Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

F

flashlight

Det finns en massa trådar om ridtravare och svårigheterna med dem och varför osv osv.

På sätt och vis är det lite samma med engelska fullblod, tycker jag. Man måste ta hänsyn till vad hästen är avlad för, och vad det innebär för utbildningen när den ska bli ridhäst. Men det skrivs inte lika mycket om det som om ridtravare.

Många köper fullblod från banan som 3-4-åringar för att bli ridhästar. Dom är mycket ridna redan så att det är lätt att tro att det bara är att köra igång och rida som om det vore ett cirka 5-6- årigt halvblod (som jämförelse, för att förstå var man lägger nivån) Många köper dem för att de är lite biligare men utan så mycket erfarenhet eller förståelse för vad som kan krävas av ryttaren. I värsta fall ingen tränare, heller.

Min erfarenhet är att många tränare inte har så mycket erfarenhet av fullblodshästar och inte förstår riktigt vad som behövs. Man anser att dom är vingliga, hetsiga och nerviga. Allt det finns ju förklaringar till.
Dom flesta har inte en taktmässig trav. (Men några har det) Dom är känsliga och reagerar då kraftigare än många andra raser, vilket kan verka "fladdrigt och nervigt". Trots att hästen kanske inte är det minsta "nervig".

Jag tittar en hel på filmer på fullblod och då även fullblod till salu. Det ser oftast inte kul ut:crazy:

Det vore kanske bra med mer diskussioner om fullblodens speciella problem och förutsättningar, precis som med ridtravarna? Även om det är helt andra saker som det handlar om. Fullbloden har betydligt bättre förutsättningar och är en ridhästras, men aveln handlar inte om ridhästegenskaper, vilket får konsekvenser.
Fullbloden är ofta byggda i nerförsbacke och med kraftiga bogar. Underhals. Om dom är sprinters eller stayers har en viss betydelse. Men alla är avlade för att skjuta iväg i galopp i mycket hög fart, från 0-100 ungefär. (Särskilt då sprinters) Att kunna gå fort i galopphästgalopp innebär inte att hästen kan arbeta i en bra ridhästgalopp.
Många har inte egen inbyggd taktmässighet i traven vilket ger problem.

Hur "omskolar" man dem? Vad vet tränaren om sånt? Självklart ska man följa utbildningsskalan, men det kommer inte att vara samma sak som att rida ett 3-4-årigt halvblod, i dom flesta fall (men i några ja!) Man får börja där hästen är.

Vad har ni som har fullblod för erfarenheter av tränarnas förmåga att hjälpa till? Känns det bra/rätt eller inte?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ska följa denna tråden med stort intresse. Står med en bättre begagnad galoppör som jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på med. Älskar honom men är själv inte så intresserad av att rida "vanligt" så jag letar efter någon som har lust att ta över honom som ridhäst. Vill kunna tipsa om Hur Man Gör!:laugh:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har funderat på exakt det du tar upp LÄNGE, jag håller med i vartenda ord, att fullblodskategorin är minst lika utsatt som ridtravar kategorin när det gäller att rätt kunna utbilda dem till ridhästar. Men detta tas som sagt sällan upp. Jag tycker också att många annonser är förskräckliga.

Kommer följa tråden med stort intresse. Själv har jag ett fullblod som inte löpt aktivt, så jag känner nog inte att jag kan bidra så mkt just ang. den anpassade träningen, även om jag har kompisar med fd. löphästar, så lite kanske jag kan vara med : )
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har inte ägt ett enda fullblod:angel:, men har kompisar som är frälsta.

Det man slipper är själva inridningen, men i övrigt måste den ju läras om.

Jag skulle nog longera med chambon eller tömköra med dito- om den bara vill springa foort.

Det stora med fullblod torde vara att inte försöka strypa tempot i galoppen det första man gör, utan vara med o gå in på en volt -till att börja med.
De flesta galoppörerna rids med sällskap- ngt som man kanske ska tänka på- för att inte få problem.

Jag tror att jag skulle rida den som en vanlig unghäst- för det är den ju- i sin utbildning.

Ska följa tråden o se vad ni som kan fullblod anser:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja jag tycker nog t o m man gärna kan vänta lite med galoppen på ridbanan och stärka mera först, i trav. Man kan göra fattningar och bryta av igen efter några språng. Mycket skog o mark och klättra o sånt.

Annars håller jag med om att man ska se dem som unghästar och utbilda enligt hur man utbildar unghästar, det som ofta görs är att man går för fort fram, tror jag. Det är väl egentligen det tränarna måste förstå, bland annat, att hästen är så grön som den är. Bara för att den är riden längre än ett halvblod i motsvarande ålder skulle varit så är den inte ridhästriden i regel och i så fall troligen inte på ett så kunnigt sätt oftast, vilket gör att man i själva verket kanske har mer problem än på ett halvblod i motsvarande ålder...

Kanske någon ung tjej som i god tro böjt nacken på volten lite, som man ser på en del försäljningsbilder:crazy:

Sen om dom har startat har galoppen gett mer underhals och andra bekymmer som ev låsta bogar, mer av påskjut, osv. Det gör nog att dessa "munproblem" kommer upp, när dom ska bli ridhästar.

Mackan: jag tror att även om dom inte startat så har dom en del i generna precis som travarna, fast dom har inte satt de muskler som man inte vill ha. Och så känsligheten förstås, den finns ju alltid.
OCh jag vet att även du har sett hur många bedrövliga fullblod det finns på marknaden, det är sorgligt, helt enkelt

Min allra första tränare på första fullblodet var en pärla har jag tänkt många gånger efteråt, jag hade tur, för mycket blev självklart i hur man skulle träna.
Efteråt genom åren har jag förstått att det finns många tränare som inte begriper sej på hästarna alls.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Intressant tråd. Jag har inget fullblod själv och har inte heller haft nåt renrasigt, men sett endel omskolade...

Den första var riden i ganska många år när den tjejen köpte honom och han var enligt henne mkt trevlig innan hans skador började komma tillbaka. Tyvärr var han väldigt trasig i kroppen så han stod mest och var konvalecent. Men de perioder han kunde ridas minns jag att välutbildade tränare gav honom bra omdömmen i dressyr.

Den andra som flyttade till stallet var en tråkigare historia. Han såg ut som en galopphäst med tanke på muskelbyggnad osv och han fick en hel del stryk av sin matte för att han "inte lyssnade". Han var lite tjurig i stallet och det blev ju inte bättre av att matte spöade upp honom då och då:crazy: Han fick återkommande kotledsinflammationer och togs sedan bort ca 1 år efter att hon köpt honom. Tyvärr tycker jag, han var snäll i sig själv och mkt ambitiös. Med en annan ägare hade han förmodligen kunnat bli en trevlig häst om han fått chans till vettig utbildning.

En tredje jag tänker på är en häst jag provred för ett tag sen då jag sökte medryttarhäst. Den var 10 år och hade tagits av banan som treåring. Mkt go och snäll häst men "ibland okontaktbart rädd när man rider ute, man får visa vem som bestämmer men man får inte gå på för hårt för då blir han knäpp" (tolka det som vi vill)...
När den visades av ägaren reds den med ett konstant pillande i munnen och bakom hand, taktandes och däremellan några spända steg i skritt... Fick instruktioner av ägaren att den skulle ridas så och jag förstod varför när jag satt upp - häststackarn gick som en tubkikare första 20 minutrarna innan den insåg att här blir ingen dragkamp. Då slappnade den av och började bära sig själv, fick skritten på köpet så att säga och slutade takta. Men förmodligen hade ingen tålamodet eller framförallt kunskapen att invänta detta så den "pillades ner i form" istället...
Hästen förstod inte samordnade hjälper. Det var inte tal om att rida mellan hand och skänkel utan det var antingen eller. Men det märktes att den Ville göra rätt och att den tänkte efter mkt när man bad den om saker. Att den inte utbildats under de 7 år den varit ridhäst var bara tragiskt.
Ägaren var precis som hästen - snäll, ambitiös men brast kunskapsmässigt... Tråkigt men jag tror som sagt att det är mkt vanligt bland dessa billiga och "färdiga ridhästar" (de har ju suttit folk på dem - alltså är de ridhästar) :(
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Får man vara med även om hästen "bara" är 50% fullblod?:bump:

I vilket fall som helst så kommer jag att med spänning följa tråden för att se vad jag kan känna igen hos min lilla häst.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Riktigt roligt med en fullblodstråd. Nu har jag bara läst det första inlägget så jag vet inte alls vad ni andra skrivit.
Jag o min man har ett underbart fullblod på 10år hemma på gården. Köpte honom förra året, vi håller på att skola honom nu, har gått som följehäst vid träning av ungisar. Så har har gått galopp hela sit tliv kan mna säga, inga jättehöga tempon men ändå den sortens träning.
Han är en riktigt stjärna vad det gäller hoppning, har hoppar 140cm löshoppning men vi har backat lite med ryttare då han drog på sig en senskada men nu hoppas han på 80cm igen, gick 1meters banor innan skadan.
Han har varit "ridhäst" i snart ett år.
Det vi har lagt ner mest vikt på är att kunna hålla honom i trav så han inte faller över o hållt ner tempot. Ingen galopp på 3-4månader började vi med, detta resultarede i en sån ökad trav som jag aldrig sett maken till!! Han hade usel trav när vi fick honom men när han inte fick använda galoppen så längde han traven o det gick fort, men gick även att reglera honom till normal arbetstrav.Efter dom månaderna med bara skritt o trav fick han galoppera igen, bara arbetsgalopp, kanske ca 1gång i veckan, sen ökade vi. Det har fungerat jättebra o han har fått ner tempot i kroppen.

Men tyvärr finns det dåligt med tränare iaf i mina trakter som förstår sig på ett fullblod, dom tänker på ett helt annat sätt en ett hbl som ni skriver. Vår kille är av den lugna typen fbl men ändå ser han ofta lejon bakom varje krök..mest för att få en anledning att busa med oss..
Ett hbl kan du ta i medans ett fbl måste man lirka mer i ex mun.

Jaja nu börjar jag svamla som vanligt..men :angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag menade nog inte att den skulle galopperas right away:angel:

Utan som man gör- övar att fatta- efter ett tag.

Hmmm. Jag har ju oxå en del fullblod i mina, men de har ju inte löptränats;)

Det beror väl en hel del hur de tränats tidigare. Det finns ju en del som rider lite "vanligt" även på de små.

Jag har inte en susning om hur man bäst tränar en galoppör, men lite allsidig träning kan väl aldrig skada:confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja, tyvärr är det precis samma som jag har sett och det är så tråkigt:crazy:
Du beskriver det på pricken, alltså hur det kan bli, och inte så sällan tyvärr.
Det är här tränarna kommer in, vilken hjälp får ägaren som kommer med ett nyinköpt fullblod från banan? Vad får den ägaren för råd? För att inte tala om alla besserwissrar som finns i stallen som ska ge goda råd.:o Inte minst om att i minska fodret....


Jag kanske ska säga att jag vet att det finns många duktiga kloka tränare också:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Får man vara med även om hästen "bara" är 50% fullblod?:bump:

I vilket fall som helst så kommer jag att med spänning följa tråden för att se vad jag kan känna igen hos min lilla häst.

Självklart får du vara med:idea: Faktum är att det genetiska finns ju även hos halvblod med mycket fullblod i men lite mer taktmässighet osv har man ju fått in i alla fall, oftast.

Ha ha jag har hört flera vänner som har halvblod med fullblod i genom åren som skyllt alla ev problem på det stackars fullblodet som utgjort en fjärdedel av hästens stam.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Vad kul:D Jag har också haft en som fick lära upp småhästarna på banan, dom har ofta ett väldigt bra psyke, och det låter som din har också.

Jag använde också den hästen bla till att träna med våra unghästar, som skulle lära sej gå ut på promenader osv.

Ja spöken eller tittighet snarare är inte så ovanligt, dom är så uppmärksamma och snabba i reaktionerna.

Med första fullblodet fick jag lräa mej begreppet "mellan hand och skänkel" som jag inte fattade mycket av innan...(Det betyder inte hållande hand utan lätt och att hästen är på hjälperna)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag fattade det som att tråden avsåg omskolning av fullblod som gått löp - gäller det bara rasen nu alltså generellt? :confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Både och, för vissa saker är ju gemensamma ändå. Fast sen galoppträningen gör mer skillnader. Jag har ju tex en kompis som har ett fullblod som hon köpt av en ft-ryttare, som fött upp den själv och var aldrig tänkt till galopp. Men även hon tycker att det är svårt med att tränare inte riktigt förstår ang känsligheten och att det även varit svårt när den stått i andra stall när andra ska hantera den, det funkar inte med hanterande som andra hästar kanske inte heller gillar, men kanske mer står ut med. :cool:

Dom flesta bedrövliga man ser är fd galopphästar, så i första hand handlar det om dem, och träning.

Men sen finns det rastypiska sidor genetiskt som även korsningar kan ha.

Fast det är i första hand hur fd galopphästar tränas som är frågan, det stämmer.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har en renrasig fd galoppör (dock inte jag som omskolade honom men har ändå nog av "problemen" som kan uppstå när de tas från banan) och en 60% som är precis likadan, bara utan galoppörtendenserna.

Det absolut viktigaste med heta hästar (som de ju generellt är) är att man absolut inte får "hålla fast dem". Det är då du får en häst som alltid kommer att försöka springa. Hästen kommer inte att jobba ordentligt och korrekt förens den har känslan av att den inte är fasthållen. Det blir ju en svår balans eftersom man heller inte kan släppa en galoppör helt, då springen dom helt enkelt så fort att det kan bli farligt. Sedan måste man också utbilda dem till att bli ridna med säte och skänklar och inte med handen.

Min har faktiskt väldigt bra trav för att vara fullblod och hoppar också förvånandsvärt runt och fint. Vanliga problemet är ju att de hoppar flackt och med raka framben. Finns många sådana exempel.

Jag tömkör ofta och rider även med gouge på galoppören för att han verkligen ska gå i låg och rund form.

Men det är som sagt en känslig balansgång när man rider fullblod, och jag skulle aldrig kunna tänka mig någon annan sorts hästar heller, riktiga fighter-spirits :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det absolut viktigaste med heta hästar (som de ju generellt är) är att man absolut inte får "hålla fast dem". Det är då du får en häst som alltid kommer att försöka springa. Hästen kommer inte att jobba ordentligt och korrekt förens den har känslan av att den inte är fasthållen. Det blir ju en svår balans eftersom man heller inte kan släppa en galoppör helt, då springen dom helt enkelt så fort att det kan bli farligt. Sedan måste man också utbilda dem till att bli ridna med säte och skänklar och inte med handen.

Ja så är det verkligen. Och det här med sitta fast är något som gäller även i hantering f ö. Det är bland annat sånt som en del tränare inte förstår, man löser "munproblem" på fel sätt tex.

Ang att¨ springa fort och bromsa så måste man våga lätta och sen ta förhållning igen, läta och förhålla och samtidigt använda sina vikthjälper och inte sätta sej ner som många vill göra. Ju mer stöd dom får i handen ju fortare kan dom springa......så lätta är det som gäller.


Men det är som sagt en känslig balansgång när man rider fullblod, och jag skulle aldrig kunna tänka mig någon annan sorts hästar heller,

Jag har också svårt för att tänka mej annan sorts häst, måste jag erkänna:D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det är här tränarna kommer in, vilken hjälp får ägaren som kommer med ett nyinköpt fullblod från banan? Vad får den ägaren för råd? För att inte tala om alla besserwissrar som finns i stallen som ska ge goda råd.:o Inte minst om att i minska fodret....

Ägaren till häst nr 3, eller rättare sagt den typen av ägare, tycker jag mig se mer av här i södra Sverige än där jag kommer från (norra norrland). Åtminstone om man jämför med hur det såg ut där uppe då jag hade häst där dvs slutet på 90-talet och början på 00-talet...
Lite tror jag det beror på att det är enklare att ha häst här. Uppe hos oss är det ibland flera mil mellan stallen för att inte tala om ridanläggningarna. Det är ett större "bök" att skaffa häst när det inte finns stall hos var och varannan granne där den kan stå. Till det hör att om man tvingas ha häst på anläggning så finns där ofta tillgång på rådgivare - givetvis på gott och ont :crazy:

Här har jag träffat endel unga tjejer som man skulle kunna tro hör till kategorin som ridit nåt åt på ridskola, klarar ridskolehästarna i alla gångarter och sedan anses kunniga nog för egen. De köper en egen, ställer den i ett litet stall och där blir de ståendes. Inte många att fråga och inte uppbackning från ridlärare vid varje ritt. Till saken hör att det naturliga är att få oinsatta förstår logiken i att köpa en dyr häst när det finns billiga (läs: varför köpa en för 50.000 som är 15 år och välutbildad när man kan få en häst för 10.000 som har hela livet framför sig...).
Det finns ju många tråkiga historier om fd. travare men samtidigt känns det som att där har fler åtminstone klart för sig att dessa inte är ridhästar då de köps ut från travet. En galoppör har ju blivit riden i flera år och där tror jag förståelsen för att de trots det inte är "ridhästar" många gånger brister... Man kanske köper ett fbl istället för ett vbl eftersom det 1. Anses lite bättre än en "travare" 2. Är ju redan "ridna och klara" 3. Inte är så dyra. Kort och gott: en färdig häst för lite pengar.:grin:

Personligen brukar jag ofta titta på fullblodshästar på annons. Jag ser många jag tycker ser fina och trevliga ut men så är det en liten filmlänk och sen vill man grina... Jag såg för ett tag sedan ett skimmelsto som var jättevackert, det var nåt speciellt med henne helt enkelt. Inte så välmusklad men hade en trevlig utstrålning. Sedan tittade jag på filmen... Ja, jag skulle inte våga köpa en häst som är riden på det viset i felra år; Halsen var lika lång som på en giraff men inböjd så den bet sig i bringan. Ingen bakbensaktivitet och ja, hästen gav ett intryck av att bara bestå av framdel. (Svårt att förklara bättre :o) Det var flera filmer och alla var likadana. Tråkigt:(

En annan sak, dock lite knapplån: Jag är lite skeptisk mot fbl för hovarnas skull. De fbl jag träffat har i 3 av 5 fall haft urkass hovkvalitet. Är detta nåt generellt för rasen eller har jag bara haft otur? Hovisarna brukar ju tala om "fullblodshovar" så det känns som att nåt bör ju ligga i det...
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Man kanske köper ett fbl istället för ett vbl eftersom det 1. Anses lite bättre än en "travare" 2. Är ju redan "ridna och klara" 3. Inte är så dyra. Kort och gott: en färdig häst för lite pengar:grin:.

Precis. Så tror jag ofta att det är. Sen klarar man inte av dom och hästarna får dåligt rykte, blir vandringspokaler och får skador som man skyller på rasen....fullblodsben tex tror många är så sköra:angel: Det kan inte vara sköra ben på hästar som springer löp där varje steg är som att landa efter ett svårklasshinder:cool: De kan vara slitna däremot, men dom som har klarat löpkarriären skadefria har bra ben:bow: Skadorna kommer nog ofta av annat, ridning och hantering.

Personligen brukar jag ofta titta på fullblodshästar på annons. Jag ser många jag tycker ser fina och trevliga ut men så är det en liten filmlänk och sen vill man grina... Ja, jag skulle inte våga köpa en häst som är riden på det viset i felra år

Just så tänker jag också, när jag ser dessa filmer. Tyvärr.


En annan sak, dock lite knapplån: Jag är lite skeptisk mot fbl för hovarnas skull. De fbl jag träffat har i 3 av 5 fall haft urkass hovkvalitet. Är detta nåt generellt för rasen eller har jag bara haft otur? Hovisarna brukar ju tala om "fullblodshovar" så det känns som att nåt bör ju ligga i det...

Ja tyvärr, det är nog delvis genetiskt men också kan det vara att dom skos tidigt och sen skos om så ofta, till ev olika typer av löpskor.
Samtidigt blir man van så idag tänker jag inte så mycket på det, man är extra noga med underlag, osv.
Jag tycker dessutom inte alls att alla har dåliga hovar, och med bra skötsel blir många mycket bättre, med åren. Men ägaren måste vara medveten om det, man kan kanske inte släppa hästen i vilka hagar som helst, och inte rida på stenar som kan ge blödningar i de ofta tunna och platta sulorna.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har ett fullblodsto som jag tränar dressyr med för en jättebra tränare. Han tar STOR hänsyn till vad hon är framavlad för, vad hon har gjort. Hon är 9 år idag och togs från banan då hon var 3 år, men han vidhåller med bestämdhet att det finns i henne. Hon ÄR när allt kommer omkring framavlad för att springa fort. Min tränare tycker väldigt mycket om henne, själv kan jag bli lite nervös då hon pga av ett hastigt ljud kan "försvinna" under mig. Och blir jag nervös, blir hon inte lugnare direkt. Det är stor skillnad på att rida henne och på min appaloosa jag har som är näst intill bombsäker.

Utan min tränare hade jag gett upp för länge sedan. Han rider henne själv varannan vecka och det tror jag är nyttigt för oss alla tre. Han känner henne från ryggen och vet att man inte kan "ta tag" i henne för mycket, då ökar hon bara. Han anser att hon behöver musklas annorlunda än hon är för att kunna orka bära sig på det sätt vi har för avsikt att använda henne (dressyr) och han tar det väldigt lugnt, som hon var en unghäst, trots att hon varit ridhäst sedan hon var 3 år.

Att rida ut på henne är en upplevelse utan dess like ibland. En fågel kan kvittra till och hon har förflyttat sig 200 meter i full fart. Att sitta och koppla av som jag gör på min appaloosa gör jag inte riktigt. Att ha mobilen på med ljud i fickan är otänkbart. Men övning ger färdighet.

Är mäkta stolt över mitt sto och min tränare, och vissa dagar mig själv oxå. ;)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Precis. Så tror jag ofta att det är. Sen klarar man inte av dom och hästarna får dåligt rykte, blir vandringspokaler och får skador som man skyller på rasen.

Ja precis. Och samma är det med arabiska fullblod. Jag har ridit många araber och alltid fått höra från "fotfolket" att de där araberna minsann är nerviga, opålitliga och besvärliga hästar... Och ja, kan väl så vara om man inte kan hantera att en häst är känslig, intelligent och självständig (vilket de där egenskaperna kan översättas till om man tänker längre än näsan räcker):angel::grin:

...fullblodsben tex tror många är så sköra:angel: Det kan inte vara sköra ben på hästar som springer löp där varje steg är som att landa efter ett svårklasshinder:cool: De kan vara slitna däremot, men dom som har klarat löpkarriären skadefria har bra ben:bow: Skadorna kommer nog ofta av annat, ridning och hantering.

Nej benen i sig är knappast sköra. Men alla håller inte för det de används till från början dvs löp, och därför tror nog många att fullbloden (och många travare) föds trasiga. Jag är väl iofs ute på hal is nu eftersom jag knappast forskar i ämnet, men jag har svårt att se lönsamheten i att avla på trasiga gener så att säga. Därför känns det som att både trav- och galoppstuterier borde avla rätt mkt på hållbarhet, men att de extrema påfrestningar dessa sporter är för hästarna tyvärr ger rätt mkt skador. Men jag har svårt att tro att andra raser skulle vara mindre skadade med samma träning, snarare tvärtom.
Rätta mig om jag har fel.

Just så tänker jag också, när jag ser dessa filmer. Tyvärr.

Ja, och det är tråkigt för det är nog många fina individer där ute. Men är de "sönderridna" så spelar det ingen roll hur snälla och samarbetsvilliga de är, man har ingen lust att köpa dem ändå...

Sen är det väl så om jag förstått det rätt att fd travare och galoppörer inte har samma försäkringsskydd som andra hästar. Och bara det är ju en risk i sig.
Det är iofs ett vågspel med varje hästköp man gör, men man vill ju gärna eliminera riskerna så att säga. En trasig häst kan man stå med när som helst ändå, onödigt att köpa en från början :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 265
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp