En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fråga till alla i tråden som kör på "satsa stenhårt vid ÄL" (ska inte ens göra en ordvits av "satsa" :D), vad innebär det för er i praktiken? Eller innebar, om ni gjort det förr. Jag har en vän som berättade att hon hade sex två gånger om dagen när hennes app började flagga för ÄL, men det är det enda jag hört om det. Vilka dagar är det? Ett par dagar innan samt ÄL-dag? Hur mycket ligger ni? Står ni på huvet? Ber till befruktningsgudarna? osv.

Vi ligger varannan dag under typ 2 veckor (ca en vecka innan ägglossning och en vecka efter) för att verkligen inte missa ägglossning.
Kör även med ägglossningsstickor, så jag vet att vi inte missar den.
Vi har även testat att ligga varje dag under en vecka efter att jag fått positivt på ägglossningstest, men det har ju inte gjort någon skillnad. Och är verkligen bara jobbigt tycker jag.
 
Vi ligger varannan dag under typ 2 veckor (ca en vecka innan ägglossning och en vecka efter) för att verkligen inte missa ägglossning.
Kör även med ägglossningsstickor, så jag vet att vi inte missar den.
Vi har även testat att ligga varje dag under en vecka efter att jag fått positivt på ägglossningstest, men det har ju inte gjort någon skillnad. Och är verkligen bara jobbigt tycker jag.

Förstår att det kan bli lite intensivt, man har ju andra värden att ta hänsyn till också såsom ett trevligt sexliv vilket kanske haltar om man slutar lyssna på lusten. Den vännen som berättade att hon hade sex två gånger om dagen blev också på smällen vid första försöket, så då kanske det var görbart. Får man försöka längre så kanske det inte är nåt som är så lätt att upprätthålla.
 
Förstår att det kan bli lite intensivt, man har ju andra värden att ta hänsyn till också såsom ett trevligt sexliv vilket kanske haltar om man slutar lyssna på lusten. Den vännen som berättade att hon hade sex två gånger om dagen blev också på smällen vid första försöket, så då kanske det var görbart. Får man försöka längre så kanske det inte är nåt som är så lätt att upprätthålla.
Efter ett antal månader utan positivt graviditetstest blev det oftare (vid positivt ägglossningstest och nån dag efter) men när lillasyster blev till så hade vi en gång vid ägglossning bara. Tror jag gick endast på ägglossningflytning då, vilket jag har nån dag innan positivt ägglossningstest.
Flera gånger om dagen behövs verkligen inte.
 
En fråga till alla i tråden som kör på "satsa stenhårt vid ÄL" (ska inte ens göra en ordvits av "satsa" :D), vad innebär det för er i praktiken? Eller innebar, om ni gjort det förr. Jag har en vän som berättade att hon hade sex två gånger om dagen när hennes app började flagga för ÄL, men det är det enda jag hört om det. Vilka dagar är det? Ett par dagar innan samt ÄL-dag? Hur mycket ligger ni? Står ni på huvet? Ber till befruktningsgudarna? osv.

Jag kör på clear blue advanced ÄL-test parallellt med FLO-appen (och de stämmer så gott som överens +- en dag). Ser till att ha sex 1-2 dagar innan + på ÄL-test, samma dag och 1-2 dagar efteråt. För att säkra upp liksom!
 
En fråga till alla i tråden som kör på "satsa stenhårt vid ÄL" (ska inte ens göra en ordvits av "satsa" :D), vad innebär det för er i praktiken? Eller innebar, om ni gjort det förr. Jag har en vän som berättade att hon hade sex två gånger om dagen när hennes app började flagga för ÄL, men det är det enda jag hört om det. Vilka dagar är det? Ett par dagar innan samt ÄL-dag? Hur mycket ligger ni? Står ni på huvet? Ber till befruktningsgudarna? osv.
Det är varannan dag som brukar rekommenderas.
Kör man för ofta kan man sänka chansen att lyckas, för att spermabildningen inte hänger med.
 
Det är varannan dag som brukar rekommenderas.
Kör man för ofta kan man sänka chansen att lyckas, för att spermabildningen inte hänger med.
Är inte det där något som de lärde tvistar kring? Jag har hört både det ena och de andra och framför allt att det inte finns någon sanning. Vilket väl kanske inte är så konstigt eftersom personliga förutsättningar väl också måste vara en rätt viktig faktor.
 
Är inte det där något som de lärde tvistar kring? Jag har hört både det ena och de andra och framför allt att det inte finns någon sanning. Vilket väl kanske inte är så konstigt eftersom personliga förutsättningar väl också måste vara en rätt viktig faktor.
Antalet spermier blir färre, dock inte sagt att de kommer ha sämre kvalitet (och nu tänker jag också ofta som i flera gånger om dagen).
Så är fertilitet en bra hos mannen gör det säkert inget, men är den mer halvbra eller sämre (som i högre antal mindre dugliga spermier) så lär det kunna göra skillnad tänker jag.
 
Vi ligger varannan dag under typ 2 veckor (ca en vecka innan ägglossning och en vecka efter) för att verkligen inte missa ägglossning.
Kör även med ägglossningsstickor, så jag vet att vi inte missar den.
Vi har även testat att ligga varje dag under en vecka efter att jag fått positivt på ägglossningstest, men det har ju inte gjort någon skillnad. Och är verkligen bara jobbigt tycker jag.

Efter ett antal månader utan positivt graviditetstest blev det oftare (vid positivt ägglossningstest och nån dag efter) men när lillasyster blev till så hade vi en gång vid ägglossning bara. Tror jag gick endast på ägglossningflytning då, vilket jag har nån dag innan positivt ägglossningstest.
Flera gånger om dagen behövs verkligen inte.

Jag kör på clear blue advanced ÄL-test parallellt med FLO-appen (och de stämmer så gott som överens +- en dag). Ser till att ha sex 1-2 dagar innan + på ÄL-test, samma dag och 1-2 dagar efteråt. För att säkra upp liksom!
Potentiellt dum fråga; men blir det inte lätt stressande att hålla sån koll och ”vara tvungen” att ha sex just den perioden? Tänker mig att stress och att ha sex av annan anledning än att man verkligen vill ha sex riskerar att försämra chanserna?

Kan ju bara utgå från mig själv, och jag har nyligen slutat med p-piller (lite i förebyggande syfte, räknar med att det kan ta tid för kroppen att komma igång ordentligt igen efter lång tid med piller) och har varit lite sugen på att skaffa ägglossningstest och hålla koll på allt mest för skojs skull, men konstaterat att det antagligen bara skulle göra mig stressad, trots att jag inte känner att jag måste ha barn exakt nu.
 
Potentiellt dum fråga; men blir det inte lätt stressande att hålla sån koll och ”vara tvungen” att ha sex just den perioden? Tänker mig att stress och att ha sex av annan anledning än att man verkligen vill ha sex riskerar att försämra chanserna?

Kan ju bara utgå från mig själv, och jag har nyligen slutat med p-piller (lite i förebyggande syfte, räknar med att det kan ta tid för kroppen att komma igång ordentligt igen efter lång tid med piller) och har varit lite sugen på att skaffa ägglossningstest och hålla koll på allt mest för skojs skull, men konstaterat att det antagligen bara skulle göra mig stressad, trots att jag inte känner att jag måste ha barn exakt nu.
Jag blev tvungen att använda det, hade oregelbunden mens med cykel på 40-50 dagar (lång cykel kan bero på att man inte har ägglossning), så för mig var det lugnande att ta, det visade att allt funkade och var enda sättet om vi ville försöka träffa rätt dagar.
 
Potentiellt dum fråga; men blir det inte lätt stressande att hålla sån koll och ”vara tvungen” att ha sex just den perioden? Tänker mig att stress och att ha sex av annan anledning än att man verkligen vill ha sex riskerar att försämra chanserna?

Kan ju bara utgå från mig själv, och jag har nyligen slutat med p-piller (lite i förebyggande syfte, räknar med att det kan ta tid för kroppen att komma igång ordentligt igen efter lång tid med piller) och har varit lite sugen på att skaffa ägglossningstest och hålla koll på allt mest för skojs skull, men konstaterat att det antagligen bara skulle göra mig stressad, trots att jag inte känner att jag måste ha barn exakt nu.

Att det skulle försämra chanserna känns högst osannolikt, spermier och ägg är ju spermier och ägg oavsett varför de möts. Sedan finns det ju andra anledningar till att man inte ska ha sex om man inte har lust.

Personligen har jag hög sexlust första halvan av cykeln och lägre lust en bit efter ägglossning (hej cave-woman), så att ha sex 1-2 ggr om dagen över ägglossning ser jag inte som ett problem för min del. Men jag skulle givetvis inte göra det om jag någon månad inte ville.
 
Antalet spermier blir färre, dock inte sagt att de kommer ha sämre kvalitet (och nu tänker jag också ofta som i flera gånger om dagen).
Så är fertilitet en bra hos mannen gör det säkert inget, men är den mer halvbra eller sämre (som i högre antal mindre dugliga spermier) så lär det kunna göra skillnad tänker jag.

Det blir ju ofta mer sperma om det varit ett uppehåll sen senaste orgasmen, än om den sker samma dag. Men jag tänker att det kanske inte blir någon skillnad i den totala mängden? Alltså mindre sperma två gånger om dagen eller mer sperma en gång om dagen, att det ändå blir samma mängd-ish, och därmed ingen skillnad när det kommer till sannolikhet att bli med barn?

(En diskussion som jag aldrig trodde jag skulle ha :D)
 
Jag kör ÄL-test mest som en kul grej, blir inte särskilt stressad av att ha sex exakt kring ÄL. För mig blir det mer en kul grej som sagt och ett delmål fram tills BIM, väntan fram dit känns liksom kortare då. :)
 
Att det skulle försämra chanserna känns högst osannolikt, spermier och ägg är ju spermier och ägg oavsett varför de möts. Sedan finns det ju andra anledningar till att man inte ska ha sex om man inte har lust.

Personligen har jag hög sexlust första halvan av cykeln och lägre lust en bit efter ägglossning (hej cave-woman), så att ha sex 1-2 ggr om dagen över ägglossning ser jag inte som ett problem för min del. Men jag skulle givetvis inte göra det om jag någon månad inte ville.
Tänkte mest på stressen, om det även blir ett stressmoment att ”vara tvungen” att ha sex. Blir man inte stressad av det är det ju inga problem, men stress påverkar ju kroppen negativt och borde ju absolut kunna innebära att kroppen inte välkomnar en graviditet?
 
Det blir ju ofta mer sperma om det varit ett uppehåll sen senaste orgasmen, än om den sker samma dag. Men jag tänker att det kanske inte blir någon skillnad i den totala mängden? Alltså mindre sperma två gånger om dagen eller mer sperma en gång om dagen, att det ändå blir samma mängd-ish, och därmed ingen skillnad när det kommer till sannolikhet att bli med barn?

(En diskussion som jag aldrig trodde jag skulle ha :D)
Det beror ju på, är 90% av spermierna bra simmare och med korrekt genetisk materia så gör det kanske inte så mycket, men tänker att om bara 50% är bra så är det bättre med en större grupp, för då är det större chans de faktiskt kommer in till ägget (det är det där med att det inte är den snabbaste spermien som befruktar, utan ett helt gäng måste först göra ett hål i "skalet")
 
Tänkte mest på stressen, om det även blir ett stressmoment att ”vara tvungen” att ha sex. Blir man inte stressad av det är det ju inga problem, men stress påverkar ju kroppen negativt och borde ju absolut kunna innebära att kroppen inte välkomnar en graviditet?

Jag har använt äl-test framför allt för att få koll på cykeln då den har varit av lite varierande längd innan/efter p-piller och barn,

Som kvinna ska det nog extremt mycket till för att sån här typ av stress skulle påverka fertiliteten. (Däremot kanske lusten men det är ju en annan sak). För männen kan det ju vara en annan sak. Inte så att fertiliteten påverkas men "prestationen" kan ju göra det.
 
Tänkte mest på stressen, om det även blir ett stressmoment att ”vara tvungen” att ha sex. Blir man inte stressad av det är det ju inga problem, men stress påverkar ju kroppen negativt och borde ju absolut kunna innebära att kroppen inte välkomnar en graviditet?

Nä, vi har pratat om det lite tidigare i tråden och det verkar vara en myt. Som någon skrev då, fler barn har fötts i krigstider och vad är stress om inte det. Graviditeter sker vid våldtäkt. Det finns säkert nivåer av stress som sätter kroppen helt ur funktion men jag tror inte det är något man alls behöver ta i beaktande om man är ett samtyckande par som vill bli med barn. Är sexet eller tanken på befruktning stressande så finns det dock andra skäl att se över det, kan jag tycka, för att man ska må bra främst.
 
Angående ligga flera gånger om dagen så säger de (åtminstone här hos oss) att mannen ska haft utlösning 2 dagar innan han ska lämna spermaprov, inte senare. Jag har alltid trott att det var för att det ska bli så bra kvalitet på spermierna till provet som möjligt.

Och med det sagt så hör jag till dem som tycker det blir lite stressande och robotaktigt med ÄL-test. Tog testen på morgonen och sen visste man om man skulle ligga efter jobb eller inte. :p Jäkligt befriande att slippa sån press, man kanske hade en skitdag på jobbet och inte alls var sugen på kvällen... För vår del har det ju bevisligen inte funkat hur vi än har gjort, men det finns ju onekligen ett visst lugn i att slippa ÄL-test, preventivmedel och bara följa lusten.
 
Potentiellt dum fråga; men blir det inte lätt stressande att hålla sån koll och ”vara tvungen” att ha sex just den perioden? Tänker mig att stress och att ha sex av annan anledning än att man verkligen vill ha sex riskerar att försämra chanserna?

Kan ju bara utgå från mig själv, och jag har nyligen slutat med p-piller (lite i förebyggande syfte, räknar med att det kan ta tid för kroppen att komma igång ordentligt igen efter lång tid med piller) och har varit lite sugen på att skaffa ägglossningstest och hålla koll på allt mest för skojs skull, men konstaterat att det antagligen bara skulle göra mig stressad, trots att jag inte känner att jag måste ha barn exakt nu.
Efter ett antal månader utan graviditet blev det en stress ändå. Då kändes det bra att ha koll på ägglossningen för att optimera sexet liksom.
Men absolut, lusten försvann vartefter det blev ett måste.
 
Vad gäller att stress skulle påverka fertilitet så får man nog komma upp i så pass hög stress, och under så pass lång tid att det börjar påverka ägglossning/menstruation, vilket kan påverkas av (långvarig, hög) stress.
Men har man mens som vanligt så känns det osannolikt att man har en påverkan på fertilitet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 404
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp