En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon är första ultraljudet, har stimulerat i 7 dagar nu. Nervöst, särskilt nu när man bytt/lagt till hormonpreparat. Tänker både på att äggblåsorna inte ska utvecklas eller tvärtom att de ska bli för många...

Sen har jag också börjat tänka allt mer på missfallsrisk. Pust! Så många steg man ska ta sig förbi. Alltså att få missfall efter en Ivf-process känns ännu jävligare än i en naturlig cykel. Är liksom redan så mycket väntan, våndan, olika besked osv i IVF redan innan man ens är gravid (vilket det förstås är när man försöker naturligt också, men inte på samma sätt).

Jaja, finns inget att göra, bara flyta med...

Imorgon är första ultraljudet, har stimulerat i 7 dagar nu. Nervöst, särskilt nu när man bytt/lagt till hormonpreparat. Tänker både på att äggblåsorna inte ska utvecklas eller tvärtom att de ska bli för många...

Sen har jag också börjat tänka allt mer på missfallsrisk. Pust! Så många steg man ska ta sig förbi. Alltså att få missfall efter en Ivf-process känns ännu jävligare än i en naturlig cykel. Är liksom redan så mycket väntan, våndan, olika besked osv i IVF redan innan man ens är gravid (vilket det förstås är när man försöker naturligt också, men inte på samma sätt).

Jaja, finns inget att göra, bara flyta med...
Bytte man preparat för att det inte blev något sist?
Jag förstår dina tankar, jag får upp så mycket jobbigt i mina sociala medier just nu om exakt allt som kan gå fel, förstår verkligen att det är tärande att gå igenomz

Bytte man preparat för att det inte blev något sist?
Jag förstår dina tankar, jag får upp så mycket jobbigt i mina sociala medier just nu om exakt allt som kan gå fel, förstår verkligen att det är tärande att gå igenomz

Ja, eg var mängden ägg (15 ägg, 11 mogna, 7 befruktade) bra resultat! Så äggstockarna svarade adekvat. Men att man bara fick en blastocyst av alla de äggen, var nog anledningen till att man valde att justera hormonerna lite för att se om det kan påverka slutgiltiga utfallet lite...

Det är mycket väntan och funderingar, men imorgon får jag iaf lite förståelse för hur jag verkar svara..

Ja, eg var mängden ägg (15 ägg, 11 mogna, 7 befruktade) bra resultat! Så äggstockarna svarade adekvat. Men att man bara fick en blastocyst av alla de äggen, var nog anledningen till att man valde att justera hormonerna lite för att se om det kan påverka slutgiltiga utfallet lite...

Det är mycket väntan och funderingar, men imorgon får jag iaf lite förståelse för hur jag verkar svara..
Tack för info! Håller tummarna för bra utfall.

Usch, jag fick plötsligt en jobbig tanke och klump i magen. Jag har ju fortfarande såhär dag 8 efter första mensdagen blodblandade flytningar. Jag har tyckt det varit konstigt för förra gången slutade jag blöda snabbt efter jag påbörjade hormonstimuleringen, snabbare än vanligt. Men tänkte att jag kanske bara är i lite hormonell obalans nu och inte reflekterat mer över det avvikande blödningsmönstret.

Slog mig precis nu att alla mina utomkveds ju betett sig precis såhär.. Långvarig blödning som inte slutar... Gick tillbaka till mina dagliga skattningar av symtom och det är ju verkligen precis samma. Nu sitter jag därför på tåget till ivf-kliniken och är orolig över att jag sitter med ett nytt litet utomkveds och att det är därför jag fortfarande blöder 😔 Så mycket oro kring allt detta med graviditet, blödning osv senaste året. Känns så olikt mig att få massa katastroftankar, men jag fattar ju att det grundar sig i tidigare erfarenheterna.

Plötsligt kändes detta ultraljud ännu jobbigare, inte bara kolla äggblåsor utan också kanske leta efter nåt annat... Men det lär ju vara för litet för att se på UL ändå så jag får väl ta ett gravtest om det går att läsa korrekt med alla hormoner i kroppen. Ska såklart prata med läkaren på kliniken. Förhoppningsvis är det ingenting alls, utan bara mina tankar som skenar, jag hoppas verkligen verkligen det.... Men det är svårt att inte tro att något är fel nu när jag plötsligt insåg mönstret 😞

Hon lugnade mig och sa att hon inte trodde det berodde på något utomkveds, hon trodde det var hormonellt. Det var lite långsammare svar på äggblåsorna denna gång men vi ökar hormondosen lite kommande dagar och sen ett till ultraljud på onsdag. Äggplock på fredag eller måndag... De drog upp hormonerna ganska ordentligt (till maxdos på ena medicinen) så viss ökad risk för överstimulering men hon trodde det skulle vara okej.

Det var iaf 10-11 äggblåsor (minns inte exakt vad hon sa, men tror hon sa 7+4).

Vilken dag brukar ni räkna som ägglossningsdag? Hur räknar ni ut det? Om man inte gjort ultraljud går det ju inte att säga exakt dag men ser ändå att folk både här och på andra ställen skriver ÄL+ och så ett antal dagar.

Antar att vissa räknar på dag 14 (?), vissa kanske dagen innan tempskifte?

Vilken dag brukar ni räkna som ägglossningsdag? Hur räknar ni ut det? Om man inte gjort ultraljud går det ju inte att säga exakt dag men ser ändå att folk både här och på andra ställen skriver ÄL+ och så ett antal dagar.

Jag kör ju ägglossningstest. Då brukar det bli fast gubbe dagen innan ägglossning, ish. Är väl inte helt exakt, men nästan.

Jag följer både ägglossningstest, sekret och sen temperatur. Ägglossningen brukar komma inom max 1,5-2 dygn efter positivt ägglossningstest om man ser till övriga tecken (tempen och sekretet). Sen har jag väldigt ont vid ägglossning/strax innan.

Ingen exakt exakt vetenskap som tidigare person skrev, men om det skulle diffa någon dag fram eller tillbaka spelar mindre roll för mig!

Skulle aldrig bara räkna att ägglossning sker dag 14. Kanske om jag hade super-regelbunden mens och om jag flera cykler tidigare sett ett exakt mönster av att ÄL kom samma dag. Jag har som tidigast haft ägglossning dag 15, som senast dag 28.

Idag blev remissen äntligen godkänd!
Så nu har vi fått tid för uppstartsmöte den 27/6 och jag kan boka in en tid för psykosocial utredning men det kan då tydligen inte ske förrän efter uppstartsmötet (så mycket regler😅)
Så för vår del hoppas jag att vi kan få en tid i början/mitten på augusti och sen dra igång med IVF i slutet av augusti då jag har mens i slutet av månaden. Känns skönt att äntligen få göra upp en plan!

Nu blir det äggplock på fredag.

Tyvärr inte så många tillräckligt stora folliklar, utan kanske kan räkna med att vi får ut 3-5 mogna ägg. Stor skillnad från förra gången då vi fick ut 11 mogna ägg. Målet var ju att få lite färre men fler kvalitativa ägg, men tror nog vi landade lite väl lågt på kvantiteten. Det bästa vore nog något mittemellan! Kanske tredje gången gillt 🤷 Har inte så stora förhoppningar om denna omgång. Tror det är låg sannolikhet att vi ens kommer få ut en blastocyst denna gång.

Tyvärr inte så många tillräckligt stora folliklar, utan kanske kan räkna med att vi får ut 3-5 mogna ägg. Stor skillnad från förra gången då vi fick ut 11 mogna ägg. Målet var ju att få lite färre men fler kvalitativa ägg, men tror nog vi landade lite väl lågt på kvantiteten. Det bästa vore nog något mittemellan! Kanske tredje gången gillt 🤷 Har inte så stora förhoppningar om denna omgång. Tror det är låg sannolikhet att vi ens kommer få ut en blastocyst denna gång.
Förstår att det kan vara nedslående, men i slutändan krävs det bara ett. Jag hade 17 stora fina folliklar men bara 6 ägg och endast 3 utav dom hade mognat (Yes, jag har problem med mina ägg). Men ett tog sig, sattes in på dag 3 för att de inte trodde den skulle överleva till dag 5 och sitter nu brevid mig och äter en glass 😍

Statistik är bra att ha koll på, men det krävs bara ett ❤️

Förstår att det kan vara nedslående, men i slutändan krävs det bara ett. Jag hade 17 stora fina folliklar men bara 6 ägg och endast 3 utav dom hade mognat (Yes, jag har problem med mina ägg). Men ett tog sig, sattes in på dag 3 för att de inte trodde den skulle överleva till dag 5 och sitter nu brevid mig och äter en glass 😍

Statistik är bra att ha koll på, men det krävs bara ett ❤️

Tack för pepp 🥰

Är det någon tröst så har ju jag snittat 2-3 ägg vid varje plock, alla befruktade och två ledde ju till ett plus och en är i frysen. 🌸

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat