Energikälla för lägre elkostnader

Bukefalos 30 år!

Vi har luft/vatten som värmer varmvatten och vattnet till elementen i större delen av huset. Bytte utedel och acktank 2019, gick på drygt 140.000
Vi har även en luft/luft som värmer nyare utbyggnaden. Kostade 22.000 med installation år 2023.

Luft/vatten kan bli en dyrinstallation, lm det inte redan finns element med dragna vattenledningar i huset.

Billigaste rent installations och driftmässigt är en luft/luft.

Vi har luft/vatten som värmer varmvatten och vattnet till elementen i större delen av huset. Bytte utedel och acktank 2019, gick på drygt 140.000
Vi har även en luft/luft som värmer nyare utbyggnaden. Kostade 22.000 med installation år 2023.

Luft/vatten kan bli en dyrinstallation, lm det inte redan finns element med dragna vattenledningar i huset.

Billigaste rent installations och driftmässigt är en luft/luft.
Vi har vattenburet system idag med acctank så luft/ vatten känns som ett alternativ att se över absolut.

Vi betalar ändå 2000kr per månad för elen under sommarmånaderna (mellan 4-5000 de kallaste vintermånaderna) så jag skulle gärna vilja slippa elpatron helt och hållet.
Jag ska
Då är en luft-vatten-värmepump toppen för er.
På sommaren när det är varmt så ger den bättre effekt än bergvärme.

Pumpa från 20° ute ger mer än att pumpa från 4° i berget.

Då är en luft-vatten-värmepump toppen för er.
På sommaren när det är varmt så ger den bättre effekt än bergvärme.

Pumpa från 20° ute ger mer än att pumpa från 4° i berget.
Är på vintern när vi har som kallast -20 till -30 har vi alltid några veckor så här års som jag förstått att luft/vatten kan bli något otillräckligt. Men då kan jag ju stödelda.
Är jättetacksam för alla era tips och input!

Passa även på att se över ditt elavtal nu när du själv ska stå för räkningen.
Det ska jag absolut göra. Tack för påminnelsen!
Fd Sambon jobbar åt elbolaget men inte har vi någon rabatt för det 😆
Förr hade vår gård gratis el då de ligger nära en kraftverksdamm. Tänk om det hade varit så nu också…

Det ska jag absolut göra. Tack för påminnelsen!
Fd Sambon jobbar åt elbolaget men inte har vi någon rabatt för det 😆
Förr hade vår gård gratis el då de ligger nära en kraftverksdamm. Tänk om det hade varit så nu också…
Jag gissar att du/ni har ett sk tillsvidareavtal och det är ökänt dyraste man kan ha, så kolla upp vad du kan få och var beredd på att byta leverantör. Oavsett så är det oftast bra att byta leverantör varje år då bolagen ofta kör kampanjer, eller klämma dem på pulsen och säga att t ex Vattenfall ger mig det här, kan ni matcha?

Är på vintern när vi har som kallast -20 till -30 har vi alltid några veckor så här års som jag förstått att luft/vatten kan bli något otillräckligt. Men då kan jag ju stödelda.
Bor också i vb. Vintern när det var -30 i 1-2 veckor så var det svalt i huset 😅 men hade vi haft möjlighet att elda så hade det absolut varit tillräckligt. Men det var ändå ingen misär. Vi säger att bergvärme hade kostat 50-100 k mer och då gick det fint att det var lite kallt inne under en extremvecka.

Bor också i vb. Vintern när det var -30 i 1-2 veckor så var det svalt i huset 😅 men hade vi haft möjlighet att elda så hade det absolut varit tillräckligt. Men det var ändå ingen misär. Vi säger att bergvärme hade kostat 50-100 k mer och då gick det fint att det var lite kallt inne under en extremvecka.
Vi har ju haft kring -30 i två veckor nu, alltid kallare här några mil inåt landet, och vi behöver inte mer än 17-18 grader. Och kan jag dessutom elda så funkar det absolut.
Veckan du pratar om för två eller tre år sedan så hade vi närmare -40 😅
Då var det att ställa klockan och turas om att gå upp och elda typ varannan timme på natten 😆

Vi har ju haft kring -30 i två veckor nu, alltid kallare här några mil inåt landet, och vi behöver inte mer än 17-18 grader. Och kan jag dessutom elda så funkar det absolut.
Veckan du pratar om för två eller tre år sedan så hade vi närmare -40 😅
Då var det att ställa klockan och turas om att gå upp och elda typ varannan timme på natten 😆
Men precis, det händer relativt sällan numera och vi överlevde helt klart på luft/vatten med dragiga 2-glas så du behöver inte vara "rädd" för den lösningen. Komplement med att elda skulle vara perfekt tycker jag 😊

Luft-värmepumpar ger dåligt med effekt under -20 men bättre effekt än bergvärme över +4.
Så rent ekonomiskt så blir de ofta bra även om annat då behövs när det är som kallast.

Jag har en pelletskamin i vardagsrummet för de kallaste dagarna. Det är rätt bra pris på den värmen och den eldar sig själv. Den tänker jag kombinera med en luft-vatten-värmepump i framtiden. Just nu är det elpatronen i en gammal oljepannan och en luft-luft-värmepump som håller pelletskaminen sällskap. Men jag har solceller så min el är billig på sommaren.

Mitt hus är tilläggs-isolerat men med väldigt gamla fönster. Isoleringen gör väldigt stor skillnad. Så mitt bästa råd är att börja satsa på att isolera. Det brukar löna sig allra bäst av alla åtgärder för att spara uppvärmningskostnader.

Det är elpatronen som då går konstant eftersom vi inte eldar på sommaren.
Har den inställd på 60 grader så vi ska ha varmvatten.

Jag har kombinerad pellets/sol panna. På vintern kör jag pellets, och på vår/sommaren värmer solen varmvattnet. Tror inte det är så fasligt dyrt att installera solpaneler heller. (Blanda inte ihop med solcellspanel där man kan producera el och sen sälja/spara på batteri, det är mycket dyrare)

På vintern har jag elräkning på runt 5-600kr och på sommaren runt 200kr, sen tillkommer såklart elnätsavgiften osv, och 4 pallar pellets. Men har du redan panna och någon slags tank så tänker jag att det kanske inte är så svårt att få till det så solen kan värma vattnet på sommaren?

Jag har kombinerad pellets/sol panna. På vintern kör jag pellets, och på vår/sommaren värmer solen varmvattnet. Tror inte det är så fasligt dyrt att installera solpaneler heller. (Blanda inte ihop med solcellspanel där man kan producera el och sen sälja/spara på batteri, det är mycket dyrare)

På vintern har jag elräkning på runt 5-600kr och på sommaren runt 200kr, sen tillkommer såklart elnätsavgiften osv, och 4 pallar pellets. Men har du redan panna och någon slags tank så tänker jag att det kanske inte är så svårt att få till det så solen kan värma vattnet på sommaren?
Tack för tipset om solpaneler. Hade absolut varit ett alternativ om det inte var så att jag vill slippa vedhanteringen.
Att köpa in ved under vintern skulle kosta ca 1600kr per månad. Plus att jag måste hämta veden, och sedan hantera den hemma.
Är det kallare än -15 så går det ca 4 ikeapåsar med ved per dag. Får lägga på ved ca var 30-40 minut. Under natten går elpatronen.
Min kropp orkar inte med vedhanteringen pga sjukdom och jag blir dessutom väldigt låst när jag måste elda konstant.
Jag som behöver vila flera timmar per dag och oftast sover minst två timmar på dagen behöver ställa klockan för att vakna och elda om det är kallt.

Har fått prisförslag på luft/vatten värmepump från två olika firmor. Den ena gav offert på 160”kr och den andra på 200”kr.
Jag behöver ha innedelen nere i matkällaren i köket och tydligen blir det väldigt mycket dyrare av någon anledning. Den första firman räknade nog inte på installation i källaren. Behövs typ två meter extra rör plus några hål borrade i golvet. Det ska tydligen kosta drygt 30” extra.
Ska kontakta några fler firmor.

Tack för tipset om solpaneler. Hade absolut varit ett alternativ om det inte var så att jag vill slippa vedhanteringen.
Att köpa in ved under vintern skulle kosta ca 1600kr per månad. Plus att jag måste hämta veden, och sedan hantera den hemma.
Är det kallare än -15 så går det ca 4 ikeapåsar med ved per dag. Får lägga på ved ca var 30-40 minut. Under natten går elpatronen.
Min kropp orkar inte med vedhanteringen pga sjukdom och jag blir dessutom väldigt låst när jag måste elda konstant.
Jag som behöver vila flera timmar per dag och oftast sover minst två timmar på dagen behöver ställa klockan för att vakna och elda om det är kallt.

Har fått prisförslag på luft/vatten värmepump från två olika firmor. Den ena gav offert på 160”kr och den andra på 200”kr.
Jag behöver ha innedelen nere i matkällaren i köket och tydligen blir det väldigt mycket dyrare av någon anledning. Den första firman räknade nog inte på installation i källaren. Behövs typ två meter extra rör plus några hål borrade i golvet. Det ska tydligen kosta drygt 30” extra.
Ska kontakta några fler firmor.

Låter klokt, luft/vatten är det jag kikat på som alternativ då jag är ganska less på att hålla på med pelletsen.

I slutändan är ju det ända som gäller hur många KwH du använder för att värma upp huset till önskad temperatur. Ända som kan sänka den kostnaden är vedeldning beroende på hur mycket du betalar för ved/pellets jämförd med el.

1 KwH är alltid 1KwH och priset är vad elbolagen och nätleverantören begär till en var tid utom om du tecknar ett "vintertrygg" abonnemang, då du får el hela vintern för ett pris utifrån föregående sommars spot pris vid el leverantörens tecknande av avtal.

I slutändan är ju det ända som gäller hur många KwH du använder för att värma upp huset till önskad temperatur. Ända som kan sänka den kostnaden är vedeldning beroende på hur mycket du betalar för ved/pellets jämförd med el.

1 KwH är alltid 1KwH och priset är vad elbolagen och nätleverantören begär till en var tid utom om du tecknar ett "vintertrygg" abonnemang, då du får el hela vintern för ett pris utifrån föregående sommars spot pris vid el leverantörens tecknande av avtal.
Fler och fler elleverantörer går ifrån möjligheten att teckna fast pris pga ökade kostnader. För övrigt är förkortningen kWh.

Liknande trådar

• Bröllopsgåva
  • Hur mycket ved ska jag köpa?
  • Åka iväg över nyår till ” Middle of Nowhere”
  • Nya regler för bygglov

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12