berättade läkaren vid min insättning att kliniken under året hade 45% graviditetschans på blastocyster, såväl färskt som fruset.
 
Första läkarbesöket hos RMC igår där vi fick gå igenom provsvaren samt att det gjordes ultraljud. Det hittades en manlig faktor i form av få spermier (men de som fanns såg bra ut). Så nu är vi uppsatta i kö till ivf. De sa att vi kommer att bli kallade inom 3 månader.
Skönt att ha fått ett svar samt en åtgärdsplan. Får se om detta ger resultat :)
 
Första läkarbesöket hos RMC igår där vi fick gå igenom provsvaren samt att det gjordes ultraljud. Det hittades en manlig faktor i form av få spermier (men de som fanns såg bra ut). Så nu är vi uppsatta i kö till ivf. De sa att vi kommer att bli kallade inom 3 månader.
Skönt att ha fått ett svar samt en åtgärdsplan. Får se om detta ger resultat :)
Ni har ju verkligen bra chanser om det bara var manlig faktor!
 
Jag är inne i en depp-period där jag sörjer barnlöshet en nu igen. Det har gått långa perioder där jag är nöjd med mitt liv och inte ens vill/orkar tänka på barn.

Hittade intressant läsning om barnlöshet och ivf samt lite forskning ifall nån vill läsa. Det är inte nytt, 2016 tror jag, men ändå

https://ki.se/forskning/forskarnas-mal-hjalpa-fler-barnlosa
Jag lider såååå med dig :heart

Har ni fått några svar på varför graviditeterna avbryts? För vad jag tror mig minnas så har du blivit gravid några gånger men graviditeterna har tagit slut ungefär samma vecka? (Sorry om jag minns fel).

För att greppa efter halmstrån tänker jag på typ kromosomförändringar så som det står i artikeln. Har ni scannat efter förändringar på embryon eller foster? Provat donerade ägg?

Kram :heart
Miks
 
Jag är inne i en depp-period där jag sörjer barnlöshet en nu igen. Det har gått långa perioder där jag är nöjd med mitt liv och inte ens vill/orkar tänka på barn.

Hittade intressant läsning om barnlöshet och ivf samt lite forskning ifall nån vill läsa. Det är inte nytt, 2016 tror jag, men ändå

https://ki.se/forskning/forskarnas-mal-hjalpa-fler-barnlosa
Förstår att det kommer tillbaka. Svårt att föreställa sig hur man skulle känna i din situation men jag hade nog hade väldigt svårt att acceptera läget.

Tycker det är jätteintressant med forskning om fertilitet och ivf!
 
Jag lider såååå med dig :heart

Har ni fått några svar på varför graviditeterna avbryts? För vad jag tror mig minnas så har du blivit gravid några gånger men graviditeterna har tagit slut ungefär samma vecka? (Sorry om jag minns fel).

För att greppa efter halmstrån tänker jag på typ kromosomförändringar så som det står i artikeln. Har ni scannat efter förändringar på embryon eller foster? Provat donerade ägg?

Kram :heart
Miks
Nej men vi har kört embryoskåp och allt ser super ut ännu dag 7. Behandling med donerad äggcell kostar typ 60 000 för ett försök så det går helt enkelt inte. Inte då man inte vet om det kommer att funka eller inte. Jag vet inte ens om jag har råd att göra en ny ivf. Bara den kostar ju tiotals tusen för ett futtigt försök. Sen tillkommer typ tiotusen per insättning av fryst.
 
Förstår att det kommer tillbaka. Svårt att föreställa sig hur man skulle känna i din situation men jag hade nog hade väldigt svårt att acceptera läget.

Tycker det är jätteintressant med forskning om fertilitet och ivf!
Det skulle vara så jäkla enkelt om man bara visste vad det var för fel.
 
@SeptemberB Hoppas det tar sig för dig! Då kanske du och jag kommer hänga i en typ Vinterföräldrar-tråd tillsammans.

Det gick tyvärr inte vägen. Började blöda igår och i morse kom allt ut.

Någon mer som har haft flera missfall? Detta är mitt andra missfall och det känns redan jobbigt att fundera på att efter det tredje kommer vi att behöva göra utredning.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 685
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 363
· Visningar
184 648
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 021
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp