En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag gjorde IVF frös man bara 5-dagars. Antar att det är så fortfarande.

Jag var i riskzonen för ös. De plockade ut 19 ägg. Jag kände mig svullen och fick göra ett ultraljud inför insättning och fick efter det okej att sätta in embryo trots en del vätska runt äggstockarna.

Efter typ två-tre veckor svullnade jag ännu mer. Fick positivt graviditetstest. Kort därefter blev jag jättedålig på bara en timme. Låg och kräktes och hade så sjukt ont i magen. Jag blev inlagd pga OHSS och var så sjukt dålig. Trodde jag skulle dö innan jag fick smärtlindring. Äggstockarna var typ 9-10 cm.

Var uppmärksam på ditt mående och sök om du blir sämre eller får mer ont 😔
För mig beslöt de att göra totalfrys. Fick ut 21 ägg, var i risk för överstimulering och enligt läkaren blir det ofta värre om man blir gravid.
När jag läser om ditt mående är jag tacksam att de väntade. Förstår inte varför de inte alltid gör det.

Kände mig öm och svullen första veckan, bara av att gå från garaget och in.
 
För mig beslöt de att göra totalfrys. Fick ut 21 ägg, var i risk för överstimulering och enligt läkaren blir det ofta värre om man blir gravid.
När jag läser om ditt mående är jag tacksam att de väntade. Förstår inte varför de inte alltid gör det.
Man är ju otålig i den situationen och vill ju inget hellre än att få sätta in men i efterhand borde de väntat. Vill dock förtydliga att det var läkarens beslut och inte ett resultat av att vi på något sätt tjatat eller varit ”på”.
 
Man är ju otålig i den situationen och vill ju inget hellre än att få sätta in men i efterhand borde de väntat. Vill dock förtydliga att det var läkarens beslut och inte ett resultat av att vi på något sätt tjatat eller varit ”på”.
Ja, jag kände mig så snuvad på insättning, särskilt som de hade sommarstängt sen så blev tre månader väntan till insättning för oss.
 
Det som var så otäckt för mig var att det gick så snabbt. Jag minns att jag åt lunch på jobbet och började bli lite kallsvettig. Tänker att det är bäst att jag åker hem. Kör hem (15 minuter) och hinner precis innanför dörren innan jag kräks och kissar ner mig. Sambon kör raka vägen till akuten och jag har så ont att han får bära in mig.

Men blir ändå inte inlagd utan läkaren tror att jag är förstoppad 🙄 Helt sjukt, men får åka in dagen efter på morgonen igen (trots att jag blir nekad i telefon) men får träffa en annan doktor som lägger in mig för smärtlindring direkt.

Jag blir av med den värsta smärtan rätt omgående men äggstockarna var gigantiska i flera veckor efteråt och jag var sjukskriven i flera veckor och fick inte lyfta, springa eller anstränga mig typ alls.

Helt klart baksidan med IVF
 
Det är det jag inte riktigt blir klok på. Jag är inte illamående, kan äta och dricka, kissar normalt, ingen viktuppgång, normal andning. Men uppblåst och öm mage. Ömheten betydligt bättre dag för dag. Dom har ringt och kollat läget dagligen och verkar inte helt nöjda, men inte helt missnöjda heller. Jag får väl helt enkelt vänta tills imorgon, så får vi se vad UL visar.

Det är det där med "odla vidare" som gör mig nervös, jag är livrädd att inget ska klara sig till dag 5, om det nu är så att man inte fryser tidigare.
Men tänk så, att fixar de inte att odlas vidare så är de inte dugliga.
 
Ja det var absolut fel. Det är inte meningen att man ska göra så. Det visste hon.
Jag tänker att allt är en bedömningsfråga. Jag går inte till sjukvården och utgår ifrån att personalen vill göra fel. Jag tror på riktigt inte att hon hade valt att sätta in embryot om hon vetat att jag skulle bli så sjuk. Mycket i sjukvården är en bedömningsfråga och ibland är man ett gränsfall. Det här är en erfaren IVF-läkare och hon har säkert erfarenhet av att det brukar fungera att sätta in när man har den mängden vätska som jag hade, men tyvärr gick det inte bra i mitt fall. Jag fick OHSS och det var inte bra men jag tror fortfarande inte att hon gjorde så med uppsåt.
 
Av 9 ägg blev 3 befruktade, och hängde med sist jag hörde nåt (fm). Insättning imorgon. Men jag är lite rädd att jag inte ska få, är i riskzonen för överstimulering och magen är fortfarande uppblåst och öm. Fryser man bara 5-dagars? Jag är rädd att alla ska falla bort innan dess. Fryser man 3-dagars känns det lite lugnare, även fast mycket kan hinna hända till imorgon.
Det är olika hos olika kliniker tror jag. På min klinik fryser man embryos på dag 2,3 eller 5/6. De fryser några på dag 2 eller 3 och de flesta som 5/6 ifall man fått många embryos.
 
Men tänk så, att fixar de inte att odlas vidare så är de inte dugliga.
Är det så? Vad jag har förstått så är det inte klarlagt om de inte klarar sig pga odugliga, eller om det är miljön som tar kål på en del som hade kunnat bli nåt vid tidigare insättning. Jag har ingen forskning att hänvisa till, men jag tycker det låter rimligt - annars borde man ju alltid odlat till dag 5 för att selektera bort de som ändå inte har en chans. Men är det som du skriver så är det ju en tröst, om det skulle bli så.

Kommer såklart inte propsa på insättning om dom säger att det är en dålig idé, men kommer definitivt fråga om möjligheten att frysa imorgon isf. Att vänta en månad känns ok, men det skulle kännas piss att ha gått igenom hela behandlingen och sen stå där med inga kvar i slutändan.

@KarinStarfighter det låter verkligen inte kul, otäckt att du blev så dålig så snabbt också. Och dåligt bemötande av akuten!
 
Jag tänker att allt är en bedömningsfråga. Jag går inte till sjukvården och utgår ifrån att personalen vill göra fel. Jag tror på riktigt inte att hon hade valt att sätta in embryot om hon vetat att jag skulle bli så sjuk. Mycket i sjukvården är en bedömningsfråga och ibland är man ett gränsfall. Det här är en erfaren IVF-läkare och hon har säkert erfarenhet av att det brukar fungera att sätta in när man har den mängden vätska som jag hade, men tyvärr gick det inte bra i mitt fall. Jag fick OHSS och det var inte bra men jag tror fortfarande inte att hon gjorde så med uppsåt.
Nej jag förstår att hon inte ville att du skulle bli sjuk, men hon tog en risk med ditt liv som insats. Vissa kliniker är ju väldigt måna om att visa upp en stor procent lyckade befruktningar. Det kan säkert påverka. Det är ju ändå allmänt känt att man blir betydligt mycket sämre vid eventuell graviditet. Så var det för mig också. Jag var riktigt, riktigt dålig.
 
Är det så? Vad jag har förstått så är det inte klarlagt om de inte klarar sig pga odugliga, eller om det är miljön som tar kål på en del som hade kunnat bli nåt vid tidigare insättning. Jag har ingen forskning att hänvisa till, men jag tycker det låter rimligt - annars borde man ju alltid odlat till dag 5 för att selektera bort de som ändå inte har en chans. Men är det som du skriver så är det ju en tröst, om det skulle bli så.

Kommer såklart inte propsa på insättning om dom säger att det är en dålig idé, men kommer definitivt fråga om möjligheten att frysa imorgon isf. Att vänta en månad känns ok, men det skulle kännas piss att ha gått igenom hela behandlingen och sen stå där med inga kvar i slutändan.

@KarinStarfighter det låter verkligen inte kul, otäckt att du blev så dålig så snabbt också. Och dåligt bemötande av akuten!

Det finns visst embryon som är dugliga på dag 2 och 3, jag känner ett par levande bevis på det.
Sen är normalt utvecklade blastocyster det absolut bästa, men att inget annat är dugligt är lite missvisande.

Olika kliniker resonerar olika och gör olika utefter vilket resultat de upplever att de får.
Vår klinik sa först till oss att vi skulle få återföring på dag 2 eller 3 då vi inte fick så många befruktade, men då alla våra embryon faktiskt utvecklades normalt så ville de vänta till dag 5. Då hade ett embryo fallit bort, ett återfördes och blev sonen, och två frystes.

Skriv ner alla dina frågor och ställ dem till er klinik så du får reda på hur de tänker. Jag fick jättebra hjälp och svar på alla våra funderingar under behandlingen ♥️
 
Är det så? Vad jag har förstått så är det inte klarlagt om de inte klarar sig pga odugliga, eller om det är miljön som tar kål på en del som hade kunnat bli nåt vid tidigare insättning. Jag har ingen forskning att hänvisa till, men jag tycker det låter rimligt - annars borde man ju alltid odlat till dag 5 för att selektera bort de som ändå inte har en chans. Men är det som du skriver så är det ju en tröst, om det skulle bli så.

Kommer såklart inte propsa på insättning om dom säger att det är en dålig idé, men kommer definitivt fråga om möjligheten att frysa imorgon isf. Att vänta en månad känns ok, men det skulle kännas piss att ha gått igenom hela behandlingen och sen stå där med inga kvar i slutändan.

@KarinStarfighter det låter verkligen inte kul, otäckt att du blev så dålig så snabbt också. Och dåligt bemötande av akuten!

Jag fick heller ingen transfer direkt efter vår IVF på grund av risk för överstimulering. Jag mår toppen och har inte haft några symptom alls, men det känns ändå skönt att de tog det säkra före det osäkra. Visst kände jag en viss besvikelse över att vänta ännu längre, men jag tröstar mig med att man i många länder nästan helt gått över till att frysa alla embryos. Man har tydligen både sett en något högre procent som blir gravida efter FET och kan dessutom lättare undvika överstimulering.

På min klinik är man tvungen att vänta mer än en månad ifall man haft tecken på överstimulering, då görs FET först efter att man haft mens två gånger.
 
Här händer ingenting, ingen mens och negativa test.
Men fungerade att ha blå byxor i alla fall :D

Har något som kan vara förkänningar för mens, men är inte klockrent heller då de är ytterst sporadiska och har ganska ordentlig magkatarr så oklart om det är menskänningar.

Jag kommer behöva köpa nya gravtest snart, har någon tips på bra och billiga? Har remsor från testlagret nu, de är duktiga på att visa negativt i alla fall:p
 
Mensen kom två dagar senare än vanligt till slut, men nu är jag pepp på att få börja testa med ÄL-test nu till veckan och satsa stenhårt på beisverkstad nu i april. :D
 
Hoppas detta är okej...

Jag brukar läsa här i tråden och var ju tidigare med och skrev lite, nu är det dock inte aktuellt längre. Följer er gärna ändå :heart

Jag har en oöppnad förpackning ägglossningstest + en öppnad med tre stickor kvar. Se bild. Om det finns någon som vill ha så skicka PM så kan jag skicka mot fraktkostnad. Onödigt att de bara ligger och de har inte gått ut i datum (31/7 -21) :)

De funkade bra för mig!

44CE1368-B040-4F03-BF67-53357E8E9C6A.jpeg
 
Mensen kom två dagar senare än vanligt till slut, men nu är jag pepp på att få börja testa med ÄL-test nu till veckan och satsa stenhårt på beisverkstad nu i april. :D

En fråga till alla i tråden som kör på "satsa stenhårt vid ÄL" (ska inte ens göra en ordvits av "satsa" :D), vad innebär det för er i praktiken? Eller innebar, om ni gjort det förr. Jag har en vän som berättade att hon hade sex två gånger om dagen när hennes app började flagga för ÄL, men det är det enda jag hört om det. Vilka dagar är det? Ett par dagar innan samt ÄL-dag? Hur mycket ligger ni? Står ni på huvet? Ber till befruktningsgudarna? osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 440
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp