En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså det där med decemberbaby och att hamna efter är nog mest strunt skulle jag våga påstå. Jag vet en himla massa femåringar som är mycket mognare än långa sjuåringar och tvärtom. Jag har i alla fall inte sett något mönster.
 
Alltså det där med decemberbaby och att hamna efter är nog mest strunt skulle jag våga påstå. Jag vet en himla massa femåringar som är mycket mognare än långa sjuåringar och tvärtom. Jag har i alla fall inte sett något mönster.
Jag är decemberbarn och var den enda som kunde läsa när vi började åk 1. Så det behöver ju inte vara dåligt, dock ogillat att fylla i december, alltid sist med allt bland vänner... fram tills dess att jag fyllt 20, sen spelar det ingen roll längre!
 
Plock gjort, 9 ägg (på 16 blåsor, är inte det väldigt många tomma?). Gjorde svinont mot slutet, och då ville dom inte ge mer smärtstillande.

Planerad insättning på fredag. På tal om födelsedatum så ger det en julbebis om det lyckas. Känns som en ganska dålig tid att fylla år, men skitsamma, nu kör vi. Jag har svängt från att tro att detta kommer lyckas på första försöket till att tro att det aldrig kommer gå.

Av 12 blåsor fick vi 6 ägg, och utav dem utvecklades fyra embryon normalt till dag 5.

Inte ett dåligt resultat alls för dig!
 
Ett helt okej antal ändå tycker jag. Vad tråkigt att de inte ville ge tillräckligt med smärtstillande i slutet, det brukar de alltid vara frikostiga med enligt mina erfarenheter. Finns det nåt värre än att i en utsatt situation (som äggplock, gynbesök eller hos tandläkare) få höra "äh, nu är vi snart klara, du behöver inte mer bedövning" eller "så ont kan det väl inte göra" eller liknande. Vad fasen vet nån annan om hur ont jag har eller hur jag upplever det?

Men skönt att det gick bra i alla fall, jag håller tummarna för att det går bra på fredag. 🙂
Jag tror att jag hade fått maxdos och att det var därför jag inte fick mer. Men lite förvånad, har inte sett nån annan som sagt att det gjort svinont, lite ont på sin höjd, så hade inte riktigt väntat mig det.
Tack :)

Av 12 blåsor fick vi 6 ägg, och utav dem utvecklades fyra embryon normalt till dag 5.

Inte ett dåligt resultat alls för dig!
Dom har informerat om att det inte var säkert att det var ägg i alla blåsor, men uttryckt på ett sånt sätt att jag uppfattat det som att det var enstaka bara, så därför blev jag fundersam. Men då låter det normalt alltså :)
 
Jag pratade med vår IVF-biolog idag och jag är tydligen ingen "dussinpatient" :o:D två folliklar innehöll två ägg och fyra av de mogna äggen blev befruktade av två spermier och fick därför slängas. O_o Man kan väl hoppas på att våra fertilitetsproblem kanske delvis beror på det här lite ovanliga mönstret.
 
Hade förträngt det där med att jag har problem med funktionella cystor på äggstockar när jag inte äter p-piller. Trodde de skulle hålla sig borta längre men de är tillbaka i full kraft:cautious:
Ringde kvinnokliniken som rekommenderade att bli gravid så snabbt som möjligt, hade tänkt köra "blir det så blir det" till i höst och då börja ligga mer planerat men om cystorna inte lugnar ner sig så lär det bli fortare.
 
Alltså det där med decemberbaby och att hamna efter är nog mest strunt skulle jag våga påstå. Jag vet en himla massa femåringar som är mycket mognare än långa sjuåringar och tvärtom. Jag har i alla fall inte sett något mönster.
Nja. Det finns ganska mycket forskning som säger att barn födda årets första månader har lättare både i skola och idrott. Det finns forskning som tyder på att det följer ända upp i vuxen ålder. Ledningsgrupper består till aningens högre andel personer födda årets första månader. Till och med självmordsstatistik har högre andel personer födda året sista månader.

Vi kollade detta ganska noga när vi fick vår högt efterlängtade nr 2 den 29/12. Barn födda sent på året har en uppförsbacke generellt. Vi har valt att kompensera det genom att låta henne gå kvar ett år extra på förskolan. Istället för att vara yngst kommer hon nu vara äldst vilket är en fördel.

Mvh Miks
 
Nja. Det finns ganska mycket forskning som säger att barn födda årets första månader har lättare både i skola och idrott. Det finns forskning som tyder på att det följer ända upp i vuxen ålder. Ledningsgrupper består till aningens högre andel personer födda årets första månader. Till och med självmordsstatistik har högre andel personer födda året sista månader.

Vi kollade detta ganska noga när vi fick vår högt efterlängtade nr 2 den 29/12. Barn födda sent på året har en uppförsbacke generellt. Vi har valt att kompensera det genom att låta henne gå kvar ett år extra på förskolan. Istället för att vara yngst kommer hon nu vara äldst vilket är en fördel.

Mvh Miks
Ja, men fortfarande vet man inte. Barnet kan vara klassens äldsta men sämst på allt. Klassens yngsta och längst av alla osv.

Jag fattar över huvud taget inte det här med planera in viss månad, men så är jag ju också ofrivilligt barnlös och ta vilken jävla månad som helst.
 
Ja, men fortfarande vet man inte. Barnet kan vara klassens äldsta men sämst på allt. Klassens yngsta och längst av alla osv.

Jag fattar över huvud taget inte det här med planera in viss månad, men så är jag ju också ofrivilligt barnlös och ta vilken jävla månad som helst.
Det vet man såklart inte. Men det handlar ju om individnivå. Det jag reagerade på var att du inte sett ett samband när forskningen visar på tydliga samband.

Och jag håller med. Vi struntade totalt och fullständigt i månad. För oss var barnet viktigare än månad.

Jag önskar såååå mycket att du inte var barnlös ❤️❤️

Mvh Miks
 
Och så kan de gå andra vägen. Vi hade barn beräknat 22.11. Skönt tyckte vi. Inget decemberbarn med andra ord. Ha sa gossen och föddes 5.12 🤣

Och min var planerad till 19/1, helt perfekt att aldrig behöva vänta till sist bland vänner med moped, körkort, krogen, systemet..

Gissa vem som spenderade julafton på förlossningen?

Men när dom väl kommer så spelar tidpunkten ingen roll!

Min mamma väntade nästan 10 år på mig, hon hade gett upp biologiska barn helt. Men sen blev jag till och kom 19 december, och datumet var såklart helt oviktigt.

Jag hoppas så att alla ni som längtar och försöker och försöker, att det går vägen för er! ❤️
 
Det här med att planera BF är nog lite som med det mesta annat i livet, en del får möjligheten att välja och vraka och andra får ingen möjlighet alls. En del sysslar med extremsport för att känna sig levande och andra känner sig levande de dagar de lyckas komma upp ur sängen och ut i trädgården. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker jag att det är svårt att skriva om på ett öppet forum eftersom vi alla delar utrymme, både de som får det enkelt och de som har det svårt.

Mitt förhållningssätt är att inte ta ut olyckor i förskott, utan jag planerar utifrån vad jag tror är sannolikt och blir det inte så så får man ta det därefter. Vi trodde exempelvis att smittspridningen skulle ha lagt sig tills nu så vi kunde ha ett mindre bröllop, så vi planerade för det. Nu blev det inte så och det blir jättebra det också. Vi planerar för en vårbebis och blir det inte en vårbebis så innebär det att det tog längre tid att bli med barn, och det kommer bli jättebra det också. Det kanske blir en IVF-bebis som föds på julafton om 7 år och ja, vem fasen skulle bry sig om BF-planering då.

Jag tänker också väldigt mycket på er som kämpar, så pass mycket att jag redan för flera år sedan började prata med fästmannen om att vi aldrig kan ta barn för givet och borde börja försöka inom en överskådlig framtid. Under våra år tillsammans har vi dessutom fått följa vänners IVF-resor, utredningar och missfall. Så jag tar verkligen ingenting för givet. Men jag försöker planera efter önskade utfall i livet, i den mån det går visar sig.
 
Det här med att planera BF är nog lite som med det mesta annat i livet, en del får möjligheten att välja och vraka och andra får ingen möjlighet alls. En del sysslar med extremsport för att känna sig levande och andra känner sig levande de dagar de lyckas komma upp ur sängen och ut i trädgården. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker jag att det är svårt att skriva om på ett öppet forum eftersom vi alla delar utrymme, både de som får det enkelt och de som har det svårt.

Mitt förhållningssätt är att inte ta ut olyckor i förskott, utan jag planerar utifrån vad jag tror är sannolikt och blir det inte så så får man ta det därefter. Vi trodde exempelvis att smittspridningen skulle ha lagt sig tills nu så vi kunde ha ett mindre bröllop, så vi planerade för det. Nu blev det inte så och det blir jättebra det också. Vi planerar för en vårbebis och blir det inte en vårbebis så innebär det att det tog längre tid att bli med barn, och det kommer bli jättebra det också. Det kanske blir en IVF-bebis som föds på julafton om 7 år och ja, vem fasen skulle bry sig om BF-planering då.

Jag tänker också väldigt mycket på er som kämpar, så pass mycket att jag redan för flera år sedan började prata med fästmannen om att vi aldrig kan ta barn för givet och borde börja försöka inom en överskådlig framtid. Under våra år tillsammans har vi dessutom fått följa vänners IVF-resor, utredningar och missfall. Så jag tar verkligen ingenting för givet. Men jag försöker planera efter önskade utfall i livet, i den mån det går visar sig.
Och det finns en tredje kategori; vi som tycker det är helt oviktigt och inte brydde oss även om vi hade möjligheten att välja och planera. Av en del svar/användare ser jag att val av födelsemånad korrelerar med ett generellt kontrollbehov av livet i allmänhet.
 
Och det finns en tredje kategori; vi som tycker det är helt oviktigt och inte brydde oss även om vi hade möjligheten att välja och planera. Av en del svar/användare ser jag att val av födelsemånad korrelerar med ett generellt kontrollbehov av livet i allmänhet.

Så är det absolut, jag menade på inget sätt att man planerar enbart för att man har möjligheten, det var enbart en reflektion kring diskussionen som dykt upp kring ofrivillig barnlöshet i relation till detta.
 
Räknade ut igår att jag hade BIM idag (om man går på 30 dagars cykel, jag brukar ha 29) då det är första utan ppiller på länge så kan det säkert digga en hel del. Tog ett negativt test, ska dock testa efter helgen igen om inte mensen kommit.
Planerar att ha blå byxor hela jobbhelgen för att maximera chanserna att den håller sig borta, med vita byxor kommer den direkt oavsett var i månaden man är :cautious:
 
Räknade ut igår att jag hade BIM idag (om man går på 30 dagars cykel, jag brukar ha 29) då det är första utan ppiller på länge så kan det säkert digga en hel del. Tog ett negativt test, ska dock testa efter helgen igen om inte mensen kommit.
Planerar att ha blå byxor hela jobbhelgen för att maximera chanserna att den håller sig borta, med vita byxor kommer den direkt oavsett var i månaden man är :cautious:
*diffa
Den här 10 minuters regeln fungerar dåligt för mig😅
 
Jag hade BIM i går räknat på 25-26 dagarscykel som jag har haft rätt klockrent av sen jag slutade med p-piller för c.a 10 mån sen. Negativt test i tisdags (dag innan BIM) med RFSUs vanliga test. Dag 27 i dag och inget tecken på mens i antågande meeeeen det räknas ju inte ens som sent egentligen. :p Borde heller inte alls ha prickat sex kring äl den här cykeln (5 dagar innan samt 2-3 dagar efter enligt FLO-appen som stämt hittills gällande äl) så den är väl bara "normal-sen" då egentligen. Den som lever får se, men skulle den mot förmodan ej kommit i helgen får jag väl testa på nytt.
 
Av 9 ägg blev 3 befruktade, och hängde med sist jag hörde nåt (fm). Insättning imorgon. Men jag är lite rädd att jag inte ska få, är i riskzonen för överstimulering och magen är fortfarande uppblåst och öm. Fryser man bara 5-dagars? Jag är rädd att alla ska falla bort innan dess. Fryser man 3-dagars känns det lite lugnare, även fast mycket kan hinna hända till imorgon.
 
Av 9 ägg blev 3 befruktade, och hängde med sist jag hörde nåt (fm). Insättning imorgon. Men jag är lite rädd att jag inte ska få, är i riskzonen för överstimulering och magen är fortfarande uppblåst och öm. Fryser man bara 5-dagars? Jag är rädd att alla ska falla bort innan dess. Fryser man 3-dagars känns det lite lugnare, även fast mycket kan hinna hända till imorgon.
Har du vätska i buken eller tecken på ÖS ska ni absolut inte göra transfer. Då odlar man vidare och fryser istället.
 
Har du vätska i buken eller tecken på ÖS ska ni absolut inte göra transfer. Då odlar man vidare och fryser istället.
Det är det jag inte riktigt blir klok på. Jag är inte illamående, kan äta och dricka, kissar normalt, ingen viktuppgång, normal andning. Men uppblåst och öm mage. Ömheten betydligt bättre dag för dag. Dom har ringt och kollat läget dagligen och verkar inte helt nöjda, men inte helt missnöjda heller. Jag får väl helt enkelt vänta tills imorgon, så får vi se vad UL visar.

Det är det där med "odla vidare" som gör mig nervös, jag är livrädd att inget ska klara sig till dag 5, om det nu är så att man inte fryser tidigare.
 
Det är det jag inte riktigt blir klok på. Jag är inte illamående, kan äta och dricka, kissar normalt, ingen viktuppgång, normal andning. Men uppblåst och öm mage. Ömheten betydligt bättre dag för dag. Dom har ringt och kollat läget dagligen och verkar inte helt nöjda, men inte helt missnöjda heller. Jag får väl helt enkelt vänta tills imorgon, så får vi se vad UL visar.

Det är det där med "odla vidare" som gör mig nervös, jag är livrädd att inget ska klara sig till dag 5, om det nu är så att man inte fryser tidigare.
När jag gjorde IVF frös man bara 5-dagars. Antar att det är så fortfarande.

Jag var i riskzonen för ös. De plockade ut 19 ägg. Jag kände mig svullen och fick göra ett ultraljud inför insättning och fick efter det okej att sätta in embryo trots en del vätska runt äggstockarna.

Efter typ två-tre veckor svullnade jag ännu mer. Fick positivt graviditetstest. Kort därefter blev jag jättedålig på bara en timme. Låg och kräktes och hade så sjukt ont i magen. Jag blev inlagd pga OHSS och var så sjukt dålig. Trodde jag skulle dö innan jag fick smärtlindring. Äggstockarna var typ 9-10 cm.

Var uppmärksam på ditt mående och sök om du blir sämre eller får mer ont 😔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 706
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
67 68 69
Svar
1 371
· Visningar
185 466
Senast: Bracco
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 392
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 156
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp