En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ju delat dessa tankar förut. Jag vill minnas att ert första barn också är yngre än vårt och i det kan jag verkligen sätta mig in i era känslor fullt ut. Vi hade vacklat och velat oerhört mycket mer om vår dotter var bara ett par-tre år yngre. Med en 5-åring i huset nu så känns vi delvis ute ur småbarnsåren och tillbaka på andra sidan. Det finns nackdelar med större åldersskillnad också, och jag tror inte vi kommer uppleva ett ev syskon odelat positivt (absolut inte!) men jag tror nog nu att vi skulle klara det. Precis med huvudet över vattenytan, ungefär som förra gången.
Ja precis, vi är rädda att man kanske sitter där sen mitt i kaoset och ångrar att man inte nöjde sig med ett barn..

Jag känner igen mig så i dina tankar. Skaffar också barn med målet syskon. Fasar egentligen tanken på ett till under småbarnsåren. Det är ju helt omöjligt att veta vad som är rätt beslut och det går inte ångra sig eller prova på de olika besluten. Barn är verkligen det största beslutet man kan ta. Jag försöker tänka att eftersom jag är så osäker är båda besluten rätt. Båda besluten eller "resultat" har sina fördelar och nackdelar.
Intressant slutsats.. kanske är det så? Och tack, skönt att höra att man inte är ensam..

Det kommer man helt säkert göra, vissa stunder. Men i det långa loppet och i det stora hela är jag mindre säker på det... Jag litar på att jag kommer känna samma ovillkorslösa kärlek för nästa barn.
Så är det ju. Det är ju lätt att fastna i rädslan över det negativa istället..eller, så är det nog för oss iallafall.

Vi har haft första besöket i vår fertilitetsutredning och jag kände direkt att vi valt rätt ställe. Haft mycket rädsla för dåligt bemötande i och med att vi är samkönade, så jag valde klinik med omsorg och där det var viktigt att de har HBTQ+ certifiering och där information och bemötande inte utgår från heteronormativitet. Väldigt många andra fertilitetskliniker i Stockholm hade ett heteronormativt uttryck redan på hemsidan. Det utficks från att man är två där en har spermier och den andra ägg, bilder på cis-par osv. Så var det inte alls på den vi väl valde sedan och bemötande och första intrycket av kliniken var toppen.
Jag har gjort UL och gynundersökning där allt såg bra ut, AMH låg ganska lågt men inom referens för min ålder. Har slutat med p-piller i mitten på mars och haft normal mens efter det.
Jag hoppas vi får göra IVF direkt för att maximera chanserna med tanke på att jag ändå är äldre.
Ska ringa första mensdagen för att boka in en HSSG, sen vet jag inte om jag ska ta fler hormonprover efter det eller hur det går till innan de kan skicka iväg remiss för godkännande. Ja och så måste vi ju göra den psykosociala utredningen också.

Kul att min kropp verkar ballat ur helt. Inget positivt ägglossningstest denna cykeln. 🙃
Eller haft 4 dagar med blinkande glad gubbe på clearblue. Har svårt att tro att det ska vara fast gubbe imorn. 🙈
Skulle varit ägglossning för ett par dagar den enligt flo, men nä.
Plus konstig mens sist. Sjukt drygt.

Kul att min kropp verkar ballat ur helt. Inget positivt ägglossningstest denna cykeln. 🙃
Eller haft 4 dagar med blinkande glad gubbe på clearblue. Har svårt att tro att det ska vara fast gubbe imorn. 🙈
Skulle varit ägglossning för ett par dagar den enligt flo, men nä.
Plus konstig mens sist. Sjukt drygt.
Ingen ägglossning här heller, har inte ens fått en blinkande gubbe. Är inne på dag 19 nu, senast i naturlig cykel hade jag ÄL dag 18. 🫠

Ingen ägglossning här heller, har inte ens fått en blinkande gubbe. Är inne på dag 19 nu, senast i naturlig cykel hade jag ÄL dag 18. 🫠

Så himla störigt! Jag tänkte att min cykel kanske bara var stökigt men typ 6 eller 7e dagen (eller något sånt) med blinkande gubbe så verkar ju inte varit någon ägglossning denna cykeln (och typ inget sex så spelar ju ingen roll 😅).

Ingen 2025bebis då alltså. Får hoppas på 2026. ✊️

Hade en himla konstig cykel senast så vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig nu. Enligt appen är det 8 dagar kvar till ÄL men jag hade 14 dagars varierande blödning. Behöver köpa hem en ny förpackning ÄL-test också.

Så himla störigt! Jag tänkte att min cykel kanske bara var stökigt men typ 6 eller 7e dagen (eller något sånt) med blinkande gubbe så verkar ju inte varit någon ägglossning denna cykeln (och typ inget sex så spelar ju ingen roll 😅).

Ingen 2025bebis då alltså. Får hoppas på 2026. ✊️
Har du tagit ett gravtest också? Vet att det hänt många att det varit graviditet istället när testen håller på så där. Särskilt om du hade en "konstig mens" förra gången.

Har dragit på att hoppa in här mest för att klimatet på buke är ganska hårt även om det verkar vara bättre i denna tråden.

Efter några års försök (först händer de så händer det och sen 2 år mer seriösa försök) har vi påbörjat utredning.

Änsålänge kommit fram till endometrios på mig men god äggreserv så remiss för ivf kommer skickas när utredningen är färdig.

Får hålla tummarna att sambons prover är bra.

Just nu känns det som jag har gett upp hoppet om att bli gravid på naturlig väg.

Har dragit på att hoppa in här mest för att klimatet på buke är ganska hårt även om det verkar vara bättre i denna tråden.

Efter några års försök (först händer de så händer det och sen 2 år mer seriösa försök) har vi påbörjat utredning.

Änsålänge kommit fram till endometrios på mig men god äggreserv så remiss för ivf kommer skickas när utredningen är färdig.

Får hålla tummarna att sambons prover är bra.

Just nu känns det som jag har gett upp hoppet om att bli gravid på naturlig väg.

Välkommen ☺️ Håller tummarna för att din partners prover ser bra ut. Hur lång tid ska uteedningen ta och vet ni nåt om ev väntetider för IVF?

Vi har haft första besöket i vår fertilitetsutredning och jag kände direkt att vi valt rätt ställe. Haft mycket rädsla för dåligt bemötande i och med att vi är samkönade, så jag valde klinik med omsorg och där det var viktigt att de har HBTQ+ certifiering och där information och bemötande inte utgår från heteronormativitet. Väldigt många andra fertilitetskliniker i Stockholm hade ett heteronormativt uttryck redan på hemsidan. Det utficks från att man är två där en har spermier och den andra ägg, bilder på cis-par osv. Så var det inte alls på den vi väl valde sedan och bemötande och första intrycket av kliniken var toppen.
Jag har gjort UL och gynundersökning där allt såg bra ut, AMH låg ganska lågt men inom referens för min ålder. Har slutat med p-piller i mitten på mars och haft normal mens efter det.
Jag hoppas vi får göra IVF direkt för att maximera chanserna med tanke på att jag ändå är äldre.
Ska ringa första mensdagen för att boka in en HSSG, sen vet jag inte om jag ska ta fler hormonprover efter det eller hur det går till innan de kan skicka iväg remiss för godkännande. Ja och så måste vi ju göra den psykosociala utredningen också.

Så skönt att vara igång och fint med bra bemötande! Är ni inom regionsdriven vård fortfarande (men att ni har fått välja bland de privata aktörerna som har upphandling) eller kör ni helt privat? Får man fråga vilken klinik ni går till? ☺️ Och vet ni ungefär hur lång processen kommer vara?

Jag måste säga att jag tycker bemötandet från den privata vården (jag går hos CVL i Uppsala) än så länge är oerhört fint! Trevliga, flexibla, lugna, pedagogiska och inkännande samt lätta att få kontakt med. Känner mig väldigt väl omhändertagen.

Så skönt att vara igång och fint med bra bemötande! Är ni inom regionsdriven vård fortfarande (men att ni har fått välja bland de privata aktörerna som har upphandling) eller kör ni helt privat? Får man fråga vilken klinik ni går till? ☺️ Och vet ni ungefär hur lång processen kommer vara?

Jag måste säga att jag tycker bemötandet från den privata vården (jag går hos CVL i Uppsala) än så länge är oerhört fint! Trevliga, flexibla, lugna, pedagogiska och inkännande samt lätta att få kontakt med. Känner mig väldigt väl omhändertagen.
Via vårdval Stockholm så kan vi gå till vilken aktör som helst men få det regionsfinansierat. Det är Livio Gärdet vi valde ☺️
Efter utredningen skickas remiss till Karolinska för bedömning om vi är berättigade till att använda donerade könsceller, det tar ca 4-6 veckor att få beslut och sedan kan man oftast börja insemination eller IVF rätt snabbt efter det. Där får vi igen välja vem vi går till för att få det utfört men vi kommer fortsätta med Livio Gärdet.
Förut var väntetiden ca 2 år för donerade spermier men nu går det snabbt, 1-3 månader oftast.
De matchar donatorn med den som inte bär barnets drag och min fru har skandinaviskt utseende så en donator bör kunna hittas snabbt tänker jag.

Så jag hoppas att nästa mens kommer fort så vi kan göra HSSGn och sen boka in tid till psykolog snabbt för den psykosociala bedömningen så allt är klart innan sommaren att skickas till Karolinska.

Välkommen ☺️ Håller tummarna för att din partners prover ser bra ut. Hur lång tid ska uteedningen ta och vet ni nåt om ev väntetider för IVF?
Tack! ☺️
8 veckor tar vår utredningen totalt. Kan diffa lite från utredning till utredning beroende på när de finns lediga tider för spermaprov samt att de ska gå en viss tid mellan de två proven. Så de beräknar att 6-8 v är normalt.

3 månader säger dem att väntetiden är till ivf men så är det ju sommar på g så jag antar att de kommer ta lite längre tid, är nog bäst att ställa in sig på det.

Aldrig har tiden att vänta på mens känts så lång. Jag vet ju inte ens om mensen kommer vara regelbunden nu när jag ätit p-piller i en evighet. Men hoppas den kommer när den ska så jag kan boka in HSSG.
Det är galet hur långsamt tiden kan gå när man räknar varje dag och längtar att tiden ska gå lite fortare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka